Träna på gymmet i pjäxor? Övningar?

Torfy

Medlem
I dessa tider är det nästan tomt på gymmet. Nyss hemkommen från Sälen tänkte jag försöka behålla skidåkarmusklerna och ta med mig ett par gamla pjäxor (toppturs med gummisula) till gymmet och testa om jag kunde få träff på skidåkarmusklerna.

Är det någon som har några bra tips på övningar?

JM

JalonD

Medlem
Men knäböjen är ju modern av all styrketräning. Sen har vi ju alla bas lyften som aktiverar stora delar av kroppen; marklyft, rodd, bänk osv. Utfallsteg är inte heller så dumt.

Men allt detta i pjäxor? Vet inte riktigt vad du tänker att pjäxorna skall tillföra...?

Torfy

Medlem
Men knäböjen är ju modern av all styrketräning. Sen har vi ju alla bas lyften som aktiverar stora delar av kroppen; marklyft, rodd, bänk osv. Utfallsteg är inte heller så dumt.

Men allt detta i pjäxor? Vet inte riktigt vad du tänker att pjäxorna skall tillföra...?
Min tanke var att det mer skulle efterlikna skidåkning. När jag åkte skidor en vecka i Sälen upplevde jag att jag var för dåligt tränad för att orka åka utför 9-16 varje dag. Detta trotts att jag är hyfsat vältränad med varierad träning. Fick därför idén med att testa träna i pjäxor då vi bara har 1 cm snö här på Västkusten...

STE-77

Medlem
Tränar du verkligen optimalt mot vad du vill uppnå? Sex timmar intensiv skidåkning kräver uthållighet som en långdistanslöpare. Den här artikeln blev en tankeställare för mig:

https://www.freeride.se/professor-kalrsson-ares-mest-peppade-skidakare/

”Man talar om förbränningsprocesserna som sköts av fibrerna. En finare namn är aeroba processer som behöver syre, sen har du anaeroba processer som sköts utan syre men skapar mjölksyra. De snabba fiberbena jobbar anaerobt. Ju kortare insatser desto viktigare blir de anaeroba muskler. Om du tar slalomåkning i södra Sverige i korta banor om 20 sekunder är de snabba fibrerna viktiga. När du kommer upp till Åre med banor som är 40-50 sekunder behöver du kondition och långsamma fibrer. Detta har varit en tvist bland oss i skidåkningen. Många har tryckt på för att det ska tränas styrka bland alpina skidåkare men konditionsträningen är viktig. Jag vet inte hur många skidåkare som har tränat söder sig för att de har tränat för mycket styrka.”

fredw

Aktiv medlem
Absolut gör både konditions- och styrketräning nytta inför en skidvecka. Bekräftas av att man inte bara känner mjölksyra i musklerna utan även andfådd om man anländer otränad till pisten. Men den funktionella träning som t.ex. Sverre visar här ovanför ger ju både styrka och kondition på en gång. Effektivt och ändamålsenligt för en city slicker inför alpveckan. Ska man välja en enda övning är väl burpees perfekt.
Traditionell gym-träning är nog mindre tidseffektivt i detta sammanhang, bortsett från benböj (squats) och marklyft som ju aktiverar stora delar av kroppen och därmed ger viss konditionsträning på köpet. Att ligga och jogging-mala på vägarna i km efter km är inte heller effektivt.

fredw

Aktiv medlem
Efter första dan med immiga läsglasögon pga munskydd på buss och tåg i kylan funderar jag allvarligt att ta skidglasögonen till jobbet istället. Lär väl inte få bättre användning för dem ändå.

jarnebring

Aktiv medlem
Skippa pjäxorna.
Upplägget som Sverre kör är bra.
Ben, bål/rygg/mage och lite flås. Finns många program på youtube. Basically olika utfallssteg och squats med lite extra fokus på ett ben i taget, plankvarianter och statiskt varvat med burpees, upphopp och andra pulshöjare.
Kör tabata, dvs 30-60 s sedan vila 30 s.
Glöm inte rörlighet.

pd

Aktiv medlem
Det min pt tipsade om och som jag även sett i olika kanaler på tuben var att göra exempelvis marklyft med en viktplatta under antingen tån eller hälen för att ge underbenen lite variation. Gå på hälarna med lyfta tår har jag även sett som övning.

Bultfeber

Aktiv medlem
Randopjäxor på trappmaskinen har jag övervägt. Mest för att jag får ont i fötterna första dagarna på året och skav. Efter det så sitter dom gott.
Men viktväst och 2kg fotvikter på varje fot är toppen för skidåkning, framför allt om du går på toppturer. Höftböjaren får ingen träning i knäböj. Knäböj är bra att träna maxstyrka och exposivitet som behövs vid hårda landningar eller plötsliga krondiken.
Men inget som man vill köra med 5000-10000 repetitioner för uthållighet.

Torfy

Medlem
Testade med pjäxor idag att köra knäböj mm. Helt meningslöst... Men ska testa trappmaskinen det låter vettigt inför topptur!

jarnebring

Aktiv medlem

Är ju ganska olika saker. Alpint är styrka/explosivitet i huvudsak. Kolla hur race-åkare förbereder säsongen på sommaren och gör en light-version av det. Har haft tävlingsåkare i familjen och ”genomlidit” ett antal försäsongsprogram. Det gör stor skillnad och förebygger skador.
Komplettera styrka/spänst/smidighet som beskrivits tidigare med att gå ”marscher” (gärna i terräng)Lite distanslöpning och/eller cykling.

Är det topptursträning så har jag en bra erfarenhet.
Jag körde ett år att gå runt med 1,5 åringen i bärmes ute i skog eller på fjället. Svårt om man måste ha en unge varje år bara.. Men tänkt att man borde köra med en rejäl fjällrygga och vikter i eller liknande men aldrig blivit av.
Jag gick ca 1-2h per dag 6-7 dagar i veckan, sep-nov innan snön kom. Det var riktigt bra försäsongsträning.

Oskar1719

Medlem
Min tanke var att det mer skulle efterlikna skidåkning. När jag åkte skidor en vecka i Sälen upplevde jag att jag var för dåligt tränad för att orka åka utför 9-16 varje dag. Detta trotts att jag är hyfsat vältränad med varierad träning. Fick därför idén med att testa träna i pjäxor då vi bara har 1 cm snö här på Västkusten...

Haha, en syn jag gärna hade velat se. Påminner mig än den äldre herre på gymmet som (innan corona) brukade träna golfsving i kabelmaskinen på gymmet...

Men lite mer seriöst. Poängen med spefifik träning är inte att du ska träna i pjäxor utan att du ska träna specifika förmågor som du kan ha nytta av i skidåkningen. T.ex. benstyrka. Jag kör följande på mitt benpass:
Marklyft 3x5
Benpress 3x5
Lite utfallssteg för knänas skull

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp