Tuppturs pjäxor och bindningar.

Hej alla med kunskap!

Jag har idag Salomon guardian bindningar, tecnica mach1 pjäxor på ett par Line supernatural 115. Samtlig utsustning från 15/16.
Förra säsongen blev det runt 50 turer på dessa och det märktes i benmusklerna😎

Men nu till min fråga, jag är ute efter ett nytt set med bindningar och pjäxor. Kom över ett par Black Diamond Helio 105 på 70% som bara ligger och väntar.
Kikat på salomon shift när den kom ut.
Nu antar jag att det finns/är på väg nya bindningar som är bra. Då jag är van vid många kg på varje fot så tror jag det flesta alternativ idag är lättare. Så det jag är ute efter är en hållbar produkt som är smidig att använda.
Vad säger ni som kan eller har erfarenhet av dagens/höstens utbud?

xQubeZ

Aktiv medlem
Jag hade gått på en lätt tech bindning på ett par så lätta lagg. Salomon mtn, atk crest, atk fr14, g3 zed osv typ.

Det beror ju på hur du tänkt använda dem, relativt dina Supernaturals?
Det jag brukar gå är dagsturer 3-8 timmar. Händer att man går till någon stuga och utgår därifrån. Så kommer inte använda det till traversering eller liknande. Dom används uteslutande som transportmedel upp för bergen för att få bra åk ner.
Det jag är på jakt efter när jag går är orörd lössnö, och är det inte sådana förhållanden går jag för träningens skull då jag inte gillar att åka utför i hårda eller fuktiga förhållanden.

Som jag skrev så är vikten av utrustning inte så prioriterad då allt kommer va lättare än dagens rustning.. Prio är bra och hållbara bindningar och pjäxor som man kan lita på, främst ur utförsåknings synpunkt. Och jag kommer köpa något till mina Helio 105.

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Det jag är på jakt efter när jag går är orörd lössnö, och är det inte sådana förhållanden går jag för träningens skull då jag inte gillar att åka utför i hårda eller fuktiga förhållanden.
Det blir inte många dagar kvar då :) som inte bara blir träning
Gå på en lätt bindning till en lätt skida och sen ett par boots med mycket ROM
Till en tyngre skida med mer liftburen så passar Shiften grymt

Pillard

Aktiv medlem
Så ex salomon shift är inte så gudomliga som vissa tycks mena?
Jo, den är suverän! Men det är för den som vill ha en bindning som gör allt. Eftersom du har en skida för liftåkningen så försvinner ju poängen lite. Då är det bättre att gå på något lättare säger jag. Sen kommer redan Shift vara ett jätteuppköp för din del men finns ju ännu bättre.

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Ok, tack.
Så ex salomon shift är inte så gudomliga som vissa tycks mena?
Det beror på var och när man befinner sig(; Tex av de ca 50 turer så var max en handfull dåliga förhållanden..
Jag ser ju sällan dåliga förhållanden utan mer eller mindre skidåkning, men puder känns ibland lite långt borta.....
Jag älska mina Shift på QST99 men om jag ska tura längre än 1-2h så skulle jag vilja ha lättare prylar om man får välja

xQubeZ

Aktiv medlem
Nej. Maken till skräpbindning. Den är dyr, tung och väldigt begränsad i DIN-inställning (går inte att justera separat mellan horisontell och vertikal och har bara tre olika nivåer). De andra du nämner är däremot topp!
Är väl defenitivt den sämre av de nämda sett till ”features” men är likväl många som åker runt på den och verkar väldigt nöjda.

Andra intressanta bindningar jag inte heller nämde i mitt första inlägg är väl Plum R170, Plum Oazo, ATK haute route, ATK trofeo, Dynafit speed radical eller marker alpinist. Om man normalt kör på ~8 i din så skulle ju de nämda ”tunga” race bindningarna kunna funka finfint om man vill spara lite vikt. Annars så är det väl ATK eller Plum man ska satsa på om man vill ha lätta bindningar med justering i båda leden.

Ok, då ska jag tänka bort shift då jag kan ha gamla dom få gånger jag åker pist.
Tusen tack för alla svar!

Då är väl jag bortskämd med puder, för jag ser icke puder som dåligt..
Fruns familj har stuga i ett snöhål utanför Narvik. I mars tog jag 5 turer på nästan samma plats en vecka, man kunde skymta tidigare spår någon av turerna😁

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Är väl defenitivt den sämre av de nämda sett till ”features” men är likväl många som åker runt på den och verkar väldigt nöjda.
Det finns många som är nöjda med dåliga produkter. Den enda anledningen jag kan se att välja mtn framför t ex atk crest är om man är sponsrad av salomon. Cresten är lättare, billigare och har fullt justerbar din. Hade det inte stått salomon på mtn-bindningen hade den upphört att existera som produkt.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp