Tips på bra lavinsändare?

Har de senaste åren hyrt lavinsändare och övrig utrustning men skulle vilja köpa en egen lavinsändare. Har ni några bra tips på märken, etc..?

Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
Frågan tas upp ganska ofta, jag tror du kan få svar på den enbart genom att kolla i gamla trådar.

Här är en som var uppe ganska nyligen: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=96505

Utöver den bör en forumsökning på "transceiver" täcka det mesta. Och lyssna på allt Centralbyråkraten säger/skriver. :)

PS. Om du inte redan har spade och sond brukar de gå att få till rätt schyssta priser om man köper i paket med en transceiver.

mapeca

Ny medlem
Jag har en Mammut Element. Brukar hitta låtsasoffret snabbare än de
med äldre transceivers på övningar i alla fall. Har aldrig behövt använda den
på "riktigt".
/m

la_grave

Aktiv medlem
Köp en som alltid är på när du bär den! Jag upptäckte häromdagen när jag kom ner efter en dag med mer än en meter nysnö att jag glömt slå på min transceiver. Kändes sådär. Spelar ju ingen roll hur bra transceiver man har om man glömmer den/glömmer slå på den.

Fatboy

Aktiv medlem
Varför har inte alla transceivers den funktionen? Känns ju som en ganska enkel och smart lösning.

waxoff

Aktiv medlem
Fatboy sa:
Varför har inte alla transceivers den funktionen? Känns ju som en ganska enkel och smart lösning.
Varför gör inte alla en funktionskontroll av sina transceivers innan åkningen påbörjas? Känns ju som en ganska enkel och smart lösning.

Senast ändrad:

Tobler

Ny medlem
Precis det finns transceivrar som kan genomföra grupp test. Alltså kolla att dom andra transceivrarna sänder som dom ska det kan ju vara bra att kolla innan man börjar åka . Bara för att transceivern är på så betyder det ju inte att den sänder som den ska så se till att genomföra tester innan man börjar åkaoch då upptäcker man också avstängda transceivers :)

la_grave

Aktiv medlem
xSooLx sa:
Fatboy sa:
Varför gör inte alla en funktionskontroll av sina transceivers innan åkningen påbörjas? Känns ju som en ganska enkel och smart lösning.
Men sedan så byter du kläder, stannar för lunch och tar av dig transceivern, går på toaletten osv osv. Ska du göra funktionskoll efter varje sådant moment? Eller ska en transceiver som man har på kroppen alltid vara aktiv by design? Finns ytterligare en poäng med detta, om du tar av dig transceivern när du åkt klart stängs den av och du sparar batteri. Slutligen blir det en "halv" rörlig del mindre om spänne och av/på är integrerat.

@Cetralbyråkraten kanske kan ge någon bra motivering för att ha transcevers med separat av/på-knapp? Jag har aldrig förstått det i alla fall.

waxoff

Aktiv medlem
la_grave sa:
xSooLx sa:
Fatboy sa:
Men sedan så byter du kläder, stannar för lunch och tar av dig transceivern, går på toaletten osv osv. Ska du göra funktionskoll efter varje sådant moment? Eller ska en transceiver som man har på kroppen alltid vara aktiv by design? Finns ytterligare en poäng med detta, om du tar av dig transceivern när du åkt klart stängs den av och du sparar batteri. Slutligen blir det en "halv" rörlig del mindre om spänne och av/på är integrerat.

@Cetralbyråkraten kanske kan ge någon bra motivering för att ha transcevers med separat av/på-knapp? Jag har aldrig förstått det i alla fall.
Man har väl ett visst ansvar för sin egen (och andras) säkerhet, så ja, man kollar dem efter längre uppehåll som lunch etc..

Du rensar väl snön under pjäxsulorna varje gång du klickar i bindningarna? Varför? Jo, för att du vill säkerställa (så gott det går) att de sitter ordentligt och inte riskerar (onödiga) tjuvsläpp. Bara ett liknande exempel. Att tro är att inte veta.

Ett automatiskt påslag garanterar inte att tranceivern verkligen sänder och mottar, t.ex. kanske ditt batteri tog slut strax före lunch och du hörde inte batterivarningssummern i kön på ditt lunchhak...

Det finns ju redan tranceivers som slås på när man klickar i selen. Skaffa dig en sån om du är för lat/glömsk att kolla att din är påslagen. Åker du med mig vill jag ändå veta att din funkar innan vi startar genom en enkel funktionskontroll... inte för att det lär bli aktuellt.

linder

Aktiv medlem
Sätt på trancievern när ni drar ut... Gör ett grupptest, stäng inte av dom över lunch ... Stäng av dom när det är färdig åkt för dagen. Är batterierna kass, stoppa i nya (ska alltid vara med i väskan)

Köp en Element, sjukt enkel att använda!

la_grave

Aktiv medlem
xSooLx sa:
la_grave sa:
xSooLx sa:

Man har väl ett visst ansvar för sin egen (och andras) säkerhet, så ja, man kollar dem efter längre uppehåll som lunch etc..

Du rensar väl snön under pjäxsulorna varje gång du klickar i bindningarna? Varför? Jo, för att du vill säkerställa (så gott det går) att de sitter ordentligt och inte riskerar (onödiga) tjuvsläpp. Bara ett liknande exempel. Att tro är att inte veta.

Ett automatiskt påslag garanterar inte att tranceivern verkligen sänder och mottar, t.ex. kanske ditt batteri tog slut strax före lunch och du hörde inte batterivarningssummern i kön på ditt lunchhak...

Det finns ju redan tranceivers som slås på när man klickar i selen. Skaffa dig en sån om du är för lat/glömsk att kolla att din är påslagen. Åker du med mig vill jag ändå veta att din funkar innan vi startar genom en enkel funktionskontroll... inte för att det lär bli aktuellt.
Ta en bild nästa gång du ser någon göra en funktionskontroll av lavinsändare efter lunch och posta i den här tråden. Jag håller inte andan medan jag väntar.

Hawk100

Aktiv medlem
Om batteriet är så dåligt att det riskerar att ta slut under lunchen så kör man antingen med uppladdningsbara batterier ( Big No No!!) eller så har man haft batterierna alldeles för länge i sökaren. Av alla saker man kan snåla in på känns fräscha batterier i sökaren som en av de mest korkade.....
Vill inte ligga begravd, känna luften börja ta slut och tänka att: Shit, skulle ha bytt batterier för länge sedan. Undrar om min sändare har stark signal????
Nya batterier när säsongen startar och slå på sökaren samtidigt som ni klär på er den på morgonen och stäng av den på afterski-skin är bra tumregler! Och för er avundsvärda satar som får göra säsong så säger jag byt innan 50%-varningen, dvs 1-2 ggr på en säsong så gör ni era stackars oroliga mammor och pappor hemma lite gladare..... Och tänk på att det finns folk som lever på att tillverka batterier.

Senast ändrad:

la_grave

Aktiv medlem
Jag förstår mig inte på sådana som @xSooLx - om man med bättre industridesign kan reducera risken för misstag - så ska man inte göra det!? Låt mig gissa: du är ingenjör? På Ericssons gamla mobilavdelning?

@Hawk100, ja nya batterier i början på säsongen är givet. Och inte ens 100 dagar brukar väl dra halva batteriet? Så när man kommer hem har man en utmärkt uppsättning batterier till fjärrkontrollen, trådlösa musen etc.

Vannish

Medlem
Ortovox har ju en variant som måste vara på. Men det suger verkligen när du väl ska använda den! Vi fick uppleva just detta vid träningen på ast1, tom kursledaren sa att den varianten är kass. När du ska ta fram den för att söka så kan du knappt få den till snöytan. Det går men behövs betydligt mer träning än vad de andra behöver.
Dessutom ska transceivern vara närmast kroppen efter understället, och då spelar det ingen roll hur mycket du tar av dig (sällan man ser någon ta av understället under hike).
Snålar man på batteriet under lunch så får man väl någonstans göra sin egen riskbedömning... Och har du redan gjort en kontroll av sändaren på morgonen och sedan inte slagit av den så behöver du ju inte göra en ny kontroll?

Edit; är själv i stadiet av att hitta en nya transceiver och just nu lutar det inte åt något håll. Men det du ska ha är digital 3 antenn! Sen är ju en transceiver som är lättanvänd att föredra kan jag tycka, om man är något sånär medelbra...

Senast ändrad:

waxoff

Aktiv medlem
la_grave sa:
Jag förstår mig inte på sådana som @xSooLx - om man med bättre industridesign kan reducera risken för misstag - så ska man inte göra det!? Låt mig gissa: du är ingenjör? På Ericssons gamla mobilavdelning?
Men jag förstår mig på såna som du
@la_grave . När någonting inte går som du vill, ska problemet sökas bland prylar eller hos andra människor som varit inblandade. Du åberopar gärna den fria människans tankeförmåga, och människor som du ser gärna på er själva som att ni besitter en högre tankeförmåga än genomsnittet. Jag är inte helt säker på att ni har rätt...

Jag ska försöka vara tydlig den här gången så du med din intellektuella spänst inte missförstår mig. Jag är inte motståndare till ditt designförslag som sådant men, FUNKTIONEN/DESIGNEN DU SÖKER FINNS REDAN!

Så känner du att du är för korkad eller glömsk att slå på din tranceiver, köp en sån då!

Vad jag också säger är att trots att den slås på automatiskt så vet man inte med säkerhet att den sänder som den ska. Därför gör man en funktionskontroll. Om just din inte sänder struntar jag högaktningsfullt i, det är ju bara du som riskeras att inte hittas. Men jag vill då så gott det går veta att min fungerar, därför vill jag att de jag åker med hjälper mig att göra en funktionskontroll.

Nu finns det ju på en del orter en fast mottagare man kan passera för att bekräfta att man utsignal från sin sändare.

Men finns inte det så betyder det att man måste, och för din del förmodligen en hemsk tanke, men man måste ha med andra människor att göra för att utföra kontrollen. Det är kanske där det skiter sig för din del?

la_grave

Aktiv medlem
xSooLx sa:
la_grave sa:
Men jag förstår mig på såna som du
@la_grave . När någonting inte går som du vill, ska problemet sökas bland prylar eller hos andra människor som varit inblandade. Du åberopar gärna den fria människans tankeförmåga, och människor som du ser gärna på er själva som att ni besitter en högre tankeförmåga än genomsnittet. Jag är inte helt säker på att ni har rätt...

Jag ska försöka vara tydlig den här gången så du med din intellektuella spänst inte missförstår mig. Jag är inte motståndare till ditt designförslag som sådant men, FUNKTIONEN/DESIGNEN DU SÖKER FINNS REDAN!

Så känner du att du är för korkad eller glömsk att slå på din tranceiver, köp en sån då!

Vad jag också säger är att trots att den slås på automatiskt så vet man inte med säkerhet att den sänder som den ska. Därför gör man en funktionskontroll. Om just din inte sänder struntar jag högaktningsfullt i, det är ju bara du som riskeras att inte hittas. Men jag vill då så gott det går veta att min fungerar, därför vill jag att de jag åker med hjälper mig att göra en funktionskontroll.

Nu finns det ju på en del orter en fast mottagare man kan passera för att bekräfta att man utsignal från sin sändare.

Men finns inte det så betyder det att man måste, och för din del förmodligen en hemsk tanke, men man måste ha med andra människor att göra för att utföra kontrollen. Det är kanske där det skiter sig för din del?
Jag har två sändare (sålde en tredje i höstas), varav den ena fungerar så som jag önskar. Och det finns en fast monterad mottagare i La Grave så du behöver inte oroa dig för mig. Men det är ändå ingen anledning att inte köpa en med bästa möjliga industridesign, vilket också var poängen med mitt inlägg https://www.freeride.se/forum/thread.php?pid=1053860 .

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp