Tips på resmål i alperna

davidolsson90

Ny medlem
Tips på resmål i alperna
Hej, jag hade tänkt åka till alperna i vinter och skulle behöva lite tips. Har aldrig varit i alperna så har ingen aning om vilken ort man ska åka till. Åker mestadels park men vore kul med möjlighet till lite offpist också. Så jag skulle alltså behöva lite tips på resmål men även hur man ska ta sig dit, var man kan bo osv. Åker dit för att åka skidor så behöver inte vara något fest ställe. Hur mycket kan man räkna med att allt kommer kosta? Alla tips uppskattas :)

Tips på resmål i alperna
Åk med UCPA till Tignes förslagsvis (om park känns nödvändigt). Allt ingår, trevligt även om man åker själv och bra som förstaresa eftersom allt är ordnat och organiserat. UCPA är suveränt.

IT-Milan

Ny medlem
Tips på resmål i alperna
Tignes/Val Claret/Val d'Isére är ett oändligt område och man åker högt (husen runt Tignes har inte mycket till Gemütlichkeit, snarare Tensta och Flemingsberg mitti Alperna). Snörikt på gott och ont (såhär års kan större delen stänga pga snöstorm - i ett par dygn i värsta fall).
Åker man till Österrike är det tvärtom klokt att hålla sig i väster (alternativt på glaciärer), nära Schweiz, om du vill ha natursnö. Ovanför St. Anton och Lech/Zürs finns ofta bra lössnö (och bra guider) och man åker ganska högt där.

Schweiz är för mycket "smakar det så kostar det", valutan är rejält övervärderad. Ett knep (som jag inte provat) är att ta en resa till ett grannland och åka även på Schweiz-sidan i samma liftsystem - Cervinia i Italien, eller Ischgl i Österrike.

Så det tråkigaste sist. Kronan är stark, men priserna i Euro har gått upp minst lika mycket - utom i Italien där de sjunkit med 10-15% (jag kan inte Italien, men det finns säkert många andra här som gör).

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp