Tjejskidor - riktiga råd!

S

Skantorp

Guest
Många seriösa trådar hittas om skidor för killar som väger dubbelt så mycket som en annan. Seriös tjejskidstråd där alla förslag och frågor är välkomna. Startar med två scenarion (ur verkliga livet).

Tjej: 159 cm, 60 kg, 20 år
Åker på: Line Pandora 172 (09/10)
Åkstil: Ganska duktig (över medel), självlärd (dvs inte särskilt teknisk), inte så aggressivt, låg tyngdpunkt
Åker: Hela berget, fokus utanför pisten
I bagaget: Två säsonger (Frankrike, Åre), innan dess mellan 10 och 20 skiddagar/år
Problematik: Älskar mina Pandoras (kärlek vid första svängen) men ska iväg till Kanada i vinter och är ute efter ett par lite stiffare skidor, som ska fungera lika bra offpist, för att kunna (lära mig) åka mer aggressivt samt klara av de dagar, och underlag, då Pandoran är för mjuk.
Har 185 cm som övre smärtgräns och vill inte ha kortare skidor än nu. Bredden kan gå från 105 mm och uppåt.

Tjej: 162 cm, 60 kg, 21 år
Åker på: K2 One Luv (07/08)
Åkstil: Helt ny utanför pisten, för mycket bakåtvikt
Åker: snart hela berget
I bagaget: Tio-tjugo skiddagar/år (alperna/fjällen)
Problematik: Behöver ett par skidor för första säsongen i Kanada. Vill satsa på att lära sig.. Alla tips och råd välkomna! (vi funderar på Line celeb 100)

Frågor på detta?

E

Esundberg

Guest
Min syster har ett par skidor som heter K2 Shuksnad som hon är riktigt nöjd med.
Hon åker både mycket offpist och i pisten men mest i offen.
Och hon väger också 60 kg och är lika lång så dom tror jag e väldigt bra för alla fören.
Jag hade också såna skidor förut fast lite kortare och jag va väldigt nöjd med dom.

Men i Vintras fick jag nya som heter K2 mt baker superlight.
Dom e jag jävligt nöjd med. Fungerar väldigt bra vid dåligt före och skitbra i pisten också.
Men framför allt e går så fint i offpisten så det.,.....!

Dom två e väldigt billiga på sport-conrad men jag hittar inte den typen där så dom kanske har slutat att sålt dom. Men det kommer mer eftersom tror jag.

PS:
Man ser mt baker på min profilbild

Senast ändrad:

ichigo

Ny medlem
Bra tråd! De bästa tjejskidor behöver liksom inte vara = de skidor som tillverkarna etiketterar som tjejskidor, har jag upptäckt.

Var uppe i Tandådalen på skidtestarhelgen och har sammanställt vad jag tyckte om det jag provade där nedan.

Stats på mig

165cm, 54 kg
Åker på: Dynastar Sultan 80 (2010), 158 cm. Kärlek direkt. Kan behöva kompletteras med ett par mer \"avancerade\" skidor snart.
Åkstil: Född på skidor men haft ett långt (massivt) uppehåll. Rätt så kass teknik (dock på bättringsvägen), gillar att åka fort och klämma i kanterna. Ganska stark i benen.
Åker: Mest pist men även lite offpist (förhoppningsvis mer i framtiden).
I bagaget: Norrlandsuppväxt (=mycket skidåkning blev det) med 11 år slalom (gammelskidor), sen 3 år snowboard (tokmycket åkning, säsongskort i Åre), sen alldeles för långt uppehåll, i år kickstart på skidåkning igen med 1v i alperna med skidlärare + ca 8 skiddagar hemma i Sverige.

Utvärdering av testade skidor:

1: a plats Dynastar Legend Sultan 85 2011 (172 cm). Underbar! En 4wd med pigg motor. Inte ett dugg sladdrig, stabil, men lekfull. Kul både i kortsväng i brant, isig backe och långa carvingsvängar i flackare, mjuk backe. Svarade bra på när man tryckte i kanterna.

2: a plats (delad) Extrem Patriot 2011 (171 cm) och Dynastar Sultan 80 2010 (158cm, mina egna skidor för referens, så jag kan vara partisk här!). Extrem Patriot: stabil, jättekul att åka fort på, svarade bra när man tryckte i kanterna hårt i stora carvingsvängar, kändes lekfull. Jag hade lite problem med korta svängar i brant isig backe, men jag är inte bäst på det (alls). Sultan 80 är mina små, lätta engelska sportbilar och lekkamrater. Stabila men lätta och lekfulla. Lite för lätta i hög fart och stora svängar jf med Sultan 85 och Legend Patriot.

4 e plats, Dynastar Exclusive Legend Eden 2011(172cm). Enligt utsago tjemodellen av Dynastar Legend Sultan 85. Kändes bra. Åkte inte så många åk med den, men den kan eventuellt vara värd en 2/3-plats. Den enda tjejskidan jag gillade, kändes faktiskt inte alls som en tjejskida (dvs slapp och tråkig).

5:e plats Extrem Bullet 2011 (173cm). Nja. Helt okej, men inte så rolig. Kändes lite stum. Svarade inte så bra när man tryckte på. Helt okej men inget jag kommer att köpa.

6e. Dynastar Exclusive Legend Idyll 2011 (172 cm). Tjejskida. Nja igen. Inte så kul, sladdrig i kortsväng och svarade dåligt i stora svängar och när man tryckte på. Inte lekfull. Jag bytte till andra ganska fort.

7e-plats. Extrem Boop 2011 (157cm). Maaah. Sladdrig i kortsväng och död i stora svängar, hur hårt man än tryckte. Tråkig. Antagligen hade jag för korta skidor, men nääääh. Tjejvarianten av Extrem Bullet, verkar vara en sämre variant mest (antagligen för mjuk för mig).

Slutsatser:

1. Tjejer: gå inte på tjejskidförsäljningsargument om ni inte har väldigt svaga ben!
2. Man kan visst ha längre skidor än man tror, även om man är ganska lätt!
3. Dyrt är bra!

Senast ändrad:

jaggajao

Ny medlem
en kort fråga.
om man som kille är mer åt vikt och längdhållet som de
två första exemplaren högst upp, har begagnade fotbollslår och vader
men inte är speciellt stark i övrigt, då borde jag passa in i kategorin här med?

E

eff

Guest
jaggajao sa:
en kort fråga.
men inte är speciellt stark i övrigt, då borde jag passa in i kategorin här med?
Nej.

ichigo

Ny medlem
jaggajao sa:
eff sa:
jaggajao sa:
en kort fråga.
Nej.
ok. och varför inte? :/
För att han tror att tjejer har så mycket svagare ben kanske? Vet inte om det är så, men jag gjorde mönstrarstyrkeproverna när jag var i den åldern och hade benstyrka som en medelstark kille, så uppenbarligen finns det undantag.
Du borde väl i alla fall kunna få tips om vad du kan prova för skidor här, gissningsvis? Oavsett bör man väl testa själv innan man köper... (och en tjej som är lika lång och tung som en själv, förutsatt att hon är vältränad, borde väl vara mer lik än en dubbelt så tung kille?).

I dunno.

CatchinG

Ny medlem
Hej,
Jag kan varmt rekommendera Head John, fantastiskt skön och följsam skida som passar sjukt bra i offpisten men som även går som tåget i pist.

jaggajao

Ny medlem
man får tro vad man vill idag.
jag hade rätt starka benmuskler, men efter att slöat till mig de senaste åren
så har i princip bara basstyrkan kvar. så jag kan väl inte trycka så mycket som jag vill
ut ur svängarna.
köpte pjäxor för någon vecka sedan. kom hem med en dam/juniormodell. :D

är ute efter en allmountainskida och dynastarmodellerna lockar lite.
dock första året på lagg någonsin så det blir nog till att hyra
men det är ju alltid bra att kunna ge förslag på egenskaper man vill få ut av skidorna.

ichigo

Ny medlem
jaggajao: testa Dynastar Sultan 80. Av de skidor jag provat som etiketteras som "lättåkta" är de klart roligast, och jag började åka markant bättre när jag bytte till dem från standardhyrskidor (Rossignol). De är dessutom en herr/unisexmodell, så du behöver inte skämmas i backen ;-)
Vet inte om de är bästa skidan för absoluta nybörjare, men med tanke på hur lättåkta de är (snälla och roliga) så borde de vara ett bra val. Mjuka nog att inte kräva jättebenmuskler (tror jag, det sägs så i alla fall) men med stor vridstyvhet, så de fladdrar inte.

LuxLuthor

Medlem
Bara ett litet inlägg angående det där med benstyrkan ni var inne på: tjejer är generellt starkare i benen i förhållande till kroppsvikt än vad killar är. Ett exempel är att min sambo på 52 kg lyfter snudd på lika mycket med benen som jag gör (77 kg), vilket inte är helt ovanligt.

Utter

Ny medlem
LuxLuthor sa:
Bara ett litet inlägg angående det där med benstyrkan ni var inne på: tjejer är generellt starkare i benen i förhållande till kroppsvikt än vad killar är. Ett exempel är att min sambo på 52 kg lyfter snudd på lika mycket med benen som jag gör (77 kg), vilket inte är helt ovanligt.
Nja, har jag aldrig märkt av. Nån källa på det?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp