Transceiver?

snowcat

Ny medlem
Tänkte åka lite off-pist och måste sålunda investera i en transceiver. Tänkte dock att det är lika bra att köpa den bästa som finns nu på marknaden, eftersom man ändå ska ha den några år, förhoppningsvis... Så, vilken är den bästa tranceivern idag?

Andee

Ny medlem
Pulsen ær ett mycket bra val. Relativt enkel och snabb att søka med.

Passa dig dock før Pieps Freeride...vid før mycket elektronisk utrusning i nærheten av den slås den ut vid søkning. Væljer du Pieps Freeride vilken ær en liten smidig transa så se till att få senaste mjukvaran inprogrammerad!

burgars

Ny medlem
Kom bara ihåg att det spelar nästan ingen roll vilken transciever du har om du inte övar ordentligt med den. Läs tester och köp och ÖVA.
Jag har en gammal Mammut Barryvox som jag är nöjd med.

snowcat

Ny medlem
Tusen tack för en massa bra svar! Är nog nästan helt inställd nu på en Barryvox Puls, samt att förstås köpa den i god tid så att jag hinner öva.... Blir nog ett paket när jag ändå är i farten, måste ju ändå ha resten också. Mkt pengar, men jag antar att tranceivern inte blir gammal....förutom att tekniken förstås förbättras.
Men när det gäller stighudar så undrar jag om det är något man kan hyra? Bättre att köpa själv? Blir de gamla?

kleverboi

Ny medlem
Köp hudarna. De håller riktigt länge. Hyra vet jag inte om jag sett nånstans eftersom man bör ha dem anpassade efter sina skidor. Det skulle i så fall vara att de hyr ut både skida & stighudar men jag är tveksam. Om limmet skulle bli dåligt efter några år är det bara att köpa nytt och lägga på.

QRikard

Ny medlem
Hej

Jag är "lite" ny här men jag har läst runt ganska mycket, både på detta forumet och andra plus en massa artiklar och recensioner... Men jag blir bara mer och mer förvirrad och tveksam till vad som är värt att köpa.
Jag är student så det där med priset är tyvärr en mycket viktig fråga, tanken är att köpa transa, spade och sond på en gång så det är lika bra. Jag har kollat mest på sport-conrad men jag är öppen för andra förslag också då det gäller butik.

Jag är ingen stjärna på att åka, långt ifrån men jag gillar det ;). Som det ser ut nu så blir det riksgränsen denna säsongen så länge jag lyckas hitta bilplats och tid...

Spade, där har jag läst mycket gott om Ortovox Professional Alu II Blue så den ligger ganska bra till.
Sond området har jag ingen direkt koll på eftersom alla är "pinnar med snöre" enligt mig ;) så ge gärna lite tips på vad som är bra att tänka på där, jag är ca 170 lång ifall det hjälper.

Jag hade planerat på att lägga ut runt 3000kr för allt beroende lite på vad som är värt pengarna. Barryvox Pulse verkar väldigt poppis överlag, även mot nybörjare som mig. Är den verkligen värt ytterligare en månad på nudlar?

Blackriverpaint

Ny medlem
QRikard sa:
Hej
Jag hade planerat på att lägga ut runt 3000kr för allt beroende lite på vad som är värt pengarna. Barryvox Pulse verkar väldigt poppis överlag, även mot nybörjare som mig. Är den verkligen värt ytterligare en månad på nudlar?
Japp nudlar en månad till. Som nybörjare är den bland de absolut enklaste att lära sig.

QRikard sa:
Hej

Jag är "lite" ny här men jag har läst runt ganska mycket, både på detta forumet och andra plus en massa artiklar och recensioner... Men jag blir bara mer och mer förvirrad och tveksam till vad som är värt att köpa.
Jag är student så det där med priset är tyvärr en mycket viktig fråga, tanken är att köpa transa, spade och sond på en gång så det är lika bra. Jag har kollat mest på sport-conrad men jag är öppen för andra förslag också då det gäller butik.

Jag är ingen stjärna på att åka, långt ifrån men jag gillar det ;). Som det ser ut nu så blir det riksgränsen denna säsongen så länge jag lyckas hitta bilplats och tid...

Spade, där har jag läst mycket gott om Ortovox Professional Alu II Blue så den ligger ganska bra till.
Sond området har jag ingen direkt koll på eftersom alla är "pinnar med snöre" enligt mig ;) så ge gärna lite tips på vad som är bra att tänka på där, jag är ca 170 lång ifall det hjälper.

Om du vet att du kommer att träna med transceivern så kan du välja på lite andra modeller annars är Pulsen, precis som Svartåmåla skriver antagligen den bästa för dig.

Sond är absolut inte en bara en pinne med snöre. Det är skillnad på skit och kattskit. Välj en sond som har vajer och inte repsnöre. Titta på låsmekanismen, den ska vara enkel att använda men också robust och tålig. Längden på sonden bör vara över 2m men försök hitta en sond med så korta segment som möjligt så passar den fler ryggsäckar. Materialet i sonden ska vara metall och inte kolfiber eller annat dylikt.

Och till slut, JA, utan transciever kanske du aldrig mer får äta nudlar överhuvudtaget.

Jag skrattar ofta åt studenterna som kommer till Åre, de har knappt råd med liftkort och defintivt inte några säkerhetsprylar men det första de gör är att gå till systemet och köpa en kundvagn med sprit som i pris motsvarar både liftkort och transceiver.

QRikard

Ny medlem
Jag har läst runt ännu mer nu och det börjar luta väldigt mycket mot en Pulse. Målet är självklart att träna för annars är det nog ganska meningslöst oavsett hur användarvänlig den är, för får man panik så kan man inte tänka logiskt, då gäller erfarenhet.

Jag har kollat runt mer på sond också, men det är mycket svårare att hitta någon vettig information om dom jämfört med annan utrustning. Jag kan hålla med om att aluminium är bättre, kolfiber är bra men det har sina svagheter, vajer känns givet.
Längden är en större fråga, många är på 190 eller 260, 190 är nog som ni säger lite kort så dom modellerna går bort. Men 260 låter rätt långt eftersom jag är endast 170...

Kan det vara något problem med en sond som är 90cm längre än en själv?
Hittade inget vettigt om dom på 230cm men denna från Black Diamond på 265 verkar ganska populär. Sammanfogningarna är koniska vilket verkar positivt, men jag hittar inget om det är vajer eller rep (det ser dock ut som vajer). Jag hittade info om låsmekanismen och den låses genom att man bara drar i vajern så det låter enkelt och bra.
[DB 265cm] - http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=79306203

Jag har sett såna fenomen också där folk bränner massor med pengar på alkohol och sen inte har råd att göra något kul. Vill jag sicksacka hem så räcker det med att lägga glasögonen på lämpligt ställe tills dagen efter, sen är det bara att hämta dom och dra till backen.

QRikard sa:
Jag har kollat runt mer på sond också, men det är mycket svårare att hitta någon vettig information om dom jämfört med annan utrustning. Jag kan hålla med om att aluminium är bättre, kolfiber är bra men det har sina svagheter, vajer känns givet.
Längden är en större fråga, många är på 190 eller 260, 190 är nog som ni säger lite kort så dom modellerna går bort. Men 260 låter rätt långt eftersom jag är endast 170...

Hittade inget vettigt om dom på 230cm men denna från Black Diamond på 265 verkar ganska populär. Sammanfogningarna är koniska vilket verkar positivt, men jag hittar inget om det är vajer eller rep (det ser dock ut som vajer). Jag hittade info om låsmekanismen och den låses genom att man bara drar i vajern så det låter enkelt och bra.
Din egen längd har inget att göra med vilken längd du ska ha på sonden. Det som styr längden på sonden är vad du ska ha den till. Om du bara räknar med att sonden kommer att användas vid kamraträddning så funkar det med 2 m, ska du ingå i sondkedjor i organiserad räddning så ska den vara över 2 m. Om du kommer att sonda för snöbivacker med den så är 3 m eller över bra.

Black Diamonds nya sonder är väldigt bra, de koniska hylsorna är en liten men väldigt bra detalj.

Podolski

Ny medlem
Jag köpte ett paket med spade, sond och tranceiver av märke Arva. Det känns som rätt ordentliga grejer och paket kostade 3000kr. Tranceivern fick bra betyg i Åka skidor också :)

Mountain_Man

Ny medlem
Jag köpte följande grejor förra året och skulle köpa detsamma idag! Allt håller toppklass och jag är övertygad om att de kommer att hänga med i många år framöver. En bra investering!

Barryvox Pulse
Stubai Tecblade Flex Schaufel
Black Diamond Quickdraw Super Tour Probe 265 cm

400 Euro hos SC

/MM

PS! Jag köpte en Pieps Freeride oxå ... det skulle jag INTE göra idag! DS.

QRikard

Ny medlem
Jag funderade lite på en pieps freeride i början, med målet att ha den i 1-2år och sen byta mot en bättre. Men efter att ha läst mer så är jag nu helt inställd på en barryvox pulse, så länge jag inte får någon anledning att tänka om helt.

ANG Stubai Tecblade Flex Schaufel. Den verkar bygga på samma tankesätt som Ortovox Professional Alu II Blue, skillnaden för mig är att jag hört och läst mer om ortovox modellen så jag går nog på den. Flera av kommentarerna jag läst har dock handlat om version I och inte II, men jag har hört gott om båda och jag har mycket svårt att tro att modell II skulle vara sämre.

Black Diamond Quickdraw Super Tour Probe 265 cm Det lutar mot att det blir en sådan också, för den är rätt populär och även om den är lite lång så borde det inte bli något större problem.

Nu ser inköpslistan ut så här:
Barryvox Pulse
Ortovox Professional Alu II Blue
Black Diamond Quickdraw Super Tour Probe 265 cm

Totalt 420 euro med frakt (15 euro) från S-C.
Finns det någon annan butik som har detta saker (eller motsvarande) till bättre pris eller är det S-C som gäller?

Tack för all hjälp // Rikard

skiX3m

Ny medlem
centralbyrakraten sa:
QRikard sa:

Din egen längd har inget att göra med vilken längd du ska ha på sonden. Det som styr längden på sonden är vad du ska ha den till. Om du bara räknar med att sonden kommer att användas vid kamraträddning så funkar det med 2 m, ska du ingå i sondkedjor i organiserad räddning så ska den vara över 2 m. Om du kommer att sonda för snöbivacker med den så är 3 m eller över bra.

Black Diamonds nya sonder är väldigt bra, de koniska hylsorna är en liten men väldigt bra detalj.
Vill bara instämma i det "centralbyråkraten" skriver, samt lägga till att om man behöver använda sonden i en lavin så blir det ganska snabbt mer än 2m djupt. Spetsens utformning har också betydelse och det kan vara värt att välja en sond där spetsen är lite bredare än själva sondskaftet. Detta för att friktionen mot snön blir mindre och sonden lättare att sticka ned.

Vad gäller funktion hos räddningsutrustning ska man tänka sig att man själv ska kunna använda den utan att behöva tänka. När situationen har kommit till det läget att det är fråga om en väns överlevnad eller inte är min erfarenhet att även de mest rutinerade kan bli "lite stirriga" och tankeförmågan blir inte riktigt det man tänkt sig att den skulle vara. Det är en sak att hjälpa okända, en helt annan att undsätta en vän. Därför ska man vara ärlig mot sig själv och välja utrustning där låsmekanismer, förvaringspåsar, riktningsvisning, mm följer, för en själv, en självklar logik och vara så enkla som möjligt att använda. Sedan ska man öva, öva och öva med sin egen utrustning. Är du orolig för din egna skull så är det viktigaste att dina vänner har bra transcievrar och kan använda dem, då din egen transcievers sökfunktion inte spelar någon roll om du ligger under snön...

skiX3m sa:
Spetsens utformning har också betydelse och det kan vara värt att välja en sond där spetsen är lite bredare än själva sondskaftet. Detta för att friktionen mot snön blir mindre och sonden lättare att sticka ned.
Finns det överhuvudtaget sonder som inte tillverkas på detta sätt idag?

skiX3m

Ny medlem
Förhoppningsvis inte, men när jag köpte en sond senast för några år sedan fanns det fortfarande...

QRikard

Ny medlem
Alla har jag kollat på nu har haft bredare spets i alla fall. Med tanke på fördelarna och hur lätt det är att fixa så borde det verkligen inte finnas några gamla kvar i dagsläget.

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp