Topptura vid fjällstation Abisko/Riksgränsen i början av april

Peete1

Medlem
Tja!

Jag och några kompisar tänkte åka till Cham v14 men nu blev det ju avblåst...
Tankarna har inte gett upp åkning så vi siktar istället på Abisko/Björkliden/Riksgränsen för 5-7 dagar.
Ett av målen är att kunna tura och att sova på någon fjällstation en natt eller två.

Finns det några lämpliga turer att ta med nattliga stopp på fjällstation?

Har ni några erfarenheter av det och vad som isf är ett bra resmål? Vi kommer åka tåg upp så ingen tillgång till bil kommer vi ha. Ev, hyra då men slipper det helst.

Tack på förhand!

Peete1

Medlem
såg ju riktigt mäktigt ut. Då äre alltså björkliden man utgår från. Har kollat mest STF och det ser inte ut att finnas så många stugor i närheten där förutom dom två vid abisko. Någon som vet om det finns någon stuga på lämpligt avstånd från Riksgränsen?

Almen1

Medlem
Hej,

Ett tips är att hyra bil i Kiruna och mer fritt kunna välja toppar. Boendet blir också mer flexibelt. Har bott på STF (relativt dyrt), och på Abisko guesthouse (helt ok). Vi har bunkrat på ICA kvantum i Kiruna och varit självgående väl på plats.

http://abiskomountainlodge.se/
https://www.abiskoguesthouse.com/index.html

Bra böcker;
https://www.adlibris.com/se/bok/ski...EFQylm9Tj2kb2FM4qsKAgSMFrYXCs-DUaAixDEALw_wcB
Har turer även på Svenska sidan

Om du kan hitta den..

Kartor kan köpas på STF station i Abisko.

Vid sämre väder/stor lavinrisk kan ni alltid ta en dag eller två i Riksgränsen med liftburen åkning

Senast ändrad:

Peete1

Medlem
Hej,

Ett tips är att hyra bil i Kiruna och mer fritt kunna välja toppar. Boendet blir också mer flexibelt. Har bott på STF (relativt dyrt), och på Abisko guesthouse (helt ok). Vi har bunkrat på ICA kvantum i Kiruna och varit självgående väl på plats.

http://abiskomountainlodge.se/
https://www.abiskoguesthouse.com/index.html

Bra böcker;
https://www.adlibris.com/se/bok/ski...EFQylm9Tj2kb2FM4qsKAgSMFrYXCs-DUaAixDEALw_wcB
Har turer även på Svenska sidan

Om du kan hitta den..

Kartor kan köpas på STF station i Abisko.

Vid sämre väder/stor lavinrisk kan ni alltid ta en dag eller två i Riksgränsen med liftburen åkning
Stort tack för svaret!

Christiam

Aktiv medlem
Finns mataffär i Abisko, Katterjokk och gränsen.

Peete1

Medlem
Om man vill åka liftburet så är väl Riksgränsen utan tvekan bästa stället om man jämför med Abisko och Björkliden etc?

//Peter

Almen1

Medlem
Åkningen i Abisko är högst begränsad. Man kan absolut får till fin åkning i Björkliden, men Riksgränsen erbjuder ett betydligt bättre utbud...

Hälsningar Johan

Christiam

Aktiv medlem
Skulle jag bara topptura utan tillgång till bil hade jag valt Abisko eller Björkis.
Från gränsen är det en bit att gå till Vassi och Låkta. Björnefjell är trevligt men inte så variationsrikt.

Peete1

Medlem
Skulle jag bara topptura utan tillgång till bil hade jag valt Abisko eller Björkis.
Från gränsen är det en bit att gå till Vassi och Låkta. Björnefjell är trevligt men inte så variationsrikt.
Bra input.

Som det ser ut nu så blir det tåg till Gränsen och köra liftburet 3-4 dagar och sen ta bussen till abisko och tura 3-4 dagar och ev gå till fjällstationen där.

Christiam

Aktiv medlem
Bra input.

Som det ser ut nu så blir det tåg till Gränsen och köra liftburet 3-4 dagar och sen ta bussen till abisko och tura 3-4 dagar och ev gå till fjällstationen där.
Vilken fjällstation har ni tänkt gå till? Tänker du på abisko fjällstation?
Att gå till Låktatjåkka fjällstation är klart möjligt från både abisko och Björkis. Dock tråkig väg, ta nån natt på låkta och beta av de mindre åken runt låktastugan.
Går även utmärkt att ta Vassi från låktastugan.

Senast ändrad:

Kuckels

Medlem
Såvida jag inte sitter inlåst i Stockholm så kommer jag vara i Riksgränsen 8-12 April. Boken Topptur av Mikael af Ekenstam är helt omöjlig att köpa då alla upplagor sålt slut för flera år sedan.

MEN...det finns ett blädderex på Kungliga Biblioteket i Stockholm. Då de bommar igen imorgon pg a Covid-19 så hann jag dit idag och scannade ner alla turer i Riksgränsen, Björkliden och Abisko till en .pdf-fil. Du kan gärna få en kopia!

Peete1

Medlem
Vilken fjällstation har ni tänkt gå till? Tänker du på abisko fjällstation?
Att gå till Låktatjåkka fjällstation är klart möjligt från både abisko och Björkis. Dock tråkig väg, ta nån natt på låkta och beta av de mindre åken runt låktastugan.
Det är låkta isf som gäller.

Såvida jag inte sitter inlåst i Stockholm så kommer jag vara i Riksgränsen 8-12 April. Boken Topptur av Mikael af Ekenstam är helt omöjlig att köpa då alla upplagor sålt slut för flera år sedan.

MEN...det finns ett blädderex på Kungliga Biblioteket i Stockholm. Då de bommar igen imorgon pg a Covid-19 så hann jag dit idag och scannade ner alla turer i Riksgränsen, Björkliden och Abisko till en .pdf-fil. Du kan gärna få en kopia!
Vilken hjälte! Tar gärna en kopia! Skicka gärna till:
Peteredlund1991@gmail.com

ovärderligt!

Kan jag också få en kopia så vore det toknice! :)
Skickar min mail på PM

ByB3rg

Aktiv medlem

Vi har både 2 hos oss i Schmedjan (shopen riksgränsen). Den äldre (norska) och nya å bättre(engelska) versionen...

lmk30

Aktiv medlem

Tar gärna också en kopia! PMar mejladress! 🙏🙏

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp