Tips på bra litteratur runt lavinsäkerhet

Hej!

Jag är tacksam för tips om en riktigt bra bok för en freerider, för att lära sig mer om laviner, lavinsäkerhet, hur man läser berget, osv. Kan vara på svenska, engelska eller tyska.

Vet att det funnits liknande trådar tidigare i forumet, men de var lite utdaterade.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag har Lawinenkunde från SLF (Schweiz lavinforskningsinstitut), tycker den har en bra balans mellan teori och praktik. Alltfrån själva snön och väderfaktorer till vägval, gruppdynamik, räddning osv.
Edit från förlaget Bruckmann. Författare: Harvey, Rhyner och Schweizer

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Lavinboken av Mårten Johansson, Lavinsäkerhet/Backcountry Avalanche Awareness av Bruce Jamieson eller Staying Alive in Avalanche Terrain av Bruce Tremper. Listad i (vad jag tycker) ordning från mest lättläst till mest akademisk och ingående.

Jag har Lawinenkunde från SLF (Schweiz lavinforskningsinstitut), tycker den har en bra balans mellan teori och praktik. Alltfrån själva snön och väderfaktorer till vägval, gruppdynamik, räddning osv.
Edit från förlaget Bruckmann. Författare: Harvey, Rhyner och Schweizer
Tip top, som man säger där jag utgår från att du bor ;-)
.

JonathanB

Medlem
"Free Skiing - How to adapt to the mountain" Av Jimmy Odén är en bra och informativ bok. Den är inte enbart om snö och lavinsäkerhet förvisso, men har bra kapitel om det.
Fin rent typografiskt med!

AMalmborg

Medlem
Kjettil Brattlien har skrivit en del. Enligt många experter så största faran dåliga beslut - man åker där man egentligen vet att man inte ska åka. Enl. franska tidningen Montagnes hade för ett par år sen en lång artikel om detta där man menar att runt, tror det va, 80% av olyckorna beror på dåliga beslut. Man har planerat för att åka där o där och när man kommer dit efter långt hajkande, planerande mm. så ser man att det ser inte bra ut men då har man lagt så mycket möda o kanske prestige också med så man åker iallafall. Våga vända!
Jag har en spellista på Youtube om laviner ("Avalanches") https://www.youtube.com/playlist?list=PLrRUFPeCmzFhzQuqnMtKcVTM4JIAA-APt

pd

Aktiv medlem
Man har planerat för att åka där o där och när man kommer dit efter långt hajkande, planerande mm. så ser man att det ser inte bra ut men då har man lagt så mycket möda o kanske prestige också med så man åker iallafall. Våga vända!

Lägg därtill att i "fem fall av sex" så går det inte en lavin även när det ser illa ut, vilket leder till ännu sämre beslut i framtiden. But it's still a loaded gun.

AMalmborg

Medlem
PD Jo så kan det vara. Men det är inte bara du som drabbas när det händer nåt. Vet inte om du varit med i en lavin o känt den otroliga kraften eller åkt över en nyrasad lavin. Det är inget fluff-fluff som kommer åkande mer som en hydraulcylinder och när allt klart så är det hårt som en plogvall på en återvändsgränd.

fredw

Aktiv medlem
... Enligt många experter så största faran dåliga beslut - man åker där man egentligen vet att man inte ska åka. Enl. franska tidningen Montagnes hade för ett par år sen en lång artikel om detta där man menar att runt, tror det va, 80% av olyckorna beror på dåliga beslut. ...

Det där är ju intressant om det stämmer, eftersom den allmänna uppfattningen nog är att de flesta lavinolyckorna främst beror på okunskap.

De flesta som kommer in med akut svampförgiftning är svampexperter, kanske anekdotiskt men det ligger nog något i det. Även en liten, medvetet kalkylerad risk, uppbackad av kunskap och erfarenhet etc... blir till slut stor om man utsätter sig för den om och om igen.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
När jag pratat med folk som forskar på ämnet är väl snarare vetenskaplig konsensus ungefär att ja, det beror på "dåliga" beslut - men bara eftersom det är en nödvändighet för att lavinolyckor ska uppstå. Vad det beror på att folk tar dåliga beslut i förhållande till laviner vet vi egentligen nästan ingenting om.

(Samma forskare vill ha hjälp att samla data för att bättre kunna förstå varför vi tar dåliga beslut i lavinsammanhang, se https://www.freeride.se/holl-pa-att-do-i-en-lavin-i-kittelfjall-nu-forskar-hon-i-amnet/)

fredw

Aktiv medlem
Intressant. För en lavin-amatör som jag är intrycket att man vet ganska mycket för att bedöma lavinrisken i en enskild situation, och det är förstås viktigt att fler lär sig av denna existerande kunskap. Men att det tillkommer sådant som att korrekt bedöma "totalrisken", psykologiska effekter som grupptryck, egen chanstagning mm och att det kanske där finns utrymme för förbättring.

Jämför med t ex flygsäkerhet vars forskning och utveckling brukar framhållas som ett föredöme, där är ju sådana "mjukare" faktorer helt centrala. Olyckor beror ofta på att existerande rutiner och kunskap tillfälligt har satts åt sidan, ofta av någon som egentligen "visste bättre".

AMalmborg

Medlem
Verkar som vi har hamnat lite från ämnet. Personligen tycker jag det är värt varenda krona att åka med guide (UIAGM Bergsguide!). En bra livsregel är ju att inte göra det man vet är fel (ändå gör man det...). Gäller ju här med förstås.

pd

Aktiv medlem
PD Jo så kan det vara. Men det är inte bara du som drabbas när det händer nåt. Vet inte om du varit med i en lavin o känt den otroliga kraften eller åkt över en nyrasad lavin. Det är inget fluff-fluff som kommer åkande mer som en hydraulcylinder och när allt klart så är det hårt som en plogvall på en återvändsgränd.

@AMalmborg Nä, jag har full respekt för min brist på kunskap och de krafter som är inblandade. Min poäng var att alla gånger vi tar dåliga beslut utan att det får en negativ konsekvens gör att våra framtida beslut blir ännu sämre. Det yttrar sig i att många tar som störst risker inte när de är nya inom ett område och fortfarande har väldigt stor respekt, utan efter en tid när de successivt har vant sig vid att ta allt större risker utan att ha fått se negativa utfall. Just nu ser vi det t.ex. hända på börsen igen. Massor av människor som upptäckt hur lätt det är att tjäna pengar på aktier som aldrig har dragits med i ett ordentligt ras.

Men som sagt nu är vi lite från ämnet.

nickehed

Medlem
Intressant. För en lavin-amatör som jag är intrycket att man vet ganska mycket för att bedöma lavinrisken i en enskild situation, och det är förstås viktigt att fler lär sig av denna existerande kunskap. Men att det tillkommer sådant som att korrekt bedöma "totalrisken", psykologiska effekter som grupptryck, egen chanstagning mm och att det kanske där finns utrymme för förbättring.

Jämför med t ex flygsäkerhet vars forskning och utveckling brukar framhållas som ett föredöme, där är ju sådana "mjukare" faktorer helt centrala. Olyckor beror ofta på att existerande rutiner och kunskap tillfälligt har satts åt sidan, ofta av någon som egentligen "visste bättre".

nickehed

Medlem
Lavinforskningen och lavinutbildningarna går från snöanalys och mer mot att söka förstå samt utbilda i varför vi tar de beslut vi gör, dvs åker där vi åker när vi kanske borde låtit bli. Det är inte lätt att veta hur hjärnan funkar men man har identifierat några punkter som påverkar våra beslut.
UNDVIK LAVINER – FÖRSTÅ HJÄRNAN
En stor orsak till lavinolyckor är vår hjärnas lättja och att ibland gena i kurvorna. Sex sådana opålitliga tumregler att vara uppmärksam på sammanfattas i akronymen FACETS.

• Familiarity: Vi tror att ett agerande är rätt för att vi gjort det förut.
  • Acceptance: Vi vill bli accepterade av våra kamrater.
  • Commitment: Vi fortsätter trots att annat talar emot.
  • Expert Halo: Vi bedömer expertis på vaga grunder, till exempel ålder, utbildning, utseende, karisma.
  • Tracks: Ifall vi upplever att det är brist på något så börjar vi tävla om det.
  • Social Proof: Om någon annan gör eller har gjort något så rättfärdigar det att även vi gör det.

nickehed

Medlem

AMalmborg

Medlem

Snøskred på 1-2-3 av Kjettil Brattlien ska vara gjord för att vara kortfattad o systematisk. Kan ju va bra för rätt beslut.;)

Vilket otroligt gensvar jag fick på den här tråden - både vad gäller litteratur, kurser och det psykologiska (lätt att bli blind för risker om man ser virgin powder nedanför sig). Stort tack till samtliga som bidragit!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp