Topptur Helags

augustthyr

Medlem
Topptur Helags
Hej,

Jag planerar att göra en topptur på Helags nästa vecka och sitter just nu och planerar lite olika alternativa åk. Det som jag är lite fundersam över är renstängslet som går upp från ostsidan (se bifogad bild). Är det någon som vet om det går lika långt som på kartan och om det finns några ställen längsmed stängslet som man kan passera igenom?

Uppskattar också om ni har tips på åk eller andra saker som kan vara bra att känna till❄️

Bilagor

• Screenshot_2023-03-19-09-27-21-094_se.lantmateriet.minkarta.jpg
    Screenshot_2023-03-19-09-27-21-094_se.lantmateriet.minkarta.jpg
    376.3 KB · Besök: 49

Zoubolo

Aktiv medlem
Topptur Helags
Det går som på kartan, men finns platser där det går att ta sig igenom eller över 👍 Ta med skarjärn om du har.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Topptur Helags
I blått har du några trevliga åk vi gjorde härom året. Bowlen inom det röda området är också väldigt fint, men har en benägenhet att släppa i vårsolen som ligger direkt på här. Så se till att snön är stabil vilket visserligen gäller alla åk, men specifikt detta åk i vårsolen.

Och skarjärn är bra som sagt, speciellt upp på Predikstolen hade vi det lite jobbigt utan.

1679229042595.png

augustthyr

Medlem
Topptur Helags
Tack så mycket 🙌🏻 Har sneglat på bowlen och skiers left om den (alltså som din blåa). Min första tanke var att ställa skotern vid fjällstationen och huda upp i grytan, för att sedan ta sig ned på östra sidan och därefter längre ned följa bergssidan tillbaka mot fjällstationen. Renstängslet gör ju dock att åket kommer bli lite avbrutet, framförallt om man inte vet exakt var man kan passera. Så kanske bättre att ställa skotern söder om stängslet och åka hela vägen ner åt det hållet (likt din blåa alltså).

Alternativt lägger man till ett åk. Alltså hudar upp från fjällstationen och köra det blåa åket ner som du gjort och efter det hudar man upp igen och tar sig ned till fjällstationen via grytan.

Wille1504

Aktiv medlem
Topptur Helags
Hur pass säker är egentligen glaciären? Har försökt läsa om den och kika på youtube för att få en uppfattning om den rör på sig och har crevasser eller bara är en stationär isklump.

Man tycker ju att någon sommarvandrare borde ha skickat upp en drönare och filmat lite över glaciären, men det verkar inte finnas så mycket.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Topptur Helags
Hur pass säker är egentligen glaciären? Har försökt läsa om den och kika på youtube för att få en uppfattning om den rör på sig och har crevasser eller bara är en stationär isklump.

Man tycker ju att någon sommarvandrare borde ha skickat upp en drönare och filmat lite över glaciären, men det verkar inte finnas så mycket.
Jag är ingen expert på glaciärer, men så här såg det ut en sommardag för ett par år sedan.
Inga jättesprickor, men visst finns det. Kan tänka mig att det fylls på fint vid snöfall och av drevsnö som kommer in över kanten. Men vad tusan vet jag. Fint var det när vi åkte på den i alla fall, och på båda sidor om mittskravlet.

1679246535202.png

1679246667010.png

1679246632098.png

Senast ändrad:

antikvitet

Aktiv medlem
Topptur Helags
Det finns bra dokumentation, rekommenderar Toppturer i Jämtland, Friluftsliv i Jämtland samt Svenska Toppturer.
Insteget på @STORPOTATEN s åk ner mot glaciären (nordoståket) kan starta med en rejäl hängdriva. Det är väl blåbärsrännan som går där?
Kompletterade bilden med några andra skoj alternativ. OBS, har ingen som helst koll på snöförhållandena just nu (tillgång och farlighet)
- kör över renstängslet på flacken och sen ner åt höger, skråa tillbaka till stationen.
- kör ner mot kratern, finns lite skoj och kortare "rännor" som startar en liten bit ovanför stängslet
- 1704 förstås. Lång dag ute är att ta stortoppen och sen gå på ryggen bort till 1704, följa bäckravinen ner, svänga östvart och sen gå tillbaka upp (svart streck upp i sadeln på bild). Uppgången är även det ett fint åk.
- om det är bra med snö kan det vara en skoj tur att gå kratern runt, alternativt svänga ner vid sadeln , köra mot sjön och sen skråa tilbaka till station.

Predikstolen är ett riktigt fräsigt åk, turen tillbaka till station är nog bortåt en mil eller mer plattförs och uppförs, så då blir det en riktigt lång dag. Eller ta skotern.

helags_sp.png

augustthyr

Medlem
Topptur Helags
Det finns bra dokumentation, rekommenderar Toppturer i Jämtland, Friluftsliv i Jämtland samt Svenska Toppturer.
Insteget på @STORPOTATEN s åk ner mot glaciären (nordoståket) kan starta med en rejäl hängdriva. Det är väl blåbärsrännan som går där?
Kompletterade bilden med några andra skoj alternativ. OBS, har ingen som helst koll på snöförhållandena just nu (tillgång och farlighet)
- kör över renstängslet på flacken och sen ner åt höger, skråa tillbaka till stationen.
- kör ner mot kratern, finns lite skoj och kortare "rännor" som startar en liten bit ovanför stängslet
- 1704 förstås. Lång dag ute är att ta stortoppen och sen gå på ryggen bort till 1704, följa bäckravinen ner, svänga östvart och sen gå tillbaka upp (svart streck upp i sadeln på bild). Uppgången är även det ett fint åk.
- om det är bra med snö kan det vara en skoj tur att gå kratern runt, alternativt svänga ner vid sadeln , köra mot sjön och sen skråa tilbaka till station.

Predikstolen är ett riktigt fräsigt åk, turen tillbaka till station är nog bortåt en mil eller mer plattförs och uppförs, så då blir det en riktigt lång dag. Eller ta skotern.

Visa bilaga 23945
Tack för alla intressanta tips på åk, känns som att det finns många roliga alternativ. Tror det får bli väder och vind som kommer att få avgöra exakt vilka det blir, så bra att ha många olika alternativ.

Har även kollat runt efter åk på lite andra toppar i Ljungdalsfjällen, tex Vålåsjöfjället där jag gjorde en tur förra året. Så tar gärna emot tips på fler fjäll i närheten om ni har det.

antikvitet

Aktiv medlem
Topptur Helags
Jag tror att de flesta har koll på det, men freeride har ju faktiskt en hel drös turer upplagda om någon har missat det. De är lite svåra att hitta, men här är de: Freeride toppturer Helags
Bra! Det glömde jag, även om faktiskt inte renstängselåket finns med märkligt nog. Sen kanske "Går bra att skida hela året runt tack vare en säker glaciär" tyvärr inte längre stämmer. Eller, det beror förstås på vad man menar med "skida" och "säker".

Wille1504

Aktiv medlem
Topptur Helags
Bra! Det glömde jag, även om faktiskt inte renstängselåket finns med märkligt nog. Sen kanske "Går bra att skida hela året runt tack vare en säker glaciär" tyvärr inte längre stämmer. Eller, det beror förstås på vad man menar med "skida" och "säker".

Syftar du på mindre säker eller att den inte längre brukar vara snötäckt över sommaren? Glaciären lär ju ha blivit mindre sedan Skantz var där och fotade, och den ser inte så skidbar ut på Storpotatens foton. Men har den blivit mindre säker? Större avgrund mellan klippa och glaciär?

Frågar då jag och några kompisar ska dit om några veckor och vi är lite sugna på rännan i hörnet om inte drivan i insteget är för stor

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Topptur Helags
Frågar då jag och några kompisar ska dit om några veckor och vi är lite sugna på rännan i hörnet om inte drivan i insteget är för stor
När vi var där var det ingen hängdriva i insteget, men det hade blåst till en rejält brant snövägg med oviss kvalitet på snön. Det kunde nog varit finfint, men det kunde också ha varit lika jobbig kartongsnö som när vi kom ur Ellas fall. Vilket gjorde att vi fegade ur och åkte in i bowlen lite längre ner (mot fjällstationen). Fortfarande hyfsat brant, men lättare att utvärdera snökvaliten.

Senast ändrad:

antikvitet

Aktiv medlem
Topptur Helags
Syftar du på mindre säker eller att den inte längre brukar vara snötäckt över sommaren? Glaciären lär ju ha blivit mindre sedan Skantz var där och fotade, och den ser inte så skidbar ut på Storpotatens foton. Men har den blivit mindre säker? Större avgrund mellan klippa och glaciär?

Mindre i kvadratmetrar och mer avsmält. Säkerheten har jag inte en susning om, mer än att jag glatt klampade runt i just det diskuterade hörnet för några vintrar sedan och gjorde bedömningen "skitmycket snö, här finns inga sprickor - hoppas jag". Även mitt sällskap och jag fegade att åka, men gick upp i rännan och fick skotta oss genom hängdrivan.
Bara att åka dit och bedöma på plats. Finns ju många andra åk att göra annars.

Topp