Topptursskidor dam - tips?

JennyWikman

Ny medlem
Hallå på er,

Försökte söka, men hittar bara äldre trådar om turskidor till dam. Så jag testar att starta en ny (men länka gärna om det redan finns motsvarande trådar jag kan kika på).

Knäckte mina Salomon Stella QST 106 (167cm) i Åre i helgen. Får ut skidpeng på drulle och ska nu köpa nya. Kan tänka mig att köra på QST 106 igen - men jag tycker deras 1800g/skida är lite i tyngsta laget när jag turar uppför (vilket jag gör mycket). Om jag ändå ska köpa nya, så kan jag ju lika gärna testa lite lättare lagg (utan att kompromissa med pålitlighet och åkprestanda dock, VIKTIGT!).

Jag: 164 cm lång, 60-62kg
Pjäxa: Atomic Hawx Prime XTD 95 (1700g per fot). Kan på sikt bytas ut mot lättare pjuck men är just nu ruskigt nöjd komfortmässigt
Bindningar: Marker Kingpin Mwerks (ca 600g/bindning)
Kör väl kanske 50-70% topptur, utblandat med resten liftburen offpist
Mest: Borgafjäll, Åre och liknande. En del kalfjäll och björkskog men mycket tät granskogsåkning med tajta svängar
Medelgod till avancerad åkare, behärskar alla underlag och lutningar inkl lappkast, hoppsvängar, blomkål och puder men kanske inte tar de största droppen

Kikar just nu på:
Line Pandora 104
Black Crows Navis Freebird
Atomic Bent Chetler 100
(och gamla hederliga QST 106 såklart)

Har ni nån erfarenhet & utlåtanden om dessa skidor? :)
Eller fler tips att slänga in i ringen? Motivera gärna!

Bultfeber

Aktiv medlem
BLIZZARD SHEEVA 10 eller 11
Ligger i å för sig i samma vikt som QTS men mkt roligare och mer kompetent skida.
Enligt mig och flickvän som kör på liknande terräng och underlag som du beskriver men åker mindre lift och går mer

herrgard

Aktiv medlem
Blizzard släpper en ny serie nästa år (kanske redan nu?) som heter Hustle. 10 och 11 där är lite lättare än motsvarande sheeva.

DrPepper

Medlem
Jag kör på Line Vision 108 (knappt 1600g för 175cm) för topptur, och i skidorten när andan faller på. Riktigt lätta för sin bredd, och kvicka att dra runt för den täta granskogsåkningen. Dom finns ju även i 98 om man vill ha ännu lättare. En sak som skiljer Vision 108 från exempelvis Trace 108 är att Vision har rätt breda "spadar" fram. Dvs skärningen är större. Vet inte riktigt hur det påverkar åkningen jmf med Trace, men jag är nöjd med mina Vision!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp