Topptura med ABS?

manlan

Medlem
Topptura med ABS?
Hej, det verkar inte vara någon som går nån längre topptur med ABS-ryggsäck, varför inte då? Vikten, inga lämpliga säckar, eller vad?

/Måns

vctr

Medlem
Topptura med ABS?
Det finns det väl, en del är bara jäkligt anala med vikt osv precis som du sa. Egentligen, om man har budgeten (vilket man "borde" ha att lägga på en så pass bra produkt som höjer, eller åtminstone inte sänker överlevnadschanserna vid laviner) så borde man ha abs/liknande när man rör sig i bergen utanför pister och dyl. Även om inte pister är 100 % säkra de heller..

ps jag har ingen absväska för tillfället pga snålhet. Jag borde dock köpa en innan jag ens tänker på andra skidor.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Topptura med ABS?

@manlan
Nyfiken, vad baserar du det på?

Det är klart ska man ute en vecka i de svenska fjällen är inte ABS-ryggan det mest praktiska, men om det rör sig om dagsturer i lavinfarlig terräng är det väl självklart att ta sin lavinryggsäck (om man har någon). Men det är ju fortfarande så att de flesta inte äger en lavinryggsäck, vilket är ganska uppenbart vid all offpiståkning oavsett om man åkt lift eller turat ...

/MM

OHellsing

Medlem
Topptura med ABS?
Det är tungt, dom har oftast sämre komfort än säckar utan abs och dom rymmer oftast inte allt man behöver för längre turer.
Men för dagsturer är det ju självklart att den får följa med.

manlan

Medlem
Topptura med ABS?
Mountain_Man, jag baserar det ffa på att guiden jag ska gå med inte nämner det över huvud taget, jag ser inga rando-fotografier med ABS, de ryggor som finns verkar vara mindre än vad som behövs för tex Haute Route.

tokkson

Medlem
Topptura med ABS?
Om man äger en lavinrygga ska den SJÄLVKLART ALLTID vara med när man rör sig i lavinfarlig terräng. SÄRSKILT vid topptur, då man ofta rör sig i mer folktomma områden, vilket gör tiden till räddning längre, och konsekvenserna värre.

Att ha den när man åker pistnära men inte annars är ju fruktansvärt bakvänt.

Sen är det ju alltid upp till var och en hur man gör i verkligheten. T.ex. vet ju alla (förutom 1 (en) nisse på happymtb) att man ALLTID ska ha cykelhjälm. Men det har man ju inte.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Topptura med ABS?

Bergsguiden som tar täten har ABS-ryggsäck ... Jag skulle vilja påstå att lavinryggsäck har blivit mer eller mindre standard hos proffsen de senaste åren!

/MM

För övrigt är gubbe nr2 farsa till
@Leder :) dock utan lavinrygga ...

Senast ändrad:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Topptura med ABS?
Menar du ABS specifikt eller ryggsäckar med lavinballong? Personligen har jag full förståelse för att folk skippar ABS - i alla fall är min erfarenhet att deras säckar sitter halvdant (vilket iofs är högst personligt) och att de är på sin höjd sådär i själva ryggsäcksfunktionen. Själv kör jag en mammut ras 35L, den får följa med på allt från dagsturer till veckolånga tält- och stugturer, så länge utrymmet räcker till tar jag ingen annan säck. Har hittils heller (i skidsammanhang) aldrig använt den utan ballongen heller.

Fred-o

Aktiv medlem
Topptura med ABS?
Förstår att man som bergsguide vill ha lavinrygga då man sällan går särskilt fort med grupp. Vikten spelar mindre roll i guidetempo, eller?

Om ett par år väger säckarna mindre och då kan jag tänka mig att köpa en ny.

Topptura med ABS?
Tempo och vikt tror jag inte är det viktigtast.
Det jag menar, bara för att guiden går långsamt med grupp innebär ju snarare att hen måste släpa på vikten under en längre tid, och därmed jobbigare.

Jag tror mer det beror på som många säger, storleken på ryggsäckarna men även utformningen.
Det har tagit många år för att komma ryggsäckar med ballong som också är bra ryggsäckar.
Många ABS varianter för något år sedan är riktigt dåliga ryggsäckar.
Saknar hållare för skidor, crampons, lavinutrustining, isyxor etc.

Har någon hört något mer om Black Diamond Jetforce? Hade hoppas att de skulle presentera en lättare variant men har inte hört något.

(BTW, när vi ändå snackar vikt så släpar folk med sig för mycket skit).

Topp