Tips på bra pjäxor under en säsong

FabianBredberg

Ny medlem
Tja ska dra till Revy i början på vintern och stanna en säsong där. Har lite funderingar över bra pjäxval för en säsong. Har hela mitt liv kört i hårda tävlingspjäxor eftersom jag tidigare tävlat i slalom. Äger nu ett par Nordica pjäxor som jag själv tycker har fungerat bra i både pist och friåkning. Men frågan är om de kommer fungera en hel säsong med enbart friåkning? De har ingen gåfunktion för turande och är allmänt rätt hårda. Är det dumt att åka på dem och finns det i så fall några bra alternativ?

hojta gärna till om ni har några ideer
/fabian

erik_lagg

Aktiv medlem
Och bra med tech inserts för techbindning/shift. Kör själv med Technica Cochise. De verkar hålla ganska bra men som andra pjäxor av denna typ är de ganska mjuka så om du är van vid racepjuck borde du ta de hårdaste (130?). Vanligaste råden är annars förstås att prova sig fram i butik och/eller att köpa på stället där du säsongar så att kan få hjälp med bootfitting. Själv köpte jag på nätet...

Lite för öppet för att egentligen kunna säga något. Ska du tura/gå mycket? Då vill du nog ha någon form av turpjäxa, inte ett race-derivat eller ens en pistpjäxa med gåläge.
Om du är fd tävlingsåkare vill du förmodligen ha något som klarar av en bra åkteknik=hårt tryck, dvs i den styvare änden av spektrumet.

zel

Medlem
Kan varmt rekommendera Salomon QST Pro 120. Stuva, lätta, och gå funktionen är grym. Finns i 130 flex också.
TR kommer med både alpina och tech sulor.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp