Tompan14
Ny medlem
Tompans skola i hur man blir häftigast på berget!
Okej, nu trodde säkert alla ni småttingar att det var sommarlov och lättjans glada dagar som gäller ett tag framöver. Som vanligt så har ni fel och jag har rätt.
Har läst i lite olika trådar och insett att det råder en enorm osäkerhet om hur man ska förhålla sig i parken bland våra unga. Ingen fara på taket, jag ska i ett par lättförstådda lektioner för hemstudier utbilda er till en nivå där ni efter nästa vinter kan se tillbaka på er säsong med helt andra ögon!
Ingen anledning att gå som katten kring het gröt, vi kör igång direkt!
Lektion 1:
Utrustning.
Alla kommer göra sin första bedömning av dit genom din utrustning, så därför börjar vi där.
Skidor ska vara feta och synbart slitna för att ingen ska genomskåda din bluff.
Enkelt kan man säga att flest saker vinner. Ska du åka röda backar och kanske svart på eftermiddagen när det är lite mjukare? Skitsamma, vi packar för en tredagars hajk med helikopter.
Skydd är ett effektivt sätt att framstå som en rutinerad fjällräv. Alla vet att bara de "coola killarna" anser att hjälm är töntigt, extrem åkning kräver ordentligt med skydd så är det bara, att ha skydd inger respekt eftersom det är det samma som erfarenhet och kunskap om extremåkning.
Dyrast är inte alltid bäst, många gånger är det mycket häftigare med äldre prylar som visar att du varit med i svängen ett tag. De får gärna egenhändigt modifierade efter just dina önskemål, du vet ju trots allt bättre än tillverkarna. Det enda som får kosta ska vara skidor/bindnigar/pjäxor. Du är ett proffs och proffs åker på det senaste, punkt!
Lektion 2:
Attityd.
Det räcker inte med att ha häftiga grejer, ni måste säga häftiga saker också.
Vad än någon annan säger så MÅSTE ni säga något antingen coolare eller värre.
Lyssna när killar jämför lumparhistorier, det är samma sak.
Ett typexempel:
Kille 1: vi fick åka stridsvagn X.
Kille 2: vi brukade åka runt och spöa skiten ur stridsvagn X.
Kille 3: ÅKA???!! Vi drömde om att få åka! Vi kröp...
Vem är coolast?
Nu gör vi om det fast med skidor:
Skidåkare 1: -Jag ska tura två kammar bort med stighudar imorgon.
Skidåkare 2: -Jag ska klättra fyra kammar bort imorgon..
Du: -Jaha, då var det vid din "drop-in" som vi blev upplockade av helikoptern.
Vem blev kung i baren nu då??!!
Lektion 3:
Byta språk funkar alltid.
Säger man att man gjorde lumpen som "gruppchef" eller "squad leader"?
Såg man snö någon gång under lumpen?
Bra, då kan man lägga till att man var "specialized in artic warfare",
och helt plötsligt ser man Dolph Lundgren framför sig istället för en liten fjunig 20-åring.
Samma sak inom skidåkning.
"Jag håller på och går skidskola"
nej, nej, nej, fel, fel, fel,
"Jag utbildar mig till raceåkare!"
bra och coolt.
Dra den för folk som inte är insatta i skidåkning och dom kommer tro att du går på afterski med Pillan och Stenmark.
Har du redan varit i skidskola och blivit uppgraderad en grupp?
"jag är i gruppen Advanced"?
"jag går en kurs i avancerad skidåkning"
Rätt.
Helt plötsligt så ser man fem sorters skidor, stighudar och dragslädar runt din kropp. Observera att jag använder "dragsläde" istället för "pulka". Bara dom okunniga säger "pulka" du vet bättre och säger dragsläde. OBS! notera, dragsläde, inte släde. Det här är toppturer, inte barnbacken bakom hotellet.
"skidkompisar"? nej, nej, nej
"team"? rätt,
Glöm det där med turkamrat. Du har en "team-mate" som gärna beskrivs som "etta", "tvåa" eller "trea" beroende på i vilken tur ni åker. Du säger aldrig att "jag åkte först", du säger "jag åkte etta" osv. (det är tuffast att vara etta).
Glöm startpunkt, det heter "drop-in".
"vi ska gå så högt upp vi kan" fel,
"vi ska göra ett push" rätt,
Inom skidåkning så får man snabbt status om man lyckas klämma in "back-country" eller "jibbing" eller helst båda. Sen när räcker det med att säga att man är skidåkare? BC-Jibber skall det ju vara. Eller:
- "jag åker mest back-country nu för tiden". (notera att man alltid ska säga back-country, aldrig offpist)
Nu kombinerar vi våra kunskaper:
klätter rep?? fel,
climbrope? rätt
stavar? fel
Poles? rätt
deepsnow poles? rättast
Skidor? fel,
twintip? Rätt
Stöckli Stormrider TT? Rättast (obs, märke och modell endast ett ex, använd det ni själva har!)
Lavinsändare? fel,
Beeper? Rätt
Lektion 4:
Googels linser=spegelglas.
"Alla går att få i din favorit färg, så länge de är spegelglas"
Så sant så sant.....
Dock så är värt att notera att alla som sliter livet ur sig för att få en uppsättning linser som klarar alla väder i hemlighet hela tiden drömmer om orangea scottbrillor...
Lektion 5:
förkortningar
Alla trick har ett namn, och alla namn går att förkorta eller koda, trea, femma… ja ni fattar…
Ingen frågar vad en förkortning du använder betyder, dom tror automatiskt att du kan mer än dom och dom känner sig lite dumma och vågar inte fråga. Om någon modig och dum stackare skulle ta sig mod att fråga om en förkortning som du inte kan, var tyst och låt någon annan svara. Glöm inte sedan att hacka på personen som frågade (viktigt så att dom fortsätter att tro att du kan mer).
Titta noga om någon person här på forumet vågar fråga vad t ex en femma är, så ser du vad jag menar.
Om dom frågar just dig och ingen annan finns i närheten. Fly, här är några användbara fraser:
"Djävlar! jag har glömt att byta batterier i beep:n !"
"Bra fråga, vänta, jag ska bara fixa den här viktiga saken först"
"Kan vi ta det sen? Jag står och re-coatar belaget på dragsläden inför helgens push" (respekt!)
Skulle det inte gå att fly så säg bara "det fick jag lära mig den hårda vägen, tycker jag att du också ska göra". Hårt och hänsynslöst, här visar du verkligen vem som bestämmer.
Brukar du fråga din team-mate hur mycket högt han/hon turade?
Inte längre, i framtiden ska du fråga om deras Drope Zone Altitude.
Om du säger "i helgen ska jag äntligen använda stighudarna i offpisten igen", kommer folk automatiskt tro att du annars åker heli-sking, vilket ger många bra gratispoäng. (Helikopter = coolt)
Du och dina kompisar (ditt "team") måste ha ett bra team-namn. Det viktigaste är att "gangsta stavning" används. Och då kan ni börja sträva efter att bli som Poor Boyz, Pop Your Bottlez, Winc Inc, Rage Films osv.
Har läst i lite olika trådar och insett att det råder en enorm osäkerhet om hur man ska förhålla sig i parken bland våra unga. Ingen fara på taket, jag ska i ett par lättförstådda lektioner för hemstudier utbilda er till en nivå där ni efter nästa vinter kan se tillbaka på er säsong med helt andra ögon!
Ingen anledning att gå som katten kring het gröt, vi kör igång direkt!
Lektion 1:
Utrustning.
Alla kommer göra sin första bedömning av dit genom din utrustning, så därför börjar vi där.
Skidor ska vara feta och synbart slitna för att ingen ska genomskåda din bluff.
Enkelt kan man säga att flest saker vinner. Ska du åka röda backar och kanske svart på eftermiddagen när det är lite mjukare? Skitsamma, vi packar för en tredagars hajk med helikopter.
Skydd är ett effektivt sätt att framstå som en rutinerad fjällräv. Alla vet att bara de "coola killarna" anser att hjälm är töntigt, extrem åkning kräver ordentligt med skydd så är det bara, att ha skydd inger respekt eftersom det är det samma som erfarenhet och kunskap om extremåkning.
Dyrast är inte alltid bäst, många gånger är det mycket häftigare med äldre prylar som visar att du varit med i svängen ett tag. De får gärna egenhändigt modifierade efter just dina önskemål, du vet ju trots allt bättre än tillverkarna. Det enda som får kosta ska vara skidor/bindnigar/pjäxor. Du är ett proffs och proffs åker på det senaste, punkt!
Lektion 2:
Attityd.
Det räcker inte med att ha häftiga grejer, ni måste säga häftiga saker också.
Vad än någon annan säger så MÅSTE ni säga något antingen coolare eller värre.
Lyssna när killar jämför lumparhistorier, det är samma sak.
Ett typexempel:
Kille 1: vi fick åka stridsvagn X.
Kille 2: vi brukade åka runt och spöa skiten ur stridsvagn X.
Kille 3: ÅKA???!! Vi drömde om att få åka! Vi kröp...
Vem är coolast?
Nu gör vi om det fast med skidor:
Skidåkare 1: -Jag ska tura två kammar bort med stighudar imorgon.
Skidåkare 2: -Jag ska klättra fyra kammar bort imorgon..
Du: -Jaha, då var det vid din "drop-in" som vi blev upplockade av helikoptern.
Vem blev kung i baren nu då??!!
Lektion 3:
Byta språk funkar alltid.
Säger man att man gjorde lumpen som "gruppchef" eller "squad leader"?
Såg man snö någon gång under lumpen?
Bra, då kan man lägga till att man var "specialized in artic warfare",
och helt plötsligt ser man Dolph Lundgren framför sig istället för en liten fjunig 20-åring.
Samma sak inom skidåkning.
"Jag håller på och går skidskola"
"Jag utbildar mig till raceåkare!"
bra och coolt.
Dra den för folk som inte är insatta i skidåkning och dom kommer tro att du går på afterski med Pillan och Stenmark.
Har du redan varit i skidskola och blivit uppgraderad en grupp?
"jag är i gruppen Advanced"?
"jag går en kurs i avancerad skidåkning"
Rätt.
Helt plötsligt så ser man fem sorters skidor, stighudar och dragslädar runt din kropp. Observera att jag använder "dragsläde" istället för "pulka". Bara dom okunniga säger "pulka" du vet bättre och säger dragsläde. OBS! notera, dragsläde, inte släde. Det här är toppturer, inte barnbacken bakom hotellet.
"skidkompisar"? nej, nej, nej
"team"? rätt,
Glöm det där med turkamrat. Du har en "team-mate" som gärna beskrivs som "etta", "tvåa" eller "trea" beroende på i vilken tur ni åker. Du säger aldrig att "jag åkte först", du säger "jag åkte etta" osv. (det är tuffast att vara etta).
Glöm startpunkt, det heter "drop-in".
"vi ska gå så högt upp vi kan" fel,
"vi ska göra ett push" rätt,
Inom skidåkning så får man snabbt status om man lyckas klämma in "back-country" eller "jibbing" eller helst båda. Sen när räcker det med att säga att man är skidåkare? BC-Jibber skall det ju vara. Eller:
- "jag åker mest back-country nu för tiden". (notera att man alltid ska säga back-country, aldrig offpist)
Nu kombinerar vi våra kunskaper:
klätter rep?? fel,
climbrope? rätt
stavar? fel
Poles? rätt
deepsnow poles? rättast
Skidor? fel,
twintip? Rätt
Stöckli Stormrider TT? Rättast (obs, märke och modell endast ett ex, använd det ni själva har!)
Lavinsändare? fel,
Beeper? Rätt
Lektion 4:
Googels linser=spegelglas.
"Alla går att få i din favorit färg, så länge de är spegelglas"
Så sant så sant.....
Dock så är värt att notera att alla som sliter livet ur sig för att få en uppsättning linser som klarar alla väder i hemlighet hela tiden drömmer om orangea scottbrillor...
Lektion 5:
förkortningar
Alla trick har ett namn, och alla namn går att förkorta eller koda, trea, femma… ja ni fattar…
Ingen frågar vad en förkortning du använder betyder, dom tror automatiskt att du kan mer än dom och dom känner sig lite dumma och vågar inte fråga. Om någon modig och dum stackare skulle ta sig mod att fråga om en förkortning som du inte kan, var tyst och låt någon annan svara. Glöm inte sedan att hacka på personen som frågade (viktigt så att dom fortsätter att tro att du kan mer).
Titta noga om någon person här på forumet vågar fråga vad t ex en femma är, så ser du vad jag menar.
Om dom frågar just dig och ingen annan finns i närheten. Fly, här är några användbara fraser:
"Djävlar! jag har glömt att byta batterier i beep:n !"
"Bra fråga, vänta, jag ska bara fixa den här viktiga saken först"
"Kan vi ta det sen? Jag står och re-coatar belaget på dragsläden inför helgens push" (respekt!)
Skulle det inte gå att fly så säg bara "det fick jag lära mig den hårda vägen, tycker jag att du också ska göra". Hårt och hänsynslöst, här visar du verkligen vem som bestämmer.
Brukar du fråga din team-mate hur mycket högt han/hon turade?
Inte längre, i framtiden ska du fråga om deras Drope Zone Altitude.
Om du säger "i helgen ska jag äntligen använda stighudarna i offpisten igen", kommer folk automatiskt tro att du annars åker heli-sking, vilket ger många bra gratispoäng. (Helikopter = coolt)
Du och dina kompisar (ditt "team") måste ha ett bra team-namn. Det viktigaste är att "gangsta stavning" används. Och då kan ni börja sträva efter att bli som Poor Boyz, Pop Your Bottlez, Winc Inc, Rage Films osv.
Senast ändrad: