töjja boots?

hhmmmm

Ny medlem
töjja boots?
går det att töjja ut boots så att dom blir några millimeter större hos en skomakare eller nån annanstans?
jag vet att skomakare har nån sorts maskin för sånt men är det någon som testat? frågan är ju om snowboard boots töjjs eller spricker?
jag har Burton Hail

Dahllof

Ny medlem
töjja boots?
är ju inte så bra på sånt där med material, men om de är skin i dom så borde de inte vara några problem, snacka med skomakaren och be han kolla upp materialet så du itne förstör dom :)

Superpark

Aktiv medlem
töjja boots?
Hmm, njaej, med pjäxor som har hårt skall kan man ju töja något för att få allt att passa, men med mjuka botts är det ju svårt, det du kan göra är att ta på dig ett par blöta varma strumpor och knata runt några timmar flera ggr hemma...

varför ska dom töjas? har du köpt för små eller? är dom använda?

hhmmmm

Ny medlem
töjja boots?
mitt problem är att min högerfot är ett par millimeter större än min vänstra så det är sjukt svårt att hitta boots som sitter perfekt på bägge fötterna...dom jag har sitter ganska bra men när jag hoppar och landar lite fel så att foten glider fram i bootsen så blir det tryck på stortån..och tillslut blir det blånagel och skit...så det hade varit skönt att töjja högran några millimeter

Superpark

Aktiv medlem
töjja boots?
lundaMartin sa:
mitt problem är att min högerfot är ett par millimeter större än min vänstra så det är sjukt svårt att hitta boots som sitter perfekt på bägge fötterna...dom jag har sitter ganska bra men när jag hoppar och landar lite fel så att foten glider fram i bootsen så blir det tryck på stortån..och tillslut blir det blånagel och skit...så det hade varit skönt att töjja högran några millimeter
Det problemet har jag alltid haft, min höger fot är lite större, tipset är skaffa formgjutna sulort, för dels så kommer du få bättre blodcirkulation och allt det där, men det intressanta i ditt fall är att foten sitter bättre på plats och glider inte runt så mkt.. samt i och med att du får bättre blodcirkulation kan du spänna hårdare osv..

lycka till!

hhmmmm

Ny medlem
töjja boots?
jag har redan ett par sånna och hoppades att det skulle hjälpa men har fortfarande samma problem...men ingen som testat att töjja hos skomakare alltså ?

dallan

Medlem
töjja boots?
Det går att läst lite på längden, med betoning på lite.
Annars kan en sula vara ett bra alternativ.

Mattis-J

Ny medlem
töjja boots?
Hej!

Knivigt problem du har

Jag har jobbat med passformen på några få par snowboarddojjor. Dom jag fått bäst resultat/bestående form hade en hårdare framdel. Burton ION har fungerat bra. Har jobbat på någon modell av Forum sko åxå minns dock inte vilka. Du kan nog inte få ut dom så hemskt mkt på längden eftersom materialet är mjukt i hela skon och ju mer du trycker desto smalare/deformerad blir den. Det är lätt att ta i för mkt och spräcka sömmar och annat. Tänkt på det!

Ett annat tips är att kolla om det går att göra något åt innerskon tex slipa ner så den blir tunnare eller modifiera på något vis just vid den ömmande punkten.

Kanske kan du helt enkelt padda upp innerskon högt upp på vristen och på så sätt tvinga kvar foten i skon vid hårdare landningar.

Mvh Mattis

hhmmmm

Ny medlem
töjja boots?
tack för ett bra svar...jag inser ju att det är lite riskabelt att töjja ut ytterskon..men jag tror nog jag chansar med det ändå..jag rapporterar hur det gick om nån annan är intresserad..
modifiera innerskon är det jag varit inne på mest..men det känns ännu svårare..precis där stortån tar i går själva vertikala huvudsömmen för innerskon..så jag kan inte slipa nåt där utan att förstöra hela sömmen...vilka slags modifieringar av en innersko kan man annars göra?
går det att beställa en ny innersko separat som man kan mecka med?

Mattis-J

Ny medlem
töjja boots?
Beror väl på litegrann om du kan tänka dej att helt enkelt klippa ur en bit ur innerskon och tejpa igen. Allt går ju men det det måste ju alltid stå i relation om det är värt det för en själv. På nya skor nej kanske och på gamla ja varför inte. Gå till någon skidbutik och kolla om de har någon gammal slalominnersko kvar så kan du ju kanske experimentera med den. Kanske du ska sikta på någon halvstorlek isådana fall då de har tunnare material/stoppning

ett_Hund

Ny medlem
töjja boots?
formgjutna innerskor är inte ett allternativ du övervägt? borde väl gå att ordna till snowboardboots oxå.. tycker varenda alpinåkare över 7bast verkar ha sånt.. värt att kolla kanske även om de lär kunna kosta en slant?

Superpark

Aktiv medlem
töjja boots?
SleazyRider sa:
formgjutna innerskor är inte ett allternativ du övervägt? borde väl gå att ordna till snowboardboots oxå.. tycker varenda alpinåkare över 7bast verkar ha sånt.. värt att kolla kanske även om de lär kunna kosta en slant?
dom flesta vettiga snowboardboots idag har i alla fall formbara innerskor, alltså man värmer upp dom och sen formar dem, men du kanske menade såna som man sprutar med skum?

ha d gott!

iana

Ny medlem
töjja boots?
mitt tips... (har en stortå som är längre än den andra)
Kör på en sko som passar den största foten, bygg i den andra med neopren utanpå innerskon. Fungerar perfekt för mig! (Detta fungerar bäst på snowboardskor, på pjäxorna gör jag tvärtom, köper stl som passar minsta foten och trycker den andra...
Lycka till!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp