Transfer Milano - Andermatt, Pris?

jontew91

Medlem
Hej!
Jag är gammal (ehum?) säsongare och numera student men längtar ständigt iväg till vita berg. Jag funderar på om man ska boka in en resa ner till alperna i början av mars, har nämligen några lektionsfria dagar då och skulle nog kunna va borta en fem dagar. Siktar på Andermatt där jag ska hälsa på en kompis som är där en längre period.

Som student är ekonomin begränsad och därför har jag kollat på att flyga till Milano istället för Zurich då det är mycket billigare. Har på SBBs hemsida hittat att det går tåg mellan Milano och Andermatt, att det krävs ett eller två byten och fått fram tider. Men några priser framgår inte då bokningen inte kan göras på nätet. Så jag undrar om någon har erfarenheter av vad det kan kosta. Är det dumsnålt att flyga till Milano istället för Zurich och att det går jämt ut med dyrare tågbiljetter trots att flyget är ca. 6-700 kr dyrare? Vad bör man räkna med för tågkostnad? Hur får man bäst pris? Möjlig student/ungdomsrabatt? Boka i förväg (via tel?) eller på plats? Alla smarta tips på hur man håller en låg budget på en sån här kortresa välkomnas gladeligen. Tack på förhand!

Arfvid

Medlem
om du letar billigt boende kan jag rekommendera lodgen basecamp andermatt. kan bokas på basecamp-andermatt.com. bodde där förra säsongen och det är riktigt trevligt och prisvärt, självhushåll och skönt häng runt brasan

liedholm

Ny medlem
För att svara på din fråga. JA! Du är riktigt dumsnål om du flyger till Milano ist för Zürich. Åka tåg i Italien är ingen höjdare. Plus att du måste åka taxi till tågstationen. Flyger du till Zürich tar du dina väskor, åker en våning ner med hissen och du är framme vid tåget. Du har ett byte och bara någon enstaka minuts väntetid mellan flygplatsen och A-matt. Hade prisskillnaden varit <2000:- kanske jag hade övervägt att flyga Milano. Nu kommer det med största sannolikhet bli dyrare och ta en hel massa timmar längre tid.

jontew91

Medlem
Ok, tack för svaren.
Kanske får bli till zurich trots att själva flygbiljetten var mkt dyrare. skiljde faktiskt 900:- mellan swiss fr. köpenhamn-zurich mot easy jet fr. köpenhamn-milano om man räknar med ett skidfodral. Men är närmare och kortare tåg så, antar att det ändå lönar sig, precis som liedholm skrev.

Iller

Ny medlem
Tågen i norra Italien är lika bra och exakta som i Schweiz. Däremot tror jag att det kanske inte är billigare men det vet jag inte. Tågen från Zurich flygplats till A-matt är väl också 2 eller t.o.m. 3 byten (info på nätet) men det är antagligen mycket kortare restid och tid är puder. Vill du spara pengar så ska du istället hälsa på någon annan kompis i Italien eller Österrike eller möjligen Frankrike istället då spar du nog ännu mer pengar på liftkort, mat, boende och öl.

fszug

Ny medlem
viktigaste först .... Ja det är dumsnålt. (Priserna för andermatt - milano finns på SBBs hemsida, så gör ett försök igen)

krävs min 2 byten från Zurich flygplats, just linjen mellan milano o zurich opereras av SBB även om det är italienska tåg som trafikerar (finns 2 flygplatser i milano; malpensa som ligger på fel sida stan jmf med centralen samt linate som det går utmärkt att ta en buss snabbt till centralen från)

liedholm

Ny medlem

@er som säger minst två byten ZHR-Andermatt:

När jag åkte ner vintern 2010 var det endast 1 byte. Därav mitt inlägg i frågan.

Edit: Jag som har supit bort mitt minne. När jag tittar upp det så var det faktiskt två byten. Ett på ZHR HB också. Dock är det totalt 15 minuter väntetid, så 1 lr 2 byten är ju helt enkelt sak d samma.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Beror väl på när du landar om antal byten och vänte tid? Så har det varit alla gånger jag har landat där i alla fall...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp