Tung åkare söker lekfulla skidor för Japan

Leafy

Ny medlem
Ännu en vilken skida ska jag ha med mig till Japan, men jag har inte riktigt fått mitt svar efter att ha sökt då det oftast är andra kriterier som inte passar in på mig som att TS väger 60kg, ska tura m.m.

Så var förlåtande mot mig.

Fakta
Man
186cm lång
93 kg lätt
Åker utan bekymmer över hela berget, fegar dock ur ibland vid för mycket brötande i skogen, men jobbar på det.
Skiddagar 20-30/år 50% offpist

Tidigare skidor:
Dynastar Legend Pro rider 115 (2011)
Armada AR6 (2010)
Völkl Wall (2008)
Völkl Gotama (2007)
Snowboards innan dess

Önskemål
Är på jakt efter en skida som ska tas med till Japan nästa vinter och tänkte passa på nu när det säljs ut av årets modeller.
Tidigare i år hade jag en vecka i Bad Gastein med mina Dynastar pro rider 115 och gillade inte den korta tailen när det blev tight runt lite träd.
Har andra skidor i mitt quiver för park och pist så skidan jag söker ska bara transporteras till offpist.

Söker efter en skida med rocker på tip och tail.
En mer centrerad monteringspunkt.
Skall kunna landas switch i pudret utan att ha ett världskrig för att ta sig runt igen.

Vad har jag tittat på:
Rocker2 122
Bent Chetler
Icelantic Gypsy
Line Opus
m. fl

Sen är det alltid den eviga frågan vilken längd man ska gå in på?

Ställ frågor ge mig råd och hjälp mig i denna djungel av skidor.

Senast ändrad:

Ahlback

Ny medlem
Line Opus i längsta modell skulle jag kunna tänka mig, eller Bent Chetler, båda är lekfulla och kan köras switch.

thalassa

Ny medlem
DPS Wailer 112 RP Pure 190 (Finns på "rea" på Ski Store i Gbg)
Dyra men värda sitt pris!

De är det ända du behöver i Japan :cool: (säger jag av erfarenhet)

Sonite

Ny medlem
Satsa lätt, brett och hyfsat mjukt så kommer du ha skitroligt! DPS är nog grymma om pengarna finns :)

Snowjunkie

Ny medlem
thalassa sa:

En liten instickare bara. Ni som skriver "det ända"...tror ni att det stavas så istället för enda eller skojar ni medvetet? (Har nämligen sett flera som skriver ända istället för enda.

En ända är en röv ;)

Nosskire

Ny medlem
Kan ingenting om skidor egentligen.. Men finns ett par Atomic Bent Chettler 183 cm med FFG 16 bindning för 3750 kr på Skitotal i Uppsala. Bra pris i alla fall

Snowjunkie

Ny medlem
Bent Chetler är för mjuka, passar lättare åkare bättre. Völkl Shiro, Line 115 eller K2 Pettitor är mina förslag. Minst 186 cm i längd ska du nog ha.

Senast ändrad:

Carled

Ny medlem
Wailer 112RP är både för mjuk i rockerflexen och för smal för dig om du skall ha den som puderskida i Japan. Sen är den inte så centrerad som du nog önskar.

Opus, R2 122, Nocta och Bentchetler är bra alternativ. Sen skulle jag även ha kikat lite närmare på det som erbjuds från Moment, Praxis och ON3P. Praxis har pre-seasonpriser inför nästan säsong redan nu och ON3P har utförsäljning på årets grejer.

Senast ändrad:

herrgard

Ny medlem
Carled sa:
Sen skulle jag även ha kikat lite närmare på det som erbjuds från Moment, Praxis och ON3P. Praxis har pre-seasonpriser inför nästan säsong redan nu och ON3P har utförsäljning på årets grejer.
Förlåt att jag avbryter tråden, men finns detta på vår sida pölen?

Blackriverpaint

Ny medlem
thalassa sa:

Om man inte ska ha bredare än 112mm i japan, var åker man då på stora skidor?

Kuro gör sig bra oavsett längd, bd megawatt i 188 är också skoj. Fast bakåtlandningar, då finns det säkert bättre.

AugustAhlnas

Ny medlem
Snowjunkie sa:
Bent Chetler är för mjuka, passar lättare åkare bättre. Völkl Shiro, Line 115 eller K2 Pettitor är mina förslag. Minst 186 cm i längd ska du nog ha.
Jag väger cirka 100 pannor och kör bent chetler i 193 och har inga problem med den. Jag tror den skidan skulle passa dig ganska bra. Du rekommenderar ju Pettitors som är bland det mjukaste jag någonsin känt på. Pettitor hade jag räknat bort direkt. Line Opus är hårdare men fortfarande lekfull så det skulle kunna vara ett alternativ.

Leafy

Ny medlem
Mycket trevliga tips kollade lite snabbt på on3p och praxis och båda har fina setups men då är det kruxet med att det ska skickas över pölenmoch det är alltid en osäkerhet med tull o skit. Finns de att köpa inom Eu såg jag flera alternativ.

Line Opus har jag hört mycket gott om men det är något med den som gör mig osäker, ni får gärna överbevisa mig men det kan vara att skärningen på den liknar en parkskida...fast bredare.

Bent Chetlern har fått dubbla budskap här i tråden så kan det utvecklas för o nackdelar med den?

Black crows har jag klämt på i flera år nere på alpingaraget och det är ett skidmärke som tilltalar mig, kanske vore ett starkt alternativ så den ska jag forska vidare i under kvällen och se lite recensioner kurvor m.m

Vad tycker ni om Hendryxskidorna förövrigt? Finns det något alternativ?

Leafy

Ny medlem
Såg precis nu att skistore rear ut ben chetlern för 3795 i 192 längd.

Ingen risk att denna blir för lång i skog m.m.?
Bredden på 123 är ju lagom också.

Jag har alltid haft skidor som legat runt 185 i längd, är det för långt hopp upp eller kommer rockern ge mig handlingsfriheten som en kortare skida ger?

Inget bestämt, öppnar bara upp för diskussion.

Senast ändrad:

thalassa

Ny medlem
Snowjunkie sa:
thalassa sa:

En liten instickare bara. Ni som skriver "det ända"...tror ni att det stavas så istället för enda eller skojar ni medvetet? (Har nämligen sett flera som skriver ända istället för enda.

En ända är en röv ;)
Sorry det är min dyslexi som spökar.... klart att det finns andra bra skidor men jag ångrar inte mitt köp. Det är inte bara puder i Japan. Skidan har bra grepp i olika underlag vilket var viktigt för mig.

Carled

Ny medlem
herrgard sa:
Carled sa:
Sen skulle jag även ha kikat lite närmare på det som erbjuds från Moment, Praxis och ON3P. Praxis har pre-seasonpriser inför nästan säsong redan nu och ON3P har utförsäljning på årets grejer.
Förlåt att jag avbryter tråden, men finns detta på vår sida pölen?
Moment finns ju, det har vi ju Hasse att tacka för. Värre är det med Praxis och ON3P men det är ju bara att beställa. Billig dollar och billiga skidor gör att totalen med frakt+tull+moms ändå är billigare än en mindre avancerad och specifik skida från en svensk skidbutik.

Leafy

Ny medlem
Kompisen slängde in förslaget idiosynaptic nyss med, erfarenheter på denna skida?
Jag måste snart börja sortera alla alternativ...

snej

Aktiv medlem
Samarbetar med Salomon och åkte R2 122 i 192 cm i japan ifjol. För mig 172/70 så tyckte jag att den ibland tappade lite av sin lekfullhet, men det är ändå inga problem att vrida runt den i skogen. 184 blir betydligt lekfullare för ngn i min storlek, men för din storlek så skulle jag inte tveka en sekund att välja den långa längden. Skidan som sån är annars väldigt trevlig och jag tycker att den trots sin bredd gör sig bra även i pist och den klarar dessutom uppkörd snö på ett klart bra sätt.

//jens

Grizzzly

Ny medlem
Dina mått är i princip identiska med mina...åker ungefär lika mycket per år också.
Jag har kört på några av skidorna du nämner...bla Völkl Gotama.
Generellt gillar jag Völkl...men har denna säsong kört på Hendryx Rhino Chaser.
Har åkt i all typ av terräng med all typ av snö i alperna och Canada och jag måste säga att dessa lagg är fullständigt enastående!!
Grymt flyt i puder, lätthanterliga trots vikten och vill du köra i pist så har du en carving maskin som soppar banan med det mesta.
Ska du bara ha ett par skidor för Japan (läs puder) så kan du åka på vad som helst med hygglig bredd. Vill du ha något som är optimalt för det mesta så rekommederar jag dig att titta på Hendryx.

Leafy

Ny medlem
Hasse: Tanken är att passa på nu på reorna, inte nog med att man ska till japan, det ska handlas pjäxor med och jag fick muta damen med 3 veckor till något varmare asiatiskt land med över jul nästa år..

Har du något äss i rockärmen annars inför nästa år?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Leafy sa:
Har du något äss i rockärmen annars inför nästa år?
Ja några har jag kanske..

Elan Boomerang i 191 cm med TBT. Monteringspunkt -5 från TC. Körde den i veckan som var i 60 cm puder. Sjukt lekfull skida både i skog och att åka runt att leka med i diverse drop. Prisvärd med det priset jag har sett till nästa år.

Downskis CD 1 (med ny utformning) lite smalare än årets, lite mer lekfull. Vet inte riktigt hur mycket jag får säga för SIST. Förmodligen den med bäst pris på av alla skidor.

Völkl Two sjukt kul och lekfull skida. Lekfull som få skidor i pudret i St. Anton i Jan. Svängde runt riktigt fint runt träden och var absolut inga problem i pisten.

Salomon R2 122 så klart. Stabil och nice skida. Och tillräckligt lekfull för mig i alla fall.

Alla ovanstående skidor har jag kört på minst två dagar förutom CD 1 då den inte är riktigt klar än tyvärr. Och tror att alla kommer ligga på MAX kring 6300 med bindning nästa år om inte till och med billigare på en del.

De är de skidor som passar din vikt bäst skulle jag tro av de jag har kört.

Sedan har du ju de riktigt roliga puder skidorna så som Armada ARG och Volant Spatula (om man får tag i en sådan) och K2 Pontoon men alla de är lite värre att köra i pisten med till liften tex. Pontoonen är oki men de andra kan vara en pain in the ass...

//H

Leafy

Ny medlem
Intressant helt klart, just priset är väl egentligen orelevant om man ska se till vad man köper. Hellre nudlar i en månad än ett par skitskidor som man kommer gnälla över och bara vill kasta.

Jag har redan ett par jesterbindningar över så det är bara en ren skida som ska handlas!

Just Cd1 var jag intresserad av innan men de tog slut innan jag velat klart...

Ang. Pistegenskaper så är det längst ner på listan, jag kommer inte använda dessa i pisten mer än för transport, har redan pistskidor för de dagarna :)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Som sagt jag kan sända in SiST här i tråden så får han säga så mycket han vill om den skidan ;) Men den ser sjukt bra ut på papperet i alla fall. Hoppas på en eventuell test tur på den senare i vår ;) Och jag tror att det kommer finnas chans att testa Downskis i Sälen och Åre i höst vad jag har hört...

carlmart

Ny medlem
Magin J 190 från Armada hos tysken för 399 EUR. jJ är ju lekfull som få och denna version ska ju vara mer skida för oss lite tyngre åkare.

Är själv nöjd med Atomic Automatic, men den har inte så mkt rocker som du vill ha. Är dock tveksam till BC, tycker den känns rund under fötterna. Hade i sådana fall hellre gått på Opus eller Influence från Line.

Salomonsson R2 122 kommer inte göra dig besviken heller.

Snowjunkie

Ny medlem
AugustAhlnas sa:
Snowjunkie sa:
Jag väger cirka 100 pannor och kör bent chetler i 193 och har inga problem med den. Jag tror den skidan skulle passa dig ganska bra. Du rekommenderar ju Pettitors som är bland det mjukaste jag någonsin känt på. Pettitor hade jag räknat bort direkt. Line Opus är hårdare men fortfarande lekfull så det skulle kunna vara ett alternativ.
Helt otroligt vad man kan uppfatta världen olika. Jag har åkt två veckor på både BC och Pettitor och står fast vid att Pettitor är betydligt bättre för en tung åkare än BC. Jag respekterar din åsikt naturligtvis, men om du tycker Pettitor är bland de mjukaste du någonsin känt på så blir jag tveksam på ditt omdöme. Visst de är mjuka, men absolut inte så att det är extremt.

lillishard

Medlem
Var i alperna förra veckan och åkte på mina Down CD1 och de var grymt sköna i offpisten, skog som öppna fält.

Jag väger 100kg +

Har ett par Völkl Katana oxå men måste jag välja mellan de 2 och det står puder på schemat så väljer jag CD1 sju dagar i veckan.

Funderar oxå på Japan nästa vinter, hör av dig om du är intresserad av sällskap på resan.

Ha det.

kebacken

Ny medlem
VIkt: 95 ca
längd: 185 ca
Åkstil: racebrakgrund, mkt kraft, men mer lek än fart.

SKidor jag åkt innan: salomon czar, gotama, katana, hendryx purple haze. (park: troublemakers, ar7)

MOMENT BIBY PRO:
passar mig som hadnen i handsken. inge fladder å jadder men sjukt lekfull. som en roligae katana med bättre flyt!
köpte den för säsong i åre förra vintern, där den var under bar. men här nere i alperna var den ännu bättre.

thalassa

Ny medlem
Nu ska jag prova min DPS wailer i Frankrike och sen ska jag ta med dem till Kamchatka i april. Jag tänker att man kanske inte bara vill ha ett par "feta" puderskidor för berget brukar bjuda på olika sorters snö och terräng. Jag uppfattar inte min DPS som bromsande i snön och de är väldigt kvicka i sväng och faktiskt helt ok att åka en bit pist/transport och uppkörd snö/puckelpist med. Har bra grepp på isigt underlag. Ja det kan bli isigt i Japan med :)

MEN jag har inte någon erfarenhet av olika skidor för jag har bara åkt bräda de sista 13 åren.... men utan att testa så köpte jag mina skidor med hjälp av Alpingaraget i H-borg (efter 3 timmars stötande och blötande) och kan inte säga annat än att jag är super nöjd. Efter 4 resor till Japan så vet jag att det är inte bottenlöst puder alla dagar. Du behöver nog inte en Big mountain skida men du vill INTE ha en pistskida och du vill ha en skida med rocker men det har du nog fattat själv :)

Lycka till och ha en bra resa till Japan nästa år, vi ses kanske i bland bambukvistarna :)

Leafy

Ny medlem
Decisions decisions.

Så mycket skidor, recensioner, rockerkurvor, vikter, monteringspunkter och längder i huvudet nu att jag tror jag får sätta mig och sortera ner mig till 3-4 par ikväll och sedan traskar jag ner till Alpingaraget i Hbg imorgon och snackar lite med dem och klämmer på lite lagg med.

Man skulle få ta det bästa från varje skida men det funkar ju tyvärr inte så, måste bara hitta skidan som passar mig bäst i slutändan!

Älskar iaf responsen jag fått hittills :)

thalassa

Ny medlem
De säljs några stycket DPS Lotus här på freeride. De kanske kan vara något.... Mer puderskida än Wailern och du väger en del mer än mig... En vän till mig testade dessa i Japan och var mycket nöjd.

AugustAhlnas

Ny medlem
Snowjunkie sa:
AugustAhlnas sa:
Snowjunkie sa:
Helt otroligt vad man kan uppfatta världen olika. Jag har åkt två veckor på både BC och Pettitor och står fast vid att Pettitor är betydligt bättre för en tung åkare än BC. Jag respekterar din åsikt naturligtvis, men om du tycker Pettitor är bland de mjukaste du någonsin känt på så blir jag tveksam på ditt omdöme. Visst de är mjuka, men absolut inte så att det är extremt.
Kan ju vara så att Pettitorn funkar bättre för en tung åkare, har inte åkt på den faktiskt men den kändes väldigt mjuk i handen. Men får lita på dig då. Är det 193 längden du kört? För den ska tydligen vara styvare än de kortare längderna. De är ju betydligt mjukare än BC och känns som att den mjuka skidan med mycket rocker ska ge ett dåligt stöd för landningar osv. Men som sagt jag hade hellre litat på dig som åkt båda.

lundatok

Ny medlem
Ska inte Petitorn vara duktigt styv under foten? Kika på Blisters review av den. Tyvärr inte åkt den själv.

Hade ett antal dagar på mina Nocta innan en försvann i en lavin, dom var roliga även för mig som väger 100 pannor. Lite alpint dämpad känsla men kvicka att svänga i skog och lätta att få till att plana i pudret.

Enda minuset är att dom och dukes var duktigt tunga.

Snowjunkie

Ny medlem
AugustAhlnas sa:
Snowjunkie sa:
AugustAhlnas sa:
Kan ju vara så att Pettitorn funkar bättre för en tung åkare, har inte åkt på den faktiskt men den kändes väldigt mjuk i handen. Men får lita på dig då. Är det 193 längden du kört? För den ska tydligen vara styvare än de kortare längderna. De är ju betydligt mjukare än BC och känns som att den mjuka skidan med mycket rocker ska ge ett dåligt stöd för landningar osv. Men som sagt jag hade hellre litat på dig som åkt båda.
Jag åkte 183 cm varianten av BC, möjligt att den känns annorlunda i 193. Åker på 189 Pettitor nu.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp