Törs man köpa pjäxorna i säcken? Scarpa TX Pro

TelisgubbenO

Ny medlem
Hej,

Alpinpjäxor finns ju lite varstans men då man ska köpa telispjuck är det ju lite sämre med lokala alternativ.
Tyvärr verkar jag bli hänvisad till nätet för att införskaffa pjäxor.

Jag har läst till mig att Scarpa TX Pro (NTN) är ganska breda och det skulle passa mig.

Mina fötter är 265mm långa, så jag antar att 26,5 Mondo skulle passa.
Men då läser man ju det här med hel och halv storlek och att det i Scarpas fall så är det samma skal för 26,5 och 27, att det bara är tjockleken i sulan som siljer. Stämmer det?
Isåfall skulle jag då kunna gå upp till ett par 27:or och komplettera med egna sulor.

jarnebring

Aktiv medlem
Om det fungerar som de alpina pjäxor jag känner till, så hoppar du upp en centimeter i skallängd från 26.5 till 27. Det är alltså samma skal till 26 och 26.5 (mondo 26.5) och samma till 27 och 27.5 (mondo 27.5). Ibland är innerskon mindre och/eller sulan tjockare för den mindre stl. Scarpa kan mycket väl ha ett annat upplägg, men det vanligaste är som jag beskrev. Om din fot är 265 mm borde du ha ett 26.5-skal. På papperet.
Svårt att köpa pjäxa över nätet. Kan bli dyrköpt. Bor du så illa till att det är omöjligt att prova pjäxor någonstans? Kanske värt en tågbiljett?

Johab

Ny medlem
Skulle också rekommendera starkt att gå till fysisk butik och prova. Om det verkligen inte finns någonstans dit du kan åka inom en rimlig tid för att prova och köpa pjux så är det väl hugget som stucket.

Telispjux är en grej jag har haft problem med själv jämförelsevis med vanliga alpinpjäxor. Scarpa har jag provat ett antal pjäxor av modellen Scarpa T1 till T4 (75mm. Olika höga skaft huvudsakligen mellan modellerna) och skulle säja att man nästan kan gå upp en storlek.
Har inte haft tur nog att prova Scarpas NTN pjäxor men äger ett par Scott Minerva som fungerar bra. Dock skulle jag vilja prova Scott Voodoo och se om den känns bättre.

Återigen, bästa resultat får du av att åka till butik och prova!

antikvitet

Ny medlem
Jag kör TX Pro, stl 25,5. Kontrollmätte foten och minsann är den inte exakt 25,5 cm. Bra passform, bekvämare och definitivt bredare är mina Garmont Ener-G. Passar även sonens ankfötter.
Just TX Pro gissar jag är en av de NTNpjäxor som annars går att finna i butik, även om jag faktiskt köpte mina från Telemark-Pyrenees (utan att testa i butik). De är kompetenta och svarar oftast ganska snabbt på frågor.

POGA_STHLM

Medlem
TelisgubbenO sa:
Hej,

Alpinpjäxor finns ju lite varstans men då man ska köpa telispjuck är det ju lite sämre med lokala alternativ.

Jag har läst till mig att Scarpa TX Pro (NTN) är ganska breda och det skulle passa mig.

Men då läser man ju det här med hel och halv storlek och att det i Scarpas fall så är det samma skal för 26,5 och 27, att det bara är tjockleken i sulan som siljer. Stämmer det?
Isåfall skulle jag då kunna gå upp till ett par 27:or och komplettera med egna sulor.
Det är som du skriver, 26,5 och 27 är lika storlek på skalet för Scarpa, de skiljer sig alltså jmfr andra tillverkare. Jag har själv 26,5 cm fot, men på Scarpa fick jag gå på en 26:a. 26,5:an blev alldeles för stor.

maglof

Ny medlem
Javisst kan du det, om du inte får tag i dem i butik. De enda pjäxor som funkar på breda fötter är Scarpa så om du vet att du kommer att fortsäatta åka telemark så finns inget val annat än att handla. Jag rekommnderar 27.0 om du ska behålla standardinnerskon. Du kan alltid trycka skalen och spruta en ny (tunnare) innersko om det behövs för att få pjäxa att sitta bra.

Lenz

Aktiv medlem
Johab sa:
Skulle också rekommendera starkt att gå till fysisk butik och prova. Om det verkligen inte finns någonstans dit du kan åka inom en rimlig tid för att prova och köpa pjux så är det väl hugget som stucket.

Telispjux är en grej jag har haft problem med själv jämförelsevis med vanliga alpinpjäxor. Scarpa har jag provat ett antal pjäxor av modellen Scarpa T1 till T4 (75mm. Olika höga skaft huvudsakligen mellan modellerna) och skulle säja att man nästan kan gå upp en storlek.
Har inte haft tur nog att prova Scarpas NTN pjäxor men äger ett par Scott Minerva som fungerar bra. Dock skulle jag vilja prova Scott Voodoo och se om den känns bättre.

Återigen, bästa resultat får du av att åka till butik och prova!
Minerva och voodoo är samma pjäxa. Minerva är dam och voodoo herr! Det ända som skiljer är flexen 110-120 på Minerva och 130 på voodoo. Sen så brukar dam pjäxor ha lite annorlunda liner pga kortare underben.

Senast ändrad:

karambo

Ny medlem
TelisgubbenO sa:
Hej,

Jag köpte ett par nya TX Pro ifjol (dom mango-färgarde) och det visade sig vara en halv storlek för lite,tyckte dom klämde när jag knäböjde. Dom jag har nu är perfekt i storlek.
Jag gick från T-Race 26.5 till TX pro först 27.0 sedan 27.5. Det jag kan säga är att TX Pro är märkbart bredare än T-Race. Förstår inte hur jag kunnat gå upp så mycket i storlek när jag har åkt på 26.5 lääääänge och när dom nya dessutom är bredare.

Nåväl, bor du i Stockholm så kan jag erbjuda att du får komma och prova och se om mina TXpro passar dig!?

TelisgubbenO

Ny medlem
karambo sa:
Nåväl, bor du i Stockholm så kan jag erbjuda att du får komma och prova och se om mina TXpro passar dig!?
Tusen tack, det var väldigt snällt av dig. Tyvärr bor jag så långt från Stockholm som man kan komma....
Nu har jag beställt pjäxorna. Jag får helt enkelt skicka tillbaka dem och köpa nya om det visar sig vara helt fel storlek...

TelisgubbenO

Ny medlem
tack för alla svar.
Uppdatering:
Nu har jag fått pjäxorna levererade. Jag mätte som sagt min fot till 265mm och mina gamla Crispi XP från 2006 var 26.5.
Jag slog därför till på ett par 26.5 även på Scarpa och dom känns faktiskt bra storleksmässigt. Om jag vässar mitt känselsinne så kan jag känna att stortån tar i längst fram.

Jag har inte gett mig på att värma innerskin än men kommer att prova det senare.

Övrig reflektion är att pjäxorna känns välgjorda men jag har inte kommit överens med andra spännet (vajern). Påminner om ett BH band i konstruktionen.
Sedan kan jag tillägga att glaset på en IPhone 8 spricker om man kliver på den med pjäxorna på.

Senast ändrad:

Lenz

Aktiv medlem
Böj på knät ett par gånger sen knäpper du bh-bandet. Förhoppningsvis känner du inte skalet.

Senast ändrad:

TelisgubbenO

Ny medlem
Lenz sa:
Böj på knät ett par gånger sen knäpper du bh-bandet. Förhoppningsvis känner du inte skalet.
Nja jag har inga problem med passformen, det är mer att jag är ovan och får hålla på och pilla för att få spännet att fästa. På mina gamla pjäxor var det mer som en snowboard bindning.

skidmannen

Aktiv medlem
Om du knölar in lite dasspapper längst in framför tårna när du gjuter pjäxorna så ordnar det sig. Jag brukar ha det mellan tårna och framför foten när jag värmer för att få lite tå-rum. Men troligen blir det plats ändå eftersom hälen trycks in när du gjuter.

HakanHermansson

Ny medlem
Hej
265 & 270 liner passar till 270 skal. Linern är inte tjockare utan längre. För att inte få blå naglar så gå upp en halv strl.

Hawk100

Aktiv medlem
Shit vilken klen konstruktion det verkar vara på Iphone8!!!!

HakanHermansson

Ny medlem
Hej
Du har rätt angående skal, men det är hela innerskon som är längre i 270, inte sulan.
Det går att köpa innerskor hos gotur.se om det inte skulle passa.

Docco

Ny medlem
Hej! Funkar TX pro att "låsa" och köra lite slalom med (dottern frågar som vill kunna köra båda)? Jag ska också byta från mina ECO till nytt :)

HakanHermansson

Ny medlem
Hej

Bara äldre modeller. Tech fästet bak är borta på nya modeller, sedan 2016.
Köp annars en bindning som går att låsa.

Docco

Ny medlem
Finns det det alltså inte ngn bindning nu som går att låsa? Hörde att ev 22 Design Axl el Outlaw gick?

Meidjo 3.0(eventuellt 2.1 också)har en häldel som går att låsa hälen. Dock är det bara Crispi evo som har tech insetts kvar i hälen vad jag vet.

jwunsche

Medlem
Stämmer att det numera bara är Crispi som har tech häl på sina NTN-pjäxor (både Evo och Shiver).

På bindningssidan så finns häldel som tillbehör till Meidjo, och också till några Moonlights och Kreutzspitzes bindningar av TTS-typ (tech pin fram och vanlig kabel runt hälen). Själv kör jag Meidjo med alpinhäl och äldre Scarpa TX och tycker det fungerar väldigt bra - en utrustning två sporter.

22Designs och Rottefella erbjuder inget sånt, men jag har sett hembyggen på nätet baserade på Rottefella Freeride åtminstone. Inget jag skulle rekommendera att pyssla med; måste vara väldigt svårt att beräkna utlösningsegenskaperna för en sådan kombo.

Voile Switchback är en 75mm bindning och har vad jag vet ingen option för låst häl. Voile har en TTS-bindning men inte någon alpinhäl till den heller.

HakanHermansson

Ny medlem
Stämmer att det numera bara är Crispi som har tech häl på sina NTN-pjäxor (både Evo och Shiver).

På bindningssidan så finns häldel som tillbehör till Meidjo, och också till några Moonlights och Kreutzspitzes bindningar av TTS-typ (tech pin fram och vanlig kabel runt hälen). Själv kör jag Meidjo med alpinhäl och äldre Scarpa TX och tycker det fungerar väldigt bra - en utrustning två sporter.

22Designs och Rottefella erbjuder inget sånt, men jag har sett hembyggen på nätet baserade på Rottefella Freeride åtminstone. Inget jag skulle rekommendera att pyssla med; måste vara väldigt svårt att beräkna utlösningsegenskaperna för en sådan kombo.

Voile Switchback är en 75mm bindning och har vad jag vet ingen option för låst häl. Voile har en TTS-bindning men inte någon alpinhäl till den heller.
Hela bindningen låses vid tådelan

HakanHermansson

Ny medlem
Man kan låsa den så att bindning och hälen ligger mot skidan, men inte som en tech bindning.

jwunsche

Medlem
Man kan låsa den så att bindning och hälen ligger mot skidan, men inte som en tech bindning.
Hmm, jag trodde det var en vanlig 75mm telemarksbindning. Hur sjutton håller den hälen mot skidan? Den är ju precis som en vanlig Voile Hardwire i skidläge. Alla telemarksbindningar har ju precis som Switchback och Hardwire ett visst motstånd för att lyfta hälen när de inte är i gåläge. Det känns mer korrekt att beskriva det som att den går att låsa upp för att sätta den i gåläge (free pivot), det är ju en finess som inte alla bindningar har.

HakanHermansson

Ny medlem
bindningen rör sig, är ledad på samma sätt som en tech, längs fram. Men låsningen sitter vi tåleden, så fram foten blir fast på swichtback så hälen rör sig inte som i en telis bindning.

jwunsche

Medlem
så fram foten blir fast på swichtback så hälen rör sig inte som i en telis bindning.
Men det är ju en telisbindning. Jag får erkänna att jag har åkt på andra Voile Hardwire men aldrig Switchback, så jag går bara på hur Voile beskriver den och vad man kan se på bilderna. https://www.voile.com/voile-switchback-telemark-binding.html Tådelen ser ut som på klassiska 75mm-bindningar i allmänhet tycker jag (Hardwire, Cobra, Hammerhead, G3 Targa, etc.). Utifrån det tycker jag din beskrivning är missvisande, men jag antar att man kan uppfatta saker på olika sätt.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp