Tompans skola i hur man blir häftigast på berget!

Tompan14

Ny medlem
Okej, nu trodde säkert alla ni småttingar att det var sommarlov och lättjans glada dagar som gäller ett tag framöver. Som vanligt så har ni fel och jag har rätt.

Har läst i lite olika trådar och insett att det råder en enorm osäkerhet om hur man ska förhålla sig i parken bland våra unga. Ingen fara på taket, jag ska i ett par lättförstådda lektioner för hemstudier utbilda er till en nivå där ni efter nästa vinter kan se tillbaka på er säsong med helt andra ögon!
Ingen anledning att gå som katten kring het gröt, vi kör igång direkt!

Lektion 1:
Utrustning.

Alla kommer göra sin första bedömning av dit genom din utrustning, så därför börjar vi där.
Skidor ska vara feta och synbart slitna för att ingen ska genomskåda din bluff.
Enkelt kan man säga att flest saker vinner. Ska du åka röda backar och kanske svart på eftermiddagen när det är lite mjukare? Skitsamma, vi packar för en tredagars hajk med helikopter.
Skydd är ett effektivt sätt att framstå som en rutinerad fjällräv. Alla vet att bara de "coola killarna" anser att hjälm är töntigt, extrem åkning kräver ordentligt med skydd så är det bara, att ha skydd inger respekt eftersom det är det samma som erfarenhet och kunskap om extremåkning.
Dyrast är inte alltid bäst, många gånger är det mycket häftigare med äldre prylar som visar att du varit med i svängen ett tag. De får gärna egenhändigt modifierade efter just dina önskemål, du vet ju trots allt bättre än tillverkarna. Det enda som får kosta ska vara skidor/bindnigar/pjäxor. Du är ett proffs och proffs åker på det senaste, punkt!

Lektion 2:
Attityd.

Det räcker inte med att ha häftiga grejer, ni måste säga häftiga saker också.

Vad än någon annan säger så MÅSTE ni säga något antingen coolare eller värre.

Lyssna när killar jämför lumparhistorier, det är samma sak.
Ett typexempel:
Kille 1: vi fick åka stridsvagn X.
Kille 2: vi brukade åka runt och spöa skiten ur stridsvagn X.
Kille 3: ÅKA???!! Vi drömde om att få åka! Vi kröp...
Vem är coolast?

Nu gör vi om det fast med skidor:

Skidåkare 1: -Jag ska tura två kammar bort med stighudar imorgon.
Skidåkare 2: -Jag ska klättra fyra kammar bort imorgon..
Du: -Jaha, då var det vid din "drop-in" som vi blev upplockade av helikoptern.

Vem blev kung i baren nu då??!!

Lektion 3:
Byta språk funkar alltid.

Säger man att man gjorde lumpen som "gruppchef" eller "squad leader"?
Såg man snö någon gång under lumpen?
Bra, då kan man lägga till att man var "specialized in artic warfare",
och helt plötsligt ser man Dolph Lundgren framför sig istället för en liten fjunig 20-åring.

Samma sak inom skidåkning.
"Jag håller på och går skidskola"
nej, nej, nej, fel, fel, fel,
"Jag utbildar mig till raceåkare!"
bra och coolt.
Dra den för folk som inte är insatta i skidåkning och dom kommer tro att du går på afterski med Pillan och Stenmark.

Har du redan varit i skidskola och blivit uppgraderad en grupp?
"jag är i gruppen Advanced"?
nej, nej, nej, fel, fel, fel,
"jag går en kurs i avancerad skidåkning"
Rätt.
Helt plötsligt så ser man fem sorters skidor, stighudar och dragslädar runt din kropp. Observera att jag använder "dragsläde" istället för "pulka". Bara dom okunniga säger "pulka" du vet bättre och säger dragsläde. OBS! notera, dragsläde, inte släde. Det här är toppturer, inte barnbacken bakom hotellet.

"skidkompisar"? nej, nej, nej
"team"? rätt,

Glöm det där med turkamrat. Du har en "team-mate" som gärna beskrivs som "etta", "tvåa" eller "trea" beroende på i vilken tur ni åker. Du säger aldrig att "jag åkte först", du säger "jag åkte etta" osv. (det är tuffast att vara etta).

Glöm startpunkt, det heter "drop-in".

"vi ska gå så högt upp vi kan" fel,
"vi ska göra ett push" rätt,

Inom skidåkning så får man snabbt status om man lyckas klämma in "back-country" eller "jibbing" eller helst båda. Sen när räcker det med att säga att man är skidåkare? BC-Jibber skall det ju vara. Eller:
- "jag åker mest back-country nu för tiden". (notera att man alltid ska säga back-country, aldrig offpist)

Nu kombinerar vi våra kunskaper:

klätter rep?? fel,
climbrope? rätt

stavar? fel
Poles? rätt
deepsnow poles? rättast

Skidor? fel,
twintip? Rätt
Stöckli Stormrider TT? Rättast (obs, märke och modell endast ett ex, använd det ni själva har!)

Lavinsändare? fel,
Beeper? Rätt

Lektion 4:
Googels linser=spegelglas.

"Alla går att få i din favorit färg, så länge de är spegelglas"
Så sant så sant.....

Dock så är värt att notera att alla som sliter livet ur sig för att få en uppsättning linser som klarar alla väder i hemlighet hela tiden drömmer om orangea scottbrillor...

Lektion 5:
förkortningar

Alla trick har ett namn, och alla namn går att förkorta eller koda, trea, femma… ja ni fattar…

Ingen frågar vad en förkortning du använder betyder, dom tror automatiskt att du kan mer än dom och dom känner sig lite dumma och vågar inte fråga. Om någon modig och dum stackare skulle ta sig mod att fråga om en förkortning som du inte kan, var tyst och låt någon annan svara. Glöm inte sedan att hacka på personen som frågade (viktigt så att dom fortsätter att tro att du kan mer).
Titta noga om någon person här på forumet vågar fråga vad t ex en femma är, så ser du vad jag menar.

Om dom frågar just dig och ingen annan finns i närheten. Fly, här är några användbara fraser:
"Djävlar! jag har glömt att byta batterier i beep:n !"
"Bra fråga, vänta, jag ska bara fixa den här viktiga saken först"
"Kan vi ta det sen? Jag står och re-coatar belaget på dragsläden inför helgens push" (respekt!)

Skulle det inte gå att fly så säg bara "det fick jag lära mig den hårda vägen, tycker jag att du också ska göra". Hårt och hänsynslöst, här visar du verkligen vem som bestämmer.

Brukar du fråga din team-mate hur mycket högt han/hon turade?
Inte längre, i framtiden ska du fråga om deras Drope Zone Altitude.

Om du säger "i helgen ska jag äntligen använda stighudarna i offpisten igen", kommer folk automatiskt tro att du annars åker heli-sking, vilket ger många bra gratispoäng. (Helikopter = coolt)

Du och dina kompisar (ditt "team") måste ha ett bra team-namn. Det viktigaste är att "gangsta stavning" används. Och då kan ni börja sträva efter att bli som Poor Boyz, Pop Your Bottlez, Winc Inc, Rage Films osv.

Senast ändrad:

christian_L

Ny medlem
Och med denna info kommer jag alltså vara coolaste killen ever?

Senast ändrad:

nomme

Ny medlem
HAHAHAHAHAHA De va den bästa läsningen här på freeride på de åren jag har varit medlem! :D

Så sant så sant!

Anjoh

Ny medlem
HAHA klockren !
glömde parkåkningen lite bara :) men där e det ju att bara att bete sig som en neger så är det ju lugnt :)

Nojlas

Aktiv medlem
Med din info kommer man bara vara mest nollåtta i åre i vinter och fungerar bara på blondinerna i baren som inte har råd att köpa egna drinkar.
Häftig svengelska och undergroundlingvistik håller bara danskar och snowbladesåkare på med.

Ska man vara hård på berget gäller kunskap och ödmjukhet.

Jarle

Aktiv medlem
Grymt bra guide, känner mig redan som en bättre skidåkare...

Dr_Snow

Ny medlem
De mest kunniga, rutinerade och ofta trevligaste personerna är de som inte hävdar sig genom att "snacka" om sitt utövande utan faktiskt visar det på berget.

Jag förstår din poäng och hoppas innerligt att de flesta gör det även om jag redan ser en tendens till motsatsen.

Koppelman

Aktiv medlem
hahah :D

Bästa läsningen på länge, riktigt rolig läsning.

Vissa som kommenterat bör kanske se ironin i det hela ;)

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Griiiiiimt!!!

Tur att det finns insatta människor som är villiga att lära ut trixen till oss nybörjare.
Ska traina hela sommaren för att kunna dominera på after-s i Hammarbybacken i vinter!
Eller heter det Hammerbay-hill?

Nojlas sa:
Med din info kommer man bara vara mest nollåtta i åre i vinter och fungerar bara på blondinerna i baren som inte har råd att köpa egna drinkar.
Häftig svengelska och undergroundlingvistik håller bara danskar och snowbladesåkare på med.

Hoppsan, herr Nojlas verkar vara bra på att se ironi... Skratta så jag fes när jag läste vissa delar, tack för det!

Djsteffo

Medlem
HAHAHAHA, undebar guide till att bli en bättre skidåkare, eller jag menar Back country åkare.

Det sjuka med det hela, ironi eller inte, är att det stämmer tyvärr in på väldigt många människor som hänger i baren på after ski.

FilleJ

Aktiv medlem
Hahahaha mäktigt:D Riktgit rolig läsning:D Ska lätt följa denna i vinter:D

Anjoh

Ny medlem
Nojlas sa:

Hellre ta jag blondinerna än inga alls?!
Sluta klanka ner på Stockholm alla som gör det är ju bara avundsjuka!

Bjorsberg

Ny medlem
HAHHAHA asså vaddå klockrent!!! bästa jag läst förutom när jag läste noljas beskrivning på en jibber för väldigt länge sen! men de här är fanemej nästan bättre:P klocktentklocktentklocktentklocktentklocktentklocktentklocktentklocktentklocktentklocktent

är det nån som har länken till när noljas förklarar vad en jibber är? tror det är från 2005 eller nått sånt? :P

Erik

Aktiv medlem
DUUUDE THAT WAS SICK!!!, Me and my team sitting here and laughting out loud. LOL!
We beter oss exactly som you beskrev. We are real G's from the ghetto yooo.
:S
:O
:S

Najs skrivet...

Nojlas

Aktiv medlem
Guiseppi_Suffermountain sa:
Nojlas sa:

Hoppsan, herr Nojlas verkar vara bra på att se ironi... Skratta så jag fes när jag läste vissa delar, tack för det!
Självklart förstår jag ironin i det hela. Mitt svar är dock oironiskt och relevant i vilket fall som helst. Det är ju inte omöjligt att fortsätta med en seriös diskussion på en ironisk frågeställning/påstående.

Ironin i huvudinlägget ligger inte att inlägget i sig självt är rolig och underhållande läsning, utan att denna överhypade bild av skidåkning är en realitet för många skidåkare, oftast av en yngre sorten...

dame

Medlem
WilheIm sa:
tompan14 sa:
"skidkompisar"? nej, nej, nej
"team"? rätt,
funkar det med crew ist för team?
hmm det går absolut inte.. du måste ju följa guiden och kan absolut inte ändra något iden.. och sen finns det dom idioter som använder squad istället också.. det går inte heller, måste hålla sig helt till denna guide ;)

mycket underhållande läsning btw..

Senast ändrad:

shreddvin

Ny medlem
hahaha!! den va grymmt rolig att läsa men jag vet inte om allt stämmer men det mästa absolut:P:Phaha

Rydellen

Ny medlem
Så fungerar det tyvärr...

Sen är det i den normala halvkassa/halv"coola" åkarens öron detta låter ball och inte i den insatte och ödmjukes.
Jag tycker det är skönt att använda lite svenska töntiga hederliga uttryck istället för all engelska och coola fraser. Tex: "Skaru med och sladda lite fulpuder" istället för "skaru med och rippa lite pow". Sen finns det gränser såklart....Kommer någon glidandes i tight grön overall (overall rockar men inte 80-talsstuket) med "powder-gloves" som går upp till armvecken samt har gula skyddsglasögon och en skön 80-tals planka på föttera kan inte jag heller hålla mig från att klanka ner på den stackarn :D Ja han var ensam i liftkön...^^

Absolut coolast är ju den ödmjuke utövaren som brinner för livsstilen och är medveten om vad som ska vara "coolt" fast gör lite sin egen grej utan att skämmas, samt har skillsen för att täcka upp för vad i allmänna ögon sett ses som mindre "coolhet" :D

Vad tycker ni? Stämmer det?

Dr_Snow

Ny medlem
Nojlas sa:
Guiseppi_Suffermountain sa:
Nojlas sa:

Självklart förstår jag ironin i det hela. Mitt svar är dock oironiskt och relevant i vilket fall som helst. Det är ju inte omöjligt att fortsätta med en seriös diskussion på en ironisk frågeställning/påstående.

Ironin i huvudinlägget ligger inte att inlägget i sig självt är rolig och underhållande läsning, utan att denna överhypade bild av skidåkning är en realitet för många skidåkare, oftast av en yngre sorten...
Kunde inte sagt det bättre själv. Jag tycker inte att inlägget var särskilt roligt, men det var ganska träffande för den yngre generationen.

WITMatrix

Ny medlem
tompan14 sa:
Dock så är värt att notera att alla som sliter livet ur sig för att få en uppsättning linser som klarar alla väder i hemlighet hela tiden drömmer om orangea scottbrillor...
Bästa någonsin...sug på den jibbers...

brpbrpbrp

Ny medlem
"Skulle det inte gå att fly så säg bara "det fick jag lära mig den hårda vägen, tycker jag att du också ska göra". Hårt och hänsynslöst, här visar du verkligen vem som bestämmer. "

HAHAHAHA dagens, så förbannat roligt

Snödjup

Topp