Toppturer Funäsfjällen

Toppturer Funäsfjällen
Sitter nu i stugan i Funäs och inser att snön äntligen kommer. Börjar därför fundera lite på och testa nya topptursutrustningen. Är det någon som har tips på hyfsat enkla toppturer i funäsfjälls området (ramundberget, funäs, bruksvallarna, tännäs)? Satt och googlade lite och hittade lite om Ösjökläppen, lill skarven och Anåfjället. Är det någon som har lite erfarenhet om dom turerna?

jung

Aktiv medlem
Toppturer Funäsfjällen
Lill skarven å Storskarven är enkla att ta sig till och går fort att gå upp på. Det är en timme till lillskarven från vägen eller nått åt det hållet(Många år sedan jag gick där men är inte långt). Det är inga direkt spektakulära åk men en trevlig utflykt. Vid foten av lillskarven finns en liten stuga man kan värma sig i med. Har för mig det finns en liten kamin, kan ha fel.

Dalis70

Ny medlem
Toppturer Funäsfjällen
Lillskarven och storskarven är som sagt mer utflykt än skidåkning. När jag var i området för tre år sedan vad bästa fördelningen för toppturande mot skidåkning med kvalitet att gå upp ”i ändan” på Ramundsberget
Placerad nål
Nära Härjedalen NV, 840 97
https://goo.gl/maps/GNRBmmciVsa8AAip9. Brantare upp i fin skog men också fin åkning med mycket och lös snö. Fin skogsåkning. Du kan parkera bilen på andra sidan, gå ned för vägen, korsa bäcken på bron och sedan är det bara effektiv stigning/åkning.
Det var som sagt den bästa åkningen under de tre dagar vi var där. Vi var också på lillskarven, men gick inte till storskarven eftersom det inte såg lovande ut snömässigt då. Vi gick också upp på andra sidan av Ramundberget, där var också fin skogsåkning, men lurigare att hitta rätt på vägen upp och ned.

Zoubolo

Medlem
Toppturer Funäsfjällen
Enkla toppturer så är området kring ramundberget och ösjödalen helt ok, ffa så finner du sällan mer snö någon annanstans.

Hamrafjället, Lill och storskarven är de som enligt mitt tycke slår det mesta i området i form av lättillgängligt och någorlunda bra skidåkning när snön tillåter.
Storskarven har ju faktiskt huserat för sm i extremskidåkning för många herrans år sedan. Så det finns mer att hitta än ett utflyktsmål (iof inte med denna snömängd).
Anåfjället är långt att traska för rätt trist åkning. Däremot är det ett jäkla fint berg med mycket små roliga formationer!
Finns många gömda pärlor!

Hör med Fjällnäs Explore, eller häng med dem på en topptur! 👍

Bandefur

Ny medlem
Toppturer Funäsfjällen
Alltså Lillskarven är bland den bästa åkningen i området om du frågar mig, speciellt om man väger approchtid i ekvationen. Det gäller bara att åka på rätt sida om man vill åt snön och spännande terräng, men glöm inte lavinrisken!

Kan också rekommendera Fjällnäs Explore som huserar i området!

Toppturer Funäsfjällen
Tack för många bra tips. Inväntar lite bättre väderförhållanden så får vi se om det resulterar i någon tur. Fortsätt bomba med tips tror många kan ta del av dom!!:)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Toppturer Funäsfjällen
Lillskarven och storskarven är som sagt mer utflykt än skidåkning. När jag var i området för tre år sedan vad bästa fördelningen för toppturande mot skidåkning med kvalitet att gå upp ”i ändan” på Ramundsberget
Placerad nål
Nära Härjedalen NV, 840 97
https://goo.gl/maps/GNRBmmciVsa8AAip9. Brantare upp i fin skog men också fin åkning med mycket och lös snö. Fin skogsåkning. Du kan parkera bilen på andra sidan, gå ned för vägen, korsa bäcken på bron och sedan är det bara effektiv stigning/åkning.
Det var som sagt den bästa åkningen under de tre dagar vi var där. Vi var också på lillskarven, men gick inte till storskarven eftersom det inte såg lovande ut snömässigt då. Vi gick också upp på andra sidan av Ramundberget, där var också fin skogsåkning, men lurigare att hitta rätt på vägen upp och ned.
Nå Storskarven har riktigt håriga åk. Är väl minst ett åk som bara Slange och @lillJon har åkt om jag inte missminner mig.. Och inte att glömma Sverres åk på SM. Den skojar man inte bort.

Skoter på leden och så en anmarsch som inte är allt för lång så finns det nice åkning på både stor och Lill skarven.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Toppturer Funäsfjällen
För övrigt så kan du kontakta @lillJon även känd som Jon Wagenius på Strapatser som har fullständig kolla på Funäsdalen och omnejd. Han kan allt om toppturmöjligheterna och arrangerar toppturer om jag inte missminner mig. Han har även arrangerat Extrem-SM alla år där.

larchii

Aktiv medlem
Toppturer Funäsfjällen
Här är en bra artikeln om Skarvarna och vad man kan förvänta sig.

Toppturer Funäsfjällen
@Simonstenberg03 - du är inte kvar här uppe och har lust ge dig ut på en topptur en dag?

Om någon annan är i funäsfjällen och sugen, hör av er!
Tyvärr inte, hade gärna stannat men var bara för under julledigheten. Fick dock lite info från några polare som var uppe nu i helgen. De gick från valles och hittade några stigningar där. Sen hade de även gått upp på mittokläppen.

Men se upp, de var med om en mindre lavin. (Allt gick bra, han flöt på den och den gick va 30 m, så inget super allvarligt) Så man ska verkligen va noga om man går ut nu.

JG17

Ny medlem
Toppturer Funäsfjällen
Lånar denna tråd. Hur ser det ut med snö i området nu? Försöker bestämma mig för vart vi ska åka och gå lite topptur. Väljer mellan tänndalen borga och kittelfjäll.

Zoubolo

Medlem
Toppturer Funäsfjällen
Skall snöa ca 20cm idag och imorgon med ytterligare någon cm i veckan vilket är välbehövligt, men Allt är fullt åkbart i området! (Funäsfjällen).

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp