Tips på lätta turindningar

faersking

Ny medlem
Heje

Jag har efter år av peppande/tjatande fått min fru att vilja hänga med på att tura och nu känner hon att det är dags att styra upp lite egen utrustning. Hon är inte helt imponerad av tyngden i mina Marker Duke (hade självt önskat ha Baron egentligen, men tyngst bindningar får flest brudar och flest nickningar av snubbar i liftkön) och önskar själv ett lättare alternativ. Hon har nyss köpt ett par nya pjäxor, så techbindningar är redan ute ur bilden. Är det Marker Tour F12/F10 som gäller eller finns det nåt annat lämpligt alternativ?

Hennes grundinställning är att skidåkning bör göras nedför, men vill gärna kunna hänga med på lite turer när andan faller på. Tror inte att det kommer bli jättemycket feta drops, så bindningen behöver inte vara en beast eftersom den kommer mest åka i pist. Hon har provturat på mina gamla Marker Duke (shit, snubben har två par Dukes...) och upplevde inte att den högre ståhöjden var något problem.

Tack.för mig

herrgard

Medlem
Japp, köp F10 eller F12. Allt annat gött är tech.

Duke?! 2010 ringde och ville ha tillbaka sina bindningar :-P

faersking

Ny medlem
Haha! Om Henrik Schfferts tes om att alla män fryser sin stil när det går som bäst för dem ska stämma så var väl 2010 mitt år. Kunde varit värre. Jag har iaf inga alpine trekkers.

MnO

Aktiv medlem
Marker Tour F10 är den lättaste av Markers alternativ. Bäst i Tour-serien är F12 EPF, men den väger 100 gram mer per fot. Ingen av dom pallar hård åkning direkt, men lär funka alldeles utmärkt för flickvännen om hon tar det någorlunda normallugnt.

Budgetlösningen är en beggad Diamir Freeride eller Eagle. Dom fungerar skapligt dom med för lätta åkare.

vjakob

Medlem
Stoppern brukar gå att böja ut lite, så det går oftast att lösa.

Jag monterade ett par Radical 2.0 med 90 mm stopper på ett par skidor med 108 mm i midjan, går fritt med säkert 5 mm på varje sida, så om du inte mätt upp det på plats kan du ha tur med frigången :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp