Tips på LÄTTA randoneeskidor

mattis03

Ny medlem
Hej!

Kör på Nordica Supercharger nu som är grym utför (väldigt tunga dock) men vill nu ha ett par som är lätta för längre turer. Har kollat butiker, forum m.m. men inte kommit fram till något speciellt... Dynafit manaslu verkar intressanta. Jag är 191 cm och väger 87 kg. Dom får väga max 3 kg/par men ändå vara hyfsat breda dvs minst 95 under pjäxan. Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

/Mattis

Blide

Medlem
Dynafit av olika slag, Trabs bredaste, Movement eller Black Diamond Drift. Finns mängder...

Vad det också finns mängder av är trådar som behandlar ämnet, så sök här och på TGR så kommer du att finna inte frid, men väl en hel del att fundera på och väga för och nackdelar mellan ;)

FF

Ny medlem
g3 har väl några nya skidor som är lätta och rätt feta. tror den fetaste heter zenoxide och är 105 i midjan. har för mig den väger 1700-1800 per skida eller så och jag antar att de smalare skidorna i serien är lättare.

kappakomplett

Aktiv medlem
För de som inte har 3 kg som gräns så finns Scott Powdair. Väger 3,480 kg per par, är 100 i midjan, radie 18.

mattis03

Ny medlem
Tack för alla svar! Ok kanske får sträcka mig till 3,5 kg då =( Dom jag har nu väger 4,3 utan bindning och är dryga att släpa på (åtminstone under två veckor i Sarek) =)

FF

Ny medlem
Om du inte redan kör dynafit, kommer omställningen till dessa samt lämpliga pjäxor utgöra en sjukt stor skillnad! Bryr du dig om vikten så köp utan bromsar då de väger typ hälften så mycket. Bättre att spara några hundra gram här än på skidorna i sig tycker jag...

Blide

Medlem
Sök och finn :)

Trab Volare 185 cm 3 kg paret. Finns här med ATKs snusk lätta bindning för dryga 1000 EU. Tänk bara på att efter du köpt dem finns det inga ursäkter längre ;-)

mattis03

Ny medlem
Som sagt: Nu kör jag på Nordica supercharger och Diamir Eagle, vilket ger en totalvikt på 6 kg. Så det kommer nog bli grymt stor skillnad med Dynafitbindningar och ett par lättare skidor. Återigen tacka för alla svar! Kul med lite diskussion! Fortsätt gärna!

Onlytelemark

Ny medlem
Totalvikt pa 6kg?? jag förstar att du vill ha lättare grejor,, Jag för min del prioriterar utförskörningen, sa nagot halvkilo hit eller dit skiter jag i,, om du nu är nöjd med utförsegenskaperna pa dina skidor du tills nu akt pa,, prioritera utför,, det finns manga kombinationer som är mycket lättare än dina nuvarande 6kg, skidans vikt rätt oväsentlig här,, se totalvikten,,,

mattis03

Ny medlem
Onlytelemark sa:
Totalvikt pa 6kg?? jag förstar att du vill ha lättare grejor,, Jag för min del prioriterar utförskörningen, sa nagot halvkilo hit eller dit skiter jag i,, om du nu är nöjd med utförsegenskaperna pa dina skidor du tills nu akt pa,, prioritera utför,, det finns manga kombinationer som är mycket lättare än dina nuvarande 6kg, skidans vikt rätt oväsentlig här,, se totalvikten,,,
Sant där =) Bindningarna väger 1760 g/par och skidorna 4200 g/par. Sanslöst att släpa på det under långa dagar.

Onlytelemark

Ny medlem
mattis03 sa:
Onlytelemark sa:
Tex dessa ,, http://www.telemark-pyrenees.com/en/dynafittltradicalftz121112-p-48705.html Väger lite dryga halvkilot,,, plus med en skida med mycket goda utförsegenskaper,, du far ett kit som är MYCKET lättare ân dina nuvarande : )
Nu är ju inte den vikten (0,599 kg) per par men det blir ju lättare hur som helst =)
Det finns lättare Dynafit, men dessa är kanon, enl min skidkompis som har dessa, jag kör ju telis,, mina Rottafella R8 väger 1,8kg paret, för turer med hudar använder jag för det mesta mina Patriot 191 de väger lite drygt 4kg paret,, se där, jag släpr pa 6kg, Gjorde Haute Route, Chamonix-Zermatt förra säsongen,, vid 49ars alder,, hade nog öskat nagot kilo mindre, men det funkade utan nagra men ; )

Carled

Aktiv medlem
DPS Wailer 99 Pure 184cm går på 1705 gram enligt Blister (Wailer 112 190cm ligger på 1900g som jämförelse). 3400g för paret är minst sagt överkomligt iaf om man jämför lite med konkurrenterna som omnämns i tråden. DPS-skidorna spelar i samma liga viktmässigt som rejält turanpassade skidor, men åkmässigt slår de vanliga skidor. You think about that!

emil-johansson

Ny medlem
Kolla på båda DPS Wailer som Carled sa, sen om du vill ha lite fetare med rocker gör även G3 Highball med dryga 120mm midja. Annars Zenoxide och Tonic (tror jag)...

Sen kom ju Nordica med en turserie i år. Där ska det nog finnas en bantad enforcer utan metall. Cirka 95-100 midja
Om du gillade dina Supercharger så kan detta kanske vara nått.

Annars är Dynafit Stoke inte heller fel.. Där har du lite tips

PNyberg

Ny medlem
emil-johansson sa:
Kolla på båda DPS Wailer som Carled sa, sen om du vill ha lite fetare med rocker gör även G3 Highball med dryga 120mm midja. Annars Zenoxide och Tonic (tror jag)...

Sen kom ju Nordica med en turserie i år. Där ska det nog finnas en bantad enforcer utan metall. Cirka 95-100 midja

G3 Highball = Unfunny funshape. Styvare tail än på Legend Pro!

Völkl Nunataq! Lätt och bra. Samma shape som Völkl Gotama, fast de har platt tail ist för twin. Check i out!

Blide

Medlem
PNyberg sa:
Völkl Nunataq! Lätt och bra. Samma shape som Völkl Gotama, fast de har platt tail ist för twin. Check i out!
Den i 194 eller Hoji 195 ligger bra till för "kortare än 1,5h turer där man förväntar sig hyffsat snö" nästa år... Kanske Dynadukes eller en massa inserts.

emil-johansson

Ny medlem
PNyberg sa:
emil-johansson sa:

Har inte hört så mycket om Highball? Lät lite väl styvt när man ser på resten av skidan... Hade för mig den ska lite lik Megawatt

Har inte hört så mycket om Highball? Lät lite väl styvt när man ser på resten av skidan... Hade för mig den ska lite lik Megawatt

mattis03: Nuntaq är ännu ett bra tips! Men tänk på att vid mycket skråande kan de bli jobbigt med fullrocker. Men där finns ju även Nanuq som är en lättare mantra...

Om Hoji kommer med samma spann/rocker som EHP finns det nog inte mycket annat att välja... :)

Senast ändrad:

emil-johansson

Ny medlem
PNyberg sa:
emil-johansson sa:

mattis03: Nuntaq är ännu ett bra tips! Men tänk på att vid mycket skråande kan de bli jobbigt med fullrocker. Men där finns ju även Nanuq som är en lättare mantra...

Om Hoji kommer med samma spann/rocker som EHP finns det nog inte mycket annat att välja... :)

EDIT: Dubbelpost...

Senast ändrad:

Broddan

Ny medlem
emil-johansson sa:
PNyberg sa:
emil-johansson sa:

EDIT: Dubbelpost...
Völkl Nanuq eller Nunataq är bra tips. Finns med färdigskurna hudar och kan lämpligen monteras med antingen Tour F12 eller Dynafit. Men om du som du ovan skriver ska ha dom på tur i Sarek i 2 veckor så hade jag tveklöst tagit Dynafit bindningar. Sparar mycket vikt där. Ska du ha dom till att gå på platten med i Sarek också eller kommer du att köra fjällskidor och endast använda randonne skidorna på topptur?
Dynafit Manaslu har i år blivit styvare än tidigare men är fortfarande rätt så mjuk så med din storlek skulle jag hellre rekommendera Stoke eller om du vill ha en smalare skida, Mustagh Ata. Båda två är styvare än Manaslu.
G3 Zen Oxide är helt klart en kandidat, dock i tyngsta laget och väger in på knapp 4 kg paret.
G3 Highball är enligt mig onödigt bred för ändamålet.
Övriga vikter:
Manaslu - 3,1 kg par (187 cm)
Stoke - 3,3 kg par (182 cm)
Mustagh Ata - 3 kg par (187 cm)
Nanuq - 3,3 kg par (177 cm)
Nunataq - 3,6 kg par (178 cm)

mattis03

Ny medlem
Tjena. Det blev ett par Trab Volare med Plum Guide-bindningar. Otroligt sköna att åka på och lätta =)

mattis03

Ny medlem
Bindningarna köpte jag på Facewest för 360 pund och skidorna på Telemark pyrenees för 551 euro.

Blide

Medlem
Kan du jämföra lite med en "tyngre" skida? Åkte en del på mina Hardside 181 med Dynafit Speed Radical i vintras och var mycket nöjd, både uppför och nerför. Visst lämnar de lite att önska vid skumt före med tung snö, men man får ju ställa förväntningarna etfer vad som sitter på fötterna...
Men har inte åkt på en så lätt skida, blir det onödigt stökigt?

mattis03

Ny medlem
Jag kan bara jämföra med Nordica supercharger och Diamir Eagle. Visst är dom lite fladdrigare än dom i höga farter men inget som stör mig. Går att driva på rätt bra även i pist.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp