Topptursutrustning för dalgångarna

Vandrafjäll

Ny medlem
Jag vill först tacka för att jag får vara med på det här forumet 😉
Varje år gör jag en drygt två veckors tur i Sarek februari. Jag åker absolut mest i dalgångarna på mina turskidor. Men gör också några toppturer om vädret tillåter. Jag älskar utsikten det ger. Men att ta sig ner hade ju varit långt mycket roligare om man hade haft bättre nedförsskidor.
Så jag undrar om någon har tips på vad jag ska tänka på när jag letar utrustning ? Jag är alltså ute efter topptursutrustning som är bra för Platten, om det nu finns. Jag åker aldrig brantare än 25 grader, och det blir absolut mest pulkadragning i dalgångarna. Vad ska skidorna väga ? Vilket pjäx och bindningssystem ska man ha? Gärna för en inte allt för dyr peng. Tacksam för all hjälp jag kan få 😉

Vilken intressant frågeställning! Jag skulle absolut säga att det finns topptursutrustning som kan fungera för ditt användningsområde. Det gäller förstås framför allt att titta på de lättaste produktsegmenten när det gäller pjäxor, skidor och bindningar.

Oj nu såg jag att du hade några mer specifika frågor. Skidorna ska väga typ ett kilo, pjäxorna likaså. Dynafit är störst på bindningar. Vad mer exakt har du för budget?

Vandrafjäll

Ny medlem
Oj nu såg jag att du hade några mer specifika frågor. Skidorna ska väga typ ett kilo, pjäxorna likaså. Dynafit är störst på bindningar. Vad mer exakt har du för budget?
Ingen aning riktigt vad bra grejor kostar, men är de inte så bra utför så gör det inte så mycket. Då jag aldrig åker brant samt att allt är väl ljusår bättre än längdskidor nedför 👍
Så måste ju grejerna vara bra anpassade för att gå på Platten, även tåla kyla till minst-30.
Jag är helt ny på det här området. Jag kommer nog i första hand titta på begagnat marknaden. Tack för tipsen 👍, bra att ha ett litet Hum om vad jag ska leta efter.

Ivo

Medlem
Här ser du en jämförelse mellan traditionell vs Dynafit vid längre tur/expedition med transportpulka:

xviggenx

Aktiv medlem
@Vandrafjäll: Jag skulle titta på "snälla" skimo-skidor, nya eller begagnade. Alltså inte det allra svinlättaste och mest kolfiberpackade i hela världen utan det som klassas som träningsskidor av folket som tävlar. Det finns grupper på facebook med ganska mycket folk som har grejer stående hemma, framförallt "Topptur Köp Och Sälj" och "Fjällframfart".
Men jag skulle skippa det i bindningsväg som oftast sitter på dom skidorna, eftersom dom ofta saknar ett helt platt gåläge. Något jag känner är ett absolut måste för dig som går i dalgångar och inte så brant!
Pjäxor är otroligt individuellt vad som passar dina fötter, men det finns så otroligt många bra pjäxor runt 1000 gram idag. Dynafit TLT 7/8, Atomic Backland, Salomon x-alp, Arcteryx procline, Fischer Travers, Scarpa F1 och Alien, La Sportiva Solar/Skorpius och Stellar för att nämna en hög.
Det går ju också att sätta en techbindning på en "klassisk turskida" modell lite stadigare, typ valfri ur Fischers Traverse-serie och köra på dom. Men utförsprestandan blir aldrig lika bra som på ett par lätta alpina topptursskidor.

xviggenx

Aktiv medlem
PS: som med allt i den alpina världen är PJÄXORNA DET ABSOLUT VIKTIGSTE I DIN UTRUSTNING OCH SKA INTE SNÅLAS PÅ!!! Bindningar och skidor kan en åka på ungefär lite på vad fan som helst helt ärligt.

Jag ber om ursäkt för min tilltagna ton/skrikande medelst caps-lock., men det går inte att påtalas nog ofta. Oavsett hur lätta, fina och bra ett par pjäxor är så förstör dom 100% av dagarna du stoppar fötterna i dom om dom inte passar din fot och tänkta användningsområde. Har du möjlighet så besök en välsorterad och kunnig pjäxmånglare, här brukar Åre Skidsport hållas fram som "objektivt bäst" på forumet och ja det stämmer väl rätt bra (ja jag bor permanent i Åre och kanske är biased). I södra Sverige har jag personligen inte jättebra koll men Alpint/Alpingaraget i Stockholm och Skistore i Göteborg är två alternativ som nämns ofta. Jag vet inte hur deras sortiment av lätta toppturspjäxor är dock. Du har också Höjdmeter i Kiruna och Fjellsport i Östersund, båda med bra utbud av just topptursgrejer. Fördelen att prova ut/köpa pjäxor på en skidort är att du kan åka i pjäxorna och göra eventuella justeringar efterhand, något som bevisligen är svårt i Stockholm/Göteborg/södra Sverige.

Vandrafjäll

Ny medlem
Tack så otroligt mycket för det långa utförliga svaret. Det var väldigt mycket hjälp jag fick av det👍
"klassisk turskida" modell lite stadigare, den tanken har aldrig slagit mig. Mina turskidor är Fischer outtabounds crown 179 cm långa med hela stålkanter och breddprofilen
88-68-78, länk under

Jag kanske till och med kan börja med att byta bindningarna på dem ? Det vore ju skönt att inte behöva köpa allt på en gång och då kunna lägga ut lite mer för pjäxorna. Jag tar mig ju ner från bergen hjälpligt med läderpjäxor idag, med plastpjäxor och riktiga bindningar måste det ju bli en ordentlig förbättring.

xviggenx

Aktiv medlem
Ah, ja det kommer ju absolut bli en förbättring mot idag. Just exakt din S-bound modell finns inte kvar idag, men storasyskon till den görs fortfarande. Har själv åkt ihop med folk som kört S-bound 98/112 med en telemarksbindning och plastpjäxa. Det ser riktigt smutt ut att bara svassa ner för en sluttning sen göra en stor fiskekrok i botten och börja gå uppför igen mer eller mindre utan att stanna!

Jag skulle titta på enkla och pålitliga bindningar (utan ski-stoppers) att sätta på skidorna som: Dynafit Speed Radical, TLT Speedfit och monsterklassiskern Speed Turn 2.0. Andra bra alternativ vore G3 Zed, Marker Alpinist, ATK Haute Route, Fritschi Xenic, Salomon MTN/Atomic Backland.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp