Träna inför alpinresa samt förslag till kläder

• Trådstartare Deleted member 178079
  • Start datum
D

Deleted member 178079

Guest
Vi ska på en skidresa i december till italienska alperna. Har bokat så att vi får gruppträning dagligen i 6 dagar (2-3 timmar per dag). Jag har ingen erfarenhet alls men är i ganska bra form (styrketräning). Min förhoppning är att kunna ta en guidad off-pist tur sista dagen, vet inte om det är realistiskt med den ringa erfarenhet jag kommer hinna införskaffa.

Har någon några bra tips för hur man kan träna och förbereda sig inför alpinskidåkning innan någon snö? Några särskilda övningar eller annat bra tips (antar att rullskidor inte är ett alternativ för att träna alpint)?

Kan någon också tipsa om vad för kläder man ska köpa med sig (skidor, pjäxor och stavar hyrs på plats) så att man inte glömmer något? Budget ca 5 000 - 10 000 kr.

pd

Aktiv medlem
Välkommen till Freeride @Pseudonymiserad

Det jag tycker har gett mig mest utdelning är att träna på balans, rörlighet och core. Men allt beror på vad just du har för specifika förutsättningar så bäst skulle jag säga är att hitta en PT som åkt mycket skidor och som kan bedöma vad just du behöver träna på. Med det sagt så åker väl de flesta på skidresor utan att ha tränat något överhuvudtaget så redan idag har du antagligen ett försprång. Här är ett par youtube-kanaler att hämta inspiration från:

Utöver uppenbara saker som jacka och skidbyxor.

Alpina skidstrumpor - Tunna och knähöga. Vill du lyxa till det så väljer du Merino-ull, men enklare material fungerar lika bra. Det viktiga är att du inte får några skarvar mellan benen och pjäxorna.
Ett par underställ så att ett kan hänga på tork medan du åker i det andra.
Hjälm - Brukar finnas att hyra eller låna men egen är trevligare. Nyckelord att leta efter är MIPS.
Ryggskydd - Lika självklart och viktig som hjälm. I synnerhet medan man åker i backar med nybörjare som tappar kontrollen.
Goggles - Oavsett vad tillverkarna hävdar så kommer gogglar för 4000 kr inte att göra dig till en bättre skidåkare. Kapa en nolla.
Ansiktsmask - Räddar åkningen när det blir kallt på riktigt.
Innerhandskar - Också en räddare kyliga dagar.

Passa på att handla på städa-ur-lagret-inför-säsongen-reorna i början av hösten så kan du göra en del fynd.

Om du tar dig från nybörjare till guidad off-pist på en vecka så blir jag riktigt imponerad, men oavsett vilken nivå du och resten av gruppen tar er till så kom ihåg att det viktigaste är att ni har riktigt roligt så att det blir fler veckor och mer utveckling.

fredw

Aktiv medlem
PD skriver bra saker. Några egna funderingar:
Om du redan kör mycket gymträning så komplettera med konditionsträning eller någon kombination. ”Core + cardio” är väl det centrala.
Hjälm tycker jag att man bör köpa och äga. Hyr- och begagnade hjälmar kan vara osynligt kraschskadade.
Ansiktsmask har jag ingen, däremot en s k ”buff” som ger gott skydd om det blåser snålt.

Se till att ha kul!

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Jag fattar inte: du har aldrig åkt skidor och nu ska du till alperna och har bokat offpistguidning dessutom..?

mitt träningstips: åk skidor! Första liftarna börjar snurra i början av okt. Du hinner alltså åka några helger i Sverige innan resan.

utrustning: besök valfri sportaffär och fråga vad du behöver 😉

lycka till!

PisteCarver

Aktiv medlem
Undrar om han driver med oss… :unsure:
Varför inte ta en dagsutflykt från resmålet i Italien och prova pisten Harakiri i Mayrhofen som uppvärmning första morgonen?

D

Deleted member 178079

Guest
@pd @fredw tack för fina tips. Det här med hjälp och ryggskydd verkar man höra lite dubbelt om. Min resepartner (som endast åkt en gång) menar att det inte är nödvändigt när man är nybörjare, inte för att man löper större risk att falla, utan för att nybörjarbackarna är inte utsätter en för någon risk… vad tycker ni om det?

@Ivo del Brallo @PisteCarver ni får nog läsa mitt inlägg lite noggrannare, där står tydligt att det är min förhoppning att kunna ta en guidad off-pist tur. Inget är alltså bokat men känner man att det går bra i träningen hade det så klart varit nice att hinna pröva men som sagt, vet inte om det är realistiskt. :)

PisteCarver

Aktiv medlem
@pd @fredw tack för fina tips. Det här med hjälp och ryggskydd verkar man höra lite dubbelt om. Min resepartner (som endast åkt en gång) menar att det inte är nödvändigt när man är nybörjare, inte för att man löper större risk att falla, utan för att nybörjarbackarna är inte utsätter en för någon risk… vad tycker ni om det?

@Ivo del Brallo @PisteCarver ni får nog läsa mitt inlägg lite noggrannare, där står tydligt att det är min förhoppning att kunna ta en guidad off-pist tur. Inget är alltså bokat men känner man att det går bra i träningen hade det så klart varit nice att hinna pröva men som sagt, vet inte om det är realistiskt. :)
Har du aldrig stått på alpinskidor?
Om svaret är ja, så är dina förväntningar helt orealistiska.

Det första man får lära sig är plog/sladdsväng i blå pist. Man utvecklas inte från det till höghastighetscarving och allmountain åkning på mindre än en vecka.
Vad är det som har fått dig att sätta upp dessa mål?

EDIT: Glöm inte att du ansvarar för din åkning gentemot andra åkare i backen. En kollision med annan åkare är betydligt farligare än ett fall i hög fart.
Övermodiga åkare som inte har kontroll på sin åkning/åkteknik är något som ingen vill se på sin väg nerför backen.
Ta det försiktigt, det tar tid och mycket träning att bli en duktig skidåkare.
Lycka till!

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Undrar om han driver med oss… :unsure:

Fast hur skall man kunna veta hur svårt eller lätt något är innan man ens har börjat? Eller vilken utvecklingskurva man kommer att ha? Och det finns ju nivåskillnader på "guidad off-pist". Exempelvis turen ner till Huså borde inte vara omöjlig med guide efter en vecka på skidor med instruktör.

En helt annan fråga är vilken ort han tänkt åka till och om där kommer att finnas en snöflinga utanför pisterna i december.

Självklart är det som @Ivo del Brallo skriver att bästa träningen är skidåkning. Varför inte lite vattenskidåkning i sommar?

Gällande ryggskydd så tycker jag att det är som med säkerhetsbälte. Det är inte i vägen så varför köra utan? En ryggskada kan dessutom vara minst lika illa som en skallskada. Som nybörjare i flacka backar föll jag betydligt oftare och betydligt värre än vad jag gör idag i de brantaste backarna. Och även om du har koll på dig själv så är nybörjarbackarna fulla av just nybörjare som inte hunnit skaffa sig riktig koll. När det kommer 120 kg tysk nybörjare farande så spelar det liksom ingen roll vilken lutning backen har. Och det går att få upp rejäl fart även i flacka backar. Jag har klockat 60 km/t i grön och 80 km/t i blå backe.

Senast ändrad:
D

Deleted member 178079

Guest
Fast hur skall man kunna veta hur svårt eller lätt något är innan man ens har börjat? Eller vilken utvecklingskurva man kommer att ha? Och det finns ju nivåskillnader på "guidad off-pist". Exempelvis turen ner till Huså borde inte vara omöjlig med guide efter en vecka på skidor med instruktör.

En helt annan fråga är vilken ort han tänkt åka till och om där kommer att finnas en snöflinga utanför pisterna i december.

Självklart är det som @Ivo del Brallo skriver att bästa träningen är skidåkning. Varför inte lite vattenskidåkning i sommar?

Gällande ryggskydd så tycker jag att det är som med säkerhetsbälte. Det är inte i vägen så varför köra utan? En ryggskada kan dessutom vara minst lika illa som en skallskada. Som nybörjare i flacka backar föll jag betydligt oftare och betydligt värre än vad jag gör idag i de brantaste backarna. Och även om du har koll på dig själv så är nybörjarbackarna fulla av just nybörjare som inte hunnit skaffa sig riktig koll. När det kommer 120 kg tysk nybörjare farande så spelar det liksom ingen roll vilken lutning backen har. Och det går att få upp rejäl fart även i flacka backar. Jag har klockat 60 km/t i grön och 80 km/t i blå backe.
Ok om det påminner om vattenskidor kommer det bli tufft. Har svårt att komma upp från bottenläget i det. Lägger till skyddsutrustning på inköpslistan, tyckte själv det lät märkligt att inte ha.

Det var visst franska, Chamonix, vi ska till. Någon erfarenhet därifrån? Slutet på december.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ok om det påminner om vattenskidor kommer det bli tufft. Har svårt att komma upp från bottenläget i det. Lägger till skyddsutrustning på inköpslistan, tyckte själv det lät märkligt att inte ha.

Det var visst franska, Chamonix, vi ska till. Någon erfarenhet därifrån? Slutet på december.
Det var ju Italien ni skulle till, nu Chamonix?
Chamonix är ju inte en skidort som man rekommenderar för nybörjare (även om det självklart finns lätta backar där också). Börja inte med att åka upp till Les Grands Montets bara.

Åk till någon enklare skidlift/backe nära hemmet och prova först. Hyr utrustning och prova några dagar. Se till att du har någon kunnig skidåkare med dig som kan lära dig rätt grundteknik.
När du har haft slalompjäxor på fötterna och skidor under dem, och har något att relatera till, så blir det lättare att prata skidåkning med andra här på forumet.

Det går självklart att börja med att åka första gången i Alperna också (har jag själv gjort en gång i tiden), men då finns det många andra mer lämpliga skidorter än Chamonix.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Inte jag som skämtar aprillo men man undrar ju litet… 😄
Det kanske finns fler som läser denna tråd så låtom oss bestämma åtminstone att hjälm är ett måste. Ryggskydd har jag aldrig haft men PD säger det så bestämt att jag nu börjat fundera.

PS inga frågor om träd & kultür denna gång? 😳 Eller djurskydd? Bara för att klargöra så är jag inte skyldig till de trådarna heller! Filar dock på ett mycket ordrikt inlägg om ”Alpinsporten i en postmodern diskurs” som tyvärr blivit refuserat av Limhamns Allehanda. 😉

Senast ändrad:
D

Deleted member 178079

Guest
Inget trollande här. Bara någon som saknar någon form av skidvana och som sökte efter lite svar och bad om tips. Men absolut bästa tipset hittills var nog att besöka en skidbutik och ställa frågorna där istället, så slipper man också det här skitforumet.

PisteCarver

Aktiv medlem
så slipper man också det här skitforumet.
Ja, ingen här kan nånting om skidåkning, och några vettiga tips får man aldrig heller....
Jag har bara varit medlem här ett halvår, men redan fått mer intressanta råd och tips än någon annanstans under alla år.
Eller kan man hoppas på att du bara råkade trycka fel på (d) och (t) i sista ordet?

D

Deleted member 178079

Guest
Ja, ingen här kan nånting om skidåkning, och några vettiga tips får man aldrig heller....
Jag har bara varit medlem här ett halvår, men redan fått mer intressanta råd och tips än någon annanstans under alla år.
Eller kan man hoppas på att du bara råkade trycka fel på (d) och (t) i sista ordet?
Nej absolut inte. Skitforum, för att vara övertydlig. Vilket var lika tydligt som att jag inte hade bokat någon guidad off-pist tur.

Har bett admin radera kontot så slipper ni fler korkade frågor :)

Senast redigerad av en moderator:

fredw

Aktiv medlem
Ok! Se nu bara till att ni faktiskt åker till det land där ni bokat resan, fransmännen blir annars litet irriterade om inte annat. Det var kanske där tråden spårade ur en aning, kombinerat med att toleransen för (och tendensen till) hjärtligt småtjafs är härligt hög här. Och Chamonix är faktiskt ingen lämplig första skidort för en nybörjare, såvida man inte åker med UCPA. Om ens då. God tur!

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Ok! Se nu bara till att ni faktiskt åker till det land där ni bokat resan, fransmännen blir annars litet irriterade om inte annat. Det var kanske där tråden spårade ur en aning, kombinerat med att toleransen för (och tendensen till) hjärtligt småtjafs är härligt hög här. Och Chamonix är faktiskt ingen lämplig första skidort för en nybörjare, såvida man inte åker med UCPA. Om ens då. God tur!
Det var säkert 25 år sedan jag var i Chamonix senast men jag vill minnas att det var snälla barnbackar både i Les Hoches och Le Tour (för att inte tala om Megeve). Fullt med stapplande britter 😉

fredw

Aktiv medlem
Det var säkert 25 år sedan jag var i Chamonix senast men jag vill minnas att det var snälla barnbackar både i Les Hoches och Le Tour (för att inte tala om Megeve). Fullt med stapplande britter 😉
Jo fast jag brukar rekommendera något lugnt medelstort ställe i Österrike eller Sydtyrolen med riktig ski-in-ski-out och snälla småbackar i princip mitt i byn. Många som ger upp skidåkningen efter första resan verkar göra det p g a bök med transporter och svettigt bärande av tung utrustning på bussar etc...
Men du har förstås rätt och om man är väl motiverad så kanske Chamonix inte är helt fel även för en första resa.

Christiam

Aktiv medlem
Jag måste säga att jag blir lite fundersam kring att åka till alperna utan att kunna åka skidor alls.
När jag lärde mig åka skidor ( under tvång) för ca 10 år sen så nötte jag en säsong i lokala backen ( 15 nedfarter) , året efter blev det funäs och Åre och året efter det val thorens ( önskade dock jag hade brädan med istället).
En vecka i Frankrike kostade ca 6x priser för säsongskort i hemmabacken.
Att betala så mycket för att lära sig, är det många som gör det?
Jag tänker för övrigt lika med barnen, ingen vits att åka till alperna med barn fjällen räcker. Dom lär inte uppskatta skillnaderna ändå.
OBS: jag är seriös med denna fundering, inte menat som påhopp på TS. Alla får såklart göra som dom vill, bara nyfiken på eran erfarenhet kring detta.

fredw

Aktiv medlem
Jag har kanske en något annorlunda erfarenhet. Det beror på vart man åker i Sverige. Åre by t ex är mindre lämpligt för rena nybörjare, och har en nybörjare otur med vädret och/eller isiga backar, sportlovsköer i liften mm så finns det risk att man lägger de stålkantade skidorna på hyllan för gott.

En varm snäll familjeort i Österrike däremot (ej St Anton alltså)... Kaiserwetter hela veckan. Massor med snälla breda välpistade backar nära byn. Kanske med prisvärd halvpension (försök hitta det i Sverige...) så att det verkligen blir semester för alla. Åtminstone för oss som bor i södra Sverige och inte har ngn vettig "hemmabacke" så är det definitivt ett alternativ för nybörjare. Men i övrigt håller jag med dig Christiam, har man en ok backe i närheten av hemmet (och då räknar jag inte Hammarbybacken) så varför inte pröva där först.

fredw

Aktiv medlem
Trångsynt som jag är så glömde jag att inte alla bor norr om Dalälven och har en lokal skidbacke inom rimligt avstånd.
Du är ursäktad och vet inte hur du bra du har det! :)

Så här ser min närmaste skidbacke ut. Iofs fin afterski mm i närheten men...

1627567895773.png

Christiam

Aktiv medlem
Du är ursäktad och vet inte hur du bra du har det! :)

Så här ser min närmaste skidbacke ut. Iofs fin afterski mm i närheten men...

Visa bilaga 10990
Fast jag måste ändå säga att det är häftig idé på hustaket. Jag har aldrig sett något liknande.
Hade varit riktigt fränt om det vore en downhill MTB bana till höger.
Ja afterskin är nog bättre än uppöver, fast kommer du ens in på lokala puben med pjäxor på?
Vart ligger backen och vad kostar ett dagskort & säsongskort ?

fredw

Aktiv medlem
Vart ligger backen och vad kostar ett dagskort & säsongskort ?

Har aldrig varit där själv men jag ser silhuetten om jag tar en liten promenad.

pd

Aktiv medlem
Jag måste säga att jag blir lite fundersam kring att åka till alperna utan att kunna åka skidor alls.

Utifrån min begränsade egna erfarenhet, de flesta är ju bara nybörjare en gång, så skulle jag inte lägga så stort fokus på VAR så länge det finns några hyffsat tillgängliga nybörjarbackar och en skidskola utan mer fokusera på med VEM. Det var verkligen guld värt att få göra de första resorna med erfarna vänner som kunde guida en rätt i tillvaron. Vart skall man åka? Vart skall man bo? Vad skall man ha för prylar? Och hur bär man dem? Hur kliver man på en lift? Vilka pister kan man åka i? Kan man åka i det här vädret/föret? Vad är rätt? Vad är fel? Gör jag bort mig nu? Shit, vad vilsen man var!

Det är verkligen inte snyggt att kalla en ny användare för troll. Hoppas innerligt att @Pseudonymiserad inte blev bortskrämd utan ger forumet en chans till.

D

Deleted member 178079

Guest
Admins verkar lysa med sin frånvaro så än så länge har man kvar kontot.

Du har nog rätt @Christiam. Det är nog därför fransmän, italienare och österrikare åker till fjällen för att lära sig åka skidor och därför som alla nybörjarbackar samt nybörjarveckor nere i alperna bara är ett spel för gallerian.

PisteCarver

Aktiv medlem
Du har nog rätt @Christiam. Det är nog därför fransmän, italienare och österrikare åker till fjällen för att lära sig åka skidor och därför som alla nybörjarbackar samt nybörjarveckor nere i alperna bara är ett spel för gallerian.
Nej, så är det INTE.
Åk till en skidort, sätt ett par skidor under fötterna och skaffa dig erfarenheter som du kan relatera till, så diskuterar jag gärna sådant med dig sen. Men inte när du bara kommer med påståenden som du inte känner till något om.
Österrikare, schweizare etc åker inte till fjällen för att lära sig åka skidor, det gör de i sina egna berg.
För övrigt så är det nästan alltid så att när man kommer till en skidort i Alperna så är ca 80-90% av åkarna där vad jag kallar nybörjare, dvs de åker med enkel sladdsväng i låg fart.
Annorlunda är det t ex om man åker på försäsongen i oktober, då är det mest vana entusiaster, eller om man åker till vissa extrema skidorter.

För övrigt: Var inte rädd för att åka till Alperna, du är långt ifrån den enda nybörjaren där. Det är mycket mer att se och göra där också än i en fjällstuga i Sälen.
Och vädret är bättre och solen värmer skönare.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Varför det?
Det förstår jag inte.

Om man bor i norra Sverige och kostnaderna är viktiga så kan jag förstå, men bor man i södra Sverige så kan det kvitta.
Nerfarterna i Alperna är blå, röda och svarta precis som i fjällen.

Jag stod på skidor första gången när jag var 8 år, och det var Alperna och våra grabbar har lärt sig åka skidor i Alperna, de har aldrig varit i fjällen. Själv var jag inte på skidsemester i fjällen förrän jag var 30 år, och jag har bara varit där två gånger.

De absolut flesta skidorter passar även bra för nybörjare.

STE-77

Medlem
På listan över rekommenderad utrustning vill jag lägga till iläggssulor med stöd för hålfoten. Minskar risken för kramp/ont i fötterna av att ”glida runt” i (hyr) pjäxorna. Absolut bäst är hårda formpressade sulor, men de kostar sin vikt i guld… Ta istället dem du har till dina cykelskor, skridskor, vandringskängor, etc. eller köp ett par för några hundralappar i en sportbutik.

Rollerblade har träningsprogram för att träna skidåkning på inlines.

larchii

Aktiv medlem
Hej, kul att du vill testa på att åka skidor, det roligaste som finns ju. :) Hoppas du inte lämnat forumet pga översittar-attityden i tråden, i vanliga fall brukar man kunna hitta bra information och diskussioner här (vilket en del även i denna tråden förmedlat).

Skulle precis skriva att inlines/rollerblades kan vara bra träning, precis som @STE-77 påpekade. Även om det inte är exakt samma känsla så är det bra balans-träning, plus att man har något mellan marken och fötterna som skapar rörelse, precis som på skidor.

Annars skulle jag säga att lågintensiv träning under lång tid är kanon, t.ex heldagsvandringar eller lite längre(tidsmässigt) löp/cykel-pass. Med tanke på att man ska hålla igång ca 6h varje dag i en vecka kan det vara bra att bygga lite uthållighet också.

Angående Chamonix så blir det nog en häftig upplevelse, mäktigaste bergen i alperna och livlig by/stad. Förhoppningsvis hinner det komma en del snö till slutet av december också. Har ni bokat gruppträning gissar jag på att de tar er med till rätt ställen så det borde nog inte vara några problem heller.

Lycka till!

EDIT: blev tvungen att bifoga en liten video från 2 december 2019 från Le Tour i Chamonix-dalen ;)

letour.gif

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Angående Chamonix så blir det nog en häftig upplevelse, mäktigaste bergen i alperna och livlig by/stad.

Det där är väl största nackdelen med att välja ett ställe som Cham för första resan. Allt annat kommer bara att te sig som inte ens bleka kopior.

Christiam

Aktiv medlem
Varför det?
Det förstår jag inte.

Om man bor i norra Sverige och kostnaderna är viktiga så kan jag förstå, men bor man i södra Sverige så kan det kvitta.
Nerfarterna i Alperna är blå, röda och svarta precis som i fjällen.

Jag stod på skidor första gången när jag var 8 år, och det var Alperna och våra grabbar har lärt sig åka skidor i Alperna, de har aldrig varit i fjällen. Själv var jag inte på skidsemester i fjällen förrän jag var 30 år, och jag har bara varit där två gånger.

De absolut flesta skidorter passar även bra för nybörjare.
Som jag nämnde högre upp i tråden så totalmissade jag det faktum att en hel del svenskar bor i de södra delarna och har närmare till alperna än till fjälls. Tänkte enbart utifrån mig själv.

Nu kommer påståenden som nödvändigtvis inte stämmer. Jag har besökt alperna ( Frankrike) en gång så uppenbarligen har jag dåligt med erfarenhet av alperna.
Jag tänker att prisläget är bättre med fler möjligheter till självhushåll i Sverige. Är kostnaden lägre så ökar möjligheten till flera resor och då mer träning eller möjlighet till fler timmar med lärare.
Nu behöver dock inte kostnaden vara något som spelar roll.
Jag skulle gärna besöka alperna igen nu när jag kan åka, jag skulle få ut mer av åkningen än jag fick som ”nybörjare” då de flesta alporter erbjuder åkning som inte finns i Sverige. Att betala mer och besöka en ort i alperna som erbjuder åkning i samma klass som det finns i Sverige är för mig lite tokigt.
Men det är som sagt lätt för mig att säga med fyra skidanläggningar inom 30min resa.
Är det nu så att prisläget för en vecka ligger på liknande summa och att avståndet inte påverkar så kan jag inte annat än erkänna att jag tänker fel.

Christiam

Aktiv medlem
Admins verkar lysa med sin frånvaro så än så länge har man kvar kontot.

Det är bara Skistar som tror att dom kommer flyga hit ; )
Givetvis lär dom sig åka på hemmaplan.
Jag var otydlig i första inlägget och utgick från mig själv som har flera anläggningar i min närhet. Lärde mig åka på mindre berg och besökte högre allt eftersom.
En anledning att besöka alperna sim nybörjare som jag köper direkt är after skin. Vill man ha det så existerar det knappt i Sverige längre.
Oavsett så hoppas jag du/ni får en härlig resa och att du hittar glädjen i åkningen.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Som jag nämnde högre upp i tråden så totalmissade jag det faktum att en hel del svenskar bor i de södra delarna och har närmare till alperna än till fjälls. Tänkte enbart utifrån mig själv.

Nu kommer påståenden som nödvändigtvis inte stämmer. Jag har besökt alperna ( Frankrike) en gång så uppenbarligen har jag dåligt med erfarenhet av alperna.
Jag tänker att prisläget är bättre med fler möjligheter till självhushåll i Sverige. Är kostnaden lägre så ökar möjligheten till flera resor och då mer träning eller möjlighet till fler timmar med lärare.
Nu behöver dock inte kostnaden vara något som spelar roll.
Jag skulle gärna besöka alperna igen nu när jag kan åka, jag skulle få ut mer av åkningen än jag fick som ”nybörjare” då de flesta alporter erbjuder åkning som inte finns i Sverige. Att betala mer och besöka en ort i alperna som erbjuder åkning i samma klass som det finns i Sverige är för mig lite tokigt.
Men det är som sagt lätt för mig att säga med fyra skidanläggningar inom 30min resa.
Är det nu så att prisläget för en vecka ligger på liknande summa och att avståndet inte påverkar så kan jag inte annat än erkänna att jag tänker fel.
Jämförelsen är svår eftersom man kan ha helt olika utgångspunkter vad man är ute efter.
Som du har det är ju fantastiskt med tanke på att du helt spontant kan bestämma dig för att åka iväg och åka skidor när som helst.
Så har också alla sydtyskar det, fast med mycket större möjligheter än svenska fjällnära invånare.
För att inte tala om hur @Kalle_Luzern bor!
Sedan är det också så att en standardort i Alperna är bättre än nästan allt i Sverige av den enkla anledningen att bergen är mycket högre och ligger tätt tillsammans och inte är utspridda fjällmassiv.
Atmosfären och bykänslan i Alperna är också något helt annat än en stuga i skogen i Sälenfjällen. Detta gäller dock tyvärr inte en ”industri-skidort” som Val Thorens (jag har också varit där). Österrike och Sydtyrolen (Italien) har mest att erbjuda här. Schweiz också (om man har råd), och vissa genuina byar i Frankrike.
Pga pandemin åkte vi till Påsk detta året till Funäsfjällen, och kostnaden för det blev precis samma som i Alperna. Vissa vill ha självhushåll och andra (som jag), vill ha en fullserviceupplevelse och vill inte städa, diska, bädda och laga mat på en skidsemester. Om jag då jämför med Sverige så är både hotellstandard och gastronomi bättre i t ex Österrike än i Sverige för samma kostnad.
Vi hade det trevligt och var nöjda med vår resa till Funäs, det var för oss (eftersom vi aldrig varit där) spännande och nytt. Men om världen fungerar som vanligt till vintern, så åker vi ju till Alperna igen. Med 30 min till bron eller till Tysklandsfärjan så är valet lätt.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Det har hittills inte varit svårt att hitta en frukostpension för två eller en liten studio med kokvrå för 5-6000 kr under en vecka i alperna, förutsatt att man varit litet flexibel.

Ofta jämförs äpplen med päron. Visst är liftkortet i Trillevallen billigare än för Dolomiti Skis 450 liftar, men det finns hundratals helmysiga motsvarigheter till Trillevallen i alperna. Med ett helt annat prisläge och med många soltimmar per vecka efter januari (viktigt för de flesta nybörjare).

Nu har dock den globala turismen fått göra en ”reset”, inget är som det brukar och inget vet var och när det hela landar. Fyndpriser blandas med höjda priser (högre inhemsk efterfrågan på många ställen) och man ser allt från generös avbokningsmöjlighet till ingen alls.
Instämmer på det stora hela att i princip allt varit mer prisvärt i alperna men det är förstås individuellt, och beror på varifrån man ska åka. Jag har t ex bara nån timme längre att köra till Ischgl än till Åre, på bättre vägar.

Men det finns naturligtvis mycket fint i Sverige som bara finns här, även utöver svensk skidskola till barnen.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp