Tips på skidlärare / instruktör i Åre för bra åkare?

JohanWWW

Ny medlem
Jag har åkt skidor hela livet och är en hyfsat avancerad åkare. Men eftersom jag "lärde mig åka" innan det fanns carvingskidor och inte gått i skidskola sedan barnsben, vill jag nu ta en lektion och lära mig utnyttja laggen till fullo. Jag ska upp en vända till Åre om någon vecka och tänkte då lägga en halv- eller heldag på att slipa carvingtekniken. Tips på bra skidlärare eller instruktörer mottages tacksamt!

xviggenx

Aktiv medlem
Eftersom att skistar har monopol på att bedriva "skidläreri" i Åre:s liftsystem (nåja mer eller mindre) så behöver alla som vill jobba som skidlärare utanför skistars-paraply skriva kontrakt med skistar för att få ge privatlektioner i deras system...

Det finns ett helt gäng duktiga skidlärare och instruktörer som jobbar för skistar som är legitimerade av SSLF och har svensk skidlärarexamen, IVSI/ISIA-behörighet. Så för att göra det så enkelt som möjligt för dig själv skulle jag boka det skistar kallar:
"Åre Level 4 - Alpint - 16+ år"
Där får du 1,5h privatlektion för 945kr, boka på så många lektioner du önskar. Alternativt ring upp deras bokningsservice för att se om det går att sy ihop andra paket.

Annars är det väl Skiers accredited och Skicoach som finns tillgängliga i byn om du inte är sugen på skistar:s egna system/lärare.

MP1

Medlem
Rekommenderar varmt Åre Skiduthyrning i Rödkullen. De har kontrakt med Skistar, betalar dem för att få köra egen skidskola. Åker i Skistars kläder. Bara privatlektioner. Stefan Brandström äger stället, är en helt grym skidlärare när det gäller piståkning. Har varit med i svenska demoteamet i gissningsvis 20 år, examinerat skidlärare lika länge. Sedan finns det ett par andra duktiga skidlärare i stallet. Som Bengt Bengtsson som utbildare skidlärare på Skidlärarlinjen i Åre. Peter Windstedt, Henkes pappa, som också varit med i demotemet länge. Han håller också lavinkurser. Självklart skidlärarexamen.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp