Tråden för sökande efter säsongsboende i Åre

I

IngemarH79

Guest
Jag tänkte det vore bra med en tråd där man kan tipsa varandra om seriösa hyresvärdar och varna för oseriösa. Även om vart man kan söka boende.

Varning för:
Kabinbanevägen 15, Åre (aka Klamydia) (Kaiser, Eduard) Ratsit
Örnen 2 och 4, Björnen (H./Viktoria Holmberg)
Falken 19, Björnen Copperhill av Kara Norden/ Kjell-Alexander Hornslien

Rekommenderat men läs på om det passar dig
Grand Residence Åre info
Staff Hotell Info
Continental Inn Blocket Info

Sök:
Are.cc
Blocket.se
Facebook: Boende i Åre

Några tips och råd vad gäller boende i andra hand. Tips#1, Tips#2
Tips och råd gällande hyra av privatbostad. Tips#1
Vid tvist kan du deponera hyran hos länsstyrelsen länk. Läs även mer om dina rättigheter här andrahandsuthyrning.com

Skistar förmedlar väldigt många boenden och de kan veta vem din hyresvärd är om ditt boende ligger i ett turistbostadsområde t.ex. i Björnen eller Tegefjäll. Be också om minst två referenser från tidigare hyresgäster.

Länstrafiken trafikerar i huvudsak E14 men även Undersåkers samhälle mfl.
Skidbussarna går mellan Björnen och Duved med byte inne i Åre. För tider gå in på respektive länk.

Sökord: andrahand bostad hjälp hyra lägenhet privat säsong säsongare Duved Hålland Järpen Tege Tegefjäll Undersåker

Senast ändrad:

Boson

Ny medlem
Lysande initiativ!
Var bara det jag ville säga egentligen; jag ska nu säsonga i Cham för första gången, så jag har inga tips eller varningar att komma med ännu. Men skulle jag bli blåst/ha jäkligt trevligt så lovar jag att höra av mig!

Perra88

Ny medlem
Kan helt hålla med om klamydia... Har hafft ett antal personer som är mycket misnöjda med han!!

linder

Aktiv medlem
Jag frågade om jag kunde hyra en hel lägenhet på klamydia innan jag visste att det va det huset, men det ville han då inte för att han ville ha tjejer istället för dom skötte sig tydligen bättre (inget jag märkte på staff hotell...), även om jag kunde tänka mig lägga 2-3 månaders förskottsbetalning...

Sen vägrade han svara på mina mail så då fick jag tag på contan istället :p

edit: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=81967 <- en tråd om Staff Hotell och Continental Inn

En sådan här tråd skulle lätt kunna fungera som sticky om den hölls hyfsat uppdaterad :) Bra initiativ!

Senast ändrad:
I

IngemarH79

Guest
Jag ska göra mitt bästa med uppdateringar i första inlägget men jag är beroende av er som medlemmar med tips och varningar

Senast ändrad:
I

IngemarH79

Guest
Jag hittade ytterligare en annons från denne oseriösa H., Blocket
Det står inte att det är han men om man söker på telefonnummet så hittar man förutom mindre smickrande uppgifter i diverse bolag också detta.
Så stor varning alltså även för detta boende.

eHogstrom

Aktiv medlem
Sjukt bra tråd!
Vi var 4st som hade bestämt oss för Klamydia, men efter att du(?) och några till varnade om boendet i en annan tråd så bangade vi ur. Verkar som att massvist med fler haft kontakt med han haha.

Vi letar vidare..

Kan passa på och fråga om hur det är att bo i utkanterna av Åre.
tex. Björnen. Tar man sig till och från backen/krogen/stan? Måste man ha bil osv?
Vi kommer nog ha tillgång till en bil, endast två stycken med körkort dock och det är en stor fördel om vi inte behöver använda den.

Senast ändrad:
I

IngemarH79

Guest
Länstrafiken trafikerar E14 Länk och sen har du skidbusstrafiken länk. Vad kostar taxi till Björnen då, ja 300kr kanske men går man till Max efter krogen hittar man säkert någon som vill splitta en taxi, det brukar funka för mig iaf.

wolwerin söker folk till sitt boende i Undersåker, han är en trevlig prick och det är säkert ett bra boende.

eHogstrom

Aktiv medlem
Uppskattar svaret starkt!
Nu är det så att vi fått svårigheter, bilen är ute ur bilden då det blir snordyrt att laga tydligen.
Fått mail ang. continental iaf, verkar lite kluvet om det är något att ha eller inte.

Vart kan man kika boende förutom blocket förresten?
Hade en massa sidor innan datorn kraschade vill jag komma ihåg.

Edit: Var lite snabb där och missade totalt försat inlägget, my bad.

Senast ändrad:
I

IngemarH79

Guest
Läs längst upp, samt i föregående meddelande. Har personligen inget mer att rekommendera för tillfället

P

peppster

Guest
linder sa:
peppster sa:
Contans p-boende är uppfräshat i sommar.
Hur uppfräshat?

Lite skillnad på tex nya gipsväggar eller nya kök... :p
Alla hål och skavanker lagad
väggar är lagade och målade
Diskbänkarna är lackade
Tvättmaskinerna är flyttad ner till ett tvättrum på hotellet.
Några av kylarna är utbytta
mm. Inte så mycket men det känns mycket trevligare där nu.

Sveda

Ny medlem
H. heter egentligen något annat (som jag inte minns nu).
Hans riktiga namn har några hundra tusen hos Kronofogden+ca 100 000 från blåsta personer/restaurang i Åre, riktigt sketchy dude som lurade mig och 20-tal personer till förra säsongen.

Senast ändrad:

linder

Aktiv medlem
Sveda_och_verk sa:
H. heter egentligen något annat (som jag inte minns nu).
Hans riktiga namn har några hundra tusen hos Kronofogden+ca 100 000 från blåsta personer/restaurang i Åre, riktigt sketchy dude som lurade mig och 20-tal personer till förra säsongen.
Och huset står på någon annans namn eller? Annars borde ju kronofogden bara plocka det med en gång :/

Sveda

Ny medlem
Huset står enligt vårt gamla hyreskontrakt på en brf med ordförande "H.". Minns inte alla turer i det när vi luskade i det.

Edit, han har ju försökt sälja det några gånger.

Vi bodde där 11 dagar i december 2010, en dag kom en mäklare dit för att titta. Hon bedömde huset som osäljbart pga dålig planlösning, för små fönster samt att vinklarna på hörn och sånt inte var 90 grader :p

Senast ändrad:

linder

Aktiv medlem
Sveda_och_verk sa:
Huset står enligt vårt gamla hyreskontrakt på en brf med ordförande "H.". Minns inte alla turer i det när vi luskade i det.

Edit, han har ju försökt sälja det några gånger.

Vi bodde där 11 dagar i december 2010, en dag kom en mäklare dit för att titta. Hon bedömde huset som osäljbart pga dålig planlösning, för små fönster samt att vinklarna på hörn och sånt inte var 90 grader :p
Hahaha men man tycker ju tomten borde vara värt en del iaf! Fan det ligger ju så centralt en villa i åre kan ligga! :/

I

IngemarH79

Guest
433 sa:
Hej. Tänkte va lite snäll ge er lite nyttig info om KaraNorden och "KjellHormar".

Vi hyrde Falken 19 av Kara Norden/ Kjell-Alexander Hornslien förra säsongen. Han är en jävla skurk bara så ni vet.

För det första är alla Falkenhus felbyggda ruckel som läcker värme som plåtskjul. I och med att det kan ni räkna med att inte ha något vatten om minusgraderna tickar under 20sträcket...
Vi fick efter mycket tjat sänkt hyra den månaden som vi tillofrån inte hade vatten. Dock kompenserad kjellallex sig själv gött genom att vi inte fick någon deposition tillbaka(20000kr) trotts felfritt beteende från vår sida.
(Har mailat och ringt kontinuerligt sen i juni för att få tillbaka pengarna.. har börjat kolla upp rättsliga åtgärder)

Företaget Kara Norden används förövrigt bara som ett skamföretag av Kjell-Alexander för att han inte ska behöva stå på kontraktet som privatperson och då behöva ta ansvar själv. Kara Norden har inte varit aktivt sedan 2008 och har även gått i konkurs...

Använda vedkaminen som uppvärming är dödsdömt då de är felinstallerade och knappt inte ger någon värme alls om man inte har öppen lucka (och fyller huset med rök..). Desutom är det inte så ekonomiskt som man tror om man inte har tänkt att sno ved eller har annan gratis tillgång till detta.

Kjell-A kan förövrigt komma in oanmäld ibland och slänga upp fötterna(med snöiga skor) på soffbordet om det är något han vill informera om (Bara det är olagligt då han inte har rätt att komma in utan tillåtelse då vi bor där).
Finns ett antal fler idiothistorier om varför man INTE bör hyra i falken..
Som ytterligare exempel..: K-A skulle kolla avloppet nån gång i februari och råkade förstöra duschkabindörren i glas (ingen kompensation, Sopade inte ens upp skiten själv utan spred bara lite glassplitter ut i vardagsrummet på väg ut).. Säger lite om viken typ av hyresvärd han är.

Jag skulle INTE hyra av denna norrman om jag va er. Försök lösa boende någon annan stans, sparar er en massa energi sen under säsongen.

Mvh/ AntonKrouthén
Ytterliga en som man ska ta sig en funderare på innan man flyttar in...

I

IngemarH79

Guest
Uppdaterat första inlägget och tagit bort döda länkar, fler tips mottages tacksamt.

SebSkibum

Ny medlem
Det är samma förening som den andra längre upp på inlägget, alltså ett fuskbygge. Dessutom är ju hyresvärden ingen stjärna som beter sig illa mot hyresgästerna. Försök hitta ett annat boende om du inte vill betala alldeles för mycket i uppvärmning.

P

PetterLundqvist

Guest
*Bump*

Gammal tråd, men någon kommer säkert läsa den.
Valde att bo lite mer centralt och lyxigt säsongen 12/13, vilket resulterade i toppvåningen på Grand Residence (som jag såg att någon rekommenderade här uppe). Läget är perfekt, byggnaden till synes fin och komplimanger öser från gäster - men faktum är att det är ett 75 kvm fuskbygge. Hyresvärden sitter i fängelse för en mängd ekonomiska brott och är extremt oseriösa. Slutade till sist betala hyra (18.000:-/mån) för att det begicks grova kontraktsbrott från deras sida, varav en var att inte betala tillbaka vår deposition (Närmare 20 lax). Överlag jävligt nice ställe att bo på, men vill ändå höja varningens finger. Det är inte bara kanon som det framstår som!

+ Läget. Centralt som fan och kanon för efterfester.
+ Fräscht, relativt öppna lägenheter.
+ Relativt mycket fest.
+ Alla kommer att älska ert boende. :cool:

- Fuskbygge. Ventilationssystemet fungerar sjukt dåligt och du kan glömma att göra bacon utan alla fönster öppna.
- Oseriösa och okontaktbara hyresvärdar.
- Orimliga hyra. ca 17-18.000 (rörlig hyra), vi delade på 4 personer. Även deposition på 16-18.000 första månaden som ni inte lär få tillbaka.
- Inget eget sovrum.
- Vet aldrig var man har grannarna. Ena veckan är det partyglada turister som väsnas enormt och bara hyr, andra veckan är det galet tjuriga Stockholmare som faktiskt äger lägenheten på riktigt och inte accepterar en nysning av den enkla anledningen att man är "ungdom".

Hoppas det hjälper lite! Har ni frågor kan ni ju alltid slänga PM. Är inne här lite då och då.
Samtidigt tar jag gärna emot tips till mig och en vän, som ska göra vår 3:e säsong nu!
Helst centralt, men alla tips välkomnas. Referenser finns givetvis!

linder

Aktiv medlem
Ska även varna för Bo / Bosse som äger Björnenvägen 18 / Bävern 5 .

Riktigt knepig snubbe som kom in och gick som han ville samt riktigt stora fuskbyggen (dock bättre än falken 21)

http://www.blocket.se/jamtland/Trevlig_Lagenhet_47671361.htm?ca=11&w=3 <- Denna ägde han förra vintern och skulle vara förvånad om han har sålt den vidare men man vet ju aldrig . Fuskbygge är det iaf men får man bo där för ett vettigare pris skulle det ju nästan vara intressant.

Senast ändrad:
J

jf_0777

Guest
Tjena!! vill erbjuda er som inte har ordnat boende än ett mycket bra boende ca: 30min ifrån åre, nämligen i järpen.
45kvm lägenhet och ett hus som rymmer ca: 6 personer. kravet är att ni sköter er! och priset är underbar!

Evelinaa

Ny medlem
Hej! om det är någon som har ett boende för tre pers att hyra ut över nyår, eller vet någon som hyr ut i centrala Åre så får ni gääärna slå en pling på 0708865397. pöss

karinimsvensson

Ny medlem
Kabinbanevägen 17, alltså granne med klamydiahuset, någon som vet något om det?

(blir direkt skeptisk här bara för man hört så mkt dåligt om klamydia, men bara för att det ligger bredvid kanske detta är kanon?)

simonweah

Ny medlem
Har försökt bo hos Herr Kaiser under en helg vilket visa sig vara en total katastrof. Märkligare gubbe får man leta efter, speciellt när han kallar vissa av oss för mensflickor.

MSF_ski

Ny medlem
Tja folks! dags för min första säsong i Åre nu då jag ska arbeta som liftvärd i duved och söker därför boende i åre byn eller duved. Någon som känner till något eller till och med erbjuder lägenheter i dagsläget? Skulle gärna dela med några kompisar jag har (2-3st) men går bra att dela med 1 eller ingen också såklart! Har sökt personalboendet i år men är ju alltid skönt att kunna stänga dörren om sig på kvällen ibland. Det enda jag kan utlova som hyresgäst är att jag kommer ta hand om stället bra och lämna det finare än jag fann det.

Väl mött mina vänner, snart är säsongen här!

//P

johannaohman

Ny medlem
Jag har just betalat en hyra till Kaiser och läste detta i efterhand... På vilket sätt luras han? Kommer vi ha någon stuga att åka till?? /Johanna

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp