Tips på bra skidorter utanför alperna?

Dafe

Ny medlem
Tja är lite sugen på något nytt till vintern. Skulle vara kul att prova på något utanför alperna. Menar då inte Sverige eller Norge kan visserligen tänka mig Finland men vet inte om det finns något bra där. Är ute efter en mix av friåkning och pist.

Någon som har varit i orter som Zakopane, Bansko, Gaudari, Andorra eller andra förslag?

Kriterierna är enkla schysst skidåkning, bra mix, enkelt att ta sig dit.

Vad har ni att rekommendera?

//Martin

fredw

Aktiv medlem
Jag har blivit allt mer sugen på att testa Pyrenéerna nån gång. Första stoppet på Freeride World Tour t ex, Baqueira Beret, ser intressant ut. Större och högre än jag visste. Och nära till Girona och Barcelona om man vill flyga.
Har alltså inte varit där själv så du får återkomma med rapport! 😉

Snowgod

Aktiv medlem
Pyrenéerna har en hel del att bjuda på, skidorterna är ju inte sån gigantiska som en del är i alperna. Har du tillgång till bil där så kan man besöka flera olika, sånt kan ju vara kul. Jag spanade in många skidanläggningar när jag var på road trip där i Augusti. Det fanns gott om hotellrum trots högsäsong. Blir definitivt besök även på vintern.
Jag fick intrycket att det är betydligt mer fart på turismen på den franska sidan, sydsidan var betydligt sömnigare.

Zakopane och övriga Tatrabergen är trevligt, byarna är en blandning av alpstil och öststat... Vettiga priser, bra mat. Har varit där på sommaren och det finns potential för fin skidåkning.

MarkusO

Aktiv medlem
Gillar man att tura runt lite, typ "hut to hut", utforskande och få lite fina repor här o där är norra Tjeckien rätt trevligt faktiskt. Bergen vid Liberec. Väldigt nära i sammanhanget också. Bara runt 50 mil att köra när man kliver av färjan i Tyskland.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Jag har varit en del i Andorra. Helt ok åkning och lättillgängliga toppturer utan läskiga glaciärer. 20 mil från Barcelona. Kräver hyrbil.

Men jag föredrar Limone för åkning på samma breddgrader: bättre åkning, lägre priser och endast 10 mil med tåg från Nice.

Finland och Polen är ointressant ur skidperspektiv.

Västra Norge får däremot enorma snömängder och har flera fina skidanläggningar som står på min wishlist:
Stranda, Jölster, Voss, Myrkdalen

mgbgt66

Aktiv medlem
Jag gillar Apenninerna (dvs Italien). Antingen flyg till Rom och ini landet, tex Campo Imperatore, Campo Felice , Ovindoli eller längre söderut mot Roccaraso. Annars flyg till tex Pisa eller Bologna och bil till Monte Cimone eller Abetone.

fredw

Aktiv medlem
Jag gillar Apenninerna (dvs Italien). Antingen flyg till Rom och ini landet, tex Campo Imperatore, Campo Felice , Ovindoli eller längre söderut mot Roccaraso. Annars flyg till tex Pisa eller Bologna och bil till Monte Cimone eller Abetone.
Plus på den. Abetone t.ex har jag varit i flera gånger. Fint effektivt liftsystem med en lång gondol och mest röda backar, klart jämförbart med det bästa som finns i svenska fjällen.
Enda "problemet" är väl att man vid klart väder t.o.m. kan *se* mot nordväst ända till alperna, och eftersom vägarna till Apenninernas skidorter är ganska slingriga så faller valet kanske oftare på alperna ändå. Vilket är litet synd.

PisteCarver

Aktiv medlem
Kanske inte en ”bra” skidort, men en trevlig skid- och vinkombo som jag och min familj gjorde för några år sedan.
Skidåkning i Vogeserna och vinprovning i superpittoreska Alsace.
Boende i den medeltida byn Riquewihr som finns på UNESCOs världsarvslista och skidåkning i Ski Bresse.
Ett femtontal liftar och 450 fhm, varierad åkning lätt till brant i olika riktningar.
Vid klart väder kan man se Mont Blanc, Eiger, Mönch och Jungfrau härifrån.
Från Riquewihr tar det en timme att köra upp till skidområdet på morgonen.
Skidåkningen då?
Ja, det är inte Alperna, men piståkningen slår Funäs som jag besökte häromåret.
Och det finns ingen annanstans ”skidbyar” som de i Alsace.
Och gastronomin och vinerna är egentligen värda en egen resa.
Riquewihr
1667210331518.png

Ski Bresse
1667210389813.png

Martin-J

Medlem
Kolla Jasna i Slovakien. Ok pist och en del offpist går att hitta. Södersidan har ganska stora ytor som tyvärr inte var åkbara när vi var där.

Topp