Tips på friåkningsskida

tompelompe

Medlem
Hej

Jag åkte väldigt mycket telemark som ung för 20 år sedan och har på (ålderns höst) upptäckt hur kul det är med skidåkning igen. Dock har jag lagt telisarna på hyllan och köpt mig ett par pistracers från Völkl som går som tåget i pisten men inte är så kul när man kommer ut på öppna fjället med lössnö, skare eller i skogen. Jag skulle vilja ha tips på skidor och bindningar för den delen. Antingen ett par som fungerar överallt men jag vill nog ha ett par som är tänkta för offpist.

MVH Thomas

iLd0tt0re

Medlem
Jag har också ett par pistracers från Völkl som jag har kompletterat upp med tre par offpistskidor - även dessa från Völkl (Mantra, Gotama och Kuro).
För svenska förhållanden tycker jag att Mantra är en kanonskida. Den går bra och stabilt i pist och har skapligt isgrepp. Utanför pist går den också bra oavsett om det är puder, hårt eller uppåkt. En bra kompromiss med andra ord.

Gotama och Kuro är bättre för "fet" offpiståkning i meterdjup puder och på stora berg men de är betydligt mindre allround än Mantra IMHO. I pist och på hårdare underlag blir de lätt fladdriga och är inte alls lika roliga som Mantra.

Så kasta ett öga på Mantra. Den nya modellen har visst tip rocker också. Hoppas att det inte försämrar skidans egenskaper i pist bara.

Sedan finns det ju en uppsjö av andra intressanta märken men det har jag inte så mycket erfarenhet av.

Lycka till!

/C

Senast ändrad:

anoon

Ny medlem
Några säkra kort som jag själv prövat är bla. Dps Wailer 112Hybrid, som funkar utmärkt i pudret, så länge det inte är typ 1 meter nysnö, då kan den nog upplevas som lite för smal, annars funkar den finfint över hela berget! De två bindninsalternativen jag ger dig är Jesterbindningen som jag själv kör på, alt STH16 som är likvärdig, osäker på märket på sth bindningen..Dessa två bindningar rekomenderar jag dels för att dom får väldigt bra kritik överallt och för att dom är otroligt slitstarka...

Andra skidor värda att fundera över är Dps lotus120 som är större än wailer modellen, Ninthward CVP som jag själv kör på, liknande mått som lotus 120, det är dock ett billigare alternativ..

Moment Nigh train är en annan skida jag testat som är lite "jibbigare" än de andra förslagen jag kommit med, Night Trainen funkar perfekt både i puder och de dagar du även behöver lite isgrepp!

Precis som iLd0tt0re skrev så finns det ju overkligt många fler modeller och märken att välja på, men det jag skrev om är de jag har erfarenhet av.

DanneVito

Ny medlem
Inte för att det här har med tråden och göra men jag tänkte bara kolla om det är någon som har erfarenhet av priser och så, jag kommer denna vinter åka till serre Chevalier en vecka, men sen kommer det bli minst 1 offpist vecka utanför Sverige varje år. Nu har jag möjligheten att köpa ett par puderlagg för 2800. Det jag undrar är om det är ett vettigt köp eller om det bara är onödigt

snej

Aktiv medlem
Finns inga onödiga skidköp...

Men ok, det kan vara intressant att veta vad det är för skida och årsmodell du tänker betala 2800 för. Först då kan det väl avgöras hur lite nödvändigt köp det är...

I

IngemarH79

Guest
Vill du stödja svensk skidindustri vilket du naturligtvis önskar göra så titta på Extrems skidor. De är riktigt bra byggda och ligger bra till i pris.
Länk Extrem

Jag har ett par Big Pen som går skitbra i alla fören, även isig pist (för sin kategori) de är inte alls så klumpiga som man skulle kunna tro utan du kan ligga på skär i ganska små svängar men då tar det ordentligt på låren. Då du har Völkl pistracers så är det inga problem för dig. De går bra i skogen och är lättmanövrerade men de går också väldigt fort så det vill till att du hänger med om du inte vill krama varenda träd.
Några nackdelar då, om det är väldigt mycket puder och inte så brant så vore mera taper att önska då du får hänga lite bakåt för att hålla spetsarna uppe. De blir nervösa och fladdrar om du gör sladdande svängar i hög fart, håll kanterna vassa så slipper du det problemet. På det stora hela kan jag varmt rekommendera skidan men den är inte för nybörjare eller för den som gillar mjuka skidor, hårda pjäxor rekommenderas.
Btw. det är Salomon som tillverkar STH bindningen. Fina grejer det!

Pillard

Aktiv medlem
anoon sa:
De två bindninsalternativen jag ger dig är Jesterbindningen som jag själv kör på, alt STH16 som är likvärdig, osäker på märket på sth bindningen..Dessa två bindningar rekomenderar jag dels för att dom får väldigt bra kritik överallt och för att dom är otroligt slitstarka....
Jag skulle verkligen vilja veta din vikt, sullängd och åkstil innan jag skriver under på STH16. Visst är Salomons STH bindningar med metall bra men 16 börjar på 10 vill jag minnas och det kan vara väldigt högt för vissa.

Sen om du har ett par pistskidor redan skulle jag verkligen inte köpa ett par Mantra. Mantra skulle jag nog vilja klassa in som pistskidor ifall jag ska vara helt ärlig. Katana är i så fall betydligt mer lämplig, enligt mig.

Slogen

Ny medlem
.. mina sth 16 börjar på 9... sen kan man även skruva ut ytterligare så att det blir ungefär DIN 8, det är jo inte så farlig för en vuxen mann eller?

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Slogen sa:
.. mina sth 16 börjar på 9... sen kan man även skruva ut ytterligare så att det blir ungefär DIN 8, det är jo inte så farlig för en vuxen mann eller?
Jag körde mina Jester på 8 vill jag minnas. Då höll de nästan lite för hårt. Iof har jag 328mm sula men de kan ju vara bra att kolla det innan man rekommenderar någon att köra på den bindningen. För många hobbyåkare funkar säkert en sth14 driver minst lika bra.

I

IngemarH79

Guest
väger man in på under 90kg skulle jag rekommendera sth14 alla dagar i veckan.
Jag vet inte vad ni andra säger men jag tycker att look/rossignol px14 är en helt ok bindning, har kört på ett par sedan 2008 utan problem

Senast ändrad:

tompelompe

Medlem
Hej
Tack för alla svar och förslag på produkter, ska bli spännande att välja skidor och bindningar. Angående mina mått så är jag 180 cm lång och väger ca 90 kilo. Pjäxorna är ett par Salomon Impact 10 st 27.

Senast ändrad:

anoon

Ny medlem
Pillard sa:
Slogen sa:
Jag körde mina Jester på 8 vill jag minnas. Då höll de nästan lite för hårt. Iof har jag 328mm sula men de kan ju vara bra att kolla det innan man rekommenderar någon att köra på den bindningen. För många hobbyåkare funkar säkert en sth14 driver minst lika bra.
Antar att det har mycket med muskelstyrka i ben samt styrka i knäna som bestämmer hur mycket man kan dra upp bindningarna också, jag har mina Jester inställda på 9,5 och då har jag 328 eller 326 i mm, kommer inte ihåg..Samt att jag väger knappa 80 kilo med en längd på 185 cm..S¨jag tror absolut inte att varken jestern eller STH16 blir för tuffa..Sen så måste man ju såklart också ha i baktanken hur hårt kommer jag att köra, och hur duktig är jag.

Pillard

Aktiv medlem
anoon sa:
Pillard sa:
Slogen sa:
Antar att det har mycket med muskelstyrka i ben samt styrka i knäna som bestämmer hur mycket man kan dra upp bindningarna också, jag har mina Jester inställda på 9,5 och då har jag 328 eller 326 i mm, kommer inte ihåg..Samt att jag väger knappa 80 kilo med en längd på 185 cm..S¨jag tror absolut inte att varken jestern eller STH16 blir för tuffa..Sen så måste man ju såklart också ha i baktanken hur hårt kommer jag att köra, och hur duktig är jag.
Och hur rädd är jag om mina knän...? Men oavsett vad han ska skruva dem till 8, 9 eller kanske tom 10 så räcker ju 14 driver. Det var det enda jag ville påpeka.

anoon

Ny medlem
Pillard sa:
anoon sa:
Pillard sa:
Och hur rädd är jag om mina knän...? Men oavsett vad han ska skruva dem till 8, 9 eller kanske tom 10 så räcker ju 14 driver. Det var det enda jag ville påpeka.
Absolut rent DIN mässigt så räcker 14, men om jag har förstått recensionerna rätt(har inga egna erfarenheter av STH) så är sth14 mycket plastigare än vad sth16 är. Vilket har lett till att många har haft problem med att 14-bindningen gått sönder? Eller är jag ute å cyklar?

Pillard

Aktiv medlem
anoon sa:
Pillard sa:
anoon sa:
Absolut rent DIN mässigt så räcker 14, men om jag har förstått recensionerna rätt(har inga egna erfarenheter av STH) så är sth14 mycket plastigare än vad sth16 är. Vilket har lett till att många har haft problem med att 14-bindningen gått sönder? Eller är jag ute å cyklar?
Det finns en sth14 och en sth14 driver. Drivern har samma tådel som 16 (iaf rent okulärt). Nu får mer kunniga prylnördar än jag komma in och rätta mig om jag har fel men som jag förstått det är 14driver i stort sett samma som 16 men med svagare fjäder, medan vanliga 14 är en helt annan konstruktion.

mholm

Medlem
Pillard sa:
Det finns en sth14 och en sth14 driver. Drivern har samma tådel som 16 (iaf rent okulärt). Nu får mer kunniga prylnördar än jag komma in och rätta mig om jag har fel men som jag förstått det är 14driver i stort sett samma som 16 men med svagare fjäder, medan vanliga 14 är en helt annan konstruktion.
Stämmer ganksa bra. STH16 har, till skillnad mot STH14 Driver, bottenplatta och torn i metall.

tompelompe

Medlem
DPS wailer verkar super intressant, funderar på att åka till Tandådalen v 47 för skidtestarhelg. Om det finns något att åka på och hoppas DPS:en finns bland testskidorna.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
tompelompe sa:
DPS wailer verkar super intressant, funderar på att åka till Tandådalen v 47 för skidtestarhelg. Om det finns något att åka på och hoppas DPS:en finns bland testskidorna.
Vet att Noljas inte är där med DPS i alla fall. Han skall till Åre.

tompelompe

Medlem
Efter att tittat runt på forumet och läst lite ditten och datten samt klämt på lite plank på Alpingaraget så känns det som DPS Wailer 112 rp, Line Opus, SFB, Influende 115 och Nordica Patron är hetaste kandidaterna. Hoppas kunna testa dom under skidtestar helgerna i Tandådalen/Åre.

tompelompe

Medlem
Det är sant, beror på att jag aldrig åkt på "breda" skidor tidigare och inte har en aning om flex osv kontra min åkstil.

Jag kanske tycker jag är över aggressiv i backen men i själva verket är jag en myspysare. Vill hitta en skida som fungerar i puder och pist i svenska förhållanden framförallt.

Jag är lite kluven då jag å ena sidan har ett par völk som funkar bra i pisten och kanske skulle försöka köpa ett par rena puder skidor, å andra sidan så verkar det ju finnas "breda" skidor som även går att hantera i pist och i puder. Bästa är nog att prova sig fram helt enkelt.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Är det inte då bättre att bara testa så många skidor som möjligt på skidtesterna oberoende märke och modell? Kanske just din skida du gillar är en helt annan skida än de du har räknat upp? Så gå in på skidtesten med öppet sinne tycker jag!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp