Tjockbalkarna och skidåkaren

L

limegreen

Guest
@ Jibberisch
blanda inte in mig i den här diskussionen - så vore du bussig! ja jag vore rent av tacksam.

Senast ändrad:

snorkel

Aktiv medlem
Tråden har spårat ur, skulle vi inte häckla tjockisar för att få en tankeställare utöver om vi själva är på väg att bli en? Detta eftersom gemene man, om inte redan en tjockis, genom osunda matvanor är på god väg att bli spolformad.

Käkade själv två älgfärsbiffar med chilibea på knäckebröd och en kopp te till frukost. Satt som en smäck. 25 i BMI. :o

Senast ändrad:
L

limegreen

Guest
@ snorkel
jag vill återigen slå fast att osunda matvanor, som du säger att gemene man är på väg mot, hänger ihop med flera andra (nya) osunda vanor i samhället. och där tror jag att det är sociala företeelser som spökar mest. ex: s.k. vuxna säger inte ifrån nog/tar ansvar (jämfört med förr i tiden då man i olika grupperingar hjälpte varandra), olika generationer/ålders-grupper har emellanåt problem att kommunicera med varandra, i sverige t.ex. sköter man det mesta (om ens det) inom familjen därför att man anser att andra människor är läskiga/farliga och man bör därför titta ner i gatan när man passerar en sådan, konflikt-rädsla är mycket utbrett på arbetsplatser (varpå man agerar ut sin ilska på familjemedlemmar alt. frossar i mat för att känna sig glad å på så sätt dämpa den inre frustrationen), vi har kommit en bit när det gäller jämställdhet - men paradoxalt nog har flera tjejer/kvinnor av idag blivit ännu osäkrare pga märkliga utseende-fixeringar å typ av "bitch"-beteenden (såvida inte detta är typ av frigörelse), individualiseringen - jag å jag å jag (som skapar avstånd mellan människor) m.m. m.m. m.m. detta var bara ett axplock av fenomen som man kan beskåda idag å tycka vara sorgligt å synd, alt. le åt. en början kan vara att tala om eländet. i mitt nästa liv vill jag bli en fiskegubbe vid medelhavet i en färggrann urtvättad pikétröja å sitta å småle hela dagarna - med en joppe i mungipan.

snorkel

Aktiv medlem
limegreen sa:
@ snorkel
jag vill återigen slå fast att osunda matvanor, som du säger att gemene man är på väg mot, hänger ihop med flera andra (nya) osunda vanor i samhället. och där tror jag att det är sociala företeelser som spökar mest. ex: s.k. vuxna säger inte ifrån nog/tar ansvar (jämfört med förr i tiden då man i olika grupperingar hjälpte varandra), olika generationer/ålders-grupper har emellanåt problem att kommunicera med varandra, i sverige t.ex. sköter man det mesta (om ens det) inom familjen därför att man anser att andra människor är läskiga/farliga och man bör därför titta ner i gatan när man passerar en sådan, konflikt-rädsla är mycket utbrett på arbetsplatser (varpå man agerar ut sin ilska på familjemedlemmar alt. frossar i mat för att känna sig glad å på så sätt dämpa den inre frustrationen), vi har kommit en bit när det gäller jämställdhet - men paradoxalt nog har flera tjejer/kvinnor av idag blivit ännu osäkrare pga märkliga utseende-fixeringar å typ av "bitch"-beteenden (såvida inte detta är typ av frigörelse), individualiseringen - jag å jag å jag (som skapar avstånd mellan människor) m.m. m.m. m.m. detta var bara ett axplock av fenomen som man kan beskåda idag å tycka vara sorgligt å synd, alt. le åt. en början kan vara att tala om eländet. i mitt nästa liv vill jag bli en fiskegubbe vid medelhavet i en färggrann urtvättad pikétröja å sitta å småle hela dagarna - med en joppe i mungipan.
Kan hålla med om att det existerar en osund jag, jag, jag trend i kombination med att ingen törs säga ifrån eller ifrågasätta och diskutera, någon kan ju bli kränkt gudbevars (eller Allah). Kollar just på TV, Ung&Bortskämd, fy fan vilka vidriga typer. Naturligtvis är det föräldrarnas fel men mediaklimatet där likriktade mediamänniskor bara klarar att hantera en enda fråga i taget och där genast eftersträvar konsensus utan diskussion är lika skyldiga.

Kravlöshet leder till förfall på en rad samhällsområden. I denna tråd diskuteras kroppsligt förfall. men det hör kanske ihop med övrigt. Tur man är relativt välbevarad om än aningen åldersstigen :D

Senast ändrad:
U

user133436

Guest
Tycker att dagens Teorilektion i idrott kan passa rätt så bra in i denna tråd.

Bra Hälsa är INTE likamed bra Fysisk form. Hälsa består, dels av fysiskt välmående, Psykiskt välmående samt ett Socialt liv, du är nöjd med. Alltså: om jag ligger i Toppform, Både i Kropp Och i Tankarna, men Åt helvete i det sociala så har jag alltså inte bra hälsa. Mår jag däremot Bra i allihopa av dessa tre former så har jag en bra hälsa.

Käkar jag däremot på McFläsk Gud vet hur många gånger per månad, tränar stenhårt och har ett socialt liv har jag en bättre hälsa än första exemplet. Så, Din idrottslärare ska egentligen se till att du har en annorlunda hälsa. (nog om hälsa, Nu går vi vidare)

Rökning, Snusning samt andra droger.

Ett paket Cigg om dagen blir 50 kr. 7 paket i veckan blir 350 kr. Ett paket i veckan På ett år är 18 200, och det, mina kära freeridemänniskor är några måltider på McFläsk.

En vältränad person cyklar en timme på träningscykel och har pulsen 102. Han stannar, Tar ett bloss, och fortsätter att cykla. Hans puls ligger nu på 118 och ligger där i stadiga 6 minuter, innan den går ner till 113. Att ett bloss har en så skrämmande innvärkan är rysligt, Men sen att folk proppar i sig dessa droger, och betalar för det, är bara hemskt.

Nu till det som faktiskt har något att göra med denna tråd:
Kost.

Kosten är minst lika viktig som Sömn och träning. Äter du fel, Tränar rätt och sover mycket, Kommer träningen knappt ge något resultat. Nu har det även blivit en trend att gå på gym, Vilket är lite tragiskt. Folk går dit, Använder redskapen helt fel, och skyller på att deras kost är för liten. Då går de till McFläsk och köper en kvadruppelMcFett med En Cola i samma storleksklass som Harlauts Tröjor. Sen går de hem, får ynka 6 timmar sömn, vaknar upp, Går till gymmet, Använder redskapen fel, Går till McFläsk, Tills detta leder till en ond cirkel som avslutas med en hjärtinfarkt.

Detta problem skulle nog lösas genom en enkel fråga: "Hur använder jag detta redskap rätt, och hur länge bör jag använda det innan jag ser resultat?"

Det var allt för mig, Nu ska jag sova mina 8 timmars sömn, för att sedan sitta i en skolbänk 5 timmar följt av en KvadruppelMcFett (MOAHAHAHAHA)

/Johan

Corin

Aktiv medlem
Haellgren sa:
Tycker att dagens teorilektion i idrott kan passa rätt så bra in i denna tråd.

Bra hälsa är INTE likamed bra fysisk form. Hälsa består, dels av fysiskt välmående, psykiskt välmående samt ett socialt liv, du är nöjd med. Alltså: om jag ligger i Toppform, både i kropp och i tankarna, men åt helvete i det sociala så har jag alltså inte bra hälsa. Mår jag däremot bra i allihopa av dessa tre former så har jag en bra hälsa.

Käkar jag däremot på McFläsk Gud vet hur många gånger per månad, tränar stenhårt, och har ett socialt liv har jag en bättre hälsa än första exemplet. Så, din idrottslärare ska egentligen se till att du har en annorlunda hälsa (nog om hälsa, nu går vi vidare).

Rökning, snusning samt andra droger.

Ett paket Ccgg om dagen blir 50 kr. 7 paket i veckan blir 350 kr. Ett paket i veckan på ett år är 18 200, och det, mina kära freeridemänniskor, är några måltider på McFläsk.

En vältränad person cyklar en timme på träningscykel och har pulsen 102. Han stannar, tar ett bloss, och fortsätter att cykla. Hans puls ligger nu på 118, och ligger där i stadiga 6 minuter, innan den går ner till 113. Att ett bloss har en så skrämmande innvärkan är rysligt, men sen att folk proppar i sig dessa droger, och betalar för det, är bara hemskt.

Nu till det som faktiskt har något att göra med denna tråd:
Kost.

Kosten är minst lika viktig som sömn och träning. Äter du fel, tränar rätt och sover mycket, kommer träningen knappt ge något resultat. Nu har det även blivit en trend att gå på gym, vilket är lite tragiskt. Folk går dit, använder redskapen helt fel, och skyller på att deras kost är för liten. Då går de till McFläsk och köper en kvadruppelMcFett med en Cola i samma storleksklass som Harlauts tröjor. Sen går de hem, får ynka 6 timmar sömn, vaknar upp, går till gymmet, Använder redskapen fel, går till McFläsk, tills detta leder till en ond cirkel som avslutas med en hjärtinfarkt.

Detta problem skulle nog lösas genom en enkel fråga: "Hur använder jag detta redskap rätt, och hur länge bör jag använda det innan jag ser resultat?"

Det var allt för mig, Nu ska jag sova mina 8 timmars sömn, för att sedan sitta i en skolbänk 5 timmar följt av en KvadruppelMcFett (MOAHAHAHAHA)

/Johan
Ok.

Idrottsteori i grundskolan är rätt mycket bullshit om du frågar mig. Känns som den finns mest för att alla ska känna att de har något bra, även de med korkade föräldrar (de som är tjocka).

Jibberisch

Aktiv medlem
Snorkel:
Jag håller med. Tråden har fullständigt ballat ur. Syftet var som du uppmärksammade att prata om tjockisar. För att självklart i slutändan, hjälpa våra medmänniskor till något bättre!

L

limegreen

Guest
@ GOS
flera akademiker eller kanske än mer väldresserade ifrån det vissa kallar samhällets topp-skikt (jag talar om de som bor ex. i förnämare områden av lidingö eller danderyd) är med all sannolikhet tjockisar, eller har barn med tidigare nämnda kroppshyddor. är de då per automatik korkade?? prova istället att måla upp en bild av hur de sitter på fina sittningar å efter något glas amarone-vin småler åt "korkade" ung-sprättar som lägger ner så mycket tid av sina liv på ex. skidåkning. tanken är ovanligt lockande, inte sant GOS? bara en parentes.

@ snorkel + Jibberisch
ok så ni påstår att tråden ballat ur, så vad vill ni då rikta fokus på för att finna tillbaka till trådens ursprungliga glans?? min gissning är rena påhopp å div. skällsord mot tjock-rövarna?! men sorry guys, sådant görs (av maskulin tradition) i bastun, på fyllan etc., dvs där får man ur sig sin egen frustration genom att racka ner på div. oskyldiga människor. i detta fall feta as. men bra iakttagelse om mediaklimatet (som e en riktig soppa) å div. märkliga val av programledare (man kan ju ibland tro att de kvoterar in unga spacklade/högljudda kvinnor eller 2a miffon för att visa på att de oxå är människor, å således har full rättighet att vara i tv-rutan å tjäna goa slantar på det - som alla andra) och kravlöshet.

@ Haellgren
du nämnde drogen snus, men ingen bad-information om den. jag snusar å vill lägga ner den dyngan. du får gärna skaka fram lite skit om snus också då jag tror fler skidåkare snusar än röker! men i övrigt: du sa flera sanningens ord - bra jobbat! funderade själv på det där tidigare. jag skrev ju min livs historia det första jag gjorde å faktum e att jag va mycket stolt å glad då jag lyckades vända en negativ trend å gå ner i vikt men samtidigt kände jag länge en tomhet. plus att jag tror att jag i det hela var gladare när jag var lite små-mullig. för efter att jag blivit smal så blev jag en period som många andra: tog allt på för stort allvar och var otacksam. det är som att om man tror att man ser bra ut t.ex. så kan det ändå leda till en grav onöjdhet. man har alltså fokus på det yttre istället för att lyssna å känna på det inre. alltså, att vara mullig eller en riktig fett-hög är inte = att må dåligt. ta george costanza t.ex. jag tror varken karaktären eller skådespelaren (människan bakom) mår dåligt - snarare tvärtom. en ren gissning. för han "kompenserar" sitt yttre med andra goa kvalitéer. min poäng e lite att jag tror mer på att leva ett hyffsat harmoniskt å balanserat liv som lite mullig eller fet å pga av matvanorna dra ner rullgardinen tidigare kring en ålder av 50-60 än att leva ett liv slank/vältränad och onöjd å bitter å kasta in handduken vid 100.

men skon klämmer förmodligen vid, för herrar som snorkel + Jibberisch, att ni är rädda för att staten, dvs ni, är med å betalar för andras kroppsliga förfall (sjuk-kostnader etc.). well guys, there´s only one solution for ya.. go west (life is peaceful there)!! en människa är mycket.

Senast ändrad:

Corin

Aktiv medlem
limegreen sa:
@ GOS
flera akademiker eller kanske än mer väldresserade ifrån det vissa kallar samhällets topp-skikt (jag talar om de som bor ex. i förnämare områden av lidingö eller danderyd) är med all sannolikhet tjockisar, eller har barn med tidigare nämnda kroppshyddor. är de då per automatik korkade?? prova istället att måla upp en bild av hur de sitter på fina sittningar å efter något glas amarone-vin småler åt "korkade" ung-sprättar som lägger ner så mycket tid av sina liv på ex. skidåkning. tanken är ovanligt lockande, inte sant GOS? bara en parentes.
Ja. Att låta sina ungar bli feta är något av det mest oansvariga en förälder kan göra. Min respekt för dessa människor är ytterst liten. Likadant de som röker sina barn i fejjan, eller bjuder dem på alkohol/blir bajsfulla framför dem. Sen var de bor och vad de jobbar med/hur mycket pengar de tjänar spelar absolut ingen roll.

U

user133436

Guest
limegreen sa:
@ Haellgren
du nämnde drogen snus, men ingen bad-information om den. jag snusar å vill lägga ner den dyngan. du får gärna skaka fram lite skit om snus också då jag tror fler skidåkare snusar än röker! men i övrigt: du sa flera sanningens ord - bra jobbat! funderade själv på det där tidigare. jag skrev ju min livs historia det första jag gjorde å faktum e att jag va mycket stolt å glad då jag lyckades vända en negativ trend å gå ner i vikt men samtidigt kände jag länge en tomhet. plus att jag tror att jag i det hela var gladare när jag var lite små-mullig. för efter att jag blivit smal så blev jag en period som många andra: tog allt på för stort allvar och var otacksam. det är som att om man tror att man ser bra ut t.ex. så kan det ändå leda till en grav onöjdhet. man har alltså fokus på det yttre istället för att lyssna å känna på det inre. alltså, att vara mullig eller en riktig fett-hög är inte = att må dåligt. ta george costanza t.ex. jag tror varken karaktären eller skådespelaren (människan bakom) mår dåligt - snarare tvärtom. en ren gissning. för han \"kompenserar\" sitt yttre med andra goa kvalitéer. min poäng e lite att jag tror mer på att leva ett hyffsat harmoniskt å balanserat liv som lite mullig eller fet å pga av matvanorna kasta in handduken tidigare kring en ålder av 50-60 än att leva ett liv slank/vältränad och onöjd å bitter å kasta in handduken vid 100. .
Snus nämdes, Helt rätt. Dock pratade vi om Nikotin och tobak i allmänhet (Samma skit)

Om jag skulle snusa (Kommer aldrig hända) Skulle jag få i mig nikotin, Självklart. Då reagerar kroppen, Och vill ha mer. Om jag då Inte Tar en På 24 timmar, Då är det Din Hjärna som har ansvaret, Och om du då skiter i en snus Så är du på god väg mot att sluta. Så släng Snusdosan åt Helvete, Blir bara större och större behov varje dag.

L

limegreen

Guest
@ GOS
du har så sant att det är oansvarigt att själv bli fet & även låta sina barn gå samma öde till mötes. ville bara klargöra att bara för att man har en stor kroppshydda så behöver icke det per automatik betyda att man e korkad.

@ Haellgren
vi å vi, jag har då tametusan inte talat om nå tobak å nikotin ;) min erfarenhet, då jag i perioder har varit snusfri, är att man får en naturligare känsla i kroppen utan. försöker t.ex. undvika snus när jag åker lagg då snuset tar udden av glädjen lite grann. snus och cigg, vilka många nyttjar, tror jag nyttjas även de av sociala skäl. dvs man får det där lilla upp-ruset, kanske känner att man klarnar till i kolan, samt jobbiga känslor/tankar försvinner - för stunden. det e iaf min erfarenhet. men i det stora i hela så blir man bara dränerad på energi. för mig e d även samma me kaffe. får en boost först men stört-dyker i sinnet senare. nyttjar man mycket kaffe + snus eller cigg så gör man av med mer energi än man har, tror jag (min sjukgymnast var btw av samma åsikt). tack förresten för nya smeknamnet på donken, mcfläsk - den va bra!

U

user133436

Guest
limegreen sa:
@ Haellgren
vi å vi, jag har då tametusan inte talat om nå tobak å nikotin ;) min erfarenhet, då jag i perioder har varit snusfri, är att man får en naturligare känsla i kroppen utan. försöker t.ex. undvika snus när jag åker lagg då snuset tar udden av glädjen lite grann. snus och cigg, vilka många nyttjar, tror jag nyttjas även de av sociala skäl. dvs man får det där lilla upp-ruset, kanske känner att man klarnar till i kolan, samt jobbiga känslor/tankar försvinner - för stunden. det e iaf min erfarenhet. men i det stora i hela så blir man bara dränerad på energi. för mig e d även samma me kaffe. får en boost först men stört-dyker i sinnet senare. nyttjar man mycket kaffe + snus eller cigg så gör man av med mer energi än man har, tror jag (min sjukgymnast var btw av samma åsikt). tack förresten för nya smeknamnet på donken, mcfläsk - den va bra!
Tänkte på Teorilektionen :P
Och du förbrukar i Princip mer Energi än vad du har, Men efter ett tag så Börjar Kroppen Prioritera Nikotin före Syre.
Den tar fortfarande in syre, men en viss mängd mindre.
Och ja, McFläsk är den mest Fabulösa Beskrivning av det Stället som till hälften är fyllt av Spritpåverkade, Överviktiga och 60 år gammla gubbar och barnfamiljer som går dit för att det är leksaker i maten.

tallialli

Aktiv medlem
Helt sjukt bra och underhållande läsning! Tjockisar borde inte finnas i så stor utsträckning. Gillar verkligen att du tar upp detta problem, kärlek till dig!

LawndartGustav

Aktiv medlem
Haellgren sa:
la_grave sa:
Haellgren sa:
Jag äter för mycket. (Av Allt.) Endå ligger min vikt på blott 50 Kg. (170 Cm).

+1 På alla inlägg i denna tråd.
Och hur gammal är du?
13,5 for att vara exakt.
Kom tillbaka om 10-20 år.

När jag var 13 åt jag 4dl snabbmakaroner vid tre- fyratiden för att sedan äta middag vid sex. För att sedan dricka en liter mjölk o ta fyra mackor till kvällsmat och detta samtidigt som jag var smal som en pinne.
Skulle vilja påstå att min metabolism har förändrats lite ;)

U

user133436

Guest
LawndartGustav sa:
Haellgren sa:
la_grave sa:
Och hur gammal är du?
13,5 for att vara exakt.
Kom tillbaka om 10-20 år.

När jag var 13 åt jag 4dl snabbmakaroner vid tre- fyratiden för att sedan äta middag vid sex. För att sedan dricka en liter mjölk o ta fyra mackor till kvällsmat och detta samtidigt som jag var smal som en pinne.
Skulle vilja påstå att min metabolism har förändrats lite ;)
Frukost då?

Äter lunch kl 12, Vanligt fall pasta. (Inte snabbmakaroner) Med ett glas mjölk.

Käkar en frukt vid 15 tiden (Banan, Äpple, You name it)

Middag vid 17, 17.30. Fisk och Potatis och en jäkla massa mjölk.

En frukt vid 22

Somnar kring 23 tiden.

Så ser min vardag ut, om inte skolan är i vägen.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Åt och äter självklart frukost och lunch också. Menade bara att innan 20 brukar de flesta killar kunna äta sjukliga mängder mat utan att gå upp i vikt...

Jibberisch

Aktiv medlem
Bump:

Sen summering av "försäsong":

Sammanlagt fyraveckor i det förlovade landet i väst, resulterade i 6,5 kilo upp på richterskalan. Vore bra för pondusen att flytta dit.

Hur går det själva!?

Senast ändrad:

telemarkus

Aktiv medlem
Haha, rolig och skönt politiskt inkorrekt tråd Jibberisch. Du luktar inte så lite Livsmedelsverketanställd med Tourettes syndrom :D

Torrfarfar

Ny medlem
Jodå det går bra! Slutade med rökat och snusen i september. Samt droppat 5 kg. Anledningen till att jag legat på övervikt var att jag under en period tränade som en idiot för att sen sluta helt pga av en skada. Fortsatte äta samma galna mängd mat och plötsligt var man lite slapp i skinnet.

Nu turar jag hela dagarna i Chamonix och jag är ett levande exempel på att mår kroppen bra så mår huvet bra!

Jibberisch

Aktiv medlem
Telemarkus:
Det är inte bara jag! Det såg ut så här när jag kom. Dock ingen diagnos och ingen anställning på matverket. Och jag luktar fan gott. Duschade nyss.

Torrfarfar:
Tumme upp!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp