Tips på skidor för piståkning

Danel04

Ny medlem
Tjena alla

Köpte ett par Völkl 90Eight som är kalasbra när man skall utanför pisten men sitter inte helt hundra när man harvar i hård pist(vilket är vanligare att man gör på familjesemestrar..).
Någon som har något tips på någon skida som funkar bra i pist?
Vill gärna ha en lättsvängd skida som man inte behöver jobba ihjäl sig på.

Sen klurar jag lite på hur det funkar med NTN-bindningar på en smalare midja, behöver man distansplattor så man kommer upp lite?

På mina tidigare "pistskidor" så hade jag en klassisk Rottefella bindning och där hade jag hyfsat höga plattor för att kunna lägga ner skidan ordentligt.
Hur blir det med en NTN-bindning?

/David

jwunsche

Medlem
Hur smal skida tänker du dig? Jag kör NTN-bindningar (Meidjo) direkt på skidor med 82 mm midja och upplever inte några problem att kanta dem rejält. På en riktigt smal raceskida skulle jag nog vilja komma upp lite.

Danel04

Ny medlem
Hm, jag tänkte nog sikta på en raceskida. Har för mig att när jag hade mina äldre skidor med kabelnindning så hade jag 9 eller 12 mm plattor under.
Finns det plattor för NTN bindningarna?

jwunsche

Medlem
Rottefella gör 10 mm plattor till Freeride. Det finns en del plattor i metall med hål för olika telemarksbindningar, t.ex https://telebuddy.ch/. Sen kan du nog använda en alpin raceplatta som inte är förborrad för någon specifik bindning. @ollecollberg kanske kan ge mer tips.

Danel04

Ny medlem
Gott.
Du har inget tips på vart man kan vända sig för montering?
Bor utanför Västerås och de flesta man frågar om telemarksgrejer skakar bara på huvudet numera..

jwunsche

Medlem
Västerås känner jag inte till. SkiTotal i Uppsala säljer telemarksprylar och kan säkert montera. Jag monterar själv numera; lite nervöst men kul.

Danel04

Ny medlem
Ok skall höra med dom
Haha ja läste någon tråd om det. Känns som att man får öva någon gång på ett par gamla skidor innan man försöker sig på det :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp