Trasiga NTN bindningar, ständigt.

norly

Medlem
Hej.
Tänkte bara kolla med er som kan. Min bror har nu på alla sina skidsemestrar de senaste åren gjort sönder sina skidor, eller bindningar. Allt sedan han bytte till NTN.

Först var det Factionskidor som delaminerades av bindningarna. Sen slet han loss ett par Outlaw X. Sen har basplattan pajat/böjt sig. Innan det hade han rotterfella Freedom, som kontinuerligt pajade, pins gick av och allt möjligt strulade. Och nu senast så gick stålet av på Outlax X (se bild). Han hyrde då ett par (det enda paret som fanns). 5 min senare slet han loss bindningar from dom också, iofs inte NTN men ändå.

Skall det vara så här. Är det bindningarna eller min bror det är fel på? Börjar tröttna lite på att beställa reservdelar och skriva till tillverkare och skälla... Hur löser man det här? Finns väl inga fetare bindningar än OutlawX eller?

Han har ju en väldigt aggressiv åkstil med väldigt snabba små svängar och mycket attack. Men inte borde grejorna gå sönder så ofta. Till på köpet är det ju inte helt lätt att få tag i reservdelar inom rimlig tid.

1925e9a5-6748-455d-9067-58260c07cb57.jpg

Senaste haveriet.

7957b20a-41bf-43bf-bb5a-ac56424f4797.jpg

5 minuter med hyrskidan.

Senast ändrad:

Sideshow

Ny medlem
Jag slet också loss min bindning.
Min bindning satt bara med 4 skruv så påfrestningen jämfört med vanlig bindning blir mycket större.
Åker inte aggressivt och på 75mm.
Har man lite mjukare skidor med träkärna så finns det inte mycket att fästa i. Lösningen blev att limma fast skruvarna med epoxi och det verkar funka. Fick dessutom laga skidan lite då den blev skadad när bindningen fläktes loss. Jävlar vad skidan for ner för backen.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    558.8 KB · Besök: 197

norly

Medlem
Ja, vi hade en tråd om detta för länge sedan. Balsaträ kärnor och liknande mjuka lätta träslag håller inte för telemark tycks det som. Dock borde inte bidningarna gå sönder tycker jag.

Bilagor

• 0c1d0b8c7c65012625aa948f57256d07.jpg
    0c1d0b8c7c65012625aa948f57256d07.jpg
    83.3 KB · Besök: 194

Sideshow

Ny medlem
Nä man kan tycka det, jag har även knäck dessa på mina vanliga skidor.
Har nuförtiden med vissa reservdelar.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    464.1 KB · Besök: 190

mgbgt66

Aktiv medlem
Säg till honom att köra med mindre åtdragna fjädrar. Det ska vara lös häl vilket dessutom brukar vara skonsammare mot utrustningen.

lmk30

Aktiv medlem
Är din bror stor och tung? Och kanske stark också? Tyvärr blir det ju rejält mycket större krafter på en begränsad yta i en telisbidning kontra en vanlig alpin bindning. Och med tanke på att NTN-bindningar generellt är mer aktiva än 75mm (undantag finns) ökar ju dessa krafter. Tror man får begränsa sig till skidor som har titanalförstärkning i monteringszonen åtminstone och köra epoxi i hålen (eller kanske quiver killers?). Hoppas han kan hitta något som funkar!

Realmode

Aktiv medlem
Reservbindning och limmat med något bättre än trälim för innomhusbruk är nog ett måste som steg 1 :)

norly

Medlem
Jag önskar att alla företag var lika okomplicerade som 22design. Fick detta som svar på att bindningarna pajade.

"Sorry to hear that you are having issues with the slide wires snapping. When were these bindings purchased? We have increased the radius on the slide wires and relaxed the angle to address the issue. We have actually increased the radius on the slide wires even more for the coming season just to be sure. We will have more of those available in about a week or so.

We can send over a couple new rear assemblies when we have them available.

Cheers,
Jake"

Hybris

Medlem
Jag har åkt mycket telemark och åkt mycket med andra som åker telemark men aldrig sett något liknande. Kan du lägga upp en film på när din bror åker? Jag skulle liksom bara vilja se hur det går till när han utvecklar den kraft som behövs för att på 5 min rycka loss tådelen på en 75 mm-bindning från (hyr)skidan.

freeheel65

Medlem
Åkt telisar i 30+ år. Stor och tung, kanske stark. Har visserligen slitit loss bindningar ur skidor men då har det berott på dålig montering eller olämplig skida. Om man följer Telis-forum på nätet tycker jag det verkar som att de flesta av de nya NTN-bindningarna har barnsjukdomar och går sönder. Kör på Rottefella Freeride, har aldrig svikit mig.

norly

Medlem
Jag skulle liksom bara vilja se hur det går till när han utvecklar den kraft som behövs för att på 5 min rycka loss tådelen på en 75 mm-bindning från (hyr)skidan.

Just i det fallet från vi nog skylla på gammal dåligt monterad utrustning.... :)

Skall se om han har nån film vi gemensamt kan analysera.

norly

Medlem
Lite av en följetång, men så gick brollans 22 design sönder som vanligt. Lite kul att det är på ett nytt ställe. Halv dag i puder och så händer detta.

Skärmavbild 404.jpg

men tack vare rådiga österrikare så var i alla fall resten av veckan (om vi har tur) räddad...
Skärmavbild 405.jpg
Skärmavbild 406.jpg

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp