Transceivers -förstagångsköpare

Tjong

Ny medlem
Hej!

Ska köpa min första transceiver. Inser att man måste träna och öva för att det öht ska ge något, så den diskussionen behöver vi inte ta just nu.

Vad ska man då köpa? Vill ha en väldigt användarvänlig modell. Är inget teknikfreak när det kommer till telefoner eller datorer osv, så ju enklare desto bättre, så länge kvaliten kan bibehållas förstås.

Tips och råd uppskattas!
Vad behöver man tänka på?

skanken

Medlem
Men jag kan väl tillägga att jag knappast är nån expert, men Barryvox Pulse skall vara riktigt enkel och bra (Jag har inte en sån). Element versionen som är länkad åvan är en billigare /enklare modell?

Så vill du ha nått som är j**vli bra ska du nog sikta på ett sådan paket, med Barryvox Pulse alltså, inte Element versionen.
Och som sagt lär du ju oxo ha en sond och en spade också.
En spade med lite kvalite så du kan hacka is utan att den går sönder och en sond runt 2.5m brukar väll vara rimliga rekomendationer vad jag läst mig till.

J90P

Ny medlem
mammut pulse skulle jag rekomendera. Det har kommit en uppgraderad programvara, så den är riktigt användarvänlig nu!

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Varför rekonmendera pulsen om han vill ha nåt enkelt och billigt? Köp en element/arva axis/nån annan billig digital med 3 antenner.

skanken

Medlem
Vattendroppe sa:
Varför rekonmendera pulsen om han vill ha nåt enkelt och billigt? Köp en element/arva axis/nån annan billig digital med 3 antenner.
Jag har som sagt ingen själv, men vad jag läst så är pulse väldigt bra och enkel och använda? Att den ska vara billig nämnde han ju inget om.

Jag har en arva evo3 som jag tycker fungerar fint att söka med. Inga konstigheter.

havreboll

Aktiv medlem
Köp elementary. Jag har pulsen och även om den är lätt att använda så kör man den såklart nästan bara i basic läge och då är det i princip ingen skillnad mellan de två

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
skanken sa:
Jag har som sagt ingen själv, men vad jag läst så är pulse väldigt bra och enkel och använda? Att den ska vara billig nämnde han ju inget om.

Jag har en arva evo3 som jag tycker fungerar fint att söka med. Inga konstigheter.
Jag reviderar.

Varför rekonmendera pulsen om han vill ha nåt enkelt med bibehållen kvalitet? Köp en element/arva axis/nån annan billig digital med 3 antenner.

Pillard

Aktiv medlem
Är inte den stora skillnaden mellan Element och Pulse-versionen just "pulse"? Alltså möjligheten att prioritera sökordning utifrån vilka som lever och har en Pulse?

Finns säkert de som kan detta bättre men min gissning är att de är exakt likvärdiga när det kommer till normalt sök och sänd. Pulsen var ju först så jag har svårt att tro att Mammut valde att skapa en helt ny grundfunktion när de gjorde budgetvarianten...

skanken

Medlem
Vattendroppe sa:
skanken sa:

Jag reviderar.

Varför rekonmendera pulsen om han vill ha nåt enkelt med bibehållen kvalitet? Köp en element/arva axis/nån annan billig digital med 3 antenner.
Av den anledningen att den är bra och enkel.Enkel betyder mer än en sak. Men är element likvärdig när det gäller de funktionerna man egentligen använder så kommer det nog känns som bästa köpet det har du säkert rätt i.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
skanken sa:
Av den anledningen att den är bra och enkel.Enkel betyder mer än en sak. Men är element likvärdig när det gäller de funktionerna man egentligen använder så kommer det nog känns som bästa köpet det har du säkert rätt i.
Elementen har allt man använder som "lekman". Om man antingen är väldigt intresserad av teknik eller arbetar profisionellt med laviner finns det dock väldigt mycket spännande att göra med en pulse och en anledning att ha en.

Tompan14

Ny medlem
Vad finns det för roligt man kan göra med en Pulse förutom själva "offret verkar röra på sig"-funktionen?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Tompan14 sa:
Vad finns det för roligt man kan göra med en Pulse förutom själva "offret verkar röra på sig"-funktionen?
Använder själv en enklare modell eftersom det är svårare att klanta till något i skarpt läge. Men inställningsmenyerna i pulsen är ju löjligt långa, en sak jag vet är uppskattad av många är möjligheten att ställa över till analogt ljud.

Vi håller på att testa den nya Pulse-programvaran men om den är så bra som den verkar så faller min röst på Pulsen. Med sitt nya guidade finsök är den definitivt den mest användarvänliga transceivern just nu. Jag reserverar mig dock en aningen då jag skulle vilja testa den i lite mer verklighetstrogen miljö.

Som vanligt så säger jag att jag återkommer i ärendet (när vi fått mer snö att jobba i).

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
centralbyrakraten sa:
Vi håller på att testa den nya Pulse-programvaran men om den är så bra som den verkar så faller min röst på Pulsen. Med sitt nya guidade finsök är den definitivt den mest användarvänliga transceivern just nu. Jag reserverar mig dock en aningen då jag skulle vilja testa den i lite mer verklighetstrogen miljö.

Som vanligt så säger jag att jag återkommer i ärendet (när vi fått mer snö att jobba i).
Vad innebär det guidade finsöket?

Att transceivern visar riktningspilar igenom hela finsöket. rakt fram, bakåt, höger, vänster, stopp - sonda här! Allting tillsammans med tydliga ljudsignaler.

Hoppas att det funkar i verkligheten. Det lilla som vi testat så här långt ser riktigt bra ut.

Sen har den en massa andra ändringar men inte något som man märker om man inte har använt Pulsen riktigt mycket sen tidigare.

Den går snabbare över från signalsök till grovsök (de har förbättrat det digitala brusfiltret). Den har en dynamisk gräns för finsök. Genom att mäta vinkeln till den begravda och jämföra med avståndet kan transceivern avgöra när det är lämpligt att gå över till finsök istället för att det statiskt ska påbörjas vid 3 m.

Senast ändrad:

Carled

Aktiv medlem
Åååååh, sjukt pepp på att uppdatera! Tack för att du gör mig till en säkrare skidåkare på berget Mårten!

Tompan14

Ny medlem
Är det inte killarna och tjejerna bakom Pulse:n som gör dig till "en säkrare skidåkare på berget"? :rolleyes: ;)

Carled

Aktiv medlem
Näe, det är Mårten. Nu vill man ju uppdatera ASAP och träna, träna, träna och se om man märker någon skillnad.

JL76

Aktiv medlem
Ehhhhm, en säker skidåkare i detta sammanhang har väl inget alls med hur snabb man är på att söka, utan hur få laviner man utlöser på sig själv och andra?

Fredde70

Ny medlem
Tydligen är det denna som är bäst - PIEPS DSP PRO, om jag kom ihåg rätt, snacka med Magnus på Alpint. Han var i alperna och testade igenom alla transivers på marknaden. Det är sjukt känsligt hur du mäter signslstyrkan och hur transivern placeras = hur du ligger begravd. Spara inte på denna pryl, det kan rädda ditt och dina vänners liv, samt träna ofta. Pips har några modeller som inte är bra tex Tour modellen, då är Berryvox bättre.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Fredde70 sa:
Tydligen är det denna som är bäst - PIEPS DSP PRO, om jag kom ihåg rätt, snacka med Magnus på Alpint. Han var i alperna och testade igenom alla transivers på marknaden. Det är sjukt känsligt hur du mäter signslstyrkan och hur transivern placeras = hur du ligger begravd. Spara inte på denna pryl, det kan rädda ditt och dina vänners liv, samt träna ofta. Pips har några modeller som inte är bra tex Tour modellen, då är Berryvox bättre.
Vad säger Centralbyråkraten om detta? Du som förmodligen är bäst i Sverige på detta? Stämmer detta?

snorkel

Ny medlem
Pieps pro känner av läget i förhållande till horisontalplanet och väljer sedan den av de olika antennerna som det är bäst att sända med. Hur mycket skillnad detta gör skall vara osagt.

Jag har testat den nya Pieps DSP Pro:n ganska ingående och den lever inte upp till att vara den klart bästa transceivern på marknaden även om Pieps gärna påstår det i samband med sina säljutbildningar.

Det är en ok transceiver, 3 antenner, en ok funktion för att hitta flera begravda (de har förbättrat den rejält från den gamla modellen och man upplever inte längre att avmarkeringsknappen inte fungerar som man kunde göra med den gamla).

Den har kvar den gamla scanfunktionen som är intressant om du är insatsledare och behöver planera sökinsatsen.

Den har också en intressant testfunktion där man kan testa frekvensdriftning men det är kanske inte en nybörjarfunktion.

Precis som snorkel säger så känner den av vilken antenn som är mest fördelaktig att sända ifrån (läs horisontell). Det är en funktion som Ortovox var först ut med i samband med sin 3+.

Att påstå att den skulle vara den främsta på marknaden just nu låter inte som ett helt genomarbetat påstående.

Senast ändrad:
En väldigt enkel och användarvänlig transceiver är Arva Neo. Närmast idiotsäker i handhavandet, bra räckvidd, 3 antenner och en avmarkeringsfunktion som klarar 2 begravda (min uppfattning, inte tillverkarens...)

Hyfsat billig men räkna inte med att du kommer att kunna lösa sök med mer än 2 begravda, då kör det ihop sig.

la_grave

Aktiv medlem
Det är enkelt att söka med en F1 eller motsvarande. För övrigt undrar jag vad som är digitalt när ni säger digitalt? Att det finns något slags skärm? Det gör ju inte själva sändaren/mottagaren digital…

När det gäller spade, köp en i metall. Förhoppningsvis behöver du aldrig använde den i en lavin men den är grym att ha i bilen när man inte åker skidor för att skotta fram inplogade och insnöade fordon. Och snövallar tenderar att ha samma konsistens som många laviner med mycket is och frusna klumpar som småningom knäcker eller spräcker en plastspade.

la_grave, F1:orna vill vi ha bort från bergen. De sänder en lång signal som täcker över de kortare signalerna från digitala transceivers. De riskerar då att förstöra ett eventuellt multipelsök. Och när det kommer till användarvänlighet så går det knappt att jämföra. En F1 kräver utbildning för kunna hantera och träning för att bibehålla förmågan att använda. De nya digitala är i det närmsta självförklarande även om det självklart fortfarande är bra att träna regelbundet.

Med digital så menar vi digital. De här transorna har digitala processorer som räknar ut riktning och avstånd. Det första "digitala" modellerna var endast semidigitala. De presenterade informationen på någon sorts skärm men signalen processades analogt. Men från och med Pieps DSP (Digital Signal Processor) och Barryvox Pulse kom är egentligen alla modeller helt digitala. Funktionen att kunna avmarkera en signal funkar endast om signalen processats digitalt så att det går att hålla ordning på amplitudhöjningarna.

la_grave

Aktiv medlem
centralbyrakraten sa:
Och när det kommer till användarvänlighet så går det knappt att jämföra. En F1 kräver utbildning för kunna hantera och träning för att bibehålla förmågan att använda. De nya digitala är i det närmsta självförklarande även om det självklart fortfarande är bra att träna regelbundet.
Tycker man det är svårt med en manuell tranceiver som en F1 - hur ofantligt komplicerat ska man då inte tycka det är att läsa en lavinrapport eller analysera snölager? Hur många har du utbildat i T-sökning som inte fattat principen på fem minuter?

Med digital så menar vi digital. De här transorna har digitala processorer som räknar ut riktning och avstånd. Det första "digitala" modellerna var endast semidigitala. De presenterade informationen på någon sorts skärm men signalen processades analogt. Men från och med Pieps DSP (Digital Signal Processor) och Barryvox Pulse kom är egentligen alla modeller helt digitala. Funktionen att kunna avmarkera en signal funkar endast om signalen processats digitalt så att det går att hålla ordning på amplitudhöjningarna.
Till skillnad då från tex digital-TV där hela signalen är kodad digitalt, och den analoga bärvågen bara är just en bärvåg. Det är löjligt att kalla det du beskriver digitalt. Det är som att kalla gamla NMT-telefoner digitala bara för att de hade en DSP eller annan processor.

snorkel

Ny medlem
@lagrave
Din analogi med digital kommunikation haltar betänkligt eftersom det inte är kommunikation det är frågan om. Det är analys av en icke informationsbärande bärvåg det är frågan om eller mer korrekt analys av var origo på den sändande transans antenndiagram befinner sig i geografin. Denna analys sker numera digitalt varför det är korrekt att kalla transorna digitala. De kan inte bli mer digitala med den standard som gäller.

Vill man vara petimeter så är en bärvåg alltid analog men eftersom den i detta fall inte är kontinuerlig kan den beskrivas som on/off modulerad eller möjligen slumpmässigt fasmodulerad vilket är digitalt. Inte för att det gör någon skillnad eftersom signalen ändå inte är informationsbärande och därför ej behöver demoduleras. Det intressanta är alltså inte signalen i sig utan dess antenndiagram.

Det vore iofs intressant med en ny standard för transor. Med digitalt dubbelriktat kommunicerande transor kan man mäta avstånd genom en enkel tidtagning

Senast ändrad:
Hej

Vet någon om det finns vetenskapligt stöd för pulse funktionen?
Om pulse-kontroll blir ett nytt "obligatoriskt "moment i hur räddningsarbetet efter en olycka ska bedrivas är det viktigt att pulse funktionen inte är verkningslös eller rent av skadlig.

Hur är känsligheten ställd? Registrerar den verkligen rörelse i 100% hos de som andas och har puls men inte ger några falska utslag hos dem som inte har puls.
Tänk om transan missar rörelse hos 20% av offren medan den ger ett falskt positivt i 30% av de utan puls. Vad är då oddsen att jag gör ett fel beslut?
Finns det någon studie på sensitivitet och specificitet gjord i någorlunda verkliga förhållanden?

Innebär pulslöshet verkligen död? En gammal devis inom vård av nedkylda är att ingen ska dödförklaras innan personen är varm och död. En mindre andel av lavinoffren har kylts ned och därefter fått cirkulationsstillestånd.

se avsnittet om laviner och hjärt-lungräddning

Åtminstone i alperna är det korta avstånd till center med möjlighet till hjärt-lungmaskin för uppvärmning.
Tror Ni att "pulsen" hade reagerat på den här personen?
länk
Hon hade hjärtstillestånd i två timmar men arbetar nu som läkare igen.

Det enda informationen om rörelse säger är att personen lever just vid det tillfället. Att det är den enda faktor som förutsäger överlevnad är inte i inte troligt. Kanske måste man också väga in faktorer som på vilket djup offret är begravt. Etc etc.

Det behövs mer fakta innan en sån här funktion blir ny standard.

snorkel

Ny medlem
Pulsefunktioen är ingen standard. Tycker den är tveksam om den leder till att man struntar i att gräva upp någon. Vad händer om transan ligger i ryggsäcken? Loggas man som död då?

I praktiken spelar den nog mindre roll, man gräver upp de man hittar en i taget istället för att springa runt och leta flera

snorkel sa:
Pulsefunktioen är ingen standard. Tycker den är tveksam om den leder till att man struntar i att gräva upp någon. Vad händer om transan ligger i ryggsäcken? Loggas man som död då?

I praktiken spelar den nog mindre roll, man gräver upp de man hittar en i taget istället för att springa runt och leta flera
Tack, du sammanfattar det bra. Det blev många bokstäver i mitt tidigare inlägg.

Jag undrar om alla på freeride skulle göra lika i följande situation:

Du och tre kompisar råkar ut för en lavin långt ute i ödemarken. Två av är borta. Ni andra börjar söka i varsin ända. Ni hittar samtidigt var sin begravd. Den ena på 1,8 meters djup med "puls". Den andra på 0,7 meter men utan tecken till puls. Oklart om sändaren var på kroppen eller i ryggan.

Vem ska grävas fram först ?

la_grave, det är jättebra att du både kan hantera en F1:a och läsa en lavinrapport. Grattis! För övriga världen har användarvänligheten hos de gamla analoga transorna varit ett så pass allvarligt problem att man valt att lägga miljonbelopp på att utveckla den digitala tekniken. För mig som utbildare så är det betydligt enklare att utbilda upp till en någorlunda fäig nivå på en digital transceiver jämfört med de gamla analoga.

Vad gäller den digitala benämning på tekniken så gav Snorkel ett bra svar på det. Och oavsett vad så är det den benämningen som branschen har enats om. Det lär inte ändras för att någon på det här forumet tycker det är konstigt.

Max_faktor & Snorkel, Pulsefunktionen fungerar bra när man använder transceivern rätt. I selen, på kroppen, under jackan. Det kan hända att den inte känner vitaldata om den av något skäl hamnat i ett ogynnsamt läge men den kommer aldrig att visa livstecken på någon som inte rör sig.

Visst är det intressant med moraldilemmat med pulsefunktionen! Den finns å andra sidan i alla triagesituationer och är något man måste brottas med så fort man måste välja någons liv framför en annans. Det kommer att uppstå enskilda situationer när fel person prioriterades men i ett större perspektiv så kommer fler liv att räddas genom att använda triagekriterier vid olyckor med flera begravda och begränsad räddningsresurser.

la_grave

Aktiv medlem
snorkel sa:
@lagrave
Din analogi med digital kommunikation haltar betänkligt eftersom det inte är kommunikation det är frågan om. Det är analys av en icke informationsbärande bärvåg det är frågan om eller mer korrekt analys av var origo på den sändande transans antenndiagram befinner sig i geografin. Denna analys sker numera digitalt varför det är korrekt att kalla transorna digitala. De kan inte bli mer digitala med den standard som gäller.
Du svarade inte på frågan om hur svårt det är att lära sig T-sökning relativt att läsa lavinrapporter resp analysera snölager, väder osv.

Det vore iofs intressant med en ny standard för transor. Med digitalt dubbelriktat kommunicerande transor kan man mäta avstånd genom en enkel tidtagning
Ja, och då skulle man ju få den \"goda\" egenskapen hos digitala sändningar att antingen är den på eller så är den av, det är inte så att man kan kan höra en halvstark brusig signal. Jämför FM-radio vs DAB - det är faktiskt ganska bra att man kan höra tex ett VMA även om det brusar lite och är i mono på FM-radio istället för helt tyst på DAB.

Det \"digitala\" hos tranceivers är klart överreklamerat.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp