Tips till nybörjare i parken

patflemming

Ny medlem
Tänkte skaffa mig ett par twin-tip av något slag för att börja lära mig att göra lite enklare trix så inte man blir helt ägd av sina barn.

Vill ha något som är mjukt och förlåtande.

Jag är en jävel på att åka fort i pist men så fort skidorna lämnar marken får jag kass balans. Min nuvarande pistracers är styva som f-n så om man inte riktigt sätter ett trick så är man körd liksom.

Kom med tips.

JesperLindell

Ny medlem
Är ingen expert själv men försökte sätta mig in när jag köpte. Mjuka skidor är över lag mindre förlåtande när man landar i hopp då du får mindre hjälp av skidan om du landar fram eller baktung. Längden ska också ha inverkan jämnlångt skidor med dig själv och lite bredare ska över lag vara stabilare i luften. Men är ingen expert och kan ha fått allt om bakfoten.

Dannepanne

Aktiv medlem
Enligt mig så är vikten också viktig (no pun intended). En lättare skida tillåter dig att minijustera på i luften eller på rail. Något under 2 kilo/par utan bindning skulle vara min rekommendation.

Sedan tycker jag att monteringspunkten är viktig för att få rätt balans. Om du bara ska åka park så skulle inte jag vara rätt för att sätta bindningen "mittmitt" och därmed ha samma rotationsmassa både framför och bakom dig.

Har kört på LINE chronic som parkskida och var mycket nöjd med den.

Lycka till!

patflemming

Ny medlem
Ska definitivt kolla upp Line Chronic

Tänkte även kolla en skida som heter typ K2 Poachers som verkar allround.

Sir Francis Bacon då? Har ingen aning om vad det är för typ av skida men namnet är ju så coolt att man vill ha.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp