la_grave sa:
Jag förstår mig inte på sådana som @xSooLx - om man med bättre industridesign kan reducera risken för misstag - så ska man inte göra det!? Låt mig gissa: du är ingenjör? På Ericssons gamla mobilavdelning?
Men jag förstår mig på såna som du
@la_grave . När någonting inte går som du vill, ska problemet sökas bland prylar eller hos andra människor som varit inblandade. Du åberopar gärna den fria människans tankeförmåga, och människor som du ser gärna på er själva som att ni besitter en högre tankeförmåga än genomsnittet. Jag är inte helt säker på att ni har rätt...
Jag ska försöka vara tydlig den här gången så du med din intellektuella spänst inte missförstår mig. Jag är inte motståndare till ditt designförslag som sådant men, FUNKTIONEN/DESIGNEN DU SÖKER FINNS REDAN!
Så känner du att du är för korkad eller glömsk att slå på din tranceiver, köp en sån då!
Vad jag också säger är att trots att den slås på automatiskt så vet man inte med säkerhet att den sänder som den ska. Därför gör man en funktionskontroll. Om just din inte sänder struntar jag högaktningsfullt i, det är ju bara du som riskeras att inte hittas. Men jag vill då så gott det går veta att min fungerar, därför vill jag att de jag åker med hjälper mig att göra en funktionskontroll.
Nu finns det ju på en del orter en fast mottagare man kan passera för att bekräfta att man utsignal från sin sändare.
Men finns inte det så betyder det att man måste, och för din del förmodligen en hemsk tanke, men man måste ha med andra människor att göra för att utföra kontrollen. Det är kanske där det skiter sig för din del?