Träna portåkning som vuxen?

lisachristina

Ny medlem
Tjao,
Har en fundering vad gäller att lära sig att åka portar på senare dar? Jag är en biten skidåkare, kör både pist och offpist, har säsongat etc men har aldrig när jag var liten tränat skidåkning (i portar). Har nu fått för mig att det vore kul att testa på detta, mest av nyfikenhet. Antar att det är en helt annan grej än att försöka få till nicea carvs i pisten. Någon som vet om detta någonstans går att testa på som nästan 30-åring? Bor i Sthlm så alltså om någon av klubbarna mot förmodan erbjuder träning för seniorer eller om det finns någon slags skidläger där detta kan testas på någon annanstans, bara någon vecka eller så?

/Lisa

Kaskar

Medlem
De flesta slalomklubbar kör ju nån "Slalom för alla" där de ställer upp portar i pisten på lördag-söndag. Men det är ju mest för att kids ska kunna ploga sig igenom.

Mitt tips är att ta reda på lokala klubbens träningstider och vara där samtidigt. Och fråga en av tränarna om de kan sätta några käppar på sidan om som du kan provåka i/alternativt om du kan få låna några käppar (proffstipset är att ha med sig egen borrmaskin). Det finns säkert torrbollar som säger att de bara får använda en viss mängd av pisten men än finns det fria själar som kan tumma lite på reglerna.

Min unge började träna slalom för något år sedan så jag har kunnat prova på.
Min sammanfattning: Storslalom, Super-G och Störtlopp är helt ok. Men att någon överhuvudtaget åker slalom är över mitt förstånd. För mig kändes det fullständigt onaturligt att behöva svänga så mycket.

Så för att dra det till sin spets. Stryk slalom från OS-programmet och ta in bandy istället!

JalonD

Medlem
De flesta salomklubbarna ha en sk. "masters" sektion för vuxna som vill åka portar. Nivåerna på åkarna är allt från relativ seriösa åkare som åker på tävlingar i sverige, masters-världscupen, masters-VM osv. Till åkare som likt dig vill testa på att åka portar för första gången. Åldrar allt från 25-åringar till 70+.

Kolla in FB-gruppen "Alpine Masters Sweden."

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp