Tror ni på någon skidsäsong 2019/2020 i närheten av Göteborg?

hasseman84

Medlem
Jag var i Branäs i v.3 (Söndag - Torsdag). Och det märktes även där att det har varit väldigt mild vinter då dom har kört snökannerna i 24 timmar om dygnet.
Pistmaskinerna har varit ute i dag som natt med att fixa till nedfarter.
En dag så Regnade det nere vid torget, men när man tog Gondolen upp till toppen så snöade det. Så det har varit en skum vinter.
Jag bor precis utanför Göteborg och undrar vad ni andra tror om det blir kallare väder och om dom hinner att få ut all den snö som krävs till minst en blå backe i Ulricehamn eller en Röd backe i Isaberg (Familjebacken) kan vara öppna.

Jag vill gärna ha en Röd backe att åka i för att träna mer på att använda kanterna på skidorna när jag svänger samt att jag vill ha lite utrymme att hitta ett bra flyt i skidåkningen.

Jag har varit i Branäs 2 år i rad nu. Båda gångerna så har vi haft samma boende och valt samma vecka. Säsongen 2018/2019 så tog jag skidlektioner. Steg 2 lektioner. Det gick bra. Jag lärde mig massor.
Men jag är dock ingen van skidåkare då jag kanske får ut 7-10 skiddagar/år så blev jag rekommenderad att ta en Steg 2 kurs igen när jag var där nu iår (vecka 3 2020)

Första lektionen i skidskolan så åkte vi ner en grön backe för att läraren kunde få en uppfattning om vilken nivå vi är på.
Vi sen direkt till en Blå backe och åkte upp med liften. Läraren frågade oss alla vad vi hade för mål med lektionerna.
När frågan kom till mig så sa jag att jag vill få mer kontroll och åka med parallella skidor. "Men det gör du redan".
Oj tänkte jag. Men jag kommer väl göra något fel som hon kan rätta till tänkte jag. Men jag fick några tillsammans med ett erbjudande om att fortsätta i en steg 3 kurs OM hon kune hitta en grupp oh sätta mig i. Men tvärr så fanns det inga Steg 3 kurser när jag var där pga utbildning.
Men hon försökte att göra det bästa av situatonen och gav mig andra instruktioner, vilket hon gjorde riktigt bra. Så nu skulle jag rotera höften tillsammans med överkroppen och hon visade vilken effekt det hade med skidorna och att jag skulle trycka ifrån mer med ena skidan och ha nästan helt rakt ben. Sen så var det mycket balansträning med.
Sen så så hon till mig "om det känns bra så åk gärna Röda pister med" vilket jag gjorde och det kändes rktigt bra.
Men under lektionerna så åkte vi bara gröna och Blåa pister.
Så därav så vill jag gärna komma till röda pister. Men hur många tror att det kommer att bli någon "skidsäsong" denna säsong, då kylan inte vill komma.

JEZ-revived

Ny medlem
Det ser ju onekligen lite grönt ut. Jag har inte hittat en enda öppen anläggning inom 2h från gbg. Brudarebacken, Alebacken, Bollekollen, Ulricehamn, Isaberg, Mullsjö, Falköping och Åmål är alla stängda.

Jag funderar själv på när de helt enkelt ger upp för den här säsongen? Säg att de missar v7.

Vallåsen påstår att de öppnar till sportlovet oavsett väder, vet inte om de kör med sparad snö eller sina "plus"-kanoner.

Ski sunne har haft småöppet ett tag, eloge för deras arbete, men bilderna från deras webbkamera motiverar en ju inte till en nästan 4h resa från gbg.

Det finns ju alltid Snø i Oslo nu, men även det en dryg dagsetapp från gbg.

Nameless

Medlem
Det ser ju onekligen lite grönt ut. Jag har inte hittat en enda öppen anläggning inom 2h från gbg. Brudarebacken, Alebacken, Bollekollen, Ulricehamn, Isaberg, Mullsjö, Falköping och Åmål är alla stängda.

Jag funderar själv på när de helt enkelt ger upp för den här säsongen? Säg att de missar v7.

Vallåsen påstår att de öppnar till sportlovet oavsett väder, vet inte om de kör med sparad snö eller sina "plus"-kanoner.

Ski sunne har haft småöppet ett tag, eloge för deras arbete, men bilderna från deras webbkamera motiverar en ju inte till en nästan 4h resa från gbg.

Vallåsen har sparad snö i en stor hög, men de kommer säkert att bättra på det med snökanoner.

hasseman84

Medlem

Jag tror att dom flesta anläggningar ger upp om dom inte lyckats att öppna till v 7. Dom har några backar

Jag tror att dom flesta anläggningar ger upp om dom inte lyckats att öppna till v 7. Dom som lyckas har nog bara någon enstaka barnbacke öppen och inte dom lite mer utmanade backar.
Att åka till Sunne är inte att tänka på för mig. Jag åker hellre 2 timmar extra och tar några dagar i Branäs. Vecka 3 är riktigt bra vecka och åka till Branäs. Boende (torget söndag - Torsdag) 1200kr
Totalt betala jag strax över 3100 kr med boende, liftkort och skidskola i grupp. Det är dock bara jag som åker skidor. Men boende kostnaden är riktigt bra. Och det är bara att gå ut och så är man bakom maskinhuset till gondolen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp