Tips på ort i Aosta-dalen

Rebeca

Ny medlem
Hej
Jag och killen tänkte spendera en månad i Aostadalen i vinter. Vill åka i pist, men fokusera på toppturer. Vi var i Courmayeur i somras och gillade det, men vet inte hur det är vintertid. Vi vill gärna kunna ha nära till ett rimligt pistsysten (i byn/staden), men har bil för toppturandet.
Mycket tacksam för svar! 😀

localhost

Medlem
Hej Rebeca!

Jag bodde en månad i Aosta (stad) i vintras och det var fantastiskt. Jag hade egen bil och åkte runt mellan Champoluc/Monterosa, Cervinia, Courmayeur, La Thuile. Från staden/byn Aosta går även en linbana upp till Pila som har skidåkning på över 2500m och är en underskattad pärla! Till de andra orterna är det ca 1h bilkörning, går ju även åka till Chamonix. Det finns även ett liftkort som gäller för hela Aosta - inte direkt billigare än att köpa separata kort men mer praktiskt. Kolla även https://www.skilife.ski/en/ som är en slags intresseorganisation för alla skidsystem i Aosta.

Hör gärna av er om ni har några frågor eller funderingar!

Rebeca

Ny medlem
Det verkar vara ett härligt ställe! Vad är det du tycker mest om med Champoluc?
Vet du om det finns lite snällare toppturer i relativ närhet?
Det verkar vara lite tuffare skidåkning där dock, skrämmer något.. 😬
Hej Rebeca!

Jag bodde en månad i Aosta (stad) i vintras och det var fantastiskt. Jag hade egen bil och åkte runt mellan Champoluc/Monterosa, Cervinia, Courmayeur, La Thuile. Från staden/byn Aosta går även en linbana upp till Pila som har skidåkning på över 2500m och är en underskattad pärla! Till de andra orterna är det ca 1h bilkörning, går ju även åka till Chamonix. Det finns även ett liftkort som gäller för hela Aosta - inte direkt billigare än att köpa separata kort men mer praktiskt. Kolla även https://www.skilife.ski/en/ som är en slags intresseorganisation för alla skidsystem i Aosta.

Hör gärna av er om ni har några frågor eller funderingar!
Åh, det lät ju smått fantastiskt. Ska definitivt researcha! Tusen tack 😀

herrgard

Aktiv medlem
Det verkar vara ett härligt ställe! Vad är det du tycker mest om med Champoluc?
Vet du om det finns lite snällare toppturer i relativ närhet?
Det är en mysig by som har några restauranger, liten matbutik, kött/ost-butik. Inte så mycket party dock. Stort skidsystem (Monterosa) så känner man för en dag i pist blir det lagom att åka från Champoluc till Alagna, äta lunch där och sen och åka tillbaka. Har ni bil går det hyffsat snabbt att ta sig till Courmayeur, Chamonix och de andra ställena nämnda ovan. Hmm, snällare toppturer, kommer inte ihåg riktigt. Jag tycker större delarna av alperna generellt sett är åt det brantare/tuffare hållet, men något finns ju såklart alltid, speciellt om man anlitar guide.

localhost

Medlem
Pila är ju ganska ospektakulärt som ett eget resmål för oss svenskar som har skidåkning hemma men det finns engelska researrangörer som ordnar resor enkom till Pila, så det enda man stöter på i systemet förutom lokala italienare är just britter som inte kan åka skidor. Men dom är desto bättre på after-ski!

Skidåkningen i Pila är lite som ett Tandådalen i storlek men med åkning mellan 1700m och 2700m så man får en ganska alpin känsla och bra fallhöjd på backarna. Ett perfekt system att byta av med om man är i trakten och åker.

Klippte ihop en liten film från Pila från min vinter i Aosta:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Pila är ju ganska ospektakulärt som ett eget resmål för oss svenskar som har skidåkning hemma men det finns engelska researrangörer som ordnar resor enkom till Pila, så det enda man stöter på i systemet förutom lokala italienare är just britter som inte kan åka skidor. Men dom är desto bättre på after-ski!

Skidåkningen i Pila är lite som ett Tandådalen i storlek men med åkning mellan 1700m och 2700m så man får en ganska alpin känsla och bra fallhöjd på backarna. Ett perfekt system att byta av med om man är i trakten och åker.

Klippte ihop en liten film från Pila från min vinter i Aosta:
Vi har bokat boende i Aosta över nyår (som back-up om det inte finns snö i Limone).

Det som lockar är att man bor i en stad med tåg och där tonårsgrabbarna kan strosa runt (gå på McDonalds när jag och frugan åter bättre).

Men den stora frågan: är det skugga i januari? All åkning sker ju på nordsida…

Ska vi kanske sikta på annan ort över nyår?
(Boendet går ju att avboka)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hmm, snällare toppturer, kommer inte ihåg riktigt. Jag tycker större delarna av alperna generellt sett är åt det brantare/tuffare hållet, men något finns ju såklart alltid, speciellt om man anlitar guide.
Ja, och kollar man på just Aosta på en topografisk karta är det väl inte direkt snäll terräng det första som kommer i åtanke.:unsure:
Hoppas kan man ju, ser ju lovande ut i Pila. (y) ;) Ta din ljusa goggles!

PisteCarver

Aktiv medlem
Vi har bokat boende i Aosta över nyår (som back-up om det inte finns snö i Limone).

Det som lockar är att man bor i en stad med tåg och där tonårsgrabbarna kan strosa runt (gå på McDonalds när jag och frugan åter bättre).

Ska vi kanske sikta på annan ort över nyår?
(Boendet går ju att avboka)
Du är ju van att åka skidor i fjällen där solen står lägre i mars än vid Nyår i Italien så det borde inte vara något problem för dig.;)
Men om du frågar mig som är sörlänning, så väljer jag alpresmål som även bjuder på sydvänd skidåkning vid den tiden på året.

Snödjup

Topp