Träningsmani?

Sammmyboy

Ny medlem
Vart är världen påväg? Alla, och jag menar alla tränar. Deffar, bulkar, bestiger toppar(utan skidor) och agerar utelivs-människor.

Men nånstans bakom denna fasad finns människorna, som man sedan tidigare känt igen som dom som bara satt i nåt hörn och aldrig tänkte på träning, hälsa eller bestigning av toppar.

Är det atkinson, lchf och 5:2 som skapat en folk-hälsa som är påväg mot Mr. Olympia?
Jag tränade lite under min gymnasie tid och löper idag 3 gånger i veckan, det räcker för mig. Men på tiden jag bara gymmade tyckte folk att kosttillskott var bland det sjukaste man kunde äta, idag känns de som att folk knaprar det som om det vore olw chips.

Är chips och godis en hotad marknad?
Jag köper alltid godis då jag handlar.

Såg nu att den stad där jag är uppvuxen hade en halloween fest på en lokal krog där postern lät:
"Tjejer och killar med magrutor kommer in gratis före 23:00"

Vad är detta? Trodde vi kommit längre som mänsklighet än att tycka att magrutor är häftigt,snyggt,coolt?

Medans detta händer, sitter jag här med min Laphroaig och tittar på en thriller med De Niro och Al Pacino. Kan ej namnet. 50 Cent är tydligen med också.

Ha d!

MVH
Sammy

Fred-o

Ny medlem
Träning är bättre än chips. Har i mitt arbete fått granska människor med olika hälsa och kan konstatera att fetma leder till mer problem än vad man kan föreställa sig.

Sen behöver man ju inte överdriva med träningen heller. Allt för många tränar utan att ha något mål eller egentligen någon anledning till det. Någon mer som såg alla Star Wars i veckan?

Sammmyboy

Ny medlem
Corin sa:
Den kommentaren var djupare än man kunde ana. Det är exakt vad det är. Sociala medier träning. Sen dyker:

#FLAGOM #ALDRIG #VILA #KINGOFASTHETICS #ABS #LIKEFORLIKES #BICEPS #BLAZEIT420YOLOFAGIT

upp och man frågar sig själv, är det för hashtagsen dom tränar, liksen eller för sin sunkiga självkänsla?

Fredreik:

Ja jag säger inte att vi alla ska bli feta och glada men man behöver väl inte träna och lägga ner resten av livet.

Stepup

Ny medlem
Sammmyboy sa:
Corin sa:
Den kommentaren var djupare än man kunde ana. Det är exakt vad det är. Sociala medier träning. Sen dyker:

#FLAGOM #ALDRIG #VILA #KINGOFASTHETICS #ABS #LIKEFORLIKES #BICEPS #BLAZEIT420YOLOFAGIT

upp och man frågar sig själv, är det för hashtagsen dom tränar, liksen eller för sin sunkiga självkänsla?

Fredreik:

Ja jag säger inte att vi alla ska bli feta och glada men man behöver väl inte träna och lägga ner resten av livet.
En väldigt korrekt analys. Att gå och träna utan att dela det på sociala medier verkar knappt existera längre. Precis som du så tror jag det handlar om rätt så sunkig självkänsla och "liksen" blir en bekräftelse för att man minsann är duktig.

Tompan14

Ny medlem
Det viktigaste är inte om du tränar eller ej, utan att du konsumerar!
Just nu är trenden att konsumera träningslivsstilen, om ett tag är det något annat som ska konsumeras igen. Bara du fortsätter att konsumera så kommer allting att bli bra, så bra så.

Senast ändrad:

Sammmyboy

Ny medlem
Tompan14 sa:
Just nu är trenden att konsumera träningslivsstilen, om ett tag är det något annat som ska konsumeras igen. Bara du fortsätter att konsumera så kommer allting att bli bra, så bra så.
Konsumtion har länge varit en del av samhället. Det går att spåra långt tillbaka i tiden. Men aldrig har jag sett så mycket folk göra samma sak samtidigt. När jag började träna som sagt så var det ungefär 5% av min skola(ca. 1000 elever) som tränade på gym. Resterande sysslade med diverse sporter och andra former av träning(fotboll,hockey,friidrott).

Det finns ju många konsumtions trender genom åren. Nu ska jag inte sitta och peka att det här och det där var flugan just då. Men sociala medier och magrutor verkar ha slagit igenom. Jag vet av några bekanta som får ligga för att dom har en fit kropp. Men några år innan dom börjat träna så satt dom i ett hörn och diskuterade World of warcraft och fick knappt kontakt med en brud. Jag säger inte att dom förändrats(mer än kroppsligt). Men att det är ganska genomskinligt vad som händer i den här världen. Och utan att vara för onyanserad vill jag bara säga att det är en skam.

Jag vill flytta dit ingen kan nå mig och aldrig mer ha med den här världen att göra om det ska fortsätta såhär. Tjejer som ser ut som Ronnie Coleman och killar som har lika lite fett på kroppen som Coleman hade när han tog hem sina Olympia Troféer.

Max_Faktor

Ny medlem
Tompan14 sa:
Instämmer.
Dessutom tror jag att samhället har distanserat sig från vardagsmotion. Ingen cyklar längre till logdans eller promenerar 8 km till arbetet. Fysiskt arbete i vardagen finns inte. Alla tar rulltrappor, hiss etc.
När vi väl gör något fysiskt är det en sån extraordinär händelse helt separerat från vardagslivet att det behövs speciella kläder.
Walking kläder och cyklelkläder, dina farföräldrar hade garvat ihjäl sig!

Pingu2

Ny medlem
Ähh, varför denna negativa och tråkiga attityd. Det är väl kanon att folk har börjat röra på sig mer. Sen kan man kritisera konsumtionssamhället och vår fixering av sociala medier men det är nog ett mer generellt problem.

Sammmyboy

Ny medlem
Pingu2 sa:
Ähh, varför denna negativa och tråkiga attityd. Det är väl kanon att folk har börjat röra på sig mer. Sen kan man kritisera konsumtionssamhället och vår fixering av sociala medier men det är nog ett mer generellt problem.
Du tränar antar jag.

Sammmyboy

Ny medlem
Pingu2 sa:
Sammmyboy sa:
Pingu2 sa:
Du tränar antar jag.
Skyldig, men jag är exemplariskt ointresserad av social media :)
Jag säger inte att det är dåligt att träna. Men som länken ovanför dig bevisar, så har det tagits för långt.

Jag tränar ju själv säger jag. Men har inte laddat upp en bild på instagram sen senast jag var berusad.

Fred-o

Ny medlem
varför ödsla blod, svett och tårar när man kan konsumera kvarg, sallad och instagram?

Sammmyboy

Ny medlem
Fredreik sa:
varför ödsla blod, svett och tårar när man kan konsumera kvarg, sallad och instagram?
Alltså måste ju bara få sticka in de här med. När jag springer, gymmar eller utför någon fysisk aktivitet så har jag inte ens mobilen med mig???

Jarle

Ny medlem
Sammmyboy sa:
Tjejer som ser ut som Ronnie Coleman
Nu kan ingen tjej, nej jag försöker inte förminska kvinnor på något sätt, bli lika stor som Coleman eller annan valfri snubbe som står på scenen under mr. olympia. Det är omöjligt.
För att en tjej ska bli "skrämmande stor", eller vad man nu vill kalla det, alltså freak-stor (samma stor som männen i olympia, fast i kvinnlig form) krävs många - och då menar jag väldigt många - år av gedigen träning, strikt kost och "kosttillskott".

Jag skulle snarare säga att tjejer som styrketränar, speciellt de som inte räds tunga böj och mark, får väldigt attraktiva kroppar. Jämför med tjejer som åker väldigt mycket skidor, fast de styrketränande får mer massa på överkroppen.

insert doyouevensquat/deadliftgirl.jpg

Att däremot instagramma varenda kvarg, sallad och träningspass (på gymmet får man inte heller glömma att fota magrutorna mellan varje set bicepcurls) är lite över toppen. Förvisso var mitt senaste bidrag i den appens flöde en middag efter ett tungt markpass då jag tyckte att middagen var underhållande - den bestod av 3200 kcal. #demgains :rolleyes:

Senast ändrad:

Gazza1

Medlem
Sammmyboy sa:
Tompan14 sa:
Konsumtion har länge varit en del av samhället. Det går att spåra långt tillbaka i tiden. Men aldrig har jag sett så mycket folk göra samma sak samtidigt. När jag började träna som sagt så var det ungefär 5% av min skola(ca. 1000 elever) som tränade på gym. Resterande sysslade med diverse sporter och andra former av träning(fotboll,hockey,friidrott).

Det finns ju många konsumtions trender genom åren. Nu ska jag inte sitta och peka att det här och det där var flugan just då. Men sociala medier och magrutor verkar ha slagit igenom. Jag vet av några bekanta som får ligga för att dom har en fit kropp. Men några år innan dom börjat träna så satt dom i ett hörn och diskuterade World of warcraft och fick knappt kontakt med en brud. Jag säger inte att dom förändrats(mer än kroppsligt). Men att det är ganska genomskinligt vad som händer i den här världen. Och utan att vara för onyanserad vill jag bara säga att det är en skam.
Bland det roligaste och bland de dummaste inläggen jag har läst. Vilken chock att folk fick ligga mer för att de kom ifrån WoW, började umgås med andra människor och tränade upp sig lite för att bli mer attraktiva för det andra könet. Det är inte direkt någon nyhet att folk attraheras av det yttre skalet. Fast det är fantastiskt om vi kan leva in en låtsas värld och försöker leva efter talesättet "man ska vara älskad för den man är inombords"

mmarcus

Medlem
Det gäller bara att hålla skinnet spänt. Sen om man väljer att äta eller träna spelar väl ingen roll?

jcca

Ny medlem
Utan att lägga orden i mun på TS så känns det som att h*n inte stör sig på att folk tränar, utan folks behov av att visa upp att de tränar.

Hur som helst tycker jag det är helt sjukt beteende att behöva visa upp allt på nätet för likes eller liknande. Man behöver inte lägga upp bilder på allt, oavsett om det handlar om hur mycket man tränar eller hur god maten ser ut på tallriken.

Sammmyboy

Ny medlem
Ska börja med inlägget nu med att säga: Alla kan inte tycka samma. Ursäkta om nån träningsfantast eller allmänt glad person tagit illa vid sig. Jag är inte glad, fantast av så mycket och ganska cynisk gentemot allt.

Jarle: Det är klart dom får fina kroppar. Titta Tessan Johaug från Norge. Skickad från gudarna. Men jag menar tjejer som blir såhär:

Det är bara sjukt. Måste även tillägga att det försiggår mer än bara kosttillskott, kost och träning i en body builders liv. Hint: Testo+kanyl+rumpa.

Gazza: Jag säger inte att dom kom ifrån WoW, Jag säger att dom fick lite muskler, hävdade sig själva och att tjejer föll för det. Det är genomskinligt varför dom började träna och vad dom ville uppnå med musklerna. En grundregel jag brukar säga till de som vill börja träna är att ha ett STRIKT uppsatt mål som är realistiskt. T ex öka rörlighet i diverse led, minska belastning för en speciell muskel eller ett särskilt ben. Underhålls träning tycker jag är nånting man kan lägga sig i efter minst 10 års träning mot ett mål. Eller när man uppnått sitt mål. JÄVLIGT luddigt, men det får duga.

mmarcus och jcca: 100% (Y)

Senast ändrad:

Jarle

Ny medlem
Sammmyboy sa:
Ska börja med inlägget nu med att säga: Alla kan inte tycka samma. Ursäkta om nån träningsfantast eller allmänt glad person tagit illa vid sig. Jag är inte glad, fantast av så mycket och ganska cynisk gentemot allt.

Jarle: Det är klart dom får fina kroppar. Titta Tessan Johaug från Norge. Skickad från gudarna. Men jag menar tjejer som blir såhär:
http://funees.com/wp-content/uploads/2010/06/female-bodybuilders51.jpg
Det är bara sjukt.

Gazza: Jag säger inte att dom kom ifrån WoW, Jag säger att dom fick lite muskler, hävdade sig själva och att tjejer föll för det. Det är genomskinligt varför dom började träna och vad dom ville uppnå med musklerna. En grundregel jag brukar säga till de som vill börja träna är att ha ett STRIKT uppsatt mål som är realistiskt. T ex öka rörlighet i diverse led, minska belastning för en speciell muskel eller ett särskilt ben. Underhålls träning tycker jag är nånting man kan lägga sig i efter minst 10 års träning mot ett mål. Eller när man uppnått sitt mål. JÄVLIGT luddigt, men det får duga.

mmarcus och jcca: 100% (Y)
Tror nog ingen har tagit illa vid sig, förutom kanske de som kollar sina magrutor var 5e minut och spammar instagram (jag hoppas iaf de tar åt sig :lol:).

Ja precis, det där är ganska skrämmande. Lite internetdetektivande ledde till ett antal sidor med kvinnligt byggande på tapeten, så hon verkar vara lite av en kändis i de kretsarna.

I övrigt, spot on.

Sammmyboy

Ny medlem
JKampe sa:
Jag som alltid trott att Blocket-annonsen var ett skämt. Vanlig hederlig folkhemsironi... Efter lite googlande hittar jag så detta: http://superkroppen.nu/du-slappar-men-ser-ut-att-trana/ och inser att: hell no! It's very real.

Jag tappade just tron på mänskligheten...
Du ser!!

Sånt här jag snackar om. Fyfan vilka sjuka människor det finns. Sen finns det ju dom som tränar, sponsrad av pappas plånka och arbetslösa, som kan lägga ner all sin tid på att träna och instagramma.

iche

Ny medlem
Rolig läsning!

Trots allt är det endast positivt att det börjar, eller är, en trend att träna. Med tanke på att medier tjatar om att för många är överviktiga ;) Men håller med om att instagrammandet bör dras ner rejält.

Sveda

Ny medlem
De som tränar tränar mer
Statistiken talar ju för att vi (sverige) INTE blir mindre överrviktiga.

Comme

Ny medlem
Räcker det inte att ha svarta tights, Nike Free skor och en iPhone5 och gå runt i innerstan?

la_grave

Ny medlem
Sammmyboy sa:
Jag vet av några bekanta som får ligga för att dom har en fit kropp. Men några år innan dom börjat träna så satt dom i ett hörn och diskuterade World of warcraft och fick knappt kontakt med en brud. Jag säger inte att dom förändrats(mer än kroppsligt). Men att det är ganska genomskinligt vad som händer i den här världen. Och utan att vara för onyanserad vill jag bara säga att det är en skam.
Vill man ligga med folk som vill ligga av den anledning? Herregud! Kom ihåg vad Groucho Marx sa, jag vill inte vara medlem i en klubb där jag skulle vara välkommen att vara medlem (typ).

Jarle

Ny medlem
la_grave sa:
Sammmyboy sa:
Jag vet av några bekanta som får ligga för att dom har en fit kropp. Men några år innan dom börjat träna så satt dom i ett hörn och diskuterade World of warcraft och fick knappt kontakt med en brud. Jag säger inte att dom förändrats(mer än kroppsligt). Men att det är ganska genomskinligt vad som händer i den här världen. Och utan att vara för onyanserad vill jag bara säga att det är en skam.
Vill man ligga med folk som vill ligga av den anledning? Herregud! Kom ihåg vad Groucho Marx sa, jag vill inte vara medlem i en klubb där jag skulle vara välkommen att vara medlem (typ).
Här krävs det nog ett syfte, eller anledning, - och kanske också omständighet - med det specifika ligget för att jag ska kunna säga bu eller bä. Men jag förstår vad du menar, och håller med dig.

Senast ändrad:

Jibberisch

Ny medlem
Jag skulle vilja poängtera ut att anledningen, beror väl lite på själv vad man har för anledning? Att ligga alltså. Och att springa runt och bara vilja ligga med folk som inte vill ligga med en själv blir lite lätt ineffektivt skulle jag säga.

Vad gäller träning blir det lite samma sak för mig. Så länge syftet är ädelt och den som tränar är sann mot sig själv. Tränar av rätt anledning. Då är det helt okej.

Instagram är aldrig rätt anledning.

(Jag tog en bild på en Clementine igår. Som jag skrivit ett budskap på. Inga nya följare. :( )

Senast ändrad:

Sammmyboy

Ny medlem
la_grave&Jarle: Det ligger i människans natur att VILJA göra det man inte får göra. Spänning är det många här lever för! Det finns ingen spänning i att ligga med någon som erbjuder sig. Eller rent av ganska villigt ger med sig. Svårt att ge en riktig bild av vad jag försöker säga med det där men om man varit i situationen fattar man. Det är motbjudande.

Jibberisch: Jag följer dig gärna. Men då förväntar jag mig detsamma ;)

Gazza1

Medlem
Det här börjar kännas som en tråd där alla försöker antigen rättfärdiga sina halvdana insatser på träningsfronten eller fokuserar kring utseende hysterien. Ska jag vara helt ärlig är det till och med lite svårt att förstå syftet med denna tråd. En sak som är tydlig däremot är den svenska jante lagen "tro fan inte att du är bättre än mig så dra ner på träningsmängden eftersom jag är för lat och odisciplinerad för att orka med det själv"

Vadå "så länge syftet är ädelt med ens träning" eller flera liknande påståenden kring mängden/syftet med träning. Vad har vi att göra med varför och hur mycket andra tränar (så länge det inte är tjejer med anorexia som trampar skiten ur stairmastern 12h om dagen). Det är väl upp till var och en att avgöra detta. Är det mer ädelt för att du är tränar 8 pass i veckan för att du har en gudabenådad talang för en sport kontra den som har ett rent narcisistiskt syfte. Vad spelar det för roll om folk tränar bara för att se bättre ut för att i slut ändan kanske ligga mer. Om de behöver den självförtroende boosten så låt folk göra det om de mår bättre av det. Absolut ingen tar någon skada av det. Det resonemanget funkar faktiskt här vilket den inte gör i cannabis debatten (riktat till alla er hjärndöda flummare där ute)

Håller däremot med om att posta sina bilder på instagram och FB är lite väl over the edge. Dessa personer kanske behöver lite mer hjälp med sin självbild som kan vara lite naggad i kanterna. Ta er tid och hjälp era vänner om de behöver den hjälpen. Förutsätter att det är era vänner för annars så säger det en del om er själva om ni bara slö klickar runt på diverse främlingars instagram och sen sitter och bitchar om hur dumma de är på ett annat forum.

Sen måste jag säga att jag älskar parodin i den här tråden. Denna näst intill föraktsamma inställningen till en större mängd träning och att den anträffas på ett forum som är dedikerat till en sport.

Sammmyboy

Ny medlem
Gazza1 sa:
Det här börjar kännas som en tråd där alla försöker antigen rättfärdiga sina halvdana insatser på träningsfronten eller fokuserar kring utseende hysterien. Ska jag vara helt ärlig är det till och med lite svårt att förstå syftet med denna tråd. En sak som är tydlig däremot är den svenska jante lagen "tro fan inte att du är bättre än mig så dra ner på träningsmängden eftersom jag är för lat och odisciplinerad för att orka med det själv"

Vadå "så länge syftet är ädelt med ens träning" eller flera liknande påståenden kring mängden/syftet med träning. Vad har vi att göra med varför och hur mycket andra tränar (så länge det inte är tjejer med anorexia som trampar skiten ur stairmastern 12h om dagen). Det är väl upp till var och en att avgöra detta. Är det mer ädelt för att du är tränar 8 pass i veckan för att du har en gudabenådad talang för en sport kontra den som har ett rent narcisistiskt syfte. Vad spelar det för roll om folk tränar bara för att se bättre ut för att i slut ändan kanske ligga mer. Om de behöver den självförtroende boosten så låt folk göra det om de mår bättre av det. Absolut ingen tar någon skada av det. Det resonemanget funkar faktiskt här vilket den inte gör i cannabis debatten (riktat till alla er hjärndöda flummare där ute)

Håller däremot med om att posta sina bilder på instagram och FB är lite väl over the edge. Dessa personer kanske behöver lite mer hjälp med sin självbild som kan vara lite naggad i kanterna. Ta er tid och hjälp era vänner om de behöver den hjälpen. Förutsätter att det är era vänner för annars så säger det en del om er själva om ni bara slö klickar runt på diverse främlingars instagram och sen sitter och bitchar om hur dumma de är på ett annat forum.

Sen måste jag säga att jag älskar parodin i den här tråden. Denna näst intill föraktsamma inställningen till en större mängd träning och att den anträffas på ett forum som är dedikerat till en sport.
gymma då

Gazza1 sa:

Vet inte om jag kan hålla med om att posta träningsbilder på fb/insta är over the edge
Dom flesta skidåkare har ju skidbilder postade på fb/insta för att visa att man åker skidor osv.
Och dom som håller på med träning, ska inte dom få lägga ut bilder/filmer? Det är väl inge fel med det...
(Skidåkare lägger ut bilder/Filmer på åkning/Skrotlyftare lägger ut träningsbilder/Filmer)

#BiM - Straight Outta Malung

Sammmyboy

Ny medlem
Ja men skidåkare lägger inte ut bilder när dom tar på sig pjäxorna, tar på sig jackan, tar på sig gogglesen, åker upp i liften(varje åk), äter mackan, räddar polaren från att dö av en lavin. Det finns ju inget fulare än att se ut som en erekterad penis full med blodådror. Tycker idealet tagit ett kliv för långt.

Där har vi det. Idealet har tagits för långt.

J_Gabrielsson

Ny medlem
Inte hunnit läsa igenom tråden då jag är på jobbet men stör det er att folk har börjat träna?
även om det bara är för att kunna lägga up #FlexFriday bilder på instagram.
Nu kanske jag låter som årets bitterfitta men jag har inget emot att mitt instagram/facebook är spammat med brudar som poserar och "visar" deras kroppar?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp