Tipsa mig om vilken skida som skulle passa mig - "nedgradering" till mer "lättåkt" skida

Xponent

Ny medlem
Tipsa mig om vilken skida som skulle passa mig - "nedgradering" till mer "lättåkt" skida
Hej,

Jag har i dagsläget ett par Völkl RTM 84 årsmodell 2015/2016 177 cm långa. Det är en skida som jag tyckt om att åka på. Jag har tyvärr problem med mina knän och även om jag aktivt tränar benstyrka och rehab så får jag ont ganska snabbt om jag står på lite på skidorna. Om jag åker så långsamt/utan tryck att knäna inte börjar värka så händer det inget känns det som. Skidåkningen på dessa skidor blir lite tråkig. Det enda jag kan göra är att stå på några åk och sedan vila resten av dagen. Så vill jag inte ha det.

Nu undrar jag om någon har tips på vilka andra skidor som jag skulle kunna titta på som är roliga även i så ofantligt låga farter som jag åker i nu? Jag klassar mig som en medelgod skidåkare. Jag är 50+ år, väger strax över 70 kg och är 178 cm kort. Jag vill kunna ligga på skär i lägre hastigheter än vad som krävs nu. Det har säkerligen att göra med min teknik också, men jag tänkte att materialet kan ju hjälpa till det med. Eftersom jag ska använda samma skida hela dagen tänker jag att jag inte vill ha smalare midja än de jag har nu. Jag åker 99,9 % pist.

När jag tittat på nya skidor och tester är det oftast de lite bättre skidorna man ser och de är väl säkerligen av samma karaktär som mina RTM. Förra säsongen testade jag Völkl Kendo 88 (170 cm). De krävde inte lika mycket av mig, men samtidigt kändes de lite sävliga. Det kanske är svårt att komma ifrån med tanke på vad jag efterfrågar? Jag har även sneglat på Fischer RC One 86 GT. Undrar hur de skulle vara om jag går ned till ca 170 cm i längd? Jag känner att jag famlar och inte vet vad det är jag ska testa eller köpa. Det enda jag vet att jag behöver byta skidor.

PisteCarver

Aktiv medlem
Hej,

Jag har i dagsläget ett par Völkl RTM 84 årsmodell 2015/2016 177 cm långa. Det är en skida som jag tyckt om att åka på. Jag har tyvärr problem med mina knän och även om jag aktivt tränar benstyrka och rehab så får jag ont ganska snabbt om jag står på lite på skidorna. Om jag åker så långsamt/utan tryck att knäna inte börjar värka så händer det inget känns det som. Skidåkningen på dessa skidor blir lite tråkig. Det enda jag kan göra är att stå på några åk och sedan vila resten av dagen. Så vill jag inte ha det.

Nu undrar jag om någon har tips på vilka andra skidor som jag skulle kunna titta på som är roliga även i så ofantligt låga farter som jag åker i nu? Jag klassar mig som en medelgod skidåkare. Jag är 50+ år, väger strax över 70 kg och är 178 cm kort. Jag vill kunna ligga på skär i lägre hastigheter än vad som krävs nu. Det har säkerligen att göra med min teknik också, men jag tänkte att materialet kan ju hjälpa till det med. Eftersom jag ska använda samma skida hela dagen tänker jag att jag inte vill ha smalare midja än de jag har nu. Jag åker 99,9 % pist.

När jag tittat på nya skidor och tester är det oftast de lite bättre skidorna man ser och de är väl säkerligen av samma karaktär som mina RTM. Förra säsongen testade jag Völkl Kendo 88 (170 cm). De krävde inte lika mycket av mig, men samtidigt kändes de lite sävliga. Det kanske är svårt att komma ifrån med tanke på vad jag efterfrågar? Jag har även sneglat på Fischer RC One 86 GT. Undrar hur de skulle vara om jag går ned till ca 170 cm i längd? Jag känner att jag famlar och inte vet vad det är jag ska testa eller köpa. Det enda jag vet att jag behöver byta skidor.
Jag har ett par K2 Ikonic 80 (170 cm) som jag tycker är väldigt lättåkta.
Utgången modell men finns fortfarande.
Klassas för medel - (lätt) avancerad, svänger mycket lätt i låg fart och tål att köra upp till 60-70 km/h. Inte superstabila i hög fart, men det ville du ju inte ha heller.
En bra "hela-dagen-skida".
För din vikt tror jag att dina 177 cm skidor kanske är lite onödigt långa.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
PCs tips är bra, tror jag.
Kort fundering - är du helt nöjd med dina pjäxor? Kanske kan knäproblem bero på att man har mis-matchat för "snälla", för stora eller för uttänjda pjäxor till ett par hyggligt krävande skidor. Om man inte "får ner kraften" i skidan så känns det i knäna.
Annars har ju RTM-serien nu utvecklats till Deacon, och de som testar säger att de blivit mer lättåkta samtidigt som prestandan ökat. Om du vill hålla dig "inom familjen" så kanske någon av de litet "mildare" Deacon-skidorna kan passa, och se upp så att du inte väljer för långa. Eller kanske Völkl Kanjo. Jag gillar Deacon80 men du kanske är ute efter något helt annat. Och nu ser jag att du kanske inte vill ha så smala skidor... Jag lämnar ordet vidare!

RWD

Aktiv medlem
Kanjo kan nog vara ett bra val tror jag också. Även Line Sick Day 88.
Vad har du för problem med knäna, jag har inga problem med skidåkning eller skridskoåkning, däremot springa och speciellt fotboll och hinnebandy.
Kan känna lite efter hårt hockeyspel men skidåkning känns som väldigt skonsamt mot knäna.
Tänk på tekniken- vrid inte runt skidorna, finns bra trådar här på FR om carving teknik - kanske kan vara till nån hjälp för dina knän.
Och pjäxorna, som @fredw säger , måste sitta bra på foten.

Xponent

Ny medlem
Angående längden så är de onödigt långa just nu. Men det var nog rätt längd för enstaka år sedan när jag kunde utnyttja dem bättre.

Jag är nöjd med mina pjäxor. De är inte jättestyva, men för min åkning tror jag de passar. Men jag har inte testat ett par styvare i och för sig. De jag har nu är Fischer rc4 vacuum 110 med en gjuten sula. Jag valde, när jag formade ytterskalet, att ha relativt högt tryck (tight passform) som gör att det i alla fall känns som jag har bra kontroll över skidorna.

Vad det sedan gäller midjebredd kan jag inte svära på att jag behöver minst 86 i midja. Men jag har även ett par Salomon XMAX X10 som enligt beskrivningen skulle vara något som kunde passat mig. Men jag gillade dem inte helt enkelt när det var uppkört. Men de har iofs bara 73 i midja.

Xponent

Ny medlem
De problem jag har med knäna är bl.a. en långvarig PFPS-symptom. Jag fick t.ex. sluta med löpning för ca 20 år sedan. Jag har också en tendens att få hopparknä samt att jag på senare år utvecklat artros. För att förhindra förfallet kör jag två benpass på gymmet i veckan enligt ett program som en Idrottsskadeklinik tagit fram åt mig. Dock med inriktningen att jag kan fortsätta cykelträning.

Vad det gäller tekniken finns det såklart mycket att jobba på. Dock är det när jag kör (relativt) snabbt och på skär som jag får ont, precis så som det är tänkt att skidan ska användas. Jag har bl.a. tagit en del privatlektioner genom åren för att utvecklas och det har ju hjälpt det med tekniken. Jag har dock inte tiden att spendera flera veckor i fjällen och nöta teknik, det landar istället på ca 10-15 dagar per år fördelat på tre tillfällen. Med det sagt tror jag inte att det beror på att jag försöker vrida skidan som jag får ont.

Både Kanjo och Line Sick Day ser ju intressanta ut. Det svåra är att få testa liknande skidor innan köp. Eller så får man köpa och hoppas. Jag hade hoppats på Kendon som jag hyrde förra säsongen skulle vara något jag var ute efter, men jag var inte nöjd med den då.

fredw

Aktiv medlem
Pjäxorna verkar ju ok. Ett alternativ kan ju vara att botanisera bland begagnade skidor. Låter som att du behöver en ny skidtyp och det kan ju ta ett tag innan man hittar rätt.

Xponent

Ny medlem
Pjäxorna verkar ju ok. Ett alternativ kan ju vara att botanisera bland begagnade skidor. Låter som att du behöver en ny skidtyp och det kan ju ta ett tag innan man hittar rätt.
Ja, jag misstänker det. Men det svåra är väl att när jag byter skidtyp så blir det svårt att känna att det är rätt. Bara för att de inte känns som mina gamla. Så jag antar att det kanske inte räcker med bara en skiddag för test för att upptäcka en ny skidtyp som sedan kommer att gilla (även om man inte gör det omgående). Eller känner man det snabbt om man hittar rätt?

Jag har redan för många cyklar hemma. Vet inte om jag vågar mig på att köpa många par begagnade skidor också för att prova mig fram. ;)

fredw

Aktiv medlem
Nej det kan ta ett tag att vänja sig vid nya skidor, även sådana som är helt rätt. Fast ibland är det ju love at first sight… Vilket brukar hålla i längden (när det gäller skidor!) 😉
Fast en hel skiddag borde iofs ge dig en bra indikation.

Kanske Blizzard Rustler 9? Så vitt jag förstått är det allmountain-klassens snällaste skidor typ.

Senast ändrad:

Marboh

Aktiv medlem
Fischer 86 gt är en ganska potent skida. Jag kör den och gillar den skarpt! Går att slöåka och är förlåtande på sladdsväng men de vaknar verkligen till liv med lite fart. Vet att en del som är lite lättare upplever den som lite styv/köttig iom att man har 0,8 mm Metall. Skulle Kanske kolla på fischer the curv.

Xponent

Ny medlem
Nu har jag läst in mig på några recensioner och sett att Kanjo 84 verkar kunna vara det jag söker. Vilken längd bör jag sikta på? Blir 168 cm lagom med tanke på att jag inte ska upp i några högre hastigheter? Eller borde jag ta steget upp till 175 cm?

fredw

Aktiv medlem
Nu har jag läst in mig på några recensioner och sett att Kanjo 84 verkar kunna vara det jag söker. Vilken längd bör jag sikta på? Blir 168 cm lagom med tanke på att jag inte ska upp i några högre hastigheter? Eller borde jag ta steget upp till 175 cm?
Jag tror att 168 räcker bra även om du skulle vilja öka farten. Detta med utgångspunkt från din slanka vikt (!), din fina ålder (som jag!), dina måttliga fartbehov samt ditt uttalade önskemål om en lättåkt skida som ska vara snäll mot dina knän. Tror det blir bra.
Jag har iofs inte testat Kanjo själv, reservation för det. Men min fru åker på den kvinnliga skid-tvillingen Yumi och jag åker på halvsyskonet Deacon80 (också med 3D-radius mm) som är mycket farttåliga och där jag ser mer fördelar med att gå "ner" än "upp" i längd.

RWD

Aktiv medlem
Instämmer med @fredw , 168 bör nog räcka. Skidan är hyfsat stabil så klarar nog om du skulle vilja åka lite fortare. Den blir ju trevligare i lägre farter med lite tightare skärning också.
Du kan annars flytta fram bindningen något om du skulle vilja gå på den längre. Då går skidan in lite lättare i sväng.
Min dotter åker på Kanjo i 154cm och står på ganska fort och det är inga problem. Kort och lätt men stark i benen och duktig skidåkare.

Xponent

Ny medlem
Toppen!

Tack för all hjälp! Jag tänker ju behålla mina RTM 84 och beroende på dagsform på knän etc kan jag ju ta några snabbare åk med dem innan det är dags att byta till ett par mer lättåkta. Så behöver jag inte känna mig orolig att de nya skidorna skulle vara för mjuka eller korta vid vissa specifika tillfällen (5 % av åken).

Nightwish76

Medlem
Fischer 86 gt är en ganska potent skida. Jag kör den och gillar den skarpt! Går att slöåka och är förlåtande på sladdsväng men de vaknar verkligen till liv med lite fart. Vet att en del som är lite lättare upplever den som lite styv/köttig iom att man har 0,8 mm Metall. Skulle Kanske kolla på fischer the curv.
Jag provåkte den när jag skaffade nya skidor, testade de andra bredderna 78 och 82 GT. Jag hade känslan av att 88 var lite sävligare /styv. Älskade 82an från första stund och köpte den. Jag har också lite knäporblem. Likadant sonen får extremt lätt ont i knäna. Vi köpte 78 GT till honom förra säsongen och de är riktigt roliga och bra för hans knän.

Koppelman

Aktiv medlem
Postar i ett par trådar här i hopp om lite respons så undrar om någon åkt på både Völkl Deacons samt en Head Supershape eller Line Blade här? Överväger de tre som ett alternativ och skulle vilja höra lite jämförelser de mellan. Jag letar efter en pistskida med mycket sväng som man gärna kan pressa på skär för hela dagen, dvs som bör vara OK i manchester på morgonen samt uppkört på eftermiddagen. Sylvasst kantgrepp på blåis är dock ingen jätteprioritering, då kan jag avstå.

PisteCarver

Aktiv medlem
Postar i ett par trådar här i hopp om lite respons så undrar om någon åkt på både Völkl Deacons samt en Head Supershape eller Line Blade här? Överväger de tre som ett alternativ och skulle vilja höra lite jämförelser de mellan. Jag letar efter en pistskida med mycket sväng som man gärna kan pressa på skär för hela dagen, dvs som bör vara OK i manchester på morgonen samt uppkört på eftermiddagen. Sylvasst kantgrepp på blåis är dock ingen jätteprioritering, då kan jag avstå.
Edit:
@Koppelman , såg att du ställt samma fråga i en annan tråd, så svaren kanske spretar lite. Såg också att du redan har ett par bredare skidor, så bortse från mitt inlägg nedan om det är ”gammal skåpmat” för dig.

Av de skidor du nämner har jag bara kört på Head Supershape (iRally väldigt bra tyckte jag) men kan knappast kalla mig ”expert” på olika skidtyper. Har innan den här sommaren och hösten alltid kört på pistskidor, och har heller aldrig tyckt om uppåkta stökiga eftermiddagspister - förrän nu!
Jag blev inför sommarskidresan rekommenderad av flera här på forumet att skaffa mig ett par bredare allmountain skidor. Nu har jag även kört på dem i vintersnö under försäsongsåkning nyligen, och kommit fram till att de är helt överlägsna pistskidor i uppkörda vinterpister såväl som slush-pister, och det har blivit roligt att åka stökiga pister som går att ta med mer fart och flyt.
Endast i branta isiga pister (som jag ändå inte tycker om) är pistskidorna bättre för mig, annars åker jag hellre de bredare skidorna på allt annat.
Man får väga in vad som är viktigt, jag måste inte kunna göra jättekorta svängar hela tiden, och med allmountinlaggen kan jag så fort jag ser lite puder bredvid pisten bara svänga av och ha lite kul.:)
Så nu är ett par Salomon QST 99 mina ”standard” skidor, och jag kommer inte att gå tillbaka. De ligger riktigt stabilt i hög fart i pisten också.
Jag kanske inte svarade helt på din fråga, men jag tror inte att det finns pistskidor som är bra i uppkörda eftermiddagspister.

Senast ändrad:

Koppelman

Aktiv medlem
Edit:
@Koppelman , såg att du ställt samma fråga i en annan tråd, så svaren kanske spretar lite. Såg också att du redan har ett par bredare skidor, så bortse från mitt inlägg nedan om det är ”gammal skåpmat” för dig.

Av de skidor du nämner har jag bara kört på Head Supershape (iRally väldigt bra tyckte jag) men kan knappast kalla mig ”expert” på olika skidtyper. Har innan den här sommaren och hösten alltid kört på pistskidor, och har heller aldrig tyckt om uppåkta stökiga eftermiddagspister - förrän nu!
Jag blev inför sommarskidresan rekommenderad av flera här på forumet att skaffa mig ett par bredare allmountain skidor. Nu har jag även kört på dem i vintersnö under försäsongsåkning nyligen, och kommit fram till att de är helt överlägsna pistskidor i uppkörda vinterpister såväl som slush-pister, och det har blivit roligt att åka stökiga pister som går att ta med mer fart och flyt.
Endast i branta isiga pister (som jag ändå inte tycker om) är pistskidorna bättre för mig, annars åker jag hellre de bredare skidorna på allt annat.
Man får väga in vad som är viktigt, jag måste inte kunna göra jättekorta svängar hela tiden, och med allmountinlaggen kan jag så fort jag ser lite puder bredvid pisten bara svänga av och ha lite kul.:)
Så nu är ett par Salomon QST 99 mina ”standard” skidor, och jag kommer inte att gå tillbaka. De ligger riktigt stabilt i hög fart i pisten också.
Jag kanske inte svarade helt på din fråga, men jag tror inte att det finns pistskidor som är bra i uppkörda eftermiddagspister.
Tack, jo det är till hjälp, övertygar mig mer att det är värt att gå upp lite i bredd från t.ex. Supershape Magnum som är 72 mm till något bredare. Det blir lite slöseri att köpa ett par skidor som är riktigt roliga första timmen på morgonen för att sedan mest kännas oroliga. Därför är jag rätt säker på att valet står mellan Deacon 79 och Line Blade W och där skiljer det ju 13 mm i midja dem emellan. Däremot har jag nog inget emot mycket sväng varför Line Blade verkar riktigt intressant.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp