Tung åkare letar efter 95-105 skida

Cruff

Ny medlem
Vikt: 95+ kg med utrustning
Längd: 190 cm
Åkstil: Snabbt, men med en del lek i parken och utanför pisten. Anser mig som medel åkare, som tar sig ner för alla sorters preparerade backar.
Åker: Pist 70/Park 5-10/Offpist 20
Tidigare skidor: Atomic Metron 9.2 (2005) och Rossignol Zenith 5 (2007), d.v.s. enbart pistskidor.

Vill ta steget att gå från en pistskida till att pröva en bredare skida. Då jag åker mestadels i svenska fjällen med någon vecka om året i alperna vill jag ha en skida som kan användas i lössnö, men samtidigt inte vara helt död i pisten. Det jag absolut avskyr är när skidan fladdrar och vill därför ha en vridstyv skida som orkar min vikt.

Har sneglat på Rossignol sin 7/soul 7 (98/108 midja) och är riktigt sugen på dem, men hittar bara recensioner med folk som är 10-20 kg lättare än mig. Vad tror ni, orkar dem mig?

Senast ändrad:

Dred

Ny medlem
Salomon BBR10 är en bra högfarts helabergetskida som passar svensk snö bra. Inte att förväxla med de smalare mjuka fladdriga lägre modellerna.
Men i parken har den nog inget att göra.

erik_lagg

Aktiv medlem
Jag tror att sin 7 blir för veka för din vikt. Känns som att du borde välja något stabilare.

erik_lagg

Aktiv medlem
Cruff sa:
erik_lagg sa:
Jag tror att sin 7 blir för veka för din vikt. Känns som att du borde välja något stabilare.
Vad baserar du detta på?
Jag provade dem en dag och de är väldigt lätta och inte så stabila. Lekfulla och lättsvängda men inget som man kör speciellt hårt med. Givet din vikt tror jag att de blir för mjuka och kommer att böja sig för mycket i lössnön och inte kunna stå emot bra på hårdare underlag. Jag valde dem för att vi skulle gå på topptur och det var vad UCPA hade att erbjuda. Men det kanske är svårt att hitta något perfekt med dina önskemål om att ha något som passar på allt och absolut inte blir fladdrigt. Om man bortser från park kanske extrem 100 eller völkl mantra kan vara något.

Cruff

Ny medlem
erik_lagg sa:
Cruff sa:
erik_lagg sa:
Vad baserar du detta på?
Jag provade dem en dag och de är väldigt lätta och inte så stabila. Lekfulla och lättsvängda men inget som man kör speciellt hårt med. Givet din vikt tror jag att de blir för mjuka och kommer att böja sig för mycket i lössnön och inte kunna stå emot bra på hårdare underlag. Jag valde dem för att vi skulle gå på topptur och det var vad UCPA hade att erbjuda. Men det kanske är svårt att hitta något perfekt med dina önskemål om att ha något som passar på allt och absolut inte blir fladdrigt. Om man bortser från park kanske extrem 100 eller völkl mantra kan vara något.
Park kan jag i princip utesluta, händer bara att man droppar in ibland, mer att man hoppar och leker offpist i så fall. Har du kört extreme 100 själv? De verkar väldigt hypade just för att det svensktillverkad. Völkl Mantra har lite väl lång svängradie för min smak. Tack för tipsen hur som helst! =)

erik_lagg

Aktiv medlem
Cruff sa:
erik_lagg sa:
Cruff sa:
Vad baserar du detta på?
Park kan jag i princip utesluta, händer bara att man droppar in ibland, mer att man hoppar och leker offpist i så fall. Har du kört extreme 100 själv? De verkar väldigt hypade just för att det svensktillverkad. Völkl Mantra har lite väl lång svängradie för min smak. Tack för tipsen hur som helst! =)
Nej. har inte testat extremen - hänger bara på hypen. ;-) Har dock skidat med folk som kör på denna som väger lite mer och gillar den - stabilt och bra. Men det finns säkert mycket bra runt 100 i bredd. Själv gillade jag mina k2 hardside mycket, förutom stålkanterna som var för veka.

Knuta

Medlem
Jag ligger också på 95+ med prylar på och har iaf några åk var i ett isigt Tandå på både P100 och P110.
Riktigt bra skit! Jag föredrar 110an av någon anledning (går även den riktigt bra i pisten) och givetvis i 190 längden.
Våga gå brett ;)

DrJ

Medlem
Kanske Line Supernatural 108 eller ON3P Wrenegade? Bra recensioner på blistergear men jag har inte provat dom själv. Cochise och projekt 100 har jag några åk på och gillade båda, men hellre p100 med tanke på hur mycket pist du skall köra. Jag väger ju dock bara 75kg men tror inte att några av nämda skidor skall bli för mjuka för dig.

Steffo

Ny medlem
Finns test på preacher här i olika versioner... kanske var förra årets?
Oj då fel tråd????

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Hendryx Purple 182. 110 mm
Eller Voodoo 182. 97 mm

Grymt bra allmountainskidor som går som på räls i pisten

/GC

GoranC

Aktiv medlem
Det är ju inga puderplank du är ute efter utan du specar din åkstil med prio på pist och då behöver inte megaskidor.
Hendryx skidorna är grymma feta carvingskidor.
Jag har själv åkt bl.a på PH 182 i två säsonger nu. Inte samma isbett som V-werks RTM men mer mångsidiga om du bara skall ha ett par. Väger dryga 90 och är 192 lång.
Men för ren offpiståkning väljer jag hellre ett par längre, bredare och med mer rocker i båda ändar.
Har du inte provåkt så är det bara att åka å provköra nån skidtestarhelg
sin och soul blir garanterat för klena och fladdriga när du pressar på.
Annars så har dom en udda fågel i Klint krypto lite på Glisshop till rövarpriset 1800kr
114 mm i 187 längd, riktigt kul skida som är stabil i fart, funkar väldigt bra i pist (om man ser till att slipa dom, dåligt från fabrik) och har riktigt bra offpistegenskaper

/GC

Chris84

Medlem
Jag kan varmt rekommendera Moment Deathwish (112 midja).
Själv är jag 187lång och väger 92kg och åker på 190 längden. Deathwish pallar verkligen hård åkning då Moments skidor överlag är väldigt dämpade och stabila samtidigt som den är väldigt trevlig att surfa runt i pudret med.
Triplecamber teknologin gör att DW biter riktigt bra på isigt underlag och i pisten utan att man behöver kompromissa.

Bara hojta till vid frågor.

Senast ändrad:

Dsmith

Medlem
Hej, jag väger själv 95kg.
En stark kandidat är Extrem project 100 i minimum 186 cm längd. Skidan är enligt mig rätt styv och funkar väldigt bra i pist. Tog steget upp förra året till bredare skidor, va inne på att ha en enda skida.Nu blev det inte så, behöll mina Völkl RTM Vwerks och köpte ett par Line sir francis bacon.
Är nöjd med den kombinationen, Line skidorna är lekfulla och lättåkta funkar bra för mig. Får se vad det blir nästa gång. Är sugen på Extrem Opinion 108
som nästa sida, den ska dock testas först innan nytt köp. Åter till vad i början, efter att jag provade p 100. Bettet i skidan va lika bra som Völkl skidan dock något trögare. Funkade bra i offpisten ( inte grymmaste förhållandet men fick ändå en skön känsla för dom.) Grabben 18 bast behövde nya lagg därav köpet av Sfb skidan, ( vi har den ihop). Annars hade jag nog sålt Völkl skidan och satsat på p 100.
Så där har du min rekommendation.
Lycka till.

GoranC

Aktiv medlem
Grymma är dom, men inte som en bettig Hendryxskida.
Vill du åka grymm carving med offpistprestanda så
Funkallistic eller Rhino, tuff och fuffare
Men jävlar vad dom kräver insats i åkningen.
Inget man åker med klena benmuskler, men med rätt fysik så kan du nog inte få så mycket vassare prestanda.
Fet och fetare racelagg. Nått som inte min fysik fixar mer än några åk.
Men jäkligt kul under de åken man orkar ge allt.

/GC

lundatok

Ny medlem
Jag vägde 105 kg ca när jag testade Black Crows Camox för några år sedan i vad heter den? Gustavsbacken?

JÄVLAR vilka bra skidor. Flyter de hälften så bra utanför som de gick i pisten så är de nog vad du söker.

Enda skidorna på hela skidtestet som gav mig lite gåshud och gapflabb.

Topp