Tips på säkra turer i Sunnmörsalperna

Ellen1979

Ny medlem
Hej!
Jag undrar om det finns skidturer i Sunnmörsalperna som är fina, men som är i princip helt säkra att det inte går lavin i dem?
Jag skulle så gärna ta med mina barn (13 och 15 år) till Sunnmörsalperna för att gå topptur på skidor.

Jag har själv åkt i Sunnmörsalperna innan jag fick barn och det var underbart och jag vill så gärna visa barnen hur fint det är där, men jag vill absolut inte riskera att de utsätts för lavinfara. Vi har lavinutrustning tranciever, sond m.m., så de kan använda, men jag litar inte på att de kan hantera den om det blir skarpt läge, samt att jag absolut inte vill vara med om att försöka gräva fram mina barn, sen har de också inte fullt utvecklat konsekvenstänk. Ork och skidvana har de för alla turer skulle jag tro, möjligen kan det vara lite problem riktigt lös och djup pudersnö.

Silenhag

Ny medlem
Boken trygge toppturer (Erlend Red. Sande). Appen Regobs -> viser hur brant det er, samt utløp-soner, i hele Norge alla fjell.
Velg turer under 30 grader og uten utløp-soner. Da er du pratiskt taget trygg...Men ta med en lavinsender/tranciver ändå (bara du) om du pløtsligt måste rädda andra i nærheten på andra fjell/ andra vägval...

Ellen1979

Ny medlem
Boken trygge toppturer (Erlend Red. Sande). Appen Regobs -> viser hur brant det er, samt utløp-soner, i hele Norge alla fjell.
Velg turer under 30 grader og uten utløp-soner. Da er du pratiskt taget trygg...Men ta med en lavinsender/tranciver ändå (bara du) om du pløtsligt måste rädda andra i nærheten på andra fjell/ andra vägval...
Tack för info. Jag har kollat lite på detta och det hjälpte mycket. Jag tar helst tips på om det finns någon topptur som är utan risk för lavin och namn på den i Sunnmörsalperna.

Om du använder appen fatmap eller liknande så kan du se om ställen är "lavinfarliga" eller ej. Lutning och utloppszoner etc mha olika filter

Ellen1979

Ny medlem
Den här Regobs och fatmap verkar båda visa terräng med lutning mindre och mer än 30 grader och utloppszoner. I Sunnmörsalperna var det ganska stor andel av ytan med lite högre terräng som var över 30 grader eller utloppszoner. För att hitta turer som inte är över 30 grader och i utloppszoner så verkar det som att man får kolla på en karta över faktiska topptursstråk i Sunnmörsalperna och jämföra med dessa zoner. Som någon slags kartanalys. Så nu är två böcker beställda, "toppturar i sunnmörsalparne" med turförslag och "trygga toppturer". Inte säkert att jag hittar nåt. Inte säkert att jag åker dit med barnen heller. Jag vill helst ha en 3-4 fina turer att kunna gå för att det ska vara värt att åka dit med dem, då det tar 10,5 h att köra dit enkel väg från vårt hus. Kanske hittar man även andra ställen med boken trygga toppturer, som är fina att gå på topptur med barnen. Så nu kan jag sitta och planera i jul och håll tummarna för att jag gör slag i saken och dessutom kommer iväg.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Kul att du vill ta med kidsen på topptur (det är inte många barn i den åldern som har det psyket)

Min erfarenhet är att gå kortare turer och kombinera med liftåkning brukar funka.
Om du vill åka mycke i vinter så ska du naturligtvis ha ett ScandinavianSkipass; säsongskortet för 13 skidanläggningar i Sverige, Norge och Italien. Merparten av anläggningarna ligger i direkt anslutning till riktigt bra toppturer. (Bl.a Stranda ingår i kortet)

liftnära toppturer har även fördelen att säkerheten är betydligt högre om en olycka skulle vara framme (mindre risk för laviner, närmare till räddning/pistörer/sjukvård osv)

Senast ändrad:

havreboll

Aktiv medlem
Nu ska jag vara lite tråkig men om du inte känner att du själv kan planera en tur med den nivå av säkerhet du önskar för barnen (jag förstår och respekterar ditt säkerhetstänk), är det inte bättre att hyra en guide? Finns i princip inga turer i bergen där inte lavinfara förekommer under vissa förutsättningar någonstans på turen. Som du vet ändrar sig förhållanden ständigt i bergen och då måste man känna sig bekväm med sin egen bedömning av risk utifrån sin riskaptit (noll i detta fall) då någon risk alltid finns.

Att lyckas hitta ett åk som konstant är under 20-25 grader i alla partier både upp och ner och inte har någon omkringliggande sluttning som är brantare än 20-25 grader låter osannolikt.

Bara mitt förslag, annars finns det normalt bra guideböcker eller, som någon sagt, fatmaps turtips. Finns också en norsk toppturshemsida med gratis och betalda topptursförslag.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Nu ska jag vara lite tråkig men om du inte känner att du själv kan planera en tur med den nivå av säkerhet du önskar för barnen (jag förstår och respekterar ditt säkerhetstänk), är det inte bättre att hyra en guide?

Jodå, i Åre är det inte ovanligt att välbeställda barnfamiljer bokar guide för offpist och topptur. Men frågeställaren kanske inte tillhör överklassen som har råd att betala 5-10 tusen för en guidning med sina barn..?
Självklart kan man åka till vackra Sunnmöre och tura med barn utan att anlita guide!

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Ställen som ofta spåras har mindre risk för stora ytor med sammanhängande svaga lager i snön. Större chans för det vid liftnära turer än mitt ute i ingenstans.

Gör så klart ingen skillnad vid stora dump.
Precis.
Dessutom har pistörerna koll på liftnära offpist och spränger vid behov (kan dock skilja från anläggning till anläggning)

Men framförallt nära till räddning om olycka skulle vara framme

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Exempel när det inte blev spårat… Försäsongen 2016, stort dump i Engelberg i november när toppen var stängd för underhåll. Folk körde tom Laub. Därefter 10 dagar föhn och snöfritt igen upp över 2500 m, jag var på Hahnen till fots 26:e november (2607 m). Följdes sen av väldigt lång kall och torr period långt in i december. Därmed bildades ett dåligt lager där snön låg kvar. Senare under vintern under en rejäl snöstorm rasade nästan hela Steinberg ner från glaciären, ner till typ 900 fhm nedanför låg det flera meter höga käglor. Raset skedde som tur var spontant på natten (5:a på skalan).

Ett par bilder hur det såg ut uppe nära toppen och brottkanten:
IMG_1012.JPG
IMG_1013.JPG

Senast ändrad:

havreboll

Aktiv medlem
Jodå, i Åre är det inte ovanligt att välbeställda barnfamiljer bokar guide för offpist och topptur. Men frågeställaren kanske inte tillhör överklassen som har råd att betala 5-10 tusen för en guidning med sina barn..?
Självklart kan man åka till vackra Sunnmöre och tura med barn utan att anlita guide!
Jag håller helt med om att det är dyrt och jag skulle själv inte anlita en guide. Dock känner sig inte trådskaparen enligt egen utsago säker på sin förmåga att planera och utföra en tur med den riskaptit personen har när barnen är med. Då kan det vara så att en guide är en nödvändig kostnad för att kunna genomföra resan denne vill. Alternativet är att skaffa sig kunskapen, ändra sin riskaptit, lämna barnen hemma eller avstå resan.

Problemet som kan uppstå i bergen är att förutsättningar kan ändras snabbt. Jag har själv löst ut och åkt ur en lavin när jag och gruppen tvingades till att åka en osäker sluttning då vädret snabbt blev sämre långt innan väderprognosen förutspådde. Så även om turen vi planerade var säker enligt oss hamnade vi ändå på en farlig sluttning då att vända eller vänta ut vädret inte var ett alternativ i det läget. Så även om trådskaparen har fått tips på helt säkra turer måste man ändå själv kunna göra egna bedömningar i bergen, speciellt på tur.

Zoubolo

Aktiv medlem
Vad roligt att ni vill ut och topptura ihop, låter härligt.
Mitt tips. Bege dig till Stranda, hyr en guide från Uteguiden och säg vad ni är ute efter. Då kan ni få många tips på plats.
Sedan finns Blåhornet (Fremste och Heimste) i kort bilfärd från Stranda. Med koll på vägval så är det en skön, kortare tur som man kan göra väldigt säker med rätt beslut.
Lika Auskjeret vid Nysätervattnet är en lättsam och relativt säker tur.

Med närheten till Liftsystemet kan ni ju också välja att lämna hudarna hemma och njuta av lyxen med ett liftsystem.

Gamlingen

Medlem
Med viss erfarenhet av fjällväder och snötillgång skulle jag råda dig att inte bestämma destination förrän dagen innan ni åker. Kolla fjällväder, snödjup och lavinfara i svenska och norska fjäll, bestäm var förhållandena är bäst. Hitta ett acceptabelt boende och åk iväg. Att låsa sig vid Sunnmöre kan ge en helt fantastisk upplevelse men lika gärna en vedervärdig. Vädret där är notoriskt opålitligt. Du hade tur en gång, det har jag också haft. Men man kan bättra på oddsen genom att vara flexibel.
Jag och sambon bor iofs i husbil och då är det lättare men billiga boenden finns om man accepterar att köra ett par mil efter frukost. T ex bo i Handöl och tura i Storulvån (som har många trygga turer, många medturare och personal att rådfråga). Haukeli, Røldal och Hovden ligger nära varann och har också många turer utan större risker.

Topp