Tips på käk under säsong, pulver på flyg?

BirreB

Medlem
Tjeena!
Ska säsonga nu ett par månader i Val T och behöver käktips för att hålla priset relativt nere. Tänkte typ ta med 2kg proteinpulver/gainer, så är frukost löst, eller blir jag tagen som smugglare då 😂

MarkusO

Aktiv medlem
Det är lugnt.

Och är bättre med nån mer komplett blandning av måltidsersättartyp. Dvs Huel, MyP Whole Fuel Blend, Plennyshake, Comfoo eller nån av de där.

Eller om du vill snåla, gör en egen blandning. kör 40/60 proteinpulver och havremjöl (finns på MyProtein tex). Komplettera med kakaopulver (alt chokladdryckspulver om du gillar sötma) för smakens skull. För smidighet, förblanda i en stor burk.

Sen kan du vid konsumerandet dopa shaken med en halv dl rapsolja om du vill ha mer kalorier.

larchii

Aktiv medlem
Pasta med tomatsås. Bra med kolhydrater, protein, vitaminer och kostfiber. Varje måltid borde kunna landa på ca 10-20kr beroende på kvalitet på tomater och pasta. Lunch + middag för 20-40kr.

För smakens skull vill man ju såklart ha en soffritto som bas (lök, morot, selleri, olivolja (vitlök, basilika)), men då går ju priset upp en aning, dock inte jättemycket.

BirreB

Medlem
Pasta med tomatsås. Bra med kolhydrater, protein, vitaminer och kostfiber. Varje måltid borde kunna landa på ca 10-20kr beroende på kvalitet på tomater och pasta. Lunch + middag för 20-40kr.

För smakens skull vill man ju såklart ha en soffritto som bas (lök, morot, selleri, olivolja (vitlök, basilika)), men då går ju priset upp en aning, dock inte jättemycket.
Är detta billigt där nere. För tänker inte ta med mig bag in box med tomatsås

Nummer 1: PLANERING! Går du och småköper vad du ska äta varje dag efter backen kommer pengarna springa iväg.

Nummer 2: Det är oftast billigare att köpa mat i stora förpackningar än små. Kolla jämförpris per kg och laga olika rätter på samma basvaror.

Nummer 3: Kolla vad som är på extrapris när du handlar, säger sig självt.

Nummer 4: Käka dig mätt på saker kolhydrater och få i dig protein/grönsaker som komplement till middagen. Mycket billigare att käka 1kg potatis och 100g kött än 1kg kött och 100g potatis.

Nummer 5: Försök ligga runt 15kr per måltid. Lunch och middag blir då under 1000-lappen i månaden.

Nummer 6: Budgetera lite extra för mat varje månad. T.ex. räknar du med att lägga 1000kr på mat så budgetera med 1500kr. Blir det pengar över i slutet av månaden så är det bra jobbat, bärs.

Nummer 7: PLANERING! Planera vad du ska käka för veckan, med en bra struktur och planering kommer du långt med ekonomi.

Extra tips: ha ALLTID tillgång till havregryn. Du överlever på havregrynsgröt och priset per portion är 50 öre.

Figge123

Aktiv medlem
Handla i Modane om du har möjligt.
Var i Val d’Isere i mars vi handlade i Bourg Saint Maurice en gång i veckan. Mat och dryck.

larchii

Aktiv medlem
Är detta billigt där nere. För tänker inte ta med mig bag in box med tomatsås
Billigaste tomatkrossen 400g borde du kunna hitta för ca 0.5 euro. Kanske den kostar 0.7 euro nu då, med tanke på inflation. Billig pasta borde du kunna få 1kg för 1.5 euro.

fredw

Aktiv medlem
Trodde de drack cafecoretto?

Lunch.

Nejdå, skojar förstås - tvärtom tror jag att få italienare skulle prioritera ned något så grundläggande i livet som en god vardaglig matupplevelse. Men visst, om möjligheten till en skidsäsong står och faller med matbudgeten så förstår jag.

packåsna

Medlem
Kosta på dig en rejäl flaska olivolja att ha till pastan också så får du en kaloriboost, men glöm inte protein i form av linser/bönor. Och skippa inte kryddor även om det känns som onödig utgift. Du äter mer och bättre om käket är gott. Man kommer långt på svartpeppar, salt och oregano.

Extra vitlök är också grymt. Boostar immunförsvaret och ger dig extra utrymme i den knökfulla kabinbanan då ingen vill komma för nära :D

Emmis

Aktiv medlem
Sojakross o linser. Tacka mig redan nu. Men på riktigt så är det schwin-aktigt dyrt inne i orterna. Så gör god planering o hitta asap en kompis med bil sä ni kan storshoppa nånannanstans

larchii

Aktiv medlem
Kosta på dig en rejäl flaska olivolja att ha till pastan också så får du en kaloriboost, men glöm inte protein i form av linser/bönor. Och skippa inte kryddor även om det känns som onödig utgift. Du äter mer och bättre om käket är gott. Man kommer långt på svartpeppar, salt och oregano.

Extra vitlök är också grymt. Boostar immunförsvaret och ger dig extra utrymme i den knökfulla kabinbanan då ingen vill komma för nära :D
En 200g tallrik med bara pasta innehåller ca 26g protein. Kör man 400g pasta om dagen har man i sig ca 52g protein. Plus protein-shake på morgonen så är garanterat proteinintaget nog utan linser och bönor. Sen innehåller ju linser och bönor förvisso andra bra grejer, men en del av de ämnena får man ju i sig med en smarrig och billig tomatsås 🍝😎

packåsna

Medlem
En 200g tallrik med bara pasta innehåller ca 26g protein. Kör man 400g pasta om dagen har man i sig ca 52g protein. Plus protein-shake på morgonen så är garanterat proteinintaget nog utan linser och bönor. Sen innehåller ju linser och bönor förvisso andra bra grejer, men en del av de ämnena får man ju i sig med en smarrig och billig tomatsås 🍝😎
Tja, kör man ändå på en proteinshake kan jag väl tänka mig att man klarar sig fint. Dock ska man komma ihåg att man inte får i sig fullvärdigt protein genom bara pasta (vete). Baljväxter är ett utmärkt komplement till ris/pasta för att få i sig alla nödvändiga aminosyror i en måltid.

KaitsuH

Aktiv medlem
Tja, kör man ändå på en proteinshake kan jag väl tänka mig att man klarar sig fint. Dock ska man komma ihåg att man inte får i sig fullvärdigt protein genom bara pasta (vete). Baljväxter är ett utmärkt komplement till ris/pasta för att få i sig alla nödvändiga aminosyror i en måltid.
Aj härregud att jag är gammal. Men vad är proteinshake? Innehåller sådant alkohol, eller vad?

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag skojade inte. Är det verkligen billigare att supa nåt shejk än koka potatis, steka fläsk och dricka billig vin med? Så skulle jag göra, om jag hade brist på pengar.

Och på morgonen pyttipanna!

Senast ändrad:

K_A_L

Medlem
Vill man lite snabbt göra någon slags prisjämförelse så är det bara att kolla igenom veckans erbjudande från Aldi och sedan jämföra med valfri lågprisbutik i Sverige.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp