Tips på sköna pjäxor

Madmarc

Ny medlem
Tips på sköna pjäxor
Gammal tävlingsåkare som tagit en paus från åkningen i drygt 10 år men har tagit upp åkningen i år. Är alltså helt lost och har inte följt utvecklingen alls och behöver tips på vilka märken och modeller som är värda att kolla på. Åker hyfsat aggresivt men värdesätter komforten ganska högt.

Har provat lite olika pjäxor men det återkommande är att jag i princip får köttsår på smalbenen av de pjäxor jag provat. Verkar vara ngt material i inneskorna som i princip ger brännskador av friktionen, ngn form av fleecaktigt material.

Så. Är det ngn som kan ge tips på modeller med hyfsad komfort och med bra inneskor som sitter right och bra vore jag tacksam för jag har aldrig varit med om ngt liknande tidigare.

Kungpulan

Aktiv medlem
Tips på sköna pjäxor
Min gissning är att du inte sitter fast ordentligt i pjäxorna du hyrt och därför blir det friktion. Svaret är som alltid, gå till en kompetent bootfitter så kommer de fixa en bra pjäxa åt dig. Köp en formgjuten sula också. Om du någon gång befinner dig i Åre så kan jag varmt rekommendera Åre skidsport som kanske är Sveriges mest kompetenta butik på området. Där ingår justeringen i pjäxans pris och under pjäxans livslängd.

Madmarc

Ny medlem
Tips på sköna pjäxor
Yes. Det ska jag absolut göra. Tänkte mest om det finns något som var ökänt sköna.

Misstänker att det är en kombo av tryck och friktion. Sen händer det väl ngt med kroppen när man kommer upp i åren har jag hört.....😃

Kungpulan

Aktiv medlem
Tips på sköna pjäxor
Det finns många varianter av pjäxor, men inte lika många som det finns varianter av fötter 😃 vissa passar bättre än andra. Det du ska fokusera på är vilken typ av pjäxa du söker. Vill du tura så finns det pjäxor som lämpar sig för det osv.

Famski

Medlem
Tips på sköna pjäxor
Köpte nya pjäxor denna säsong efter många år av ångest inför denna stund då mina gamla pjäxor är otroligt sköna (Kan gå med knäppta pjäxor hela dagen).

Köpte hos väl rekommenderad bootfitter och kunde köra och justera under ett par dagar på plats. Tyvärr är jag inte nöjd utan måste tillbaka och justera mer. Under min andra skidvecka efter köpet fick jag duktigt ont så jag hellre slutade åka innan liften stängde än att maxa ut till stängning. Första dagarna efter köp fick jag också ont på skenbenen, vilket då ofta förklaras med att man inte knäppt skaftet tillräckligt. Pga av smärtan var jag tvungen att åka omkring med pjäxorna knäppta så löst som möjligt så jag kunde typ röra benet i längsled i skaftet, men ingen smärta i skenben eller skavsår 🧐

De formgjutna sulorna är jag inte heller impad av, hade höga förväntningar då alla säger att det måste man ha. Blev tröttare under foten och upplevde ingen väsentlig skillnad i stöd heller jämfört med de ”värdelösa” standardsulorna i mina gamla pjäxor. De är iofs i princip formgjutna efter många år… 😎

Köpa nya pjäxor är inte kul, nu måste jag bara få ordning på dessa pjäxor och sen får man hoppas de håller i många, många år… Men ja e inte bitter… 😉

Poängen är att se till att ha gott om tid på plats för justeringar särskilt om du har lite knepiga fötter…

Kungpulan

Aktiv medlem
Tips på sköna pjäxor
Känner igen det där Famski, hade en liknande upplevelse i början med mina pjäxor. Men det är bara att justera tills du blir nöjd. En grej jag vart tipsad om den här säsongen som jag inte hade tänkt på tidigare är att inte använda varmluft i pjäxtork för att ID linern som jag har till mina dalbello kan svälla av värmen och den tidigare bakningen/inkörningen går förlorad så att säga.

Får även kramp i foten vilket jag gissar på är pga foten är ovan med sula då jag inte använder det i vardagen. När det inträffar (gärna efter ett eller två åk) så tar jag helt enkelt av mig pjäxorna och masserar/vilar mina fötter i 5 min sen är jag good to go resten av dagen. Ganska märkligt egentligen men det funkar för mig. Lite som att lura fötterna att nu blir allt bra igen och sen ger jag dem en örfil och tvingar dem att lyda 😅. En gång prövade jag att helt sonika ta bort sulan och i med den som följde med men det vart ännu värre.

Famski

Medlem
Tips på sköna pjäxor
Muta fossingarna med massage helt enkelt. 😎
Nu har jag iaf en anledning att åka upp och ta ett par ytterligare skiddagar. ”älskling, jag MÅSTE ju åka upp, kan ju inte ha ett par dyra pjäxor som inte sitter bra” 😉

Pillard

Aktiv medlem
Tips på sköna pjäxor
Yes. Det ska jag absolut göra. Tänkte mest om det finns något som var ökänt sköna.

Misstänker att det är en kombo av tryck och friktion. Sen händer det väl ngt med kroppen när man kommer upp i åren har jag hört.....😃
Har inte provat dem själv men Intuitions wrap-innerskor borde ju vara optimala mot det här problemet?

kokos

Medlem
Tips på sköna pjäxor
Jag har ett par Dalbello Panterra som är otroligt sköna, och ändå går att åka aggressivt i. Nu är jag förvisso kvinna, så det kanske inte är helt relevant, men motsvarigheten på herrsidan borde ju vara lik?

Senast ändrad:

Erik1

Ny medlem
Tips på sköna pjäxor
Vad gäller smärta i smalbenen så är min erfarenhet att inneskons plös spelar en stor roll. Plösen ska omfördela trycket ifrån pjäxan bra så att inte en liten del på smalbenet får ta upp allt.
Sen spelar skaftets lutning in. Mer framåtlutning av smalbenet kräver en bättre innerskoplös. Hur hård pjäxans "cuff" är framför smalbenet spelar också in. Samt antagligen passformen runt smalbenet i allmänhet.

Erik1

Ny medlem
Tips på sköna pjäxor
P.S
Mina skönaste pjäxor är ett par dalbello med en intuition wrap. Dock kan jag inte ha en spoiler bakom inneskon (vilket krävs för att jag ska kunna åka bra)utan att få rejält ont i smalbenen . Dalbello säljer dock både pjäxor med wrap och vanlig plös. Så om du kollar på dalbello, tänk på plös aspekten.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp