Tips på lagning av pjäxa

rabbit

Aktiv medlem
Hejsan! Har en Crispi-pjäxan som släppte i ”svetsen” där man böjer tårna. (Ovansidan) pjäxan är för gammal för reklamera enligt Crispi men den är nästan oanvänd. Någon som har en fiffig lösning. Popnitar? lim? You name it!
Tacksam för hjälp
En god vän hade identiska pjäxor som begick självmord på samma sätt och det var helt hopplöst att laga.
Han fick tag på nåt superlim som skulle vara det som gällde för den plasten men det höll inte hur han än gjorde.
Med det "perfekta limmet" måste du ändå förstärka upp det området så att en annan del av det mörka flexpartiet tar flexandet och den del som nu släppt blir helt styv/orörlig annars släpper limfogen igen.
Ledsen att låta så negativ men jag kommer ihåg att han försökte allt utan att få det att hålla.
Men vem vet, du kanske kommer på nåt smartare eller det har kommit nåt ännu bättre lim än för 6-7 år sedan.
Jag håller tummarna. 🌨
fwiw

TopiNieminen

Aktiv medlem
Det svåraste är väl att hitta tillräckligt med kontanktyta för limningen, när det är så pass rörlig och utsatt ställe i dojan. Olika - och starka lim finns det gott om.

Marboh

Medlem
Lägg en remsa med något material över skarven så du för lite mer kontaktyta mellan limmet och de delar som ska limmas ihop. Borde räcka med några mm över varje sida av skarven.
Man kan ju fundera över hur mkt det flexar just vid kanten.
Glasfibermatta & epoxi kan funka. Men blir ju rätt styvt.

jwunsche

Medlem
Jag har sett Scotch Mastic Tape 2228 rekommenderas för lagning av telisbälgar (den här tråden på Facebook t.ex.). Jag har inte testat själv eller faktiskt sett en lagning så jag kan inte säga hur bra det funkar.

Nu så kära folk, nu så testade jag sadelsöm. Med persienn-snöre. Härligt pilligt jobb med lite småborrande, nålstick och spänn åt. Se hur det håller. Lite klassisk silvertejp ovanpå blir det. Tack för tipsen.

Bilagor

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp