Tips Stryn

Sarastro

Medlem
Tips Stryn
Vi tänkte ta bilen på en semestertur genom Sverige/Norge nå'n gång i sommar (2023). Boende på vandrarhem och landsortshotell. Vi funderar då på att stanna, så att jag får en dag sommerski i Stryn.

Kan någon ge lite tips/fakta för ett sådant "tiltak" (att det är dyrt i Norge vet vi redan :) ....)?
- Bästa boende för 1 eller 2 nätter i närheten?
- Finns det plats att parkera direkt vid anläggningen?
- Vad gäller betr själva åkningen (jag kör allt svart i pistat skick utan några som helst problem, men har blygsam erfarenhet av off-pist; park, moguls, etc, lämnar jag också åt ungtupparna)?
- Bästa tid (period, veckodag, osv)?
- Väderutsikter (mest soligt och otur om det blir molnigt, eller tvårtom)?
- Etc

Alla synpunkter/tips mottages tacksamt

Axl

Medlem
Tips Stryn
Jag var där på midsommar förra året och senare än så börjar det vara ganska dåligt med snö. Det är ju varmt ute så det är löst, tung snö och blir snabbt pucklar i pisten. Är det inte något man uppskattar så ska man nog inte satsa på sommarskidåkning. Dom kan ha sommarskidåkning eftersom det snöar så mycket på vintern det innebär också att det regnar ganska mycket på sommaren…

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Tips Stryn
Stryn sommarski är kanonfint.
Åkningen brukar vara bäst i början av säsongen/sommaren.
Beroende på snöläge så stänger de i slutet av Juli/början av aug.

Mysig camping nere i byn.
Norge är inte särskilt dyrt: NOK står i 0,98 just nu.
Vissa varor är dyrare än Sverige, andra varor är billigare.
I förrgår tankade jag exempelvis diesel för 18,6 kr/liter. 🥳

jimjimjim

Medlem
Tips Stryn
Håhåhå, följer tråden med glädje, hoppas hinna åka till Stryn i sommar innan de stänger. 🥳

Får hålla med Ivo om prisläget, var i Bergen förra sommaren och Hemsedal för några veckor sedan och upplevde nog att det inte är så fasligt stor skillnad där och hemma i Svedala.

larchii

Aktiv medlem
Tips Stryn
Sjukt mycket snö än så länge, och kallt. Till och med snö till havsnivån ute bland öarna i Nordmøre, och snart april. Stryn har väl också fått mycket snö. Men ja, säger ju iofs inget om hur det blir i sommar, men det finns hopp om lång säsong. :cool:

Ja nu är det fasen i mig billigare i Norge än Sverige. 2.50kr/kwh på Supercharger, 9:90kr/kg för apelsiner och 79kr/kg för godis. 1Nok = 1Sek. Pizzorna är å andra sidan omrimligt dyra som vanligt, men man tar ju seden dit man kommer och köper Grandiosa istället.

Sarastro

Medlem
Tips Stryn
Stort tack alla för snabba svar.

Hur är det med själva åkningen? Jag har fått uppfattningen att det bara finns en enda (ganska flack) pist, och därefter offpist. Jag provar gärna lite offpist "under sakkunnig ledning" :), men vill inte ge mig ut på några vådligare äventyr.

Hur funkar det med cat-ski? Att man åker upp i en grupp är ju självklart, men kan man ansluta sig till en grupp med guide som erbjuder "åknivå efter förmåga"?

Kan man parkera direkt vid anläggningen, eller är det risk att det är fullt (så att man måste ta nå'n anslutningsbuss, eller liknande)?

Anzom

Aktiv medlem
Tips Stryn
Räkna inte med att det nödvändigtvis är öppet längre än juni månad, nån gång stängt innan midsommar med. Allt efter juni är bonus nuförtiden.

Brukar vara rimligt för de flesta att ta sig ner även i offpisten om man håller sig rätt nära pisten. Finns rätt gott om parkering uppe på toppen av den slingriga vägen.

GoranC

Aktiv medlem
Tips Stryn
Stort tack alla för snabba svar.

Hur är det med själva åkningen? Jag har fått uppfattningen att det bara finns en enda (ganska flack) pist, och därefter offpist. Jag provar gärna lite offpist "under sakkunnig ledning" :), men vill inte ge mig ut på några vådligare äventyr.

Hur funkar det med cat-ski? Att man åker upp i en grupp är ju självklart, men kan man ansluta sig till en grupp med guide som erbjuder "åknivå efter förmåga"?

Kan man parkera direkt vid anläggningen, eller är det risk att det är fullt (så att man måste ta nå'n anslutningsbuss, eller liknande)?
Vill du åka pist så åker du i stället till Galdhøpiggens sommerskisenter vid Juvasshytta, https://gpss.no/ dom har öppet betydligt längre än Stryn.
Stryn är för offpiståkare och blir bara jobbigt för piståkare. Du kan även åka betydligt lättare offpist om du önskar, helt liftburen eller en kort gåtur.
Bo kan du göra här, http://www.galde.no/raubergstulen.htm. Jäkligt mysig säter som ligger innan bommen på vägen upp mot högfjället. eller så kostar du på,dig och bor på Juvashytta och hänger med på en tur upp på Galdhøpiggen. Har för mig Juvasshytta ligger på samma höjd som Kebnekajse

Sarastro

Medlem
Tips Stryn
Vill du åka pist så åker du i stället till Galdhøpiggens sommerskisenter vid Juvasshytta, https://gpss.no/ dom har öppet betydligt längre än Stryn.
Stryn är för offpiståkare och blir bara jobbigt för piståkare. Du kan även åka betydligt lättare offpist om du önskar, helt liftburen eller en kort gåtur.
Bo kan du göra här, http://www.galde.no/raubergstulen.htm. Jäkligt mysig säter som ligger innan bommen på vägen upp mot högfjället. eller så kostar du på,dig och bor på Juvashytta och hänger med på en tur upp på Galdhøpiggen. Har för mig Juvasshytta ligger på samma höjd som Kebnekajse
Vad tror ni om Fonna? Visste inte att det fanns, men verkar ju bättre än Galdhøpiggen (fast kanske skenet bedrar)?

GoranC

Aktiv medlem
Tips Stryn
Vad tror ni om Fonna? Visste inte att det fanns, men verkar ju bättre än Galdhøpiggen (fast kanske skenet bedrar)?
Folgefonna är mest parkåkning. Jag har aldrig varit där. Av Stryn och Galhøpiggen sommerski så är det sistnämnda väldigt mycket bättre piståkning.
A534CC24-CF58-49DB-A412-0C09568FD8B4.jpeg
E50F6836-A8C6-4C42-BC18-609602EA05FA.jpeg

Topp