Toppturer ”nära” Göteborg

filipl

Ny medlem
Hej! Tänkte testa på det här med att topptura. Åkt en hel del skidor tidigare men aldrig turat, bara med skidorna på ryggen. Söker tips på ställen som går att köra till från Göteborg för en långhelg. Läst att städjan och Nipfjället ska vara bra ställen att börja på. Även läst om Grövelsjön, men det verkar mest vara på norska sidan? Andra tips mottages gärna.

packåsna

Medlem
Bumpar detta och snor tråden då jag vill ha tips på bästa topptursområdena nära Göteborg. Jag har inget krav på liftar (slipper dem hellre tillsammans med folkmassorna), men vill kunna få några hundra meters fallhöjd. Vad är närmast och bäst?

Bultfeber

Aktiv medlem
Bollekollen är vad jag erfarit vänligt inställda till folk som turar i anläggningen.
Alebacke är lite från fall till fall då dom ofta håller på med pistning och eller snötillverkning på pisten Skiers left. Men dom lägger snö tidigt och har kvar snö långt fram på våren.
Det var mina tips kring Göteborg.
Men det är nog inte det du frågar om utan riktigt berg?

Jag följer för att se om någon annan kan ge oss svar

skalt

Medlem
Om Norge är ett alternativ känns det ganska självklart. Man kommer ju en bra bit in i Norge på samma tid i bilen som det tar att åka till exempelvis Idre. I Sverige tycker jag själv att det är så att ju längre norrut man åker i fjällkedjan, desto bättre är det . I Norge däremot finns det ju många bra ställen inom 4-5 timmars bilfärd från Oslo.

Om det är Sverige som gäller anser jag att Idre är det mest sydliga stället som det är vettigt att topptura. Man kan definitivt ha att göra en långhelg om man har positivt inställning och är taggad :)
Orkar man åka längre har Funäsfjällen fler möjligheter. Orkar man åka längre har Årefjällen fler möjligheter... Etc.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp