Tjockbalkarna och skidåkaren

Jibberisch

Aktiv medlem
Jaha - då sparkar vi igång forumsäsongen.

Vintern närmar sig med stormsteg. Jag slår vad om att ni redan börjat kika på nya stavar, sådan där häftiga goggles (googlar?!) med eldlinser, feta t-shirts, teleskopstavar, turbindningar och gud vet allt som man måste ha nu förtiden för att för fan ens betraktas som en seriös skidåkare. Men har ni skött för-säsongsträningen!? Är ni insatta? Äter ni rätt? Enligt rykten bör man äta minst tre nyttiga mål mat om dagen. (Och självklart hålla sig på rätt sida om lagen.)

Så hur mycket har ni ätit i sommar? Hur är det med byxlinningen? Har ni stora t-shirts för att det ser coolt ut?

Jag blir orolig på riktigt. Tydligen börjar folk där ute i stugorna tjocka till sig. Eller möjligen bara äta dåligt. Äta sämre. Eller en kombination. Som komplement till allt jävla fittande som redan är i full gång bakom klämchecka brevlådor och vita knutar. I någon sorts undersökning (mer information hittas här. Detta är inget jag hittar på.) står att läsa bland annat:
Så här ser svenskarnas matvanor ut i korthet:
• Åtta av tio äter för lite frukt och grönt.
• Sju av tio äter för lite fisk.
• Nio av tio äter för lite fullkorn.
• Åtta av tio äter för mycket mättat fett.
• Fyra av tio äter för mycket socker.
• Sju av tio äter för mycket salt.

Punkterna ovan vållar hälsoproblem. Hälsoproblem i form av svettiga fetton som glider omkring i verkligheten men låtsas som att de egentligen sitter på något jävla seger-gille i Narnia.

Generellt har jag väldigt låg sympati vad gäller människor vars dåliga hälsa enkom går att härleda till en värdelös kost. Både i verkligheten och runt omkring berg av olika slag. Av den enkla anledningen att det inte direkt är någon nyhet att en värdelös kosthållning kan leda till just hälsoproblem. Lite som heroin. Att heroin är obra är inte direkt en världsnyhet. (Därmed inte sagt att Aftonbladet inte skulle försöka kränga iväg ett par lösnummer genom att påstå att så är fallet.)

Heroin är skadligt. Transfett likaså. Ja, ja visst – jag inser att det faktum att Tilde De Paula faktiskt har ett programledarjobb i viss mån motbevisar min tes om att uppenbart efterblivna saker borde vara enkla att upptäcka och undvika. Jag skulle kunna hävda att drottningen av landet utan empati och kejsarinnan av dålig tajming och hennes tv-gig, är undantaget som bekräftar regeln. Men när jag tänker efter har jag ingen bra förklaring till varför is-prinsessan tillåts försöka förstöra min frukost, igen och igen och igen och igen.

I alla fall: Svenska folket äter sämre. För lite frukt, för lite gröna saker, för mycket socker, för mycket mättat fett. Och i samma takt som ert blodsocker höjs, sjunker mitt tålamod. Allting är väldigt enkelt. Vad en människa sätter i sig i karusellen bör hon göra sig av med på gungorna. Annars blir människan fet. Annars blir människan ko-bent och riskerar att få diabetes. Vad fan är problemet? Har man inte vett nog att ens reflektera över och ta reda på vad sin kropp behöver för att fungera något så när – kanske det är dags att lägga ner Slitz-tidningen eller sluta fundera över motivet till nästa svanktatuering – och engagera sig lite.

Det minsta ni kan göra är att sluta söka läkarvård på min bekostnad. Eller i alla fall köpa lite nya, större, kläder så jag slipper se eländet. Era feta jävlar. Vill ni prompt stoppa i er en jävla massa kalorier, använd ert sunda förnuft, och rör lite på er. Spring. Promenera. Gå. Köp en ljudbok och ett par stavar för fan.

Äter du mer energi än du gör av med kommer du att bli fet. Fet och ohälsosam. Ohälsosam och sjuk. Sjuk och död.

Jag blir uppriktigt förbannat orolig över att människor i min närhet, människor som inte har förnuft nog att hålla sina kroppar i hyfsat trim, innehar rösträtt. Och således kan påverka min verklighet. Det är inte okej. Om dessa människor inte bryr sig om sig själva, varför skulle de då bry sig om mig? Om de inte har vett nog att inse att en sallad då och då är positivt. Hur fan ska de då förstå att ta in samhällsrelaterad information? Utvärdera den och sedan fatta ett logiskt beslut?

En tjockis häromdagen satt och beklagade sig över att rökare har samma rätt till sjukvård som “vi" andra. Det är inte rättvist att en rökare ska få hjälp med lungorna! Så det så! Men en knä-operation, en liten mag-by-pass eller lite lätt subventionerad diabetesmedicin är tammefan en mänskligrättighet. Bara man får fortsätta äta! Vi har ju mat! Vi måste äta den! Hahahah! Mmmm mat. Kuk. Nej, jag säger inte att rökning är okej. Jag säger bara att självförvållad fetma inte är det.

Vidare i artikeln står att läsa:
Mat är gott, mat är livskvalitet, mat är roligt. Och nödvändigt. Samtidigt kan maten förkorta våra liv. De största folksjukdomarna hjärt-kärlsjukdom, typ 2 diabetes, fetma och vissa cancerformer är starkt kopplade till mat och livsstil; Genom att äta mycket frukt och grönsaker, fisk, fullkorn, välja bra fetter och inte dricka för mycket alkohol kan risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom minska med 30–50 procent. Upp till en tredjedel av alla cancerfall skulle kunna förebyggas med bra matvanor, fysisk aktivitet och normalvikt. Om detta finns en stor samsyn bland experter och läkare världen över.

Jag är fullständigt chockad. Ungefär som varje gång jag inte blir förvånad när jag ser på Lyxfällan. Kan man minska risken för hjärt-kärlsjukdomar genom att inte trycka i sig friterad Snickers? Häpnadsväckande. Vad går först den dagen vi bara har ett undersökningsrum kvar? Ett självförvållat fall av tjockis-cancer eller ett cancer-fall framkallat genom otur i DNA-lotteriet? Nå? Va? Lägg ifrån dig kakorna och svara för fan!
Fetma är ett annat folkhälsoproblem. Vår undersökning visar att övervikt och fetma fortsätter att öka bland vuxna. I dag finns det fler överviktiga eller feta män i Sverige än normalviktiga, hos kvinnorna är situationen något bättre. Och viktökningen kostar, framför allt för den enskilde genom sämre livskvalitet och för tidig död. Men den kostar också för samhället genom ökade sjukskrivningar och minskad arbetskapacitet. Därför måste viktökningen hejdas.

Fler tjockisar än normalviktiga? Fantastiskt. Ökade sjukskrivningar? På min bekostnad? Perfekt! Hur ser det ut på berget? Förra året tyckte jag mig se en ökning av flåsiga fetton. Men jag vet inte. Jag kanske inbillar mig. Kanske projicerar.

Nej, sluta missförstå mig.

Jag är gärna med och bidrar till en dräglig tillvaro för dem som dragit någon sorts nitlott i det tidigare nämnda lotteriet. Eller den som har otur att träffa på ännu en idiot till medmänniska. Kanske i trafiken? Eller den som har oturen att tvingas gå utanför dörren och bli smittad av något. Det kan hända vem som helst. Dig, mig eller någon annan idiot. Absolut. Skicka en räkning. Ju förr vi inser att vi alla är invånare på samma planet, desto bättre. Det har jag alltid sagt! Inte bara på fyllan. Hjälper du mig, hjälper jag dig. Quid pro quo Clarice. Men om du ber mig finansiera din efterblivna syn på vad som är sunt? Eller om du ber mig gå in som riskkapitalist i ditt sökande efter frityrolja, är svaret nej.

Och nej betyder nej! Det betyder inte “Thihi jag tycker om det men jag skäms lite för att erkänna det." Lägg ifrån dig den hemmagjorda tatueringsmaskinen. Lägg ner tatueringsmaskinen på golvet, sätt händerna på huvudet och backa. Backa sakta bort från den hemmagjorda tatueringsmaskinen. Vänd dig om. Lägg dig på golvet och sträck ut armarna framför dig. Var inte orolig, jag hjälper dig upp sen. Och sluta stirra på din kusin! Fetto.
För de flesta är det inte brist på kunskap som leder matvanorna åt fel håll. Andra drivkrafter styr människors livsstil och vad vi äter. Drivkrafter som säkert mer handlar om njutning och glädje, bekräftelse, identitet, behov av tröst och belöning än viljan att göra allt rätt för hälsan.

Jahapp. Jag får ta och be lite om ursäkt antar jag. Göra som fransoserna. Dricka rödvin och be om ursäkt för att jag stod lite för nära när jag pratade. La jag armen på din midja? Men du log ju! Förlåt! Jag ber om ursäkt. För att ha kallat människor okunniga och dåligt insatta i näringslära och grundläggande filosofier kring kondition och hälsa. De flesta människorna vet tydligen vad som gäller. De skiter bara i konsekvenserna.

Människor är idioter igen. Och jag hatar människor.

Så, det var allt jag hade att säga om tjockisar idag. Ni kan gå tillbaka och injicera vaniljsås nu.

(Själv är jag konsult-mullig tackar som frågar. Och nej, inlägget handlar inte om människor som ansågs vara normalviktiga innan MTV lanserades. Texten handlar om matvanor. Att väga 30 kilo för lite är förmodligen inte heller sunt. Eller vad tror du? Men som av en slump tenderar människan att hellre konsumera mer än mindre när det gäller mat.)

Corin

Aktiv medlem
Jag är ganska smal, väger nog för lite, och tränar en del. Utifrån det, är min kostplan att äta mer av allt. Jag gillar mat. Gott som satan för det mesta. Och det är många med mig som tycker det. Problemet är att många av dessa liktyckare inte rör på sig nog mycket, och då växer på bredden.

Jag har som du, svårt att förstå folk som väljer att vara tjocka. Och allt för många av dem har mage (hehe) att påstå att samhället ska anpassa sig till storväxta. Ja, det är klart det finns de som helt enkelt inte kan göra någonting åt sin fetma, men enligt forskning (källa? finns, leta en stund) är det till exempel många fler som är genetiskt smala än genetiskt tjocka.

Att vara överviktig, och att vara underviktig, är inte hälsosamt. Alltså, ät mat, rör på arslet, må bra.

LawndartGustav

Aktiv medlem
GOS sa:
Jag är ganska smal, väger nog för lite, och tränar en del. Utifrån det, är min kostplan att äta mer av allt. Jag gillar mat. Gott som satan för det mesta. Och det är många med mig som tycker det. Problemet är att många av dessa liktyckare inte rör på sig nog mycket, och då växer på bredden.

Jag har som du, svårt att förstå folk som väljer att vara tjocka. Och allt för många av dem har mage (hehe) att påstå att samhället ska anpassa sig till storväxta. Ja, det är klart det finns de som helt enkelt inte kan göra någonting åt sin fetma, men enligt forskning (källa? finns, leta en stund) är det till exempel många fler som är genetiskt smala än genetiskt tjocka.

Att vara överviktig, och att vara underviktig, är inte hälsosamt. Alltså, ät mat, rör på arslet, må bra.
+1
Om människor inte respekterar sin egen kropp, vad respekterar de då?

Senast ändrad:

Jarle

Aktiv medlem
Tycker vidare också att det går att diskutera huruvida det är att respektera sin kropp genom att dagligen utsätta sig för rätt stora risker... Hur många skidåkare skadar sig/omkommer varje år? Ta bilen till jobbet är ett rent idiotdrag, likaså att dricka alkohol, röka/snusa, löpa med onaturligt löpsteg (vilket majoriteten av motionärer gör), styrketräna på felaktigt sätt osv.

Livet är fullt av risker och vilka vi tar väljer vi i regel själva. Vissa trivs med att äta och dricka gott varpå bieffekten lätt blir lite övervikt i dagens stillasittande samhälle. Andra kör mc i mindre legala hastigheter (och utsätter då även andra för fara om aktiviteten utförs på allmänna vägar) och kommer förr eller senare gå omkull vilket säkerligen leder till skador eller tom dödsfall.

Jag är helt enig med att det är skrämmande att så många i vårt avlånga land räknas som överviktiga men det finns säkert minst lika många som tycker att det är minst lika förskräckligt att det finns folk som utsätter sig för stora risker för nöjes skull och att dessa är en belastning för samhället i form av sjukpenning, vård osv.

Vill någon bli tjock av gott käk, låt dem bli det, vill jag åka skidor och med tiden säkerligen råka ut för en och annan törn, låt mig göra det. Vem är du eller jag att bestämma vad som är rätt för någon annan? Allt jag önskar är att folk är medvetna om vilka val de gör.

Utveckla gärna vad du menar med att människor är idioter? Om du menar som i grupper så håller jag helt och hållet med, folk är idioter. Däremot gör jag bidrar jag gärna med hjälp till samhället, precis som du, även om
personen som behöver hjälpen råkar vara tjock. Tjockisar har också känslor ;)

Avslutar med ett fint citat av Organism 12 från låten hör nu här
"Jag har fan inga jävla fördomar, jag hatar alla."

U

user133436

Guest
Jag äter för mycket. (Av Allt.) Endå ligger min vikt på blott 50 Kg. (170 Cm).

+1 På alla inlägg i denna tråd.

Jibberisch

Aktiv medlem
Gos:
Jo lite så är min tanke. Väldigt förenklat - Hägen Däz in - energi ut.

Lawndart:
Word to the mother!

Jarle:
För fan! Först om främst, underbyggda, strukturerade och sakligt framförda argument undanbedes! =)

Jo, visst är det så - absout - att människor tar mer eller mindre medvetna risker i sina liv. Men andelen människor som ger sig ut på skidor eller åker motorcykel i 500Km/h är ändå försvinnande liten om man jämför med människor som vräker i sej burgare utan att dra parallellen kring fetma och ohälsa. Sedan har jag polare som garvar åt det faktum att de inte kan gå uppför en trappa utan att bli anfådda, med förklaringen: "jag gillar mat vad fan är problemet?" (gärna med tillhörande klapp på magen). Denna reflektion handlade om tjockisarna. Inte om de människor som tar medvetna risker genom religion, giftemål, fotbollsmatcher eller att bara använda kollektivtrafiken. Att ta upp alla efterblivna aspekter av mänskligheter blir för mycket. Jag håller på, i ett annat forum, på en annan webb-sida.

Lite som herr GOS är inne på. Det går att hitta en medelväg. Att bara äta friterad Snickers och inte röra på sig, torde kunna liknas med att bara åka på fel sida av berget, vid fel tillfälle, vid fel snöförhållanden, utan att fråga någon om läget. Jag antar att du i din skidåkning tar något så när kalkylerade risker? Precis som i baren gäller det att veta när det är läge att gasa eller bromsa.

Mitt problem blir att det förefaller vara en mänsklig rättighet att vara dyngfet. Utan att reflektera.

Angående idioterna kan jag inte utveckla så mycket mer. Människor är och förblir idioter. Alla människor - jag också - hur skulle jag kunna identifiera och kalla andra idioter om jag inte vore en själv? Ibland undrar jag om jag inte befinner mig i idiot-orkanens öga. Vilket kanske gör mig till den största av dem alla. Mänsklighetens efterblivenhet bevisas gång på gång. Av gräsrötter, av politiker, av allt. Vårt samhälle genomsyras av sådan uppenbar idioti att jag inte vet vart jag ska börja. Radioreklam till exempel? Radioreklam! Hästdressyr?! Att hästdressyr existerar kan bara betyda en sak, att vi som människor redan åstadkommit ett botemedel mot svält, HIV, cancer och Anna Anka.

OS? FN? Vatikanstaten? Det faktum att det sitter folk och stämplar remsor i tunnelbanan?

Det faktum att min favoritkaraktär, romankaraktär, en 1.93 lång, 125 kilo tung, blond och blåögd militärpolis, skall spelas av ingen mindre än Tom Cruise när Hollywood ska lägga näsan i blöt - är ännu ett bevis. Man blir inte arg. Man blir bedrövad.

Att tjockisar har känslor har jag blivit varse den hårda vägen.

Citat-off:
Färska Prinzen - Ha det bra:
"Jag har inga problem med min farsa! Han var cool, han hatade också alla!...Förlåt det var dumt det där sista jag sa, men det är fan synd om alla idag."

Haellgren:
Vi får hoppas åldern kommer ifatt dig!

JoPet:
Dude!

Edit:
Vill lägga till Gunilla Persson till den växande skaran efterblivenhet. Jag klarar inte mer.

Senast ändrad:
L

limegreen

Guest
@ Jibberisch
jag förstår din frustration, men det gäller att se helheter och orsaker till varför saker är som de är. en bättre förståelse för andras helveten, från din sida, vore önskvärt. kanske kommer den med åren. kanske inte, å då kan en franska rostbröd med jordnöts-smör å sylt ligga nära till hands, för dig - att tänka på!

fetma kan med stor sannorlikhet, i 9 fall av 10, härledas till typ av ofrid i det mentala/psykiska, själslig ofrid (jobba jobba jobba, handla handla handla t.ex.) och ett bärande av allmänt jobbiga känslor/tankar. och till det kan det finnas 1000 orsaker, ex. trassliga eller inga familj/släkt-relationer, dåliga arbetskamrater, tråkigt jobb, ensamhet, dåligt själv-förstroende/känsla, obra vänner etc.

i sammanhanget bör nämnas att "det är synd om människorna" - a. strindberg sitter nu å ler i sin himmel. lika synd är det om dig, mig, freerides medlemmar å även f.reinfeldt. vi går här en stund på jorden å brottas, nöter å blöter. å sen blire svart. en del åker också skidor.

själv vägde jag 125 kg till min 197-längd under gymnasiet. jag mådde pest. skolan var elände å privata saker spökade. jag tröståt å lirade gura på nätterna. hela grundskolan hade jag vart en glad prick som lirade hockey å hade drömmar om nhl. i gymnasiet visste jag att mitt nya osunda beteende å stora kroppshydda var fel. men det var svårt att ändra på under den tiden.

när jag mönstrade till lumpen sa läkarn där att jag slapp, enligt hans tabell var jag grovt överviktig. var ej så kul å höra! tilläggas bör att jag drog en 9a (full pott) på styrkeprovet, från soffposition. där fanns alltså en björn som sov. men jag hade hade redan bestämt att jag ville göra lumpen, och gärna långt bort. de blev skitglada där när jag sa att jag ville till boden. sagt och gjort kom jag till boden för 7,5 månads värnplikt. den tiden var kanon för mig: goda vanor och rutiner, käka bara tallriks-modellen (å undvek mestadels läsk, godis, chips å bakverk), träffa nya goa polers å blev slav under befälens strikta men sunda framtoning. när lumpen var slut hade jag tappat 30 kilo och det håller jag fortfarande, cirkus. även stärkande var, tack vare balans från barndomens utförsåkning, att jag placerade mig som plutons-2a på vita blixten (arméns tjärade träskidor) i längdspåren. va riktigt skönt att fläska dit dryga gaphalsar till sthlmare samt gnällspikar från södra landet.

det går att ändra sig - om man vill! jag tror att det var miljöombytet och allt det positiva från lumpen som gjorde det, samt en inre övertygelse. det som även var bra där var enkelheten. inga i-phones, materiellt nippon-pippon å inga unga kvinnor gick runt och gapade och såg ut som prostituerade. alla grabbar var klädda lika i buskage-grönt, dvs ingen herrtrend lr säckiga pyjamasbyxor där inte. heller inga fläskiga kukförlängare (audi m.m.) eller tugg om att göra stora pengar. det var en prilla under läppen å en ak5a runt halsen - givakt! man var i en miljö med vuxna människor som tog ansvar och som sa som det var - färdigtramsat. vi tränades i att försvara vårat fosterland och döda om så skulle behövas..
nej nu får jag ge mig, nu börjar det spåra :) fostrande vare - allt annat än en alplodge i åre, eller pisslya i skärmarbrink för den delen. faan jag som började så bra, såhär blir det jämt, jävla internethelvete.

men slutligen, Jibberisch, förmodligen ere "samhällets utveckling" i helhet som jag tror du bör lägga din energi på. alt. på att på ett mer sunt sätt försöka inspirera dina medmänniskor till ett mer hederligt i. stenmarks-leverne.
engagera dig politiskt vettja! (eller gör som indianerna: åk mer skidor & träna stenhårt)

Senast ändrad:

Jibberisch

Aktiv medlem
Limegreen:
Jag satt och lurade på hur fan jag skulle bemöta det där - tills du skrev: "det går att ändra sig - om man vill."

Det är väl just det jga surar lite på. Korrelationen övervikt och att äta dåligt och inte röra på sig är ingen nyhet. Och ja, absolut kan en övervikt bero på en mängd olika saker. Det var därför jag, väldigt enkelriktat, avgränsade mig i min text ovan.

Vad gäller någon sorts militärtjänst, avböjer jag att kommentera. Då jag inte har någon erfarenhet kring det hela. Jag var inte ens och mönstrade. Då det troligtvis vore väldigt ofördelaktigt för mig och min stora käft att vistas i närheten av andra människor med skjutvapen. I skogen. Jag tyckte dock "Generation Kill" var en fantastisk serie och blev sugen på att gå med i USMC efter att ha sett den. Skönt att den svenska armén fungerade.

Vad gäller politik - är du galen? Politiker är för demokratin vad Tilde De Paula är för morgonsoffan, eller vad mäklare är för bostadsmarknaden.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Så klart allt är åt helvete. Ät riktigt och motionera ;)

Personligen så har jag halverat mitt insulinintag(sparar mycket pengar åt oss skattebetalare), tappat 20 kg och lagt på mig 7 kg muskler istället efter att jag insåg säsongen 2010/11 att var på krogen och äta ute, dricka öl och äta massa felaktig kost/godis/chips inte är bra för kroppen.

Så som sagt av limegreen: Det går att ändra sig - om man vill!!

Ps: Jarle din bacondiet är bra. Men inte fan blir du längre av den i alla fall ;) Ds.

Edit:Länk

Senast ändrad:

Jibberisch

Aktiv medlem
Jävlar. Fast att ta bort insulin för diabetiker blir väl lite som att porta alkisar från systemet. Vi behöver inte bli som Italien på 40-talet liksom.

snorkel

Aktiv medlem
Rökare är väl inte så dåliga för den statliga sjukvården, har för mig att de dör tidigt och knall och fall. Ingen större belastning på vare sig sjukvård och äldrevård. Bara de har vett att köpa hårt beskattade statliga monopolcigaretter och röka avskilt från oss andra så anser jag att det är OK. Rena vinsten jfr tjockisar.

Nu när globaliseringen är i full gång så kommer de som växer upp nu att behöva ha en privat försäkring eftersom den allmänna välfärden inte kommer räcka till för någon vidare nivå utöver akutvård. Vi är redan där i viss mån när det gäller äldrevården eftersom det finns massor med dyra vårdmetoder som kan sättas in om du idag har en privat försäkring. Staten vill hellre att du som gammal dör, du kostar bara pengar. Om försäkringsbolaget inte ger dig avtalad vård, stäm skiten ur dem samt byt bolag. Dvs som i USA. Ingen kul utveckling kanske men dit är vi på väg.

snorkel

Aktiv medlem
Tjockisar på flygplan är ett annat kapitel. Medelvikten på passagerna har ökat. Det medför ökade bränslekostnader, begränsningar i lastkapacitet. begränsningar i tillåtet handbagage. Bagage som inte kommer med förrän nästa flight etc. Att ha en tjockis i stolen bredvid som sväller över till ditt säte och hänger bilringarna på armstöden är inget skoj. Detta kan även leda till ryggskada om du måste sitta lutad 35 grader åt sidan hela flighten för att undvika kletig kroppskontakt med sagda tjockis. Är det dessutom varmt tenderar tjockisar att både transpirera och avge viss odör.

Serveras det dessutom mat på planet kan det bli riktigt jobbigt. Tappar t ex en tjockis en smarrig fortfarande inplastad efterrättsbakelse ned på golvet uppstår en kamp för att nå ned på golvet och plocka upp bakelsen. Nu är det inte bara den som sitter bredvid som är i farozonen utan även den i raden framför. Utifall tjockisen kastar sig framåt/nedåt i ett reflexmässigt försök att nå bakelsen innan den når golvet så fälls ofta stolen framför ned med stor kraft och passageraren där kan skållas av det brännheta kaffet denna i lugn och ro försökte avnjuta med en cognac. Ett råd är att inte erbjuda tjockisen hjälp i denna bakelse på golvetsituation. Att dyka ned i en stolsrad med en tjockis är inte att rekommendera. Risken för att fastna eller kvävas är uppenbar. Möjligen kan man sparka ut bakelsen i gången eller platta till den totalt så den inte längre utgör en frestelse.

Vidare kan det vara läge att kolla om det är en tjockis på väg till eller från toaletterna på planet. Du vill inte möta en tjockis på väg åt motsatt håll om du själv behöver röra på dig. Undertecknad har varit på samma flight som en tjockis som behövde fråga flygvärdinnan om ett extra bälte för att skarva säkerhetsbältet. Hade tur som inte satt alltför nära. Är man i farozonen att hamna bredvid en tjockis skall man direkt innan take-off byta plats i planet. Är det lediga säten är det inga problem. Är det fullsatt kan man hävda att man har klaustrofobi och inte kan sitta inträngd. Ett bra engelskt ord att kunna är "cacomorphobia" som betyder irrationell rädsla för tjockisar. Kom ihåg att vara allvarlig när du argumenterar med flygvärdinnan om att byta plats. Är det fullt så gäller det att hålla masken i "arga leken" annars är det kört. Ingen kommer nämligen att vilja byta frivilligt. Fungerar det inte så kräv uppgradering. Vägrar de det så säg att du vill lämna planet och ta nästa. Eftersom de då måste lasta av ditt bagage (kan ju vara en bomb) så kommer du få byta plats. Det tar nämligen alldeles för lång tid att lasta av bagaget så de kommer att ge sig.

Vidare så är det direkt livsfarligt att i mindre plan flyga med tjockisar. Denna krasch från 1989 länk orsakades av att överviktiga politiker troligen ändrade plats i luften eftersom planet blev baktungt. De viktigaste gubbarna satt längst bak och de övriga tjockisarna ville frottera sig med dessa.

Senast ändrad:
U

user133436

Guest
snorkel sa:
Tjockisar på flygplan är ett annat kapitel. Medelvikten på passagerna har ökat. Det medför ökade bränslekostnader, begränsningar i lastkapacitet. begränsningar i tillåtet handbagage. Bagage som inte kommer med förrän nästa flight etc. Att ha en tjockis i stolen bredvid som sväller över till ditt säte och hänger bilringarna på armstöden är inget skoj. Detta kan även leda till ryggskada om du måste sitta lutad 35 grader åt sidan hela flighten för att undvika kletig kroppskontakt med sagda tjockis. Är det dessutom varmt tenderar tjockisar att både transpirera och avge viss odör.

Serveras det dessutom mat på planet kan det bli riktigt jobbigt. Tappar t ex en tjockis en smarrig fortfarande inplastad efterrättsbakelse ned på golvet uppstår en kamp för att nå ned på golvet och plocka upp bakelsen. Nu är det inte bara den som sitter bredvid som är i farozonen utan även den i raden framför. Utifall tjockisen kastar sig framåt/nedåt i ett reflexmässigt försök att nå bakelsen innan den når golvet så fälls ofta stolen framför ned med stor kraft och passageraren där kan skållas av det brännheta kaffet denna i lugn och ro försökte avnjuta med en cognac. Ett råd är att inte erbjuda tjockisen hjälp i denna bakelse på golvetsituation. Att dyka ned i en stolsrad med en tjockis är inte att rekommendera. Risken för att fastna eller kvävas är uppenbar. Möjligen kan man sparka ut bakelsen i gången eller platta till den totalt så den inte längre utgör en frestelse.

Vidare kan det vara läge att kolla om det är en tjockis på väg till eller från toaletterna på planet. Du vill inte möta en tjockis på våg åt motsatt håll om du själv behöver röra på dig. Undertecknad har varit på samma flight som en tjockis som behövde fråga flygvärdinnan om ett extra bälte för att skarva säkerhetsbältet. Hade tur som inte satt alltför nära. Är man i farozonen att hamna bredvid en tjockis skall man direkt innan take-off byta plats i planet. Är det lediga säten är det inga problem. Är det fullsatt kan man hävda att man har klaustrofobi och inte kan sitta inträngd. Ett bra engelskt ord att kunna är "cacomorphobia" som betyder irrationell rädsla för tjockisar. Kom ihåg att vara allvarlig när du argumenterar med flygvärdinnan om att byta plats. Är det fullt så gäller det att hålla masken i "arga leken" annars är det kört. Ingen kommer nämligen att vilja byta frivilligt. Fungerar det inte så kräv uppgradering. Vägrar de det så säg att du vill lämna planet och ta nästa. Eftersom de då måste lasta av ditt bagage (kan ju vara en bomb) så kommer du få byta plats. Det tar nämligen alldeles för lång tid att lasta av bagaget så de kommer att ge sig.

Vidare så är det direkt livsfarligt att i mindre plan flyga med tjockisar. Denna krasch från 1989 länk orsakades av att överviktiga politiker troligen ändrade plats i luften eftersom planet blev baktungt. De viktigaste gubbarna satt längst bak och de övriga tjockisarna ville frottera sig med dessa.
Asgarvade igenom hela detta inlägg.
Briljant skrivet!

L

limegreen

Guest
@ Jibberisch
tilde de paula tror jag har en viktig roll för samhället ur ett välmående-perspektiv. som gammal slitz-utvikerska är hon ett helt ok föremål att börja dagen till. först stärker man sin kropp 30 min när dagen gryr, därefter mixar man en juice av färsk frukt+råa ägg å sveper i sig. när jingeln till nyhetsmorgon drar igång sitter man i soffan med mysbyxorna i knävecken, alt. sätter på ljudlöst å brassar igång lite gammal smooth soul på stereon. men vissa dagar känner man den där längtan efter en mogen å frodig kvinna i moders-ålder som bär doften av nybakade kanelbullar. då går det även bra att vänta till efter tio med malou von sivers - att jobba igenom grenverket till. 2-17 min senare är man fit-for-fight å kan ta sig ann dagen med ro i kroppen. bara ett tips.

@ snorkel
att flyga är ett ypperligt tillfälle till att rycka me en fibba i handbagaget å barrikadera muggen för lite egenvård. dock bör man ha en känsla för passagerarnas toalett-vanor så att man inte blir störd av trampande fötter och suckande själar i kö utanför. när man känner sig klar kan man med ett gott samvete luta sig tillbaka nöjd i flygstolen, spilla upp en whiskey å cola å njuta av färden - in the skies.

snorkel

Aktiv medlem
limegreen sa:
@ snorkel
att flyga är ett ypperligt tillfälle till att rycka me en fibba i handbagaget å barrikadera muggen för lite egenvård. dock bör man ha en känsla för passagerarnas toalett-vanor så att man inte blir störd av trampande fötter och suckande själar i kö utanför. när man känner sig klar kan man med ett gott samvete luta sig tillbaka nöjd i flygstolen, spilla upp en whiskey å cola å njuta av färden - in the skies.
Du har på allvar missuppfattat det där med med 10000-metersklubben. Internationellt sett så nöjer man sig med lägre flyghöjd, bara man får till det. "The mile high club" heter det då ifall man skall konversera på utrikiska vilket kan behövas på flyget. Dock är det inget samtalsämne jag rekommenderar att ta upp med en alltför överviktig stolsgranne, det är nämligen trångt även på muggen och samtalsämnet kan ju liksom missuppfattas och det ena leda till det andra..

Senast ändrad:

Jibberisch

Aktiv medlem
Limegreen:
Nej, Tilde de Paula har ingen viktigt roll. Någonstans. Aldrig.

Snorkel:
Fantastiskt! Ja i flygplan vill man fan inte ha något jävla meck! Att flyga inrikes i USA är en upplevelse.

cold

Ny medlem
Själv så har jag varit trendig och kört LCHF i höst, det fungerar -10 kg sen vårens afterski.

/coldplaze

Jibberisch

Aktiv medlem
coldplaze:
Vägrar egentligen ge mej in i någon LCHF-diskussion. Jag har fått nog av dem på förfester/balkonger/uteserveringar/glassköer/McDonalds i sommar.

Inget vet om det är helt jävla livsfarligt att pumpa fett. I det långa loppet alltså. Jag tror inte på det. Hellre socker att springa av i något spår.

Men å andra sidan ska man ju leva i nuet heter det ju hela jävla tiden. Så varför inte.

Jarle

Aktiv medlem
Jibberisch sa:
coldplaze:
Vägrar egentligen ge mej in i någon LCHF-diskussion. Jag har fått nog av dem på förfester/balkonger/uteserveringar/glassköer/McDonalds i sommar.

Inget vet om det är helt jävla livsfarligt att pumpa fett. I det långa loppet alltså. Jag tror inte på det. Hellre socker att springa av i något spår.

Men å andra sidan ska man ju leva i nuet heter det ju hela jävla tiden. Så varför inte.
Spring av fettet istället? :P
Fett är ju en väldigt bra energikälla om man skulle behöva energi under en längre period, t.ex. långlopp på cykel

Hasse, semidvärgar ska vara korta, oavsett om de gillar bacon eller inte!

Senast ändrad:
L

limegreen

Guest
lchf får mig osökt att tänka på en krönika som den egensinnige löparen markus torgeby skrev i åreidag för en tid sedan. jag vill minnas att han var positiv till lchf, och särskilt om man rör på sig mycket. alltså inte bara som nån diet-historia utan då som en åretruntkost för slitvargar. min kontenta är alltså att då han verkar va en hurtig kis så måste ju lchf va reko. jag är lättsåld. har dock ej provat lchf.

en annan tanke som dök upp e att börja dagen med å steka blodpudding. gunde körde tydligen mycket på det. jag har kört bp ett par vintrar å de e en mullig men givande start på dagen. sedan kan man ju komplettera, då pannan e igång, me bacon oxå. det ska han jarle veta något om läste jag nyss. praktiskt råd: ett pkt blodpudding skivas om 8 skivor. halva pktet steks, resten ryms perfekt i en tom icas potatis/rödbets-sallad plastask till nästa frukost. samma med baconen, ett halvt paket. men bacon ligger redan i ett plastfodral. där kan man använda samma men att man viker pktet så att inte typ av flott sprider sig i kylen från det redan öppnade paketet :D

slutligen vill jag även slå ett slag för den enkla hemgjorda sylten blåbär+honung, ba å micra å ha stående i kylen. olle rimfors käkade tydligen mycket blåbär, å då tänker jag även där att det måste vara bra.

man kanske skulle ta å skriva en bok om all matnyttig information jag sitter inne på. därefter få va me å gagga lite i morgonsoffan. "limegreens hälsoskola - dokumenterad fakta sedan urminnes tider". intet nytt under solen.

Senast ändrad:

Jibberisch

Aktiv medlem
Haellgren sa:
Jibberisch sa:
Jarle:
Jag hatar cyklister!
Cyklister är trevliga.
Motivera! Utveckla.

Bevismaterial A. "Vätternrundan"

Bevismaterial B. Studera på ett universitet där en stor andel av studenterna är ingenjörer. Ingenjörer på cyklar är otäckt som fan. Det hela är ett lotteri. En ping-pong-match av nära döden upplevelser.

Bevismaterial C. Stockholms gator. Hipsters! Hipsters! Människor som var ingenjörer är nu Hipsters, med "fixies". Ping-pong-matchen är uppgraderad till en Squash-match på tjack, med handgranat istället för boll.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Jibberisch sa:
Bevismaterial C. Stockholms gator. Hipsters! Hipsters! Människor som var ingenjörer är nu Hipsters, med "fixies". Ping-pong-matchen är uppgraderad till en Squash-match på tjack, med handgranat istället för boll.
Cyklar man fixie är man inte cyklist, då är man dum i huvudet.

L

limegreen

Guest
det intressanta i kråksången e att om man heter ngeti mbeka, bor på vischan i kamerun å cyklar fixie ovetandes om detta (alltså den ev. coolheten) - ja då e man plötslig jäkligt cool, kanske ett amerikanskt docs-filmteam råkar snappa upp detta. ev. har ingen snappat upp detta, alltså cyklar herr mbeka runt någonstans där söderut å är i skrivandes stund en riktigt skön lirare. utan att varken vi i sverige, han själv eller merparten av kameruns invånare känner till detta faktum, alltså att ngeti e cool, och ingen vet.

om man däremot heter adam, kommer från färilla, flyttar till uppsala för att förkovra sig (å ev. frigöra sig sexuellt) å nätfyndar en färg-grann fixie-hoj. ja då e man plötsligt en fjant, tönt. delvis pga av att adam lever i en materiellt/själsligt utslätad kultur där man ej lyfter på ögonbrynen i 1a taget åt materiella ting (lr iaf medvetet ser bort då ägaren inte ska få det stora nöjet att just JAG ser åt dennes håll å då ev. sukta efter dennes materiella tillskott varpå denne kan sträcka extra på sig), men ändock är det det som flera av oss strävar efter. alltså: vad har det blivit av oss, men framför allt, hur ska det gå för ngeti därute i stora världen?

ja det e en märklig värld man lever i. fast ändå inte, "i betraktarens öga". jag tar härmed tillbaka allt som jag har sagt. med en mild knäsvaghet uppe på alptoppen e vi alla lika. precis som när lårviken den motsatta hägrar med sin magnifika sälta - ja då känner man att man lever. la grange

Senast ändrad:

GALSAC

Ny medlem
Hur svårt kan det vara egentligen. De flesta som är överviktiga äter säkerligen helt ok bortsett från allt skit de proppar i sig däremellan. Det är inte konstigt att man blir överviktig om man äter kakor, glass, godis och chips mellan måltiderna.
Att dessutom proppa i sig det här när man sitter helt still för övrigt gör inte saken bättre.
Själv håller jag på att gå ner fr 86 till 78. Under 6 veckor har jag tappat stadiga 0,5 kg i veckan enbart på att sluta med sötsaker under veckodagarna. Målet är som sagt runt 78 kg. Min längd är 170 cm.
Tanken är att fetter ska bort och istället ska det byggas muskler. Har hållt på med träning i flera år men det är först nu som jag bestämt mig för att flötet ska bort. Jag kan meddela att det inte är speciellt svårt heller...

A

U

user133436

Guest
Läser detta samtidigt som jag käkar en jäkla mängd godis. Cant argue With dat.

U

user133436

Guest
Jibberisch sa:
Haellgren sa:
Jibberisch sa:
Jarle:
Jag hatar cyklister!
Cyklister är trevliga.
Motivera! Utveckla.

Bevismaterial A. "Vätternrundan"

Bevismaterial B. Studera på ett universitet där en stor andel av studenterna är ingenjörer. Ingenjörer på cyklar är otäckt som fan. Det hela är ett lotteri. En ping-pong-match av nära döden upplevelser.

Kan man Trafikregler dvs Cykla inte på trottoaren, På vänster sida Osv räknas man som Cyklist. Cyklar man Kors och tvärs över hela vägen Och up och ner på trottoaren så klassar, jag, dom som efterblivna självmordsbombare.

Jibberisch

Aktiv medlem
Haellgren sa:
Kan man Trafikregler dvs Cykla inte på trottoaren, På vänster sida Osv räknas man som Cyklist. Cyklar man Kors och tvärs över hela vägen Och up och ner på trottoaren så klassar, jag, dom som efterblivna självmordsbombare.
Jag tycker vi helt sladdar ifrån ämnet här. Nu var det matvanor, inte ingenjörer jag var upprörd över.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp