Tranciever/Lavinpaket - vilket?

eddo

Ny medlem
Tjenare!

Jag tillhör nog en av alla dessa åkare som älskar offpist-åkning, men som saknar viktig utrustning. Då jag endast åker 4-5 veckor per vinter har det aldrig blivit av att köpa säkerhetsutrustning eller liknande, men då jag i år har några fler resor planerade, bland annat en weekend i riksgränsen, så har jag börjat kolla lite mer på sådant. Känns som att de tusenlappar man lägger lär kännas otroligt mycket värda om man själv eller någon annan hamnar under snön! Ska även gå kurser innan jag drar iväg till Riksgränsen, då mitt kunnande som ni säkert märker är rätt dåligt.

Jag vill ha de grundläggande grejerna som behövs när man ska ut och åka, typ tranciever, lavinsond och liknande. Behöver även en ny ryggsäck, så jag har kikat lite på paket som innehåller detta + spade. Jag inser såklart att det inte är något man ska spara in på, utan att bra utrustning är prio ett. Hur som helst så vill jag ha ett inte snordyrt paket, men funktion > pris.

Har kikat på detta: http://www.xxl.se/vintersport/toppt...ckar/ortovox-xxl-lavinpaket/p/1092453_1_style

Är det ett bra paket eller bör man satsa på något annat? Alla tips är välkomna! Kommer givetvis att se till att träna med utrustningen osv mycket innan jag drar ut och innan det behöver användas på riktigt!

Senast ändrad:

eddo

Ny medlem
Snowgod sa:
Inget fel på grejerna men du får ju samma prylar billigare hos tex tysken.
Jo, jag har kikat lite på Sport-conrad och liknande och det ser rätt mycket billigare ut. Skönt att grejerna verkar bra!

Har någon tips på andra grejer så är det såklart välkommet!

Hmmm, kanske inte top of line-produkterna på marknaden.

Du hittar all information du behöver om du söker på forumet. Vi har diskuterat transceivers fram och tillbaka och in och ut de senaste åren.

@eddo Var ska du gå kurs? Om du ska gå hos oss på lavincentret så rekommenderar jag att du väntar med inköpet tills efter kursen så att du får lära dig vilken utrustning som är värd att satsa på. Vi har alla marknadens modeller på plats så att du kan testa vilken som du gillar och tycker funkar för dig.

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Har själv köpt en Zoom+ och är helt nöjd med den. Bra enkel sökare. Visst är det inte på långa vägar den bästa på marknaden, men å andra sidan så är den väldigt enkel att använda och du får ihop ett helt lavinpaket för mindre pengar än vad tex en Pulse kostar. Alltså pengar över tex för lite litteratur eller en kurs.....

Självklart finns det ett antal personer som hävdar att man ska köpa det dyraste och mest avancerade man kan hitta, men jag är övertygad om att det är väldigt få av dem som har tex en Pulse som kan utnyttja alla funktionerna.
Dessutom åker vi väl alltid en och en så att max en person kan åka med i en lavin, eller??? :)

Hawk100 sa:
Självklart finns det ett antal personer som hävdar att man ska köpa det dyraste och mest avancerade man kan hitta, men jag är övertygad om att det är väldigt få av dem som har tex en Pulse som kan utnyttja alla funktionerna.
Dessutom åker vi väl alltid en och en så att max en person kan åka med i en lavin, eller??? :)
Tvärtom, det är inte mer avancerade funktioner man köper för pengarna utan mer användarvänlighet. Ju billigare transceiver desto mer krävs det att man tränar och övar med den. Om man inte åker så mycket eller vet med sig att man inte tränar så ofta som man borde så är det bäst att köpa de dyrare användarvänligare modellerna.

Jorå, visst ska vi endast åka en åt gången men ändå så hör vi regelbundet om olyckor med flera begravda...

Hawk100

Aktiv medlem
centralbyrakraten sa:
Hawk100 sa:
Tvärtom, det är inte mer avancerade funktioner man köper för pengarna utan mer användarvänlighet. Ju billigare transceiver desto mer krävs det att man tränar och övar med den. Om man inte åker så mycket eller vet med sig att man inte tränar så ofta som man borde så är det bäst att köpa de dyrare användarvänligare modellerna.

Jorå, visst ska vi endast åka en åt gången men ändå så hör vi regelbundet om olyckor med flera begravda...
Är naturligtvis "självmord" att gå emot Sveriges största auktoritet vad det gäller laviner och lavinutrustning, så jag nöjer mig med att konstatera att vi inte är helt ense just i den här frågan och hoppas att
@eddo blir nöjd med vad han än köper och att han slipper använda grejorna vid en verklig lavinolycka......

Senast ändrad:

Fred-o

Aktiv medlem
Mammut pulse eller element. Mycket enkla båda två.

Sond: Köp en stabil sådan, spar inga gram här.
Spade: Samma som sond. Metallblad, förlängbar och gärna med D-handtag så att man kan byta hand att greppa spaden med.

@Hawk100 Jag gillar att du är oense med mig. Det är så vi får igång diskussioner. Faktum är att det här var en trend bland transceivertillverkarna för några år sedan (när alla budgetmodeller poppade upp) men frågan är ju om den var så genomtänkt. Ta till exempel Pieps Freeride som skulle bli en folktransceiver till massorna men som var så svår att använda att ingen kunde hantera den. Det här är en fråga där många säkert tycker som du och jag tar gärna en fördjupande diskussion om transceivers användarvänlighet.

Hawk100

Aktiv medlem

@centralbyrakraten Det jag gillar med Zoom:en är att det finns ett vred för att slå på den och en "knapp" för att slå över i sökläge. Föredömligt enkel. Lätt att förstå även för en person som sällan använder och ännu mer sällan tränar med transievers. Jag är tyvärr rätt övertygad om att flertalet av de som använder transievers väldigt sällan tränat regelbundet med dem. Transievers med många funktioner, många knappar, avflaggning osv är säkert jättebra för dem som tränar och använder dem ofta, men inte för resten.

Vid en paniksituation när en eller flera har försvunnit i snön får det inte vara någon tveksamhet hur grejorna ska användas. Efter att kanske ha sidsteppat fram/upp till en lavinkägla med pulsen rusande och tankarna förvirrade måste det vara superenkelt att få sökaren att funka även för en rätt ovan. Jämför tex med flygplanens nödutgångar där det är ETT handtag som ska dras i eller vikas åt sidan för att öppna dörren. Ser i princip likadant ut på de flesta planen för att även ovana resenärer och de som inte läst/lyssnat på nödinstruktionerna ska förstå.

Med gamla transievers där man bara gick på ljudsignaler var man ju tvungen att träna ofta och mycket för att över huvud taget ha en möjlighet att hitta någon. Med de nya digitala går man ju även vid första träningstillfällen oftast direkt rätt på den gömda sändaren. Eftersom det då upplevs vara så lätt att hitta rätt känns mer träning onödig vilket gör att man riskerar att inte bli så familjär som man borde med sin transiever. Självklart finns det många som tränar ofta och mycket med sin sökare, men jag tror ändå tyvärr att de är i minoritet och att många inte en tränar varje år.

Jag har inget mot att folk köper de dyraste och mest avancerade prylarna, men jag tror att för det stora flertalet så kan de enklare prylarna vara fullt tillräckliga och de tusenlappar som man sparar kanske kan vara början till att ha råd med tex en ABS, en bra bok om lavinkunskap, en kurs hos dig eller kanke till en skidresa.

I en perfekt värld skille alla vara fullutrustade med lavinprylar, gå alla utbildningar och bara åka när och där det är rätt säkert, men det får vi nog aldrig uppleva. Tills dess tycker jag det är en bra målsättning att börja med att försöka få folk att ta på sig en PÅSLAGEN transiever varje morgon man kan komma att åka off pist. Och stoppa ner spade, sond, telefon och 1:a förband i ryggsäcken.....

//H

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Intressant tråd här. Kan det inte vara så också att bägge egentligen har lite rätt. Centralbyråkraten hävdar att de dyrare är mer lättanvända men det gäller ju t.ex. inte om man jämför en Pulse med en Element. Här är det ju faktiskt bara extra funktioner man får för pengarna. Men detta har ju en gräns och blir det för billigt brukar det ju faktiskt vara användarvänligheten som får stryka på foten.

Piglet55

Medlem
Pillard sa:
men det gäller ju t.ex. inte om man jämför en Pulse med en Element. Här är det ju faktiskt bara extra funktioner man får för pengarna.
Kan du utveckla det där.

Om jag har förstått det rätt så är ju Pulsen innandöme annorlunda från Elelement dvs man har inte bara lagt en mjukvarubegränsning på Element.
Om Pulsen sätts i enklaste läget så är den lika simpel att använda som Element.

Detta resulterar ju i att Pulsen prestandamässigt är bättre än Elementen vilket också gör den enklare att hantera. Dvs man kan göra mer "fel" men ändå få ett gott resultat.

Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
Pillard sa:
Intressant tråd här. Kan det inte vara så också att bägge egentligen har lite rätt. Centralbyråkraten hävdar att de dyrare är mer lättanvända men det gäller ju t.ex. inte om man jämför en Pulse med en Element. Här är det ju faktiskt bara extra funktioner man får för pengarna. Men detta har ju en gräns och blir det för billigt brukar det ju faktiskt vara användarvänligheten som får stryka på foten.
Jag är rätt säker på att Pulsen har bättre räckvidd än Element.

Pillard

Aktiv medlem
Å fasen. Jag har alltid förstått det som att skillnaden mellan dem är funktionen Pulse, men jag kan förstås ha fel. Inte helt ovanligt när det gäller sådana här prylar...

Heddious

Aktiv medlem
Tror
@Piglet55 är inne på rätt spår, dvs basic-läget på Pulsen ger typ samma användargränssnitt som det på Element, så det ser likadant ut och beter sig likadant med den skillnaden att inuti Pulsen finns bättre manicker. (I brist på tekniska termer hoppas jag att "manick" är ett okej ordval.)

Samt att Pulsen även har avancerade funktioner för den som vill ha det.

Pillard

Aktiv medlem
När det gäller tranceivers tror jag att uttrycket manicker är alldeles lagom för en klar majoritet här inne...

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Efter att ha testat pulsens assisterade finsök kan jag inte mer än konstatera att pulsen faktiskt är mer lättanvänd än elementen.

JL76

Aktiv medlem
centralbyrakraten sa:
Hawk100 sa:

Nu vet jag ju att du testat många fler modeller än vad jag och sannolikt de flesta andra på detta forum har, men detta påstående är ju så extremt generaliserande.

Är ALLA billiga därmed svårare att använda än ALLA dyra?
Hur mkt mindre användarvänliga?
Var går gränsen mellan dyr- billig?
Har du testat Zoom+ som nämns?

Av de jag testat/ägt senaste åren (TRACKER DTS 1&2, Element, Zoom+, Evo3+, Opto 3000, F1)
så är Zoom+ minst lika lättanvänd som något annat, och om och det finns människor som inte kan hantera den vill jag verkligen inte åka skidor med dem (sannolikt ej heller tala med dem).

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp