Tråden om splitboards!

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Hasse_Lindborg sa:
Olkki sa:
Ps. när ska vi få se en svensk brädtillverkare (läs extrem) prova göra splitboards.
Extrem tillverkar inte brädor längre. Och om de skulle göra det så är nog inte splitboard det första de skulle tillverka. Om man vill tillverka något med tanke på framtagskostnaden så är något som man kan tjäna pengar på med andra ord inte en splitboard. ;)
I hear ya, inte för att de var något att ha ändå.

Men lite CNC fräs så har man ju egna bindningar.

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Nördat in lite på DIY men om någon är intresserad av att splitta en Burton med the channel finns en bra sammanfattning här
Han satte även fast en ny stålkant på insidan om någon är intresserad av det.

Sen har någon kille gjort en riktigt schysst version av bindningar med puckar som man bara slidar på:

Men jag vet inte om DIY verkligen är nödvändigt då Burton äntligen gett sig in i leken på riktigt.
Här finns Tydligen Burton Landlord med Voile och Burton puckar i samarbete och Spark RnD Magneto.
Jag tror det är vinnaren 2014?

Man kan även se Dave Downing (legenden) köra den, tråkigt uppför men fint nedför

Kigge

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Olkki sa:
Nördat in lite på DIY men om någon är intresserad av att splitta en Burton med the channel finns en bra sammanfattning här
Han satte även fast en ny stålkant på insidan om någon är intresserad av det.

Sen har någon kille gjort en riktigt schysst version av bindningar med puckar som man bara slidar på:

Men jag vet inte om DIY verkligen är nödvändigt då Burton äntligen gett sig in i leken på riktigt.
Här finns Tydligen Burton Landlord med Voile och Burton puckar i samarbete och Spark RnD Magneto.
Jag tror det är vinnaren 2014?

Man kan även se Dave Downing (legenden) köra den, tråkigt uppför men fint nedför
Ja, de bindningarna siktar jag också på till nästa år. Ser ju riktigt smidiga ut. Hoppas bara att priset inte rasar iväg åt Karakorum-hållet. Finns ju risk för det.

Kigge

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Har precis fått min nya bräda levererad (Arbor Abacus). Ser verkligen fram emot att få testa den ordentligt på STF:s Splitboardcamp i april. Nu behöver jag bara komplettera med stavar, hudar och en ryggsäck. Jag funderar på BD Compactor stavar samt G3 hudar. Någon som vill avråda från dessa eller har några bättre förslag? Vad ska man tänka på i val av ryggsäck? Är det t.ex. nödvändigt att kunna bära brädhalvorna som ett A? Är vätskesystem ett krav?

Tacksam för svar!

JAndersB

Aktiv medlem
Tråden om splitboards!
BD Compactor kanon. Skall prova Gecko-hudar i Helgen i Norge, på ny Burton Freebird 162. Har även gått över till Karakoram bl.a. för att slippa pinnen på Spark/Voile men framför allt för att komma åt hällåsningen i touringläge. Att kunna ta sig ur flacker med skate eller sidosteppa upp små branter, samt åka lift och traversera ut i skid/touringläge har jag saknat. Dock lite rädd för snöuppbyggnad och svårt att montera Karakoram med snö på delarna. Skall bli skoj att prova. Nya Spark Magneto verkar mycket rätt men den har inte hällåsning som det ser ut nu.

Anders

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Jag ska prova G3 hudarna i påsk, de ligger i ett paket här hemma.
Gecko verkar väldigt bra.
Karakoram verkar ju toppen men de kostar lite för mycket för att motivera att inte gå Voile + Spark.

Tråden om splitboards!
Kigge sa:
Har precis fått min nya bräda levererad (Arbor Abacus). Ser verkligen fram emot att få testa den ordentligt på STF:s Splitboardcamp i april. Nu behöver jag bara komplettera med stavar, hudar och en ryggsäck. Jag funderar på BD Compactor stavar samt G3 hudar. Någon som vill avråda från dessa eller har några bättre förslag? Vad ska man tänka på i val av ryggsäck? Är det t.ex. nödvändigt att kunna bära brädhalvorna som ett A? Är vätskesystem ett krav?

Tacksam för svar!
Jag visste inte ens STF hade splitboard läger. Hade helt missat det.
Jag mailade och så får vi se om de har några platser kvar.

Kigge

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Swedish-banana sa:
Kigge sa:

Tacksam för svar!
Jag visste inte ens STF hade splitboard läger. Hade helt missat det.
Jag mailade och så får vi se om de har några platser kvar.
Tror dessvärre att jag norpade sista platsen. :( Vet att Stalo adventures ordnar en liknande kurs. Till mycket bättre pris dessutom. http://www.staloadventures.se/index.php/turer/9-nyheter/26-splitboard-skitouring-camp
Dock verkar det lite knöligare att ta sig dit eftersom det ligger långt ifrån närmsta flygplats eller tågstation.

Cabby76

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Kigge sa:

Tacksam för svar!
Jag har införskaffat en Volie Artisan med spark bindningar och Gecko-hudar i Januari. Har hunnit köra lite turer i Kittelfjäll. (Först och främst måste jag säga att jag ångrar mig att jag inte har provat splitboard tidigare efter 10 år med snöskor så är ju detta sååå mycket bättre!!) Mina erfarenheter av Gecko hudarna är att de fungerar suveränt vid första turen för dagen men jag har haft problem med att de släpper om jag vill göra en till tur. Dock har det varit riktigt kallt (ca -20) när jag provat sätta på hudarna igen. Kanske fungerar de bättre vid varmare temperaturer. Men i övrigt är det helt suveränt att hantera hudarna.

zenit

Ny medlem
Tråden om splitboards!
JAndersB sa:
BD Compactor kanon. Skall prova Gecko-hudar i Helgen i Norge, på ny Burton Freebird 162. Har även gått över till Karakoram bl.a. för att slippa pinnen på Spark/Voile men framför allt för att komma åt hällåsningen i touringläge. Att kunna ta sig ur flacker med skate eller sidosteppa upp små branter, samt åka lift och traversera ut i skid/touringläge har jag saknat. Dock lite rädd för snöuppbyggnad och svårt att montera Karakoram med snö på delarna. Skall bli skoj att prova. Nya Spark Magneto verkar mycket rätt men den har inte hällåsning som det ser ut nu.

Anders
Du får jättegärna skriva en snabb recension här av karakoram, hur de funkar när man väl är ute på berget osv då jag funderar på ett par till hösten då jag flyttar till Canada. Hoppas dom är lite billigare där borta också :)

MVH
Johan

JAndersB

Aktiv medlem
Tråden om splitboards!
Liten rapport från helgens toppturer i Hemsedal och Myrkdalen. Burton Freebird 162 2012/13 har skönt flyt off pist och är hur pigg som helst i transportpisten. Karakoram fungerar OK men måste man inte ha hällåsning är Voile/Spark minst lika bra om inte bättre. Gecko skins fungerade suveränt.

Anders

AtomAt

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Kigge sa:
Tror dessvärre att jag norpade sista platsen. :( Vet att Stalo adventures ordnar en liknande kurs. Till mycket bättre pris dessutom. http://www.staloadventures.se/index.php/turer/9-nyheter/26-splitboard-skitouring-camp
Dock verkar det lite knöligare att ta sig dit eftersom det ligger långt ifrån närmsta flygplats eller tågstation.
Riktigt trevligt att se att dom hyr ut splitboards så man kan prova i närheten. Får bli ett test nu i påsktider.

Kan ju även nämna att det går att flyga till vilhelmina från stockholm med nextjet och sedan ta buss (tabussen.nu)
Eller ta tåg till Umeå eller östersund och sedan buss. Eller buss raka spåret från stockholm till vilhelmina.
( http://www.lapplandspilen.se/ )

Man kan också höra sig för i denna facebookgrupp om någon kör en lämplig sträcka.
http://www.facebook.com/groups/129719947068728/

smedberg

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Kung-Stalle sa:
Olkki sa:
Även stavarna såg smidiga ut. Vad är det för några? Om nån vet?
(håller på att investera i splitbord-träsket nu)

Stalle
BD Compactor. Har sådana själv och rekommenderas starkt,
var själv lite orolig över hur de skulle klara t.ex. kyla med en sådan låsfunktion
men testkörda i minus 25 helt utan problem. Underbart att få plats med dom i väskan sen.

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Kung-Stalle sa:
Gryma! Tack! Men billiga var dom fanemig inte :-D
Så tänkte jag med. Köpte voile teleskop istället för halva priset. Körde bd i puder i USA men tyckte de hade för små trugor. Men är ju lyx då de ryms i ryggan. Beror nog på hur mycket man tourar

Kung-Stalle

Medlem
Tråden om splitboards!
Voilés såg onekligen bombsäkra ut.
Nej det är inte så att jag måste få ner dom i ryggan, stavarna kan gott sitta utanpå men de får ju inte peta en i nacken eller backen/låret.

Stalle

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Kung-Stalle sa:
Nej det är inte så att jag måste få ner dom i ryggan, stavarna kan gott sitta utanpå men de får ju inte peta en i nacken eller backen/låret.

Stalle
Jag har monterat mina på ryggan för lite kortare åk nu i påsk. Går inte mycket längre ned än min väska men det beror ju på längden på väskan med såklart. Voile är ju billigt och funkar men inte så sexigt.

Kung-Stalle

Medlem
Tråden om splitboards!
Men nu ere en grej som jag inte fattar och då har jag ändå läst hela tråden. Om man tar en befintlig bräda så och klyver och monterar kitet... då hamnar skruvhålen där puckarna sitter. Inget konstigt med det...

Men de brädor som har färdiga inserts, Furbergs tillexempel, vad är det för insertmönster då? Det ser ju inte ut att vara 4x4. Och vad har man för puckar/bindningar till det insertsmönstret?

Stalle

Hamp_e

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Upptäckte precis denna tråden.
Riktigt kul att intresset för splitboards ökar så mycket.
Tänkte dela med mig av min hembyggda bräda. Blev sjukt nöjd med resultatet, har använt den ca 10 dagar hittills i år, men hoppas att det blir många turer nu på våren.

Ser dock ut som att Furberg kommer släppa 162 i splitboard till nästa år...... men jag sparade ju en del pengar i alla fall :)

Installerade extra chinese hooks mellan bindningarna vilket gör brädan väldigt solid.

Kigge

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Hamp_e sa:
Upptäckte precis denna tråden.
Riktigt kul att intresset för splitboards ökar så mycket.
Tänkte dela med mig av min hembyggda bräda. Blev sjukt nöjd med resultatet, har använt den ca 10 dagar hittills i år, men hoppas att det blir många turer nu på våren.

Ser dock ut som att Furberg kommer släppa 162 i splitboard till nästa år...... men jag sparade ju en del pengar i alla fall :)

Installerade extra chinese hooks mellan bindningarna vilket gör brädan väldigt solid.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/1c176187dcb450d830ddf4b8e1d07249.jpg[/url]
Det där såg ju riktigt snyggt ut. Smart med extra kineskrokar i mitten. / Krister

AtomAt

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Sitter och kollar reor och hittar 2 brädor i bra prisklass, antingen prior backcountry eller voile artisan.
Priorpaketet blir snäppet dyrare och undrar därför om det är någon som har erfarenhet av båda modellerna?
Eller i alla fall något av dom, läser mycket ont om voile, men också många bra betyg på brädan.

Åsikter?

Tråden om splitboards!
AtomAt sa:
Sitter och kollar reor och hittar 2 brädor i bra prisklass, antingen prior backcountry eller voile artisan.
Priorpaketet blir snäppet dyrare och undrar därför om det är någon som har erfarenhet av båda modellerna?
Eller i alla fall något av dom, läser mycket ont om voile, men också många bra betyg på brädan.

Åsikter?
Jag har inte provat någon av dem men även om det är många som snackar skit om Voile så har jag förstått det som att den brädan är riktigt bra. Det är de andra Voile produkterna som folk inte gillar. Deras brädor verkar inte vara dåliga.

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Kung-Stalle sa:

Stalle
Lite åkglädje och så ser du hur Voile stavarna sitter på ryggan.

Jag som åker, fotograf:Per Burström Plats: Splitgränsen

Kung-Stalle

Medlem
Tråden om splitboards!
Splitkit är hur som helst beställt.

Jag har 3D, skall man fördremmla genom dom kanske? Vad säger den samlande expertisen?

Stalle

Reindeer_mtn

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Kung-Stalle sa:
Splitkit är hur som helst beställt.

Jag har 3D, skall man fördremmla genom dom kanske? Vad säger den samlande expertisen?

Stalle
Det syns inte så bra på bilden ovan men fick ett snedskär då 3d inserts pajade klingan.
Gör som Tysken Wildschnee
såga fram, borra och sedan kör för hand genom dem.

Senast ändrad:
Tråden om splitboards!
Senast ändrad:

Kung-Stalle

Medlem
Tråden om splitboards!
Reindeer_mtn sa:
Det syns inte så bra på bilden ovan men fick ett snedskär då 3d inserts pajade klingan.
Gör som Tysken Wildschnee
såga fram, borra och sedan kör för hand genom dem.
Han tog handöverfräsen och tog bort ett par millimeter ser det ut som. Blir ju rakt även om jag inte tror det spelar nån jättestor roll eftersom de ändå kommer passa mot varandra som pusselbitar.
Polarn har en handöverfräs så det blir lite rally med den då...

Stalle

Kigge

Ny medlem
Tråden om splitboards!
Swedish-banana sa:
Bra tips, tack! Bindningen liknar inte Blaze så som den ser ut på Sparks websida. Ser mer ut som en Burner. Är det en äldre modell, nån som vet? Vad jag har läst så är Burner att föredra framför Blaze.

Tråden om splitboards!
Kigge sa:
Swedish-banana sa:
Bra tips, tack! Bindningen liknar inte Blaze så som den ser ut på Sparks websida. Ser mer ut som en Burner. Är det en äldre modell, nån som vet? Vad jag har läst så är Burner att föredra framför Blaze.
Korrekt. Det är en äldre modell av Blaze. Blaze är mjukare än Burner men också lättare. Många föredrar Burner men de säljer riktigt många Blaze också. Har för mig att det är deras mest sålda modell.

Smaksak i slutändan fast jag skulle tagit Burner men nästa säsong kommer det nya modeller Afterburner med Tesla systemet. Jag tror jag kommer köpa sådana.

ErikDragon

Medlem
Tråden om splitboards!
Jag hittade en K2 Panoramic 168 inklusive Voile split kit och K2:s stighudar hos Intersport Warehouse för 4.900....var för bra pris för att jag skulle kunna låta bli :) Ingen aning hur den är att åka på dock, men det blir säkert bra.....

smedberg

Ny medlem
Tråden om splitboards!
ErikDragon sa:
Jag hittade en K2 Panoramic 168 inklusive Voile split kit och K2:s stighudar hos Intersport Warehouse för 4.900....var för bra pris för att jag skulle kunna låta bli :) Ingen aning hur den är att åka på dock, men det blir säkert bra.....
Den är väldigt trevlig att åka på faktiskt, har nämligen en sådan på just 168cm.
Dock så bör du fundera på, om du inte redan har, att införskaffa splitboardbindningar.
Efter en resa nu med Voile Lightrail så är det som en helt annan bräda än vad den var med vanliga bindningar på skjutplatta.
Tråkigt men sant att det blev bättre med att lägga mer pengar...

Senast ändrad:
Tråden om splitboards!
ErikDragon sa:
Jag har 158:an och tycker den funkar riktigt bra.
Som Smedberg säger så är splitboard bindningar bra, jag har inga än men tänkte köpa de till nästa säsong.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp