Tips på camberbräda

Leino

Ny medlem
Tips på camberbräda
Söker en 158-165cm styv camberbräda, finns det ens att uppbringa? Jag har letat ganska hårt tycker jag, bara rockerhybrider så långt ögat når.. Gärna med typ magnatraction och lång radie på kanterna..

unsuspected

Aktiv medlem
Tips på camberbräda
Rena camber brädor finns det en hel del, även med lång radie däremot blir det svårt att hitta tillsammans med magna-traction.
Jag antar att det är en pistvärsting du söker efter eller ska det hoppas och studsas, även lite puder?

noknees

Ny medlem
Tips på camberbräda
Slash Atv är en riktigt styv camberbräda. Grym precision och känsla men straffar misstag hårt och skoningslöst:)

lamboren

Aktiv medlem
Tips på camberbräda
Custom X 64 (Burton)? - jag är mycket nöjd med min (visserligen inte magnatraction men bra grepp och stabil när det går fort), verkar dock inte som just 164-längden finns längre

Leino

Ny medlem
Tips på camberbräda

Leino

Ny medlem
Tips på camberbräda
Rena camber brädor finns det en hel del, även med lång radie däremot blir det svårt att hitta tillsammans med magna-traction.
Jag antar att det är en pistvärsting du söker efter eller ska det hoppas och studsas, även lite puder?
Det ska göras allt möjligt men framför allt vill jag att den ska kännas trygg och stabil i hög fart.

martin-jansson

Aktiv medlem
Tips på camberbräda
Jones Aviator kanske? victor de la rue kör ju den på FWT så borde vara stabil i både högfart och hopp ^_^

Annars rekommenderar jag Slash ATV med

xviggenx

Aktiv medlem
Tips på camberbräda
Det låter ju som att du ska ställa dig på en Jones Flagship i 164, om du tycker den verkar lite väl mycket så kolla på Stratos i 162 (eller 164w om du inte störs av en bredare bräda).
Bägge har samma profil' spann med lite tip/tail-rocker, men i verkligheten har Stratos betydligt högre spann (runt 4mm högre).

lamboren

Aktiv medlem
Tips på camberbräda
Custom X 64 (Burton)? - jag är mycket nöjd med min (visserligen inte magnatraction men bra grepp och stabil när det går fort), verkar dock inte som just 164-längden finns längre

Precis det jag är ute efter, stabilitet och grepp! :)
Det här var ju något av en bump, så svarar på mitt eget inlägg. Bytte till en Flagship efter CustomX:en då jag ville ha något mer allround, och jag håller med @xviggenx, jag tror Flagshipen är värd att överväga. Lika fartstabil och kantgrepp som CustomX, har Jones variant på magnatraction (vet inte hur mycket skillnad det gör egentligen), och myyycket bättre offpist, ända nackdelen är att den är tyngre.

Senast ändrad:

Schoobang

Aktiv medlem
Tips på camberbräda
Jag tycker nog inte flagshipen har kort kantradie. Snarare relativt lång? Min 164 har 9,3m som väl är nån meter mer än motsvarande custom x och många liknande brädor. Trevlig bräda f ö.

lamboren

Aktiv medlem
Tips på camberbräda
Jag tycker nog inte flagshipen har kort kantradie. Snarare relativt lång? Min 164 har 9,3m som väl är nån meter mer än motsvarande custom x och många liknande brädor. Trevlig bräda f ö.
Ja, OK, min 166 har 9,4 som jag tycker är perfekt (har editerat, jag tänkte att TS kanske ville upp mot 10-12m eller så, men man ska ju inte anta).

snowdaddy

Medlem
Tips på camberbräda
Det ska göras allt möjligt men framför allt vill jag att den ska kännas trygg och stabil i hög fart.
TUR Buteo är en galen bräda. Väldigt bra grepp och kul att svänga med. Inte en bräda som man åker runt och sover på. Mycket vill-ha-faktor på den brädan. Jag hade nog skaffat den om jag inte redan haft en Bullet Train och en Pencil. Buteo kändes lite som Det bästa från de brädorna satt i en.

Kan också tipsa om Stranda Shorty... Kändes väldigt pålitlig och var kul att ha på kant. Mer laid back, men nog den tryggaste bräda jag testat att ha på kant utan att vara det minsta jobbig att åka på. Nästan lite för bra... Smaken är ju som baken, men den brädan är min favorit från Stranda och det var bara att hoppa på den och köra. Den skulle kunna ersätta hela min puder- och carving-arsenal, men jag har svårt att skiljas från de brädor jag redan har.

Sedan är ju Koruas brädor inte så tråkiga. Min egen favoritbräda är Pencil plus, men den känns inte trygg någonstans :D

Leino

Ny medlem
Tips på camberbräda
Hm, har kollat närmre på de flesta av tipsen. Men ingen av dem är ren camber-bräda, alla någon form av rocker.
Åker idag på en Capita BSOD, som gärna bromsar upp i det som rivits löst i pisten. Pga sin rocker-camber-profil. Därav vill jag ha en ren camber-bräda.
Rocker är jättebra i lössnö, underlättar butters lite grann och gör brädan mer förlåtande men också lite instabilare och ger sämre glid i en uppåkt pist. Alltså nos och tail vill jag ha men däremellan ren camber inget annat.
Finns det?

martin-jansson

Aktiv medlem
Tips på camberbräda
Slash ATV är väl trad. camber?
"A tried and true camber profile that offers a precise feel, predictable turns, solid edge hold, suspension and powerful pop. Traditional camber distributes weight evenly and offers a progressive flex pattern."

Och Jones Aviator har väl så lite rocker att det knappt får kallas rocker ändå? :P

Leino

Ny medlem
Tips på camberbräda
Slash ATV är väl trad. camber?
"A tried and true camber profile that offers a precise feel, predictable turns, solid edge hold, suspension and powerful pop. Traditional camber distributes weight evenly and offers a progressive flex pattern."

Och Jones Aviator har väl så lite rocker att det knappt får kallas rocker ändå? :P
Ah, Det var de två jag kom fram till kan komma på fråga!
Precis vad jag menade! Tack så mycket för det! :)

Kung-Stalle

Medlem
Tips på camberbräda
Jag hittade den här:
Ingen jävla aning om vad det är men full camber, lång svängradie och hyffsat styv. Inge magnetraction men...

Billig på Warehouse pungt de.

Stalle

Leino

Ny medlem
Tips på camberbräda
Jag hittade den här:
Ingen jävla aning om vad det är men full camber, lång svängradie och hyffsat styv. Inge magnetraction men...

Billig på Warehouse pungt de.

Stalle
Billigt o billigt, många pengar blir det iallafall.. Jag köper mina brädor begagnat, men hade jag räknat timpeng på alla timmar jag sitter o letar så hade det alla ggr lönat sig o köpa nytt! :D

HokusPowkus

Medlem
Tips på camberbräda
Kan ge ett starkt tips och det är att kika in Lib Tech Ejack Knife alternativt Lib Tech Dynamo som bygger på samma teknik. Har kört både Jones Flagship som var lite för hård och har även en Burton Custom som lekbräda. Ejack är lekfull i puder men har så sinnessjukt bra kant när man behöver det, nypistat eller is sjuka carves.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp