Turbindningar?

Eric_W

Aktiv medlem
Turbindningar?
Är sugen på att tura lite mer nästa år och tänkte montera på ett par turbindningar på mina Legend 8800 som jag har allround-pistskidor. Marker Duke är svindyra, tillochmed på sportconrad. finns de nått alternativ, eller kommer jag få åka med nått glapp eller annat som totalförstör känslan?

Vad har ni för erfarenheter av turbindningar?

c-sander

Ny medlem
Turbindningar?
Duken må vara svindyr men den är sjukt stabil, dock förbannat tung! För min del blir det dynafit den kommande säsongen, inte billigare det men lättare. Vill du ha en stabil bindning måste du nog tyvärr betala för det.

Jarle

Aktiv medlem
Turbindningar?
Rekommenderar verkligen inte dukes. Viss är det en styv bindning med en hög dinskala, en till synes perfekt freeridebindning. Men så är hela skiten gjord av plast, hur tänkte marker då? Som bekant så håller inte plastbindningar för några som helst påfrestningar.
Hur mycket den än har nummret 16 på skalan är den ädå inte robustare än en 12/14 bindningar, finns 14-bindningar som tål mer.

En vanlig duke

En använd Duke

Om detta ska vara den hållbaraste turbindningen out there så vill jag inte ens tänka på hur värdelösa de andra är. Nä 916/920 och liknande bindningar med trekkers är fortfarande det enda alternativet om man prioriterar utförsåkningen och inte vill att ens åkning ska begränsas av utrustningen.

Skulle du fortfarande vilja ha en duke skulle jag kunna sälja ett par billigt, vill aldrig se skiten igen...

Senast ändrad:

Skare

Ny medlem
Turbindningar?
Marker Baron?

Om du ska ha turbindning som inte glappar för mycket är det nog bara Duke och nya Marker Baron (samma bindning med fjäder till tolv och 3000 kr i Sverige) som är bra i liftburen åkning. Självklart kan man åka sönder Duken. Den är inte lika stark som en Salomon 920. Den är ju i gjord i plast som de flesta andra bindningar på marknaden. Ska man hoppa mycket och åka stenhårt är den för vek, men Legend 8800 är ju inte dirkt några störtloppsskidor heller så det går säkert bra. Men åker man fort och fel utan känsla går det mesta sönder (framför allt hoppar stort och landar platt-hårt).

Tänk på att Doug Coombs åkte med Diamir och de höll för honom. Han åkte fort men rätt och hade grym känsla och balans.

Eric_W

Aktiv medlem
Turbindningar?
Ursäkta en dum fråga, men vad är trekkers?

Har förstått de som att Duken har en plastskena istället för en metalskena under då den ska få ett naturligt flex under foten och få samma känsla som en vanlig alpinbindning?
Naxo har till exempel en i metal och får en ganska konstig känsla i sig? Är jag helt ute och cyklar?

Turbindningar?
Eric_W sa:
Shysst, de där kanske skulle vara något? Monterar man bort dom när man åker utför sen?
När du ska upp trycker du i dom i bindningen, sätter i pjäxan & spänner åt.
När du väl är uppe är det bara att ta loss adaptern, packa ner dom & åka.

Finns många fördelar igentligen, men dom väger en del & du måste helst ha dom i ryggan.
Jag fotar en del hade svårt att få plats med både fotoutrustningen, Trekkers & hudarna.
Ändå har ja en ordentlig fotorygga...

Så till vintern blir det att prova Duken.

// Kricke

Jarle

Aktiv medlem
Turbindningar?
Skare sa:
Tänk på att Doug Coombs åkte med Diamir och de höll för honom. Han åkte fort men rätt och hade grym känsla och balans.
Coombs kan man inte jämföra med andra skidåkare, han var omänsklig! Jösses vilken fena på å åka lagg...

Visst är duke en bra bindning, blir lite arg bara med tanke på hur de har marknadsfört den.. Lite klen, visst och en del barnsjukdomar, ger en del glapp i tådelen när man går långt med den så ta med skruvmejseln. Kan säkert vara åtgärdat till årets version.

Ingen som vet om de tänkt komma med en rejälare version med mindre plast?

Senast ändrad:

FF

Aktiv medlem
Turbindningar?
Jag tycker Duke:n fyller sin funktion utmärkt.

Det stämmer kanske att konstruktionen inte till hundra procent pallar med de påfrestningar som en racebindning i metall med din till 16 presterar. Men den är fortfarande en TURBINDNING som levererar perfekt kraftöverföring och har öppnat ett i särklass eget prestandakapitel, jämfört med tidigare turbindningar (naxo, fritschi). Den är ett riktigt bra överlapp mellan performance-bindningarna och turbindningarna.

Ja, det finns risk att den pajjar (plattan under foten kan gå sönder, det har jag också sett). Om du sätter på den på en styv skida och droppar klippor till hårdpack, eller kör fort och hårt med mer styrka än teknik. Men gör du det och bindningarna klappar ihop, får du tänka på att de andra varianterna till turbindnignar förmodligen hade brakat i första svängen efter du klickat i dina muskulösa ben. Om du måste bomba hårdpack så får du väl använda andra bindningar till det.

Jag har kört två vintrar på trekkers och medans jag inte klagade när jag hade dom så är det inte en chans att jag går tillbaks till dom efter att nu ha kört en vinter med dukes.

PNyberg

Aktiv medlem
Turbindningar?
goddamn har aldrig vart med om ngn som har haft så mkt krux med sina dukes som du Jarle. Många i kicking horse som både turade mkt och körde/droppade stort hade inga problem alls med sina. Men deras fattiga B-Squad pro höll dock inte...4 par knäckta allt som allt.

Jarle

Aktiv medlem
Turbindningar?
PNyberg sa:
goddamn har aldrig vart med om ngn som har haft så mkt krux med sina dukes som du Jarle. Många i kicking horse som både turade mkt och körde/droppade stort hade inga problem alls med sina. Men deras fattiga B-Squad pro höll dock inte...4 par knäckta allt som allt.
Nä, jag tror marker är ute efter mig.. ger mig bara skitsaker ju ;)

PNyberg

Aktiv medlem
Turbindningar?
Jarle sa:
PNyberg sa:
Ger dig saker...spons från deras andrasortering..det va ngt nytt det ;D

H-A-G-A

Medlem
Turbindningar?
jag körde hela säsongen på dukes och kan inte klaga. klart utrustning kan gå sönder, men att kritisera dukesen så hårt tycker jag inte är rättvist. det ända problemet jag hade under vintern var att plattan under tån rubbades lite men de va bara att skruva tillbaka den sen satt den bra vintern ut. jag kanske inte är den som kör hårdast här på forumet men med allt bra jag hört från andra användare så kan den ju inte va så kass som du säger jarle. får man fråga hur många gånger den gick sönder för dig i vintras?

Jarle

Aktiv medlem
Turbindningar?
H-A-G-A sa:
jag körde hela säsongen på dukes och kan inte klaga. klart utrustning kan gå sönder, men att kritisera dukesen så hårt tycker jag inte är rättvist. det ända problemet jag hade under vintern var att plattan under tån rubbades lite men de va bara att skruva tillbaka den sen satt den bra vintern ut. jag kanske inte är den som kör hårdast här på forumet men med allt bra jag hört från andra användare så kan den ju inte va så kass som du säger jarle. får man fråga hur många gånger den gick sönder för dig i vintras?
3 ggr.... Lite av en hobby jag har, att dissa duken ;)

PNyberg sa:
Jarle sa:
PNyberg sa:
Ger dig saker...spons från deras andrasortering..det va ngt nytt det ;D
Haha, dagens! =) Men det är värre än så! Jag får BETALA för skiten också ;)

Senast ändrad:

Nojlas

Aktiv medlem
Turbindningar?
Jarle: Inte mycket som håller för dig, både Arc' Teryx-jackor och dukes.
Finns det något du kör på som håller egentligen? ;)

Har använt både Trekkers och Naxos, och tackar gudarna för dukes!

Senast ändrad:

Jarle

Aktiv medlem
Turbindningar?
Nojlas sa:

Finn massa saker som håller för mig ;) Mina Goodha 181 och 191, 916, mitt tierraställ, mina fina hestranävar, mammut barryvox, camelbak från platypus, pjäxor från solly (bara ett spänne som hått sönder), formgjutna sulor, ryggplattan, spade o sond, hjälmen från sweet (eller den är kasserad nu efter vurpa men det få man faktiskt räkna med), mina understll o strumpor, BD glidelite ascent- hudar, FKS 155 osv(?) Så nog finns det ellt saker som håller, du får mig att känna mig som en heffaklump som tar sönder allting ju ;)

Nojlas

Aktiv medlem
Turbindningar?
Jarle sa:
Nojlas sa:

Finn massa saker som håller för mig ;) Mina Goodha 181 och 191, 916, mitt tierraställ, mina fina hestranävar, mammut barryvox, camelbak från platypus, pjäxor från solly (bara ett spänne som hått sönder), formgjutna sulor, ryggplattan, spade o sond, hjälmen från sweet (eller den är kasserad nu efter vurpa men det få man faktiskt räkna med), mina understll o strumpor, BD glidelite ascent- hudar, FKS 155 osv(?) Så nog finns det ellt saker som håller, du får mig att känna mig som en heffaklump som tar sönder allting ju ;)
Mkt väl valda prylar där ser jag.
Det enda som jag inte förstår hur du inte haft sönder är platypus-vattensystemet. Det höll tre skiddagar för mig.
För övrigt tror jag att du faktiskt ÄR en heffaklump! ;)
(Fast när jag tänker efter så har jag också en hel del stuff som är lite småtrasigt...)

Jarle

Aktiv medlem
Turbindningar?
Nojlas sa:
Mkt väl valda prylar där ser jag.
Det enda som jag inte förstår hur du inte haft sönder är platypus-vattensystemet. Det höll tre skiddagar för mig.
För övrigt tror jag att du faktiskt ÄR en heffaklump! ;)
(Fast när jag tänker efter så har jag också en hel del stuff som är lite småtrasigt...)
Ja, man blir ju "lite" prylbög av allt skidåkande. Man kan väl säga att runt 50% av grejerna går sönder under en säsong + - lite grann...
Jag står på fötterna när jag åker skidor, därför håller platypusen ;) Har 2 st och ingen har vart problem med, förutom att det blev lite mögel i slangen på den ena, hade öl i den och orkade inte skölja rent...

Där ser du! Det är du som är heffaklumpen ;)

Känns som att vi är lite väl ot nu?

alex-p

Ny medlem
Turbindningar?
okej, jag går mot strömmen här, klart fan det är befogat att klanka på en bindning som man har kört sönder 3 ggr på rad!

själv är jag inne på min andra trasiga sak på mina dukes efter 3 skiddagar, båda felen är vitala för bindningens funktion och nu har Marker julstängt i 3v så jag kommer inte ha några bindningar på över en månad (i kicking horse, KUL)!!!

tilläggas ska att jag inte, som ovan antydes, har hoppat från några klippor eller dragit någon ninja-vurpa utan att det är vanlig slack-åkning i väntan på pudret. visst har jag vurpat men inte ens i närheten av vad man ska kunna göra. dessutom ska väl en bindning lösa ut innan den smäller sönder i molekyler! speciellt om jag har den ställd på 12 (16 din bindning) just eftersom jag inte har kört något hårt så här i början av säsongen.

mycket besviken på denna bindning eftersom jag lät mig övertygas i butik om att jag inte skulle ha några kvalitetsproblem med den!

Säg vad ni vill ni som inte haft problem med dessa bindningar men en 16DIN bindning skall inte ha sånna här problem över huvud taget om ni frågar mig, tunna plastdetaljer hör inte hemma på en ordentlig bindning av denna kalibern.

// Alex

Broddan

Medlem
Turbindningar?
Mitt tips är Marker Duke om du ska gå korta turer på någon timme. Ska du gå långa turer så satsa på dynafit då duken kan bli lite tung. Eller varför inte Diamir som är ett mellanting mellan duken och dynafit.
Duken är en alpinbindning med gåfunktion och dynafiten är mera som en längdbindning som det går att åka utför med. Så jag skulle väl säga att alla har sina fördelar. Frågan är väl bara vad du ska använda dom till

WITMatrix

Ny medlem
Turbindningar?
Började förra säsongen med Dynafits på ett par Mantra, bytte dock till Duken efter ett tag.
Det som fick mig att byta var att dynafiten var svåra att ta på i djup snö, på skrå och andra konstiga vinklar samt att pjäxorna inte riktigt gav den stabilitet jag ville ha. Inte att den löste ut för ofta eller kändes för klen. Samt att Duken kändes mer rätt som bindning att ha när man ändå bara går från liften. Och kanske lite för att nya prylar är kul...

Vid de flesta andra förhållanden (turer långt från liften) vinner Dynafiten. Det är roligare att hinna två istället för en tur!

FF

Aktiv medlem
Turbindningar?
Alex jag tycker att butiken du köpte dem i skall hjälpa dig med ett par nya på momangen. Det tycker jag du kan kräva. Du ska inte behöva vänta i tre veckor bara för Marker har stängt..

Det är ju just av denna anledning man köper saker i butik.

Tompan14

Ny medlem
Turbindningar?
Ja frågan är som sagt hur du ska tura och åka.
Personligen anser jag det vara väldigt dåligt av personen att rata duke vid turer över 1h pga vikten, försäsongsträna mera ;-)
Jag har väldigt svårt för att förstå hur folk pajar sina grejor hela tiden, vid enligt egen utsago helt normal åkning. Jag tror att de helt enkelt inte vågar erkänna att de misshandlat bindningarna innan =)
För dagsturer på runt 4h och bajsladdar åk utför stora klippor är trekkers ett alternativ, annars tycker jag nog att nackdelarna börjar väga över...

Broddan

Medlem
Turbindningar?
Menade kanske inte att duken var dålig på längre än 1h men börjar vi snacka turer på 10-12 timmar som ofta görs i alperna så kan vikten ha betydelse.
Men turar man bara i skandinavien så tycker jag att duken är ett mkt bra alternativ. En nackdel med duken är väl däremot att du måste plocka av dig skidan när du ska lägga i gåläget vilket du t.ex. inte behöver på en Diamir

Tompan14

Ny medlem
Turbindningar?
Jag vet inte hur du brukar göra, men när jag ska växla från "åk" till "gång" brukar jag ändå vilja ta av skidorna och sätta på hudarna...men det kanske bara är jag som är svag i armarna och måste fuska med hudar...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp