Toppturskompisar för helgturer från Dalarna

SimonStjern

Ny medlem
Hallå! Inflyttad till Falun för jobb, och hoppas hitta lite social skidpepp för att ta mig igenom gråhösten.

Letar efter folk att åka på helgutflykter eller endagarsturer med i vinter. Är pepp på både hetsiga laps i typ Älvdalen, Idre, Sälen och lite längre körning för mer fallhöjd. Har inga problem med att gå upp tidigt och köra långt, samåker gärna för att spara på miljön.

Om du undrar vem du isf ska lägga ditt liv i händerna på så ser mitt CV ut typ som:
- Turerfarenhet 40-50 dagar fördelat över senaste 4 vintrarna.
- Är ingen skimo-typ men traskar gärna 1000+ hm på en dag.
- Gått AST 1 lavinkurs via Avalanche Canada, fräschar upp med onlineföreläsning och lite sök varje försäsong.
- Skulle skatta mig som ganska försiktig med lutning och konsekvensterräng vid lavinrisk.

Någon annan som är pepp på toppturssällskap i vinter och bor rimligt till för samåkning? Någon som har tips på FB-grupp med folk i området?

Hör av dig i tråden eller via PM.
/Simon

Christiam

Aktiv medlem
Toppturande i Bjurs består som oftast av några tappra själar som är mer inne på skimo. Dom brukar även gå i Källviken. Har du tur kan du få hålla tempo med Tove Alexandersson….
Trevlig sällskap är det absolut!
Jag bor i Falun och brukar ta någon resa för topptur per säsong.
Grövelsjön bjuder på ok åk, Nipfjället likaså.
Jag drar iväg ett PM till dig framöver. Glöms det av i all vardags bestyr så skicka ett du så ser vi vad vi kan lösa.

SimonStjern

Ny medlem
Toppturande i Bjurs består som oftast av några tappra själar som är mer inne på skimo. Dom brukar även gå i Källviken. Har du tur kan du få hålla tempo med Tove Alexandersson….
Jag drar iväg ett PM till dig framöver. Glöms det av i all vardags bestyr så skicka ett du så ser vi vad vi kan lösa.
Tack för tipsen! Något skimopass kanske jag ändå kan våga mig på under vintern. Är lite sugen på att agera libero i tävlingen de arrangerar i januari också. Du får gärna skicka ett meddelande om du vill ha sällskap. Kan göra detsamma om jag börjar grunna på någon tur.

/Simon

kungpow

Medlem

Har du några rekommendationer för Grövelsjön (med omnejd)? :)

Christiam

Aktiv medlem
Har du några rekommendationer för Grövelsjön (med omnejd)? :)
Det är ju inga jättehöjder att prata om men vid bra snömängd finns det rolig skogsåkning både på Jakobshöjden och Sjöhöjden.
Storvätteshågna är en lätt och trevlig tur, fin utsikt och helt ok åk ner åt flera håll.
Nipfjället gillar jag, upp förbi lillnipen och sen ner österut eller söderut. Österut finns det ett brant parti där snön brukar släppa. Även väster om toppen (Mulen/Molnet) ner mot Slagetjärn kan bjuda på fina svängar.
Städjan är åkbar. Baksidan (öst) har vanligtvis bäst snö, brant parti i början, kan även vara en del ytliga stenar.
Framsidan ( väst) tycker jag oftast är vindpinad och hård.

Elgåhågna har fina åk, åkbart på stora delar av berget. Östra sidan ör bekväm för då går åker tillbaka till bilen : )

Dronningen/ Rendalssölen , södra brukar ha bäst snö. Tar du dig upp på högsta punkten ska man en fin dag se till Jotunheim.

kungpow

Medlem
Det är ju inga jättehöjder att prata om men vid bra snömängd finns det rolig skogsåkning både på Jakobshöjden och Sjöhöjden.
Storvätteshågna är en lätt och trevlig tur, fin utsikt och helt ok åk ner åt flera håll.
Nipfjället gillar jag, upp förbi lillnipen och sen ner österut eller söderut. Österut finns det ett brant parti där snön brukar släppa. Även väster om toppen (Mulen/Molnet) ner mot Slagetjärn kan bjuda på fina svängar.
Städjan är åkbar. Baksidan (öst) har vanligtvis bäst snö, brant parti i början, kan även vara en del ytliga stenar.
Framsidan ( väst) tycker jag oftast är vindpinad och hård.

Elgåhågna har fina åk, åkbart på stora delar av berget. Östra sidan ör bekväm för då går åker tillbaka till bilen : )

Dronningen/ Rendalssölen , södra brukar ha bäst snö. Tar du dig upp på högsta punkten ska man en fin dag se till Jotunheim.
Tack!

Christiam

Aktiv medlem
Är lite sugen på att agera libero i tävlingen de arrangerar i januari också.

/Simon
Var du med på tävlingen? Jag var tyvärr upptagen med annat.

Är det någon som har varit iväg?
Snöläget för Fulufjäll ser bra ut, såg lite filmer från skoteråkare i Sälen och det är snö i terrängen : )
Bortsett från Jakobshöjden och solhöjden så behövs det mer snö för att Grövelsjön ska bjuda upp.

Ska ev till Fulufjäll sista helgen i januari.

Topp